Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:24

Poekkie schreef:
Zonnetje81 schreef:
Als ik al tel wat mijn 2 pony's in eigen beheer kosten per maand:
- 4 kilo basisbrok per dag x 30 dagen = 75 euro
- 6 pakken vlas per stal per maand en dan x2 = 80 euro (ik betaal nu 6,60 euro per pak)
- ik weet niet wat hooi nu kost maar in het verleden haalde ik al voor meer dan 100 euro per pony mooi hooi. Dus laat dat 200 euro zijn, maar realistisch gezien momenteel meer.
------------------------------------------------------
Totaal is dat al 355 euro (178 euro pp) zonder kale stalhuur, zonder werk, zonder alle algemene kosten als gas water elektra, rijbak onderhoud, weidegang, onderhoud weide en afrastering etc.

Dus stallen (vooral dus de kleine stallen of de particulieren die een paar boxen aanbieden) die dat kunnen voor 250/300 euro staan voor nop te werken en sponsoren de accommodatie.

Is 2 kg per pony per dag niet erg veel krachtvoer? De prijs per kg lijkt erg goedkoop, ik veronderstel dat jij in bigbags kan aankopen? En dat de ponies redelijk veel binnen staan?

Als je alles meeneemt in de berekening ga je idd op bedragen uitkomen waarbij je conclusie helemaal klopt hoor. Al denk ik dat de gemiddelde pensionhouder (ook particulier) minder kosten heeft aan voer, hooi en bodembedekking. Ik bvb ben per maand per paard het volgende daaraan kwijt:
- 30 euro voer
- 50-75 euro hooi (winter)
- 24 euro vlas (4 pakken a 6 euro)

Mijn pony's staan redelijk veel buiten, als ik er naast zou wonen nog meer. Maar als ik op bokt lees zouden ze te weinig buiten staan. Ze gaan in de ochtend als mijn vader wakker is naar buiten en in de winter gaan ze eind van de middag naar binnen. In de zomer staan ze meer buiten omdat het langer licht is, zeker als ze snachts buiten staan.

Ik ben uitgegaan van pony's die in de sport lopen. Dan krijgen ze gewoon een kilo 's morgens aan basisbrok en een 1 kilo savonds. Ik vind de brok niet goedkoop, ik heb deze week 4 zakken gehaald en moest afgerond 50 euro betalen voor 4 zakken voer a 20 kg. Dus dat is 0,625 euro per kilo. Voorheen was een zak voer 8-9 euro nu 12,50 euro per zak. Ik vind het nogal wat haha.

Qua vlas, ik haal elke dag drollen eruit en recht trekken en 1x in de zoveel tijd alle nat. Dan gooi ik er 2-3 pakken per keer bij. Mijn ervaring is dat dat beter werkt dan elke week 1 pakje erbij wat dan sneller nat wordt en verdwijnt.

Hooi was even een gok met voorheen, ik heb nu eigen hooipakken van het land. Maar toen hadden we te natte pakken waardoor de pony aan de diarree ging en heb ik een tijd hooi ingekocht.

Poekkie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:28

Ah ok thanks voor de verduidelijking :)

Ik betaal hier voor de goedkoopste zak 18 euro per 25 kg en voor de zakken van mijn eigen paarden zit ik aan 27 euro per 15 kg ondertussen (Pavo inshape). Dus voor mij was het nogal een verschil hahaha. Nu heb ik hier ook een heel ander type paarden staan dus hoeveelheden zijn moeilijk te vergelijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:36

Poekkie schreef:
Ah ok thanks voor de verduidelijking :)

Ik betaal hier voor de goedkoopste zak 18 euro per 25 kg en voor de zakken van mijn eigen paarden zit ik aan 27 euro per 15 kg ondertussen (Pavo inshape). Dus voor mij was het nogal een verschil hahaha. Nu heb ik hier ook een heel ander type paarden staan dus hoeveelheden zijn moeilijk te vergelijken.

27 euro voor 15 kilo wat voer jij ze dan?

Ik heb nu alleen basisbrok gehaald normaal voer ik nog cavalor muesli maar die zak was nu boven de 20 euro ipv 16 euro. Ik dacht ze doen het maar met de brokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:39

Nouja dat staat er toch? Pavo Inshape.

