Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:12

Je kunt bijv ook samen tuig doen
Gezellig en de helft minder werk en je hebt er controle op Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 19:15

LilianR schreef:
Ik zou voor een bijrijder absoluut geen geld vragen. Zij helpt jou dmv te rijden en jij helpt haar dát ze mag rijden.

Lees rest van topic even door, dan wordt je een hoop duidelijk. Knipoog

runningkawa schreef:
Je kunt bijv ook samen tuig doen
Gezellig en de helft minder werk en je hebt er controle op Haha!

Ja, da's wel een goede tip! Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:36

runningkawa schreef:
Ik zie dat anders
De eigenaar vraagt iemand om zelf meer tijd te hebben, dus vraagt of iemand hem een dients wil verlenen.
De bijrijder verleend die dienst
en beide leven nog lang en gelukkig Haha!

ik zie dat anders Haha!
ik bied mijn pony aan [lease] voor 3 a 4 dagen p/w voor een bepaald bedrag
en mesten doe ik zelf,en de verzorging ook dus of ze nu wel of niet zou rijden de dagelijkse verzorging heeft ze al gehad
het rijden is dan extra Haha!
ze hoeft alleen maar te komen om te tutten en te rijden
ook haar kinderen [8 en 11] mogen er lekker op rijden

en de mensen doen het graag Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:37

@Mirgino: IMO heb jij dus geen bijrijder maar een huurder Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:38

Wranglerbutt schreef:
@Mirgino: IMO heb jij dus geen bijrijder maar een huurder Lachen

hoe jij het noemen wil Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:39

En jij vind die beweging en extra aandacht voor jepaard erg slecht, totaal niet nodig? Tong uitsteken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:47

runningkawa schreef:
En jij vind die beweging en extra aandacht voor jepaard erg slecht, totaal niet nodig? Tong uitsteken

nee Knipoog zou jij dat wel vinden dan? Clown
maar echt nodig niet,als ik haar niet zou hebben zou ze het moeten doen met wat ik altijd doe Knipoog
en dat is nog meer dan de meeste paarden krijgen bij mij op stal.

ik heb haar verleased zoals meer mensen hier in de regio dat doen
alleen ben ik niet moeilijk met dagen die ze wil rijden,en ik ben erg flexibel Haha!

ik ga niet mijn paard gratis aan iemand uitlenen voor 3 a 4 dagen p/w ik alle kosten en hun alleen lol Sigaar
nee ,als je op mijn paardje wil rijden staat daar wat tegenover Knipoog

maar is het zo erg dan ? dat mensen het bedrag ervoor over hebben om op mijn pony te kunnen rijden?
lijkt mij toch niet,anders zou mijn bijrijdster het ook niet doen Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:48

Ja ik vind dat wel raar, uitleg 23 pagina's lang Haha!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:40

Ach, communiceren is toch.... zo dicht mogeljk langs elkaar heen banketstaaf?

Dat geldt zo te zien ook voor dit soort topics Clown

Bij mij gaat het om de beweging die het paard krijgt. Hij is zowiso de topkilometervreter van stal met de beste conditie en mankeert nooit wat Knipoog (effe afkloppen....). Lessen mag van mijn maar hoeft niet. Junk en ik zijn niet zulke dressuurmensen. Ik heb wel altijd geprobeerd in het winterseizoen te lessen, maar de verenigingsles (waar ik wel voor betaal) is op een dergelijk tijdstip dat ik daar niet op tijd kan zijn (na werk, zwemles dochter, eten en zo).......

Wij moeten zelf uitmesten (helaas is de service op stal er de laatste jaren nogal op achteruit gegaan, om begrijpelijk redenen overigens, maar toch..). Ik heb nu samen met een paar anderen iemand ingehuurd die drie dagen in de week komt mesten en raad eens..... da's precies op de dagen dat mijn bijrijders komen, haha.

Priscilla_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:00

voor mijn verzorgpaard hoef ik niks te betalen en heb eigenlijk alle vrijheid, het zijn ook hele leuke mensen waarvan hij is.
mijn verzorgpaard heeft nu een peesblessure en daarom mag ik op een van hun andere paarden rijden.
wel mest ik zijn stal gewoon elke dag uit want dat hoort erbij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:03

runningkawa schreef:

Nope, als paarden al in de wei of paddock komen, is het echt niet nodig dat ze ook nog eens gereden worden. Hun beweging krijgen ze toch al en kom op zeg, als ze hun eten maar hebben vinden paarden het allang prima. Een dagje minder aandacht gaan ze echt niet dood aan Clown Op dat moment verleen je als eigenaar een dienst aan degene die rijden wil en mag er best wat tegenover staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:22

Niet mee eens, maar dat begreep je al
Je vind die beweging best wel lekker voor het dier, anders laat je een ander er niet op rijden.
Of je moet je net als een manege instellen
Geld verdienen..het is maar wat je wilt met je eigen diertje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:24

Citaat:
Waarom? Ik vind het wel boeiend om de verschillende meningen & beweegredenen te horen. Van beide kanten
klopt, maar er wordt wel errug veul herhaald.... Knipoog denk dat we alle voors en tegens nou wel zo'n keer of 10 voorbij hebben horen komen..
Maar ik blijf vrolijk meedoen hoor, op naar de 40!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:39

runningkawa schreef:
Je vind die beweging best wel lekker voor het dier, anders laat je een ander er niet op rijden.

