[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:52

So? Kort door de bocht zijn er twee soorten hybrides, aan de ene kant de kleine verbrandingsmotoren die de steun van de elektro motor nodig hebben om krachtig te zijn. Aan de andere kant de excuus hybrides die een beul van een ice hebben en een elektro motor om de cijfers iets gunstiger te maken en de eigenaar de kans te geven om te zeggen dat ie groen rijdt want hybride.

Ik heb geen onderzoek gedaan maar iets zegt me dat de X5 tot die 2e categorie hoort ;)


ICE = internal combustion engine, meestal benzine of diesel

Dees

Berichten: 19488
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:31

Heb mijn ogen gericht op de Volvo XC60 T6 recharge.
Is dat een excuus hybride?

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:55

Rex_Rolfo schreef:
So? Kort door de bocht zijn er twee soorten hybrides, aan de ene kant de kleine verbrandingsmotoren die de steun van de elektro motor nodig hebben om krachtig te zijn. Aan de andere kant de excuus hybrides die een beul van een ice hebben en een elektro motor om de cijfers iets gunstiger te maken en de eigenaar de kans te geven om te zeggen dat ie groen rijdt want hybride.

Ik heb geen onderzoek gedaan maar iets zegt me dat de X5 tot die 2e categorie hoort ;)


ICE = internal combustion engine, meestal benzine of diesel


En is dat goed of juist niet?
Ik heb er echt de balle verstand van hybrides.
Het interesseert mij eigenlijk niet heel erg of het groen is of niet.
Maar er wordt aangegeven dat hij 1 op 30 zou rijden.
Dat zou de hoge wegenbelasting wat compenseren.
Belangrijker vind ik dat hij een goede wegligging heeft met 2 flinke paarden in de trailer.
En dat kan ik nergens vinden.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:58

Silly1972 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
So? Kort door de bocht zijn er twee soorten hybrides, aan de ene kant de kleine verbrandingsmotoren die de steun van de elektro motor nodig hebben om krachtig te zijn. Aan de andere kant de excuus hybrides die een beul van een ice hebben en een elektro motor om de cijfers iets gunstiger te maken en de eigenaar de kans te geven om te zeggen dat ie groen rijdt want hybride.

Ik heb geen onderzoek gedaan maar iets zegt me dat de X5 tot die 2e categorie hoort ;)


ICE = internal combustion engine, meestal benzine of diesel


En is dat goed of juist niet?
Ik heb er echt de balle verstand van hybrides.
Het interesseert mij eigenlijk niet heel erg of het groen is of niet.
Maar er wordt aangegeven dat hij 1 op 30 zou rijden.
Dat zou de hoge wegenbelasting wat compenseren.
Belangrijker vind ik dat hij een goede wegligging heeft met 2 flinke paarden in de trailer.
En dat kan ik nergens vinden.

Die X5 zal prima op de weg liggen zoals een BMW betaamd maar van het verbruik zou ik me niet te veel voorstelling maken. De kans dat je de ideale omstandigheden hebt om zo zuinig te rijden acht ik nihil.

Het heeft een reden dat ik een punt maak van de oude Range Rover......

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:54

Sorry, dan heb ik dat punt even gemist.

En hoe oud zou die range rover dan moeten zijn?
Of zijn de nieuwere ook net zo goed?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:58

Dees schreef:
Heb mijn ogen gericht op de Volvo XC60 T6 recharge.
Is dat een excuus hybride?

https://www.autoweek.nl/auto/104226/vol ... scription/
Er zijn hybrides waarbij de elektrische range nog minder voor stelt, maar de 54-78 km die deze zou hebben gaat ie in de praktijk écht niet waar maken.

Volgens mij slaat een verbuiksmeting bij een plug-in de plank redelijk mis. Alles wat in de accu zit is gratis, het benzineverbruik wat nodig is om de test af te maken telt. Bij onze V60 D6 zie je dan ook dat de accu net groot genoeg is om onder de 50 gram CO2 te komen, want dat was fiscaal veel voordeliger.

