Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:18

stef schreef:
superwoman schreef:
dan is dat een verborgen gebrek en idd koopontbindend (mits het binnende termijn van 6 maanden duidelijk is geworden en het paard er kreupel aan is)

Maar als ik het niet weet, kan ik ook niks verbergen
.[/quote]

Gaat er niet om dat jij dat verbergt, maar dat het verborgen was bij verkoop. Het was niet te zien bij verkoop, dus "verborgen".

Alane: Ben het met je eens.
Tegenwoordig zijn die "verborgen gebreken" makkelijk op te sporen, ook of zelfs juist als koper tijdens je onderzoeksplicht.
Vind het jammer dat paarden volgens de wet als "dingen" worden gezien, want zo'n beest kan zo snel veranderen door omliggende factoren (omgeving en ruiter) dat je achteraf nauwelijks kan zeggen of iets voor of na de verkoop is begonnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:23

superwoman schreef:
Alane: Ben het met je eens.
Tegenwoordig zijn die "verborgen gebreken" makkelijk op te sporen, ook of zelfs juist als koper tijdens je onderzoeksplicht.
Vind het jammer dat paarden volgens de wet als "dingen" worden gezien, want zo'n beest kan zo snel veranderen door omliggende factoren (omgeving en ruiter) dat je achteraf nauwelijks kan zeggen of iets voor of na de verkoop is begonnen.

LEZEN schrijf ik met hoofdletters omdat je het maar BLIJFT hebben over een onderzoeksplicht (die er dus niet is als je bij een handelaar hebt gekocht). Dat heb ik nu al een heleboel keer onderbouwd met links naar advocatensites waar dit dus letterlijk op staat. De meldingsplicht van de handelaar gaat boven de onderzoeksplicht van de koper. Dus ja, dan moet je me niet kwalijk nemen als ik LEZEN met hoofdletters schrijf omdat je dus blijkbaar niet LEEST.

