Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Aimee schreef:Ik heb nog wat nagekeken
De C5 benzine die wij nu steeds lenen om de anderhalfpaardstrailer mee te trekken, heeft een maximaal koppel van 190 Nm bij 4100 toeren.
De Voyager waar we een tijd mee hebben getrokken, heeft een dergelijk koppel.
Wat had ik op moeten merken als nadeel om met zo'n auto te trekken?
ikke schreef:Dat ie je de oren van je kop zuipt en mogelijk niet vooruit te branden bij optrekken.
Het punt is niet zozeer dat de boel niet van plek komt, het probleem is veel meer dat je geen enkele reserve hebt en dus ALTIJD je situaties defensief moet oplossen, ook als "maken dat je wegkomt" een betere oplossing zou zijn.
Daarnaast dwing je de motor tot z'n uiterste limiet en met name benzinemotoren zijn daar niet zo blij mee.
Aimee schreef:ikke schreef:Dat ie je de oren van je kop zuipt en mogelijk niet vooruit te branden bij optrekken.
Het punt is niet zozeer dat de boel niet van plek komt, het probleem is veel meer dat je geen enkele reserve hebt en dus ALTIJD je situaties defensief moet oplossen, ook als "maken dat je wegkomt" een betere oplossing zou zijn.
Daarnaast dwing je de motor tot z'n uiterste limiet en met name benzinemotoren zijn daar niet zo blij mee.
Maar na nog een avondje speuren, ben ik erachter gekomen dat het dan wel extreem lastig wordt om met een benzine auto een trailer te trekken. De diesels zitten allemaal veel beter qua koppel.
stefanvi schreef:Dat weet bijna iedereen dacht ik, daar had ik niet voor hoeven speuren.
Waarom denk je dat alle vrachtwagens, zware machines e.d. op diesel werken? Omdat dieselmotoren simpelweg krachtiger zijn dan benzinemotoren.
Aimee schreef:Ik heb het even nagekeken
Met een diesel 5-serie zit je op 350 NM bij 2000 toeren. Lijkt me niet verkeerd![]()
Met een benzine versie is het inderdaad niet gunstig.
Ditzelfde geldt overigens voor de Volvo 850. Alleen met een 226 pk motor zit die op 300 NM bij 2000 toeren. Bij 140 pk zit je op 206 NM bij 3600 toeren.
Wat is daar precies het nadeel van?
griebels schreef:Heb net even op autoweek gekeken en de volvo 850 voldoet ruim aan alle eisen die Ikke opgesteld heeft om een trailer mee te trekken, alleen de koppel staat niet ingevuld. Durf bijna aan te nemen dat die ook wel goed is...
Jammer alleen dat DIE auto er alleen in benzine is, want dat wordt wel erg duur rijden als je voor je werk alleen al ruim 60km per dag rijdt
Aimee schreef:Hmmmm.... Dan krijg je inderdaad zulke dikke motoren dat je bijna goedkoper met diesel uit bent![]()
De Volvo 850 met 226 pk, 300 Nm bij 2000 toeren, heeft trouwens 5 cilinders met 4 kleppen per cilinder. De motoren met 140 pk of 170 pk hebben ook 5 cilinders, met 2 kleppen per cilinder.
Wat vind jij van een Voyager, ikke?
griebels schreef:Heb net even op autoweek gekeken en de volvo 850 voldoet ruim aan alle eisen die Ikke opgesteld heeft om een trailer mee te trekken, alleen de koppel staat niet ingevuld. Durf bijna aan te nemen dat die ook wel goed is...
Jammer alleen dat DIE auto er alleen in benzine is, want dat wordt wel erg duur rijden als je voor je werk alleen al ruim 60km per dag rijdt
Aimee schreef:griebels schreef:Heb net even op autoweek gekeken en de volvo 850 voldoet ruim aan alle eisen die Ikke opgesteld heeft om een trailer mee te trekken, alleen de koppel staat niet ingevuld. Durf bijna aan te nemen dat die ook wel goed is...
Jammer alleen dat DIE auto er alleen in benzine is, want dat wordt wel erg duur rijden als je voor je werk alleen al ruim 60km per dag rijdt
De benzine versie heeft niet genoeg koppel
De dieselversie wel
griebels schreef:Wat doet de koppel dan eigenlijk voor goeds als je een trailer moet trekken??
Sorry, ben een leek
Ik bedoel, de koppel is bij de benzineversie niet goed, van de auto die ik beschreef, de rest wel en heb totaal geen enkel probleem ondervonden met het trekken. Dus waar zorgt de koppel dan voor?
Dit is geen aanval, start van discussie of wat dan ook maar ik probeer dus te leren
griebels schreef:LPG is niet zo sterk heb ik gemerkt... Bergop laat hij je vaak zitten
Daarbij vind ik het zonde van de centjes om in een oude auto uit 92-94 een G3 installatie te leggen van 1500 euro...
Oude auto omdat ALS ik voor een 850 ga, is DAT het model dat ik wil hebben... Die van daarna vind ik persoonlijk wat minder. Dus Aimee, geen diesel uit die jaren, wel van daarna...
Denk dat ik toch maar naar een andere auto moet gaan zoeken want een 850 op G3 zetten met 4ton op de teller, nee dat wordt hem niet... Helaas...
Maar als je nog een andere Volvo weet (niet boven de 1400kg) die een arabier in een 1,5prds makkelijk kan trekken houd ik me aanbevolen
ikke schreef:Dat ie je de oren van je kop zuipt en mogelijk niet vooruit te branden bij optrekken.
Het punt is niet zozeer dat de boel niet van plek komt, het probleem is veel meer dat je geen enkele reserve hebt en dus ALTIJD je situaties defensief moet oplossen, ook als "maken dat je wegkomt" een betere oplossing zou zijn.
Daarnaast dwing je de motor tot z'n uiterste limiet en met name benzinemotoren zijn daar niet zo blij mee.
griebels schreef:Het model daarna spreekt me niet aan...
En die zijn er wel in diesels, maar het model 92-94 niet.
Ik had dus de 850 GLT uit 92 met 170 pk 200Nm bij 3000 geloof ik... (voor precies moet ik ff opzoeken)
V40 heb ik ook naar zitten kijken, en die voldoet indd niet uit het rijtje van ikke...
Betekend dat dan ook dat die NIET veilig is om je paard ver mee te vervoeren?
Lees dik 3u met trailer erachter rijden?
griebels schreef:LPG is niet zo sterk heb ik gemerkt... Bergop laat hij je vaak zitten
griebels schreef:V40 heb ik ook naar zitten kijken, en die voldoet indd niet uit het rijtje van ikke...
Betekend dat dan ook dat die NIET veilig is om je paard ver mee te vervoeren?
Lees dik 3u met trailer erachter rijden?
griebels schreef:Bedoel je dit antwoord Aimee?
Want hier had ik met de 850 ook geen problemen mee...
zuipte niet meer dan anders, trekken gaf ook geen hoger toerenaantal etc...