Hier komt er ook echt geen standaard basisbrok in. Veel te veel suikers. Dus dan kom je al snel op duurder voer.

Maar van pavo inshape geef je veel minder. Jij geeft 2 kilo basisbrok hier zou er echt al geen 2 kilo brok inkomen :D

Ik gaf van de pavo inshape 800 gram aan een volwassen paard. Het is alsnog duurder dat zeker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:40

Spenk schreef:
Nouja dat staat er toch? Pavo Inshape.

Hier komt er ook echt geen standaard basisbrok in. Veel te veel suikers. Dus dan kom je al snel op duurder voer.

Ik ben niet wakker haha, was even 3 dingen tegelijk aan het doen :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:58

Maar voorheen 8-9 euro per zak en nu 12,50 ben ik nog niet tegengekomen. Misschien wil ik dat ook niet, maar dan heb je het vaak wel over de meest simpele basisbrok en heel veel mensen willen dat niet meer.

En je moet het inderdaad per dag uitrekenen op basis hoeveel je geeft en niet wat een zak kost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:59

superpony schreef:
Maar voorheen 8-9 euro per zak en nu 12,50 ben ik nog niet tegengekomen. Misschien wil ik dat ook niet, maar dan heb je het vaak wel over de meest simpele basisbrok en heel veel mensen willen dat niet meer.

En je moet het inderdaad per dag uitrekenen op basis hoeveel je geeft en niet wat een zak kost.

voor bietenpulp is dat dus wel het geval. En nog duurder ook nu

Oke dat is dan geen compleet voer, maar genoeg mensen die dat wel geven.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:01

superpony schreef:
Popstra schreef:
Je gebruikt ook wel eens meer pakken vlas per maand. Stal is soms ook viezer als ze door vies weer meer binnen staan.
Ik ga uit van gemiddeld 5 pakken per paard per maand.

Ik kom ook op rond de 175- 200 per paard/maand aan huis enkel goede kwaliteit voer, ruwvoer en bodembedekking. Heb er nu 6 thuis en bezuinig nergens op.
Zomers uiteraard flink minder als ze op de wei staan en enkel snachts eens binnen bij vies weer

Maar een stalling moet onderhoud van weide ook meerekenen in de stalprijs. Er zit wel verschil in wat stallen wel of niet doen aan onderhoud en het hangt van meer factoren af, maar weideonderhoud zou vaak serieuzer genomen mogen worden.

Nou idd. Zelfde met onderhoud aan paddocks. Hoeveel paarden staan er in de winter niet in het water, draadjes die al 20x opnieuw aan elkaar zijn geknoopt, of rotte palen/omheining.
Op mijn oude stal werd hier echt te weinig naar gekeken en brak er geregeld een paard uit die gezellig bij een ander paard in de paddock stond of over een betonnen pad in volle galop terug naar stal kwam. Hier betaalde ik destijds ook richting de 400,- met zelf mesten en liep ik paddockdiensten mee.

Op de stal waarnaar ik verhuisde ivm oog op verkoop van mijn paard, betaalde ik dan wel 100,- meer, maar achteraf had ik dat al jaren eerder moeten doen. Wat een rust, goed management en nooit iets wat niet werkte/kapot was.

Overigens merkte ik in 2021 al van stalgenoten op mijn oude stal dat men ging bezuinigen op onderhoud aan hun paard. Ijzers die eraf gingen, terwijl een DA toch echt advies had gegeven voor ijzers en zooltjes, zadelmakers die te laat kwamen waardoor paarden met kneuzingen liepen, hoefsmid die graag eerst 3 beurten betaald wilden krijgen voordat hij paard X opnieuw kwam doen, lessen werden gestopt etc.
Deze mensen hebben het nu waarschijnlijk nog moeilijker, en is de doelgroep waarvan je weet dat ze eigenlijk hun paard anders moeten huisvesten, een betalende bijrijder moeten zoeken of hun dier moeten verkopen. Helaas zijn dit veelal wel de mensen die voor de energiecrisis e.d. al moeite hadden met alles op te brengen en waarvan het paard soms de dupe is omdat er gekort wordt in (medische)zorg. Niets ergers om als stalgenoot of pensionhouder te moeten zien dat er niet kan worden voldaan aan de behoeften van een dier, laat staan dat je aan deze mensen moet vertellen dat er weer een stalverhoging aankomt.......