De XC60 T6 Recharge een brandstofverbruik van 1,1 liter per 100 km? Alleen onder precies die omstandigheden. Als je elke 30-40 km kunt laden (en dat is bij woon-werk gebruik niet zo heel ver gezocht) kun je op 0 l. / 100 km uitkomen. Stekker je nooit gaat ie aan 1,1 liter echt niet genoeg hebben. En aan 4 of 5 liter ook niet.


Silly1972 schreef:
Heeft iemand ervaring met de BMW X5 hybride?
Die mag 2700kg trekken en heeft 313pk.
Klinkt goed, maar is wel een hybride <<)

Deze: https://www.autoweek.nl/auto/82589/bmw- ... rformance/ ?
Met 9 kWh een redelijk kleine accu. Heel mooi om bij het wegrijden en zo de benzinemotor te ondersteunen. Maar voor de rest moet je het vooral van z'n 2liter vierpitter hebben.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:36

Silly1972 schreef:
Sorry, dan heb ik dat punt even gemist.

En hoe oud zou die range rover dan moeten zijn?
Of zijn de nieuwere ook net zo goed?

Nee, ik maak dat punt voor mezelf, om die auto terug op de weg te brengen.
Mijn Range Rover is van de, intussen stokoude, eerste generatie van ruim 50 jaar geleden.

Dergelijke auto's zijn alleen de moeite waard als je weet hoe ze werken en hoe je ze zelf kan en moet onderhouden. Kan of wil je dat niet, begin er dan niet aan.

Maar als je schade hebt en je kunt voor een slordige 500 euri's een halve carrosserie van een sloper overnemen, dan is het de moeite om de carrosserie te herstellen, zelfs als die "nieuwe" delen wel enig laswerk behoeven voordat ze weer echt goed zijn.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:13

Ah oke.
Helaas zijn zowel mijzelf als mijn partner daar niet handig genoeg voor.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:38

Silly1972 schreef:
Ah oke.
Helaas zijn zowel mijzelf als mijn partner daar niet handig genoeg voor.

Ach, dat kun je gewoon leren maar de vraag is of je daar in jouw situatie de juiste prioriteit aan kunt geven. Dat is voor iedereen anders en niet aan een ander om dat te bepalen :D

Verder eens met RR; de meeste hybrides zijn niet echt zinnig in de context met het trekken van trailers.
Ik kreeg een poos geleden een PB van een bokker die zich redelijk de tandjes geschrokken was over het verbruik van zijn/haar hybride na een trailerrit: ongeveer 1:5 benzine....
Gelukkig was het een leasebak maar het onderschrijft wel de opmerking van RR.

carina

Berichten: 2837
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:56

ikke schreef:
Silly1972 schreef:
Ah oke.
Helaas zijn zowel mijzelf als mijn partner daar niet handig genoeg voor.

Ach, dat kun je gewoon leren maar de vraag is of je daar in jouw situatie de juiste prioriteit aan kunt geven. Dat is voor iedereen anders en niet aan een ander om dat te bepalen :D

Verder eens met RR; de meeste hybrides zijn niet echt zinnig in de context met het trekken van trailers.
Ik kreeg een poos geleden een PB van een bokker die zich redelijk de tandjes geschrokken was over het verbruik van zijn/haar hybride na een trailerrit: ongeveer 1:5 benzine....
Gelukkig was het een leasebak maar het onderschrijft wel de opmerking van RR.


Hier betreffende bokker :) Gelukkig is dit verbruik flink omlaag gegaan. Toen waren het de eerste km op de benzinemotor, inmiddels loopt hij 1:10 met trailer erachter. En ongeveer 1:17 zonder trailer. Niet verkeerd voor een auto van 1950 kg. En belangrijker, super blij met de auto en hoe hij rijdt!!

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:19

Oh dat is nog best aardig.
En welke auto betreft dat dan?

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 07:29

carina schreef:
ikke schreef:

Verder eens met RR; de meeste hybrides zijn niet echt zinnig in de context met het trekken van trailers.
Ik kreeg een poos geleden een PB van een bokker die zich redelijk de tandjes geschrokken was over het verbruik van zijn/haar hybride na een trailerrit: ongeveer 1:5 benzine....
Gelukkig was het een leasebak maar het onderschrijft wel de opmerking van RR.


