[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:19

De laatste loodjes.

Net de verlichting na gelopen en een achter licht vervangen. Nu brand alles op 1 lampje na, maar ik weet niet hoe ik hem open krijg.

Kan iemand me helpen?
Afbeelding

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:51

Voorzichtig een schroevendraaier tussen het glaasje en het zwarte randje wurmen en dan langzaam in de rondte het glaasje vrij maken. Beetje hetzelfde principe als met een bandenlichter een fietsband van de velg halen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:57

Ik ga het eens proberen. Is het verplicht trouwens dat deze verlichting het ook doet?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:30

Gelukt het was een stuk ijzerdraad. Je moet het even weten. Helaas heb ik hem nog niet kunnen repareren. Ik meet wel stroom en het lampje doet het ook, maar samen doen ze het niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:40

kvulden schreef:
Gelukt het was een stuk ijzerdraad. Je moet het even weten. Helaas heb ik hem nog niet kunnen repareren. Ik meet wel stroom en het lampje doet het ook, maar samen doen ze het niet.

YES!!!! Het massaspook manifesteert zich weer!!!!!

Veel sterkte om dat te vinden; soms is het simpel, maar vaak is het een speld in een hooiberg......

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:04

We gaan het draadje maar eens volgen. Als het lampje erin zit dan meet ik in eens geen stroom. |o
En ik ben geen stroom wonder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:07

kvulden schreef:
We gaan het draadje maar eens volgen. Als het lampje erin zit dan meet ik in eens geen stroom. |o
En ik ben geen stroom wonder.

En je zit te ver weg om even langs te wippen.........

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:22

Haha jammer :D maar tips zijn welkom. Is die verlichting voor op het spatbord trouwens verplicht? Overdag niet neem ik aan. Maar in het donker dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:50

kvulden schreef:
Haha jammer :D maar tips zijn welkom. Is die verlichting voor op het spatbord trouwens verplicht? Overdag niet neem ik aan. Maar in het donker dan?

Yep, in het donker is dat verplicht.
Ik dacht alleen voor aanhangers met meer dan 750kg TMM, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik kan je helaas geen simpele tips aan de hand doen; dit is het betere pruts en peuterwerk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:07

Weet iemand waar ik de juiste eisen kan vinden voor verlichting en reflectoren op de trailer? Ik kom namelijk allemaal sites tegen met een andere beschrijving. |o 8)7

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:32

De eisen voor de verlichting hebben niet te maken met het laadvermogen maar met de afmetingen. Ik heb alle voorschriften in een BOVAG handboek maar dat is best complex. Je kan er vanuit gaan dat de voorlichten er verplicht op moeten zitten. Verder moeten er zijreflectoresaanwezig zijn (orange) en aan de achterkant rode driehoekreflectors. Verder natuurlijk de normale verlichting/remlichten/richtingaanwijzers en afhankelijk van het bouwjaar een mistlamp.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:34

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:45

OK bedankt. Maar dan nog 1 vraagje. Waar zou je dan die witte voor reflectoren moeten bevestigen? Die zaten niet op mijn trailer voor de restauratie. En is 1 gele reflector aan beide zijden genoeg?

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:05

Als je nieuwe voorlichten koopt dan zit daar een reflector in het glas, je hebt dan eigenlijk een lamp én een reflector ineen. Die oude rondjes zou ik gewoon wegdoen.

Niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig ( maximaal 3 m h.o.h. en minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).De laatste drie mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.

Beetje technisch verhaal, plak er gewoon 2 per zijkant op dan zit je altijd goed. Ze kosten maar een paar euro :-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:16

Is het ook nog zo dat de regels van toen gelden? Deze trailer is van '86. Ik ga het wel maken, maar dan kan ik nu ook rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:26

kvulden schreef:
Is het ook nog zo dat de regels van toen gelden? Deze trailer is van '86. Ik ga het wel maken, maar dan kan ik nu ook rijden.

Voor je eigen veiligheid zou ik regels afhankelijk van bouwjaar loslaten en zorgen dat je conform huidige regelgeving goed zichtbaar bent.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:28

Ja zeker. En ik was voorlopig ook nog niet van plan in het donker te rijden.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:37

Bij de nieuwe voorlichtjes heb je ook gewoon een voeding en een massa draad. De ronde lichtjes pakken de massa op het frame vandaar dat ze het waarschijnlijk niet doen, meestal komt dit door roest of slecht contact. Maar voor 10/15 euro heb je nieuwe voorlichtjes dus ik zou die er gewoon asap op zetten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:44

Ja daar was ik ook achter, maar dan moet ik er nog wel een massa draad naar toe zien te krijgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:18

Dat is het beste maar niet noodzakelijk voor 2 5watt lampjes. Bevestig de massa dan ergens op waar hij goed geleid. Dus niet op aluminium.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 07:28

Gloa schreef:
Dat is het beste maar niet noodzakelijk voor 2 5watt lampjes. Bevestig de massa dan ergens op waar hij goed geleid. Dus niet op aluminium.

Hoezo: niet op aluminium??

Na koper is aluminium een van de betere geleiders. Niet alleen voor het gewicht wordt aluminium gebruikt in hoogspanningslijnen.......

En juist omdat het zulke kleine lampjes zijn, zou ik juist wel massadraden trekken. Grote vermogens (hoge stromen) willen nog wel wat weerstand overwinnen zonder dat je het direct merkt maar dit soort miezerige stroomjes geven het gelijk op (ogenschijnlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:23

Ik dacht dat alu juist een hele slechte geleider was maar dan ben ik daarin abuis ^)

Massadraden trekken is trouwens helemaal niet moeilijk als je trailer een verdeeldoos aan de onderkant heeft zitten. Je achterlampen zullen ook een massa kabel hebben die doorloopt tot in de auto dus dan kan je aftakken via die verdeeldoos.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:15

Ahum. Er zit geen verdeel doos :#

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:58

Ik hen vandaag een stuk met de trailer gereden.

Toen ik terug kwam en de trailer ging inparkeren hoorde ik hem piepen. Nu had ik vorige week 1 wiel vast zitten. Die is met wat kloppen los gekomen. We hebben daarna de trailer op het erf wat heen en weer gereden. Toen heb ik niks gemerkt.
Wat zou dit kunnen zijn?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:29

Reed je toen je dat piepen hoorde vooruit of achteruit? In het laatste geval zou het kunnen worden veroorzaakt doordat de auto de trailer onbedoeld op de oplooprem drukt.