Ik laat er ook op rijden, omdat andere daar ook blij mee zijn. Je leert meer dan op de meeste maneges. Voor het paard maakt het niks uit, naar mijn idee, zolang ze maar lief zijn voor haar.
Wanneer er iemand anders op gereden heeft, kun je dat zeker merken als je zelf weer gaat rijden.
Maar ook met wel of niet komen. Het blijft jou paard en jij heb de verantwoordelijkheid.
Ik vind ook dat er iets tegenover mág staan.

Wanneer de bijrijder beter rijdt dan de eigenaar vind ik het een ander verhaal.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:02

superwoman schreef:
runningkawa schreef:

Ik laat er ook op rijden, omdat andere daar ook blij mee zijn. Je leert meer dan op de meeste maneges. Voor het paard maakt het niks uit, naar mijn idee, zolang ze maar lief zijn voor haar.
Wanneer er iemand anders op gereden heeft, kun je dat zeker merken als je zelf weer gaat rijden.
Maar ook met wel of niet komen. Het blijft jou paard en jij heb de verantwoordelijkheid.
Ik vind ook dat er iets tegenover mág staan.

Wanneer de bijrijder beter rijdt dan de eigenaar vind ik het een ander verhaal.

Ik moet hier wel om lachen, jij laat je paard dus bereiden voor het plezier van een ander?

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:03

ik kan het niet laten, maar ik moet er even bij zeggen dat ik dit dus niet geloof he... oke, jij hebt een ander standpunt dan een ander over het betalen maar wees dan eerlijk om de rede waar je het wel voor doet. hihi

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:05

Citaat:
jij laat je paard dus bereiden voor het plezier van een ander
wat zeg je nu??? je paard bereiden!!!??? doe mij maar met champignonsaus en wat uitjes!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:07

haha, sorry

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:31

superwoman schreef:
[
Ik laat er ook op rijden, omdat andere daar ook blij mee zijn. Je leert meer dan op de meeste maneges. Voor het paard maakt het niks uit, naar mijn idee,

Daar geloof ik dus ook helemaal niets van.
Ja als het familie of vriendinnnen betreft dan geloof ik nog wel dat je dat alleen doet omdat de ander daar blij mee is.

Maar een volslagen onbekende?

Dus dat je op marktplaats een bijrijder gaat zoeken omdat je een ander zo graag een paard gunt.
Nee dat geloof ik niet. Zo hulpvaardig zijn wij als maatschappij tegenwoordig niet meer. Denk niet dat paardenmensen nou die uiterst sociale uitzondering zijn.

Net zo min als ik puur voor het plezier van een eigenaar stallen uit ga mesten zonder te verwachten daar ook maar iets voor terug te krijgen of te mogen rijden puur omdat ik de eigenaar wil helpen.
Ik wel er namelijk wel iets voor terug namelijk een paard om te rijden. Dus ja ik handel wel uit eigenbelang en je maakt mij niet wijs dat een eigenaar dat niet doet. En in het belang van het paard natuurlijk.

Bovendien zou ik veel liever een bijrijdpaard hebben bij iemand die inziet dat je elkaar een dienst bewijst dan bij iemand die zegt uit pure liefdadigheid mij een paard te laten berijden maar daar dan wel geld voor vraagt.

Nee dank je ik hoef geen liefdadigheid. Zo zielig ben ik niet. Dan ga ik liever naar de manege. Puur zakelijke overeenkomst hoef ik mij van niemand afhankelijk te voelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:32

Ik laat dus anderen op mijn pony rijden omdat ik het leuk vind om te zien hoe anderen plezier hebben aan mijn pony. Hebben ze er geen lol in en zijn ze er niet blij mee, dan mogen ze vlot hun spullen inpakken hoor... Ook als ze een bijdrage zouden betalen.

Anderen blij maken en mee laten genieten van de paarden hobby levert mij positieve energie op... Ik denk dat mijn pony liever mij op zijn rug heeft, dan de verzorgmeisjes, omdat die toch minder balans hebben en minder rijervaring.

Ik heb dus graag een verzorgster of bijrijdster voor mijn pony maar zou dus niemand willen die het ziet als dienst aan mij... Dan krijg ik namelijk dat stukje voldoening er niet van, waar het mij juist om gaat...