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:04

Idd dus de inshape maar daar krijgen ze 1 schep (ik schat rond de 600/700 g) per paard per dag van.

Mijn Shetjes krijgen best of nature van d’hooghe, dat is ongeveer 14 euro per 15 kg, heel wat goedkoper dus maar nog steeds erg duur als ‘vul een oude pony zonder arbeid op’-voer

En dan hebben we verder nog de equifyt zupa voor twee oude beestjes die op gewicht moeten blijven, 19,5 euro per 20 kg.

die goedkoopste van 18 euro per 25 kg is een soort merkloze granenmix van mijn voerhandelaar, beetje zoals basisbrok. Daar geef ik 1 schep per dag van op vraag van de eigenaresse, al vind ik dat er beter geschikt voer bestaat.

Alle zakken zijn de laatste jaren hard opgeslagen. Toen ik in 2016 begon vond ik 18 euro duur voor een zak van 20 kg. Nu zijn de zakken steeds vaker maar 15 kg en zelfs daarvoor is 18 euro tegenwoordig goedkoop.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:10

superpony schreef:

Wat bedoel je met dat moet je niet meer willen?
Juist in deze tijden stap ik af van al mn muesli's en tierelantijn.
Ze kunnen prima op basisbrok staan en helaas zijn die zakken zoveel duurder geworden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:17

Ik heb echt nog nooit voer gezien van 8-9 euro.

Basis brok zal vaak vast prima zijn, maar mensen zijn ook al even bewuster en dat heeft niks met tierelantijnen te maken. Van een basis brok moet je vaak (te) veel voeren om voldoende aan te vullen. En het is en blijft basis. Veel mensen voeren bijv veel te weinig eiwitten.

Ik wil best van merk veranderen bijv, maar ga niet opeens compleet anders voeren omdat het goedkoper is. Het moet per paard aansluiten op het paard en de behoefte.

@padoertje; volgens mij zijn mensen ook behoorlijk naar een max hypotheek gegaan toen ze op de huizenmarkt gekte veel teveel moesten overbieden op een huis. Iedereen riep maar dat de rente zo laag stond, maar het gaat er uiteindelijk om wat je per maand betaald.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:23

Ik denk dat de subli basisbrok voorheen niet veel meer kostte dan dat.
Die kost nu 13,50 zie ik op de site.
2 nu in de aanbieding voor 11,75 per stuk.

Of dat voldoende was, ik denk voor genoeg pony's of paarden die niet hard werken wel. Staan de op de wei krijgen ze ook hun eiwitten wel.
En hier in de regio staan er veel ook in de winter op de wei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:24

Zonnetje81 schreef:
superpony schreef:

Wat bedoel je met dat moet je niet meer willen?
Juist in deze tijden stap ik af van al mn muesli's en tierelantijn.
Ze kunnen prima op basisbrok staan en helaas zijn die zakken zoveel duurder geworden.

Besparen op de kwaliteit van hun voeding is het laatste wat ik zou doen eerlijk gezegd. :o

Ik zie wat equifyt/ florian geven (wat zeker niet de duurste merken zijn maar ook niet het goedkoopste) doet voor mijn paarden tov bv een draversbrok van havens. Ik heb ook gezien hoe snel een veulen hier herkwam op dat voermanagement. Dat had ik met een basisbrok echt niet klaar gekregen tenzij ik er kilo's en kilo's in ging pompen (wat voor mij geen optie is ivm vertering)

In de winter op weide staan is mooi maar veel voeding zit er nu ook niet meer in het gras dus daar zou ik eigenlijk niet te veel op rekenen, dat is meer vulling en bezigheid dan daadwerkelijk voedingsstoffen binnen krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:25

superpony schreef:
Ik heb echt nog nooit voer gezien van 8-9 euro.

Basis brok zal vaak vast prima zijn, maar mensen zijn ook al even bewuster en dat heeft niks met tierelantijnen te maken. Van een basis brok moet je vaak (te) veel voeren om voldoende aan te vullen. En het is en blijft basis. Veel mensen voeren bijv veel te weinig eiwitten.

Ik wil best van merk veranderen bijv, maar ga niet opeens compleet anders voeren omdat het goedkoper is. Het moet per paard aansluiten op het paard en de behoefte.

@padoertje; volgens mij zijn mensen ook behoorlijk naar een max hypotheek gegaan toen ze op de huizenmarkt gekte veel teveel moesten overbieden op een huis. Iedereen riep maar dat de rente zo laag stond, maar het gaat er uiteindelijk om wat je per maand betaald.

Hier bij de voerboer is een zak basisbrok 8-9 euro geweest zelfs bij de boerenbond.
Een pony hoeft niet meer te hebben dan wat basisbrok en stiekem heel veel paarden niet.
En volgens mij ging het over wat ik voerde en wat het houden van een pony minimaal kost en het prijsverschil met eerst en nu. Dus als een ander voer heeft van 30euro per kilo prima maar ook dat is duurder geworden. Dus dan kom je helemaal niet uit met 250 euro voor een stalling, dat was mijn verhaaltje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:26

Zonnetje81 schreef:
Hier bij de voerboer is een zak basisbrok 8-9 euro geweest zelfs bij de boerenbond.
Een pony hoeft niet meer te hebben dan wat basisbrok en stiekem heel veel paarden niet.
En volgens mij ging het over wat ik voerde en wat het houden van een pony minimaal kost en het prijsverschil met eerst en nu. Dus als een ander voer heeft van 30euro per kilo prima maar ook dat is duurder geworden. Dus dan kom je helemaal niet uit met 250 euro voor een stalling, dat was mijn verhaaltje.

De duurdere merken zijn in verhouding minder omhoog gegaan. :) Equifyt bv is met 1 euro gestegen geloof ik. (zou eens moeten kijken in mijn overzicht).
Ik veronderstel dat dat voor de andere duurdere voeders ook zo zal zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:26

Ayasha schreef:
Besparen op de kwaliteit van hun voeding is het laatste wat ik zou doen eerlijk gezegd. :o

Ik zie wat equifyt/ florian geven (wat zeker niet de duurste merken zijn maar ook niet het goedkoopste) doet voor mijn paarden tov bv een draversbrok van havens. Ik heb ook gezien hoe snel een veulen hier herkwam op dat voermanagement. Dat had ik met een basisbrok echt niet klaar gekregen tenzij ik er kilo's en kilo's in ging pompen (wat voor mij geen optie is ivm vertering)

In de winter op weide staan is mooi maar veel voeding zit er nu ook niet meer in het gras dus daar zou ik eigenlijk niet te veel op rekenen, dat is meer vulling en bezigheid dan daadwerkelijk voedingsstoffen binnen krijgen.

Een schraal sportpaard heeft heel iets anders nodig dan een sobere ras pony die voor de sport gebruikt wordt. Dus basisbrok kan prima voldoen en wil niet zeggen dat je slecht gaat voeren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:27

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:

De duurdere merken zijn in verhouding minder omhoog gegaan. :) Equifyt bv is met 1 euro gestegen geloof ik. (zou eens moeten kijken in mijn overzicht).
Ik veronderstel dat dat voor de andere duurdere voeders ook zo zal zijn.

Cavalor piassimo was eerst iets van 16 zoveel en nu 20 of 22 euro, weet het niet meer precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:32

Ik denk dat jij gewoon andere definitie hebt van goed voor en dat is prima :)

Mijn sportpaard die in de sport loopt (Z dressuur) zou je van de basisbrok 2 a 3 kilo moeten geven om aan alle mineralen te komen. Dat is veel te veel en ongezond daar kan die slecht tegen en wordt heel heet. De suikers in de goedekope basisbrok zijn al steeds meer achterhaald :o

Hier voer ik nu een vitaminebrokje (25 euro voor 10 kilo doe ik 200 dagen mee) samen met wat luzerne en 500 gram muesli met weinig energie en weinig suiker.

In de zomer voer ik wel een sportbrok maar dan wel een sportbrok die ook laag in suikers en zetmeel is dus dat is ook duurder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:34

Zonnetje81 schreef:
Ayasha schreef:

Een schraal sportpaard heeft heel iets anders nodig dan een sobere ras pony die voor de sport gebruikt wordt. Dus basisbrok kan prima voldoen en wil niet zeggen dat je slecht gaat voeren.

klopt. :) Hier staan er twee die het niet goed doen op basisbrok. Dus hier zou dat niet werken maar met een soberder type waarschijnlijk wel. :)

Heb het net even na gekeken en mijn voer is tov mei 1 euro om en bij (ik moet om een paar cent liegen) omhoog gegaan. :)
Dat scheelt ook een pak tov de stijging die jij noemt natuurlijk. Neem een gemiddelde van 5 euro per zak stijging, dat telt door. Waar 1 euro al bij al mee valt, natuurlijk zie je dat ook in je overzicht maar niet zo hard als 5 euro.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:36

Kan me ook nog wel voer herinneren van 9 euro per zak bij de Welkoop.
Ik heb ook wat pension naast mijn eigen paarden. Volpension met voordroog of hooi, gehakseld stro als bodembedekking en vitalbix naar gewicht van het paard/pony.
20 euro omhoog gegaan dit jaar naar 265 euro en eigenlijk kan het niet meer uit. Voor mij reden om geen nieuwe pension gasten meer aan te nemen wanneer de huidige vertrekken. Uiteindelijk is wat ik eraan over hou zo minimaal dat het me de regelmatige ergernis van het hebben van pension gasten helemaal niet waard is. Daarnaast hou ik dan weer meer gras over voor mijn eigen paarden waardoor de kosten ook weer minder zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:54

Ik voer marstall force.
paar jaar terug was die 31 euro, betaal nu 46 euro.
Oke daar doe je best lang mee, maar toch.
Bij de pavo is het nog veel harder gegaan. Die waren eerst bijna gelijk en is die nu 68 euro.
Dus al voer je sober, dan is ook dat gestegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:58

superpony schreef:
Popstra schreef:
Je gebruikt ook wel eens meer pakken vlas per maand. Stal is soms ook viezer als ze door vies weer meer binnen staan.
Ik ga uit van gemiddeld 5 pakken per paard per maand.

Ik kom ook op rond de 175- 200 per paard/maand aan huis enkel goede kwaliteit voer, ruwvoer en bodembedekking. Heb er nu 6 thuis en bezuinig nergens op.
Zomers uiteraard flink minder als ze op de wei staan en enkel snachts eens binnen bij vies weer

Maar een stalling moet onderhoud van weide ook meerekenen in de stalprijs. Er zit wel verschil in wat stallen wel of niet doen aan onderhoud en het hangt van meer factoren af, maar weideonderhoud zou vaak serieuzer genomen mogen worden.

Uiteraard. Ik reken dat alles er niet bij. Ook alle uren werk die er in gaan niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:58

Uiteindelijk telt het allemaal door, een kilo brok die 50% omhoog gaat, een pak vlas/strooisel die een paar euro stijgt en dat keer het verbruik per maand.

Zoals genoemd werd, houtje touwtje knopen of ga je dan het repareren met spullen van gallagher? Een paal die door je pony wordt kapot gegeten a weet ik hoeveel, een draad die kapot gelopen wordt. Als je 2 eigen beesten hebt staan op 3 hectare of een stuk of 6, je hebt veel meer vernielingen.

Ik zou ook wat Judith zegt ivm de ergenis ook niemand op stal willen hebben.

@judith: had jij een thuispension met een paar stallen en buitenbak of echt een rijhal etc met alles erop en eraan? Want zelfs thuis kom je dus inderdaad niet uit met die 265 euro.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:01

Is het dan geen idee om die pony's die niet veel nodig hebben op bv een vitamine/mineralen brokje te zetten.
Ik betaal voor een zak van 8 kilo € 28,45
Paard (ca. 600 kg): 100 gram per dag
Pony (ca. 300 kg): 50 gram per dag
In mijn geval doe ik 80 dagen met een zak, kost me dus € 0,355 per dag ( voor de prijsstijging was dat € 0,299).
Nu voer ik dit niet vanuit het oogpunt kosten maar omdat ik van mening ben dat ze nu niet meer nodig heeft, en is laag in suiker+zetmeel (samen onder de 5%).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:02

Een paal is tegenwoordig ook al 20 euro (ik koop wel dikke van 12 cm doorsnede) sinds het hout zowat is verdubbeld in prijs.