Hier betreffende bokker :) Gelukkig is dit verbruik flink omlaag gegaan. Toen waren het de eerste km op de benzinemotor, inmiddels loopt hij 1:10 met trailer erachter. En ongeveer 1:17 zonder trailer. Niet verkeerd voor een auto van 1950 kg. En belangrijker, super blij met de auto en hoe hij rijdt!!

Dat zijn betere cijfers dan wat je toen weer gaf. Gelukkig ben je nu wel blij met je auto.

carina

Berichten: 2837
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:38

Silly1972 schreef:
Oh dat is nog best aardig.
En welke auto betreft dat dan?


Ohja, wel handig te vermelden haha. Een Lynk & Co 01!

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:51

Wat rijden de mensen hier? Automaat of schakelbak voor de trailer? Heb nu twee vrijwel identieke auto’s, eentje automaat en eentje handgeschakeld. De handgeschakelde is qua lokatie, verkopende garage en prijs (ook qua inruil van mijn oude auto) wel een stuk gunstiger.
Automaat is altijd wel heerlijk rijden, maar ik betaal er dan nu wel relatief veel voor.
Wat heeft een betere prognose qua levensduur? Ga er niet elke week mee op pad met een trailer. Ik hoop straks 1-2x per maand en ook geen honderden kilometers. Verder gewoon als personenauto, ong 35.000 km per jaar.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:03

eilleen333 schreef:
Wat rijden de mensen hier? Automaat of schakelbak voor de trailer? Heb nu twee vrijwel identieke auto’s, eentje automaat en eentje handgeschakeld. De handgeschakelde is qua lokatie, verkopende garage en prijs (ook qua inruil van mijn oude auto) wel een stuk gunstiger.
Automaat is altijd wel heerlijk rijden, maar ik betaal er dan nu wel relatief veel voor.
Wat heeft een betere prognose qua levensduur? Ga er niet elke week mee op pad met een trailer. Ik hoop straks 1-2x per maand en ook geen honderden kilometers. Verder gewoon als personenauto, ong 35.000 km per jaar.

Dat ligt 100% aan jouw kunde als chauffeur. Je krijgt beide bakken kapot als je niet kunt rijden alleen is een automaat meestal iets duurder in een revisie }>

Ik heb alles gereden en persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor een handbak omdat je iets simpeler zelf kunt bepalen wat er gebeurt. Modernere automaten kun je simpeler schakelen op de hand en daarmee weer in the lead zijn wat de motor doet maar nog steeds moet je wel weten wat je doet.

Op dit moment een handbak voor de trailer (de beruchte V70) maar mogelijk vanaf volgend jaar de RRC met 4-traps ZF 4HP22 automaat weer op de weg.

Tot slot: vraag even aan de garage wat de K-factor van de automaat is. Als ze dat niet weten, zou ik 'm daar niet halen }>

Sure_lee

Berichten: 10776
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:20

Ik heb schakel en automaat voor de trailer gehad. Ik heb nu automaat en ik vind dat toch wel een stuk relaxter. Hij schakelt ook super fijn en op prima momenten. Nu ik eenmaal automaat rijd dagelijks wil ik niet anders meer terwijl ik voorheen altijd zei dat ik schakelen zo leuk vond en geen automaat wilde.

Dees

Berichten: 19488
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:06

Mijn volgende wordt ook een automaat. Vroeger hadden automaten minder trekvermogen en waren ze minder zuinig met brandstof, maar dat schijnt nu niets meer uit te maken.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:33

Dees schreef:
Mijn volgende wordt ook een automaat. Vroeger hadden automaten minder trekvermogen en waren ze minder zuinig met brandstof, maar dat schijnt nu niets meer uit te maken.

Jawel er zit nog steeds wat verschil in, het type automaat maakt uit, meer verschillende dan vroeger, maar de verschillen zijn veel kleiner in de zin dat de geringe meerkosten in verbruik af te wegen zijn tegen het gemak.

Automaten hebben in de basis nooit minder trekvermogen gehad; sterker nog, de meeste automaten waren en zijn sterker maar de keuzes die de fabrikanten maakten over welk type automaat in welke auto wat niet altijd even handig.