Ik wil iemand er een plezier mee doen, en als tegenprestatie verwacht in enthousiasme, liefde voor de pony, inzet, hulp bij verzorging, en een financiële bijdrage zou leuk zijn, maar niet noodzakelijk. Het gaat er om dat ze laten zien dat ze niet alleen gebruik maken van je, en de leuke dingen willen, maar dat ze er ook de waarde van inzien en dat laten merken!

(Een bijdrage heb ik alleen heel in het begin gevraagd, toen ik zelf nog studeerde en diegene voor 3 dagen een "eigen" pony had en ik er veel tijd en energie in stak door met haar mee te gaan op buitenrit, naar de manege, en haar wat les te geven.
In het begin was het in de winter ook meer nodig er iemand bij te zoeken omdat hij dan op stal stond en we hem zelf los moesten gooien, zo kwam hij er vaker en langer uit dan dat ik alles alleen moest doen. We gooiden daar op stal ook elkaars paarden bij elkaar in zodat ze vaker en langer buiten konden lopen...)

Inmiddels is mijn financiële situatie anders, staat paard altijd buiten in een groepje en zijn we niet van iemand afhankelijk om in basisbehoeften beweging, voer en gezelschap te voorzien.

Ik wil iemand een gunst verlenen, en daar wat voor terugzien in plezier, inzet, waardering en er wat voor over hebben. Is dat er niet? Dan hoeft het voor mij dus niet meer...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:03

joyce B schreef:
Hebben ze er geen lol in en zijn ze er niet blij mee, dan mogen ze vlot hun spullen inpakken hoor... Ook als ze een bijdrage zouden betalen.
.

Als een bijrijder er geen lol in zou hebben en er niet blij mee zou zijn dan kwam ze niet en zou ze zeker geen bijdrage willen betalen. Het is namelijk niet verplicht om een verzorgpaard te hebben.
Dus waarom zou je een bijrijdpaard nemen als je het niet leuk vind?
Bijrijders komen alleen als ze het wel leuk vinden om een paard bij te rijden en te verzorgen dus uit eigen belang en voor het belang van het paard.

Zelfde geld voor de eigenaren eigen belang. Als jij een bijrijder hebt omdat je het leuk vind om een vrolijk meisje op je paard te zien is dat ook eigen belang. Jij beleeft er plezier aan om dat meisje te zien en voelt je daar een beter mens door.

Wel typisch als je het alleen maar waagt te betwijfelen dat een eigenaar het niet puur voor het plezier van een ander doet maar er ook belang bij heeft, niet dankbaar genoeg meer bent. Dat je je spullen mag pakken omdat je niet blij genoeg bent met het paard. Je geeft het dus zelf al aan bijrijder moet super dankbaar zijn en anders is het wegwezen.

Natuurlijk waardeer ik het dat de eigenaar mij op zijn paard laat rijden en daar ben ik best dankbaar voor. Maar daar wil ik eigelijk ook waardering voor terug dat ik het paard goed verzorg en in conditie houd.

Een eigenaar die zegt het paard alleen maar te laten verzorgen voor mijn plezier maar bij de minste of geringste opmerking aangebrand is omdat je niet dankbaar genoeg zou zijn. Daar zit ik dus niet op te wachtern.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:22

lindsey schreef:
superwoman schreef:
[
Ik laat er ook op rijden, omdat andere daar ook blij mee zijn. Je leert meer dan op de meeste maneges. Voor het paard maakt het niks uit, naar mijn idee,

Daar geloof ik dus ook helemaal niets van.
Ja als het familie of vriendinnnen betreft dan geloof ik nog wel dat je dat alleen doet omdat de ander daar blij mee is.

Maar een volslagen onbekende?

Ik vraag er toch ook een bijdrage voor, dus is het win-win situatie én het paard krijgt ook extra aandacht, dus win-win-win Haha!
(ik wat extra geld, de bijrijder een paard waar ze wat op kan leren ipv een manegepaard én het paard wat meer aandacht)

Ik heb vroeger ook pony's verzorgt en ja, dat gun ik meer mensen. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd.
Van manege naar eigen paard, is een grote stap. Dus is eigrenlijk een verzorgpaard een mooie tussenstap.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:25

superwoman schreef:
[
Ik vraag er toch ook een bijdrage voor, dus is het win-win situatie én het paard krijgt ook extra aandacht, dus win-win-win Haha!
(ik wat extra geld, de bijrijder een paard waar ze wat op kan leren ipv een manegepaard én het paard wat meer aandacht)
.

Precies daar ben ik het dus wel mee eens.

