Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hollywood86 schreef:Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger vanaf 2013
Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.
De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
Dan mag je dus wel een hele lichte auto, trailer en paarden hebben. Beetje trailer en 2 paarden weegt toch snel 2000 kg.
justkid schreef:datwilikookdatwilikook![]()
Nu kunnen jullie mij vast al wat tips en trucs geven.
Voor het achteruit inparkeren, aan/af koppelen etc
ikke schreef:justkid schreef:datwilikookdatwilikook![]()
Als jij naar links stuurt, wat doet de aanhanger dan?
1) NIET ZWENGELEN!!! (DE klassieke fout, waar de meesten op de mist in gaan!)
2) weet wat de aanhanger doet als je aan je stuur draait.
3) weet hoe je ongewenst gedrag van de aanhanger wegwerkt.
4) zorg ervoor dat je kunt rijden op spiegels, ELKE richting op!!!
5) Kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken.............
En als je nu nog durft, mag je komen oefenen.
2e keer gaat vast beter! Zet m op! ikke schreef:justkid schreef:datwilikookdatwilikook![]()
Als jij naar links stuurt, wat doet de aanhanger dan?
5) Kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken.............
justkid schreef:ikke schreef:Als jij naar links stuurt, wat doet de aanhanger dan?
Ik durf wel te komen oefenen hoor![]()
maar ik waarschuw je vast
Zelfs de rij-instructeur liep een beetje rood aan bij mijn pogingen tot inparkeren
kijken of ik jou ook gek krijg
Goldie schreef:Vind het toch maar raar als die regel wordt doorgevoerd, wordt levensgevaarlijk op de weg dan. Zeker als je met dieren achterin rijdt.. Of ben ik nu de enige die er zo over denkt?
Hebbesje schreef:Vandaag 2 uur rijles gehad. Bleek toch een automaat te zijn. Ik zag er erg tegenop omdat het een busje was. Maar het is me alles meegevallen! 18e om 7 uur beginnen en om 1 uur examen! Spannend!