De oude Range Rover mag gewoon 3500kg trekken, ongeacht welke bak eronder hangt. Maar de oude ZF 4HP22 automaat, met z'n K 1.6, heeft er toch net wat minder moeite mee dan z'n handgeschakelde broertje.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:16

Dan ga ik eens bij de schakelbak kijken van de week nog. Had de automaat al wel proefgereden.
Maar wil die andere dan ook wel live zien en even voelen.

Aatrox
Berichten: 492
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 23:30

Ik zou niet meer terug willen naar schakel, vind het heerlijk om automaat te rijden..

karrij
Berichten: 1225
Geregistreerd: 13-04-21

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 06:30

Hier sinds 1,5 week een nieuwe Ford Kuga, ook een automaat, heerlijke auto en mag 2100 trekken en dat doet hij/zij/het, ook easy peasy, heerlijke auto en automaat rijden went heel snel :+

Prairy

Berichten: 10278
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 06:48

Ik gooi mijn zoektocht er ook maar eens in, advies is welkom.

Ik zoek een relatief zuinige auto (1:13 noem ik momenteel al zuinig, als ik nu mijn best doe haal ik 1:9 op diesel :+)

(Bijna) Young timer, ik wil hem uiterlijk Q1 volgend jaar kopen
Minimaal 1,5 paard trailer kunnen trekken
Benzine of hybride ivm milieuzones, elektrisch als het moet
Pit, als ik het gas in druk dat er wel wat gebeurd
Automaat
Grote voorkeur van mijn man voor adaptieve cruise control
Hogere instap
Grijs kenteken mag ook, ik heb geen achterbank nodig
Budget liefst max 10k

Ik rij nu een RR sport V8 3.6, dus alles gaat voor mij traag en klein voelen, maar 1x per maand op en neer naar Frankrijk gaat straks wel wat aantikken :')

Elleen
Berichten: 569
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:25

Misschien hebben jullie een goed idee.
Na het overlijden van mijn huidige kleine boodschappen auto, zit ik nu toch rond te kijken naar auto die sporadisch ook de trailer zou kunnen trekken. Trailer weegt rond de 500 en pony ook.
Auto zou voornamelijk voor dagelijks woon werk verkeer worden gebruikt dus eentje die benzine slurpt is niet wenselijk, ik kijk dus naar relatief lichte auto’s.
Nissan Juke ( maar lees veel problemen met de automaat bak ) en Renault Captur zie ik beide wel zitten.
Automaat is een must, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :') en niet onbelangrijk, budget tot 10k

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:58

Grijs kenteken kan zover ik weet alleen als je een eigen bedrijf hebt.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:36

Prairy schreef:
Ik gooi mijn zoektocht er ook maar eens in, advies is welkom.

Ik zoek een relatief zuinige auto (1:13 noem ik momenteel al zuinig, als ik nu mijn best doe haal ik 1:9 op diesel :+)

(Bijna) Young timer, ik wil hem uiterlijk Q1 volgend jaar kopen
Minimaal 1,5 paard trailer kunnen trekken
Benzine of hybride ivm milieuzones, elektrisch als het moet
Pit, als ik het gas in druk dat er wel wat gebeurd
Automaat
Grote voorkeur van mijn man voor adaptieve cruise control
Hogere instap
Grijs kenteken mag ook, ik heb geen achterbank nodig
Budget liefst max 10k

Ik rij nu een RR sport V8 3.6, dus alles gaat voor mij traag en klein voelen, maar 1x per maand op en neer naar Frankrijk gaat straks wel wat aantikken :')

Duh, ik moet de eerste V8 nog tegen komen die zuinig is.
Ik schat zomaar in dat een V70R met die 3,2 6-pitter een stuk zuiniger loopt en jouw stof laat happen bij het verkeerslicht.

Die RR sport is best vlot, maar 2500kg auto van plek krijgen is echt andere kost dan een auto die een ton minder weegt.

Daar begint je eerste winst. Ga op zoek naar iets wat de 2 ton niet haalt (wordt lastiger bij hybride) en je eerste winst is binnen.


Silly1972 schreef:
Grijs kenteken kan zover ik weet alleen als je een eigen bedrijf hebt.

Nope, alleen heeft het niet meer de voordelen van 20 jaar gelden.