Ben ook niet per definitie tegen een bijdrage maar dat ligt er dus aan wat je er voor terugkrijgt.
Dat moet dus gewoon met elkaar in verhouding staan. En een bijdrage hoeft niet uit geld te bestaan (kan wel) maar kan ook geleverd worden door klusjes te doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:17

Als je je paard door iemand laat rijden en diegene heeft toch wel erg vaak negatief commentaar op je paard (dat hij vervelend deed, dat hij zo druk was, dat hij sloom was, of juist schrikkerig... Dan gaat de lol er na een tijdje echt wel af hoor... dan snap ik niet dat diegene niet gewoon zegt er geen zin meer in te hebben en wat anders wil zoeken...

De positieve energie ontstaat door positief gedrag en enthousiasme van een ander. En bij het verzorgen van een paard komt meer kijken dan poetsen en rijden, en ook meer kosten...

Het lijkt wel of veel mensen/kinderen zich dat niet realiseren...
Een eigen paard kost toch ook tijd en energie en veel geld?
Lijkt me dat je dat er dan niet voor over hebt als je je zo opstelt.

Maar misschien ben ik ouderwets. Ik ging er vanuit dat de meeste bijrijdsters en verzorgsters gek van paarden waren en eigenlijk het liefst een eigen paard zouden willen, maar er net niet genoeg tijd of geld voor hebben, en dat dit het dichtst in de buurt komt... Niet dat het rijden/verzorgen van een paard van een ander een gunst is die je verleent aan een ander om diegene een plezier te doen (tenzij je zelf al een paard hebt, en/of het echt op verzoek doet om iemand uit de brand te helpen terwijl je zelf ook krap in je tijd zit)
Of dat diegene het paard als een sportattribuut ziet dat hij even van stal kan halen om de paardensport te bedrijven...

Toch lijkt dat laatste steeds normaler te worden... Of ik verkeer in verkeerde kringen en lees de verkeerde topics...

Waar vind ik die doorgewinterde verzorgmeisjes die door weer en wind komen om met een paard te knuffelen, uitgebreid poetsen, longeren, wandelen, laten grazen, spelen in de bak, uitmesten, vlechten, tuig poetsen, voeren enzovoort?
Volgens mij worden die zeer schaars...

De meesten die ik de laatste 5? jaar voorbij heb zien komen, halen snel een borstel over je paard (vaak voornamelijk de plek waar het zadel zit Schijnheilig, en zeker niet tussen die dikke billen waar de poepplekken zitten want dat is vies Tong uitsteken) en gaan dan even rijden of evt. longeren. Stoppen de boel weer in de kast en gaan in geval van pensionstal kletsen met leeftijdsgenoten, en anders weer richting huis...
En als het slecht weer is, en/of ze niet kunnen rijden/longeren slaan ze over want dan is er niets te doen...
Een kreupel paard herkennen ze soms pas als hij al op 3 benen loopt, en kleinere dingen als mok of schimmel, zien ze helemaal over het hoofd...

Ik heb gelukkig wel eens een uitzondering gehad. 1 meisje die er 45 minuten voor fietste, mee naar les ging (ik bracht haar met trailer of ging met fiets mee, later ook af en toe zelf rijdend) en trouw kwam. Zij leerde hem (na wat wennen en wat strubbelingen) echt leuk te rijden en kon er alles mee wat ik ook kon (buitenritten, netjes dressuur rijden en een sprongetje maken) Zij is gestopt omdat ze een leuk paard helemaal voor zichzelf te rijden kon krijgen en zelf kon weten of en wanneer ze zou komen. We hebben toen nog regelmatig buitenritjes gemaakt samen en heb nog steeds leuk contact met haar...

En het afgelopen jaar 2 meiden die ondanks niet kunnen rijden toch regelmatig kwamen poetsen en wandelen of longeren. Al belden zij wel regelmatig af of kwamen ineens niet.

Misschien dat als mijn pony wat makkelijker was, en gezond, dat het ook makkelijker zou zijn om van die leuke, fanatieke, lieve echte pennymeiden te vinden Tong uitsteken

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:00

Ik blijf er bij dat beiden er een belang bij hebben:
- de eigenaar omdat het paard beweging en aandacht krijgt op momenten dat hij zelf niet kan
- de bijrijder omdat deze gratis of tegen een kleine vergoeding een 'stukje eigen paard" heeft

Ik spreek dan wel over een kleine vergoeding omdat ik (maar ja, wie ben ik...) 100 euro in de maand voor twee of 3 keer rijden echt belachelijk vind.

Als de bijrijder het paard verbetert (in heb het dan niet over in training zetten bij bij een professional uiteraard) ligt het belang meer bij de eigenaar. Als de bijrijder heel veel van het paard kan leren ligt het belang meer bij de bijrijder.

Of je vergoeding vraagt of juist betaalt hangt van de omstandigheden af en is in overleg te bepalen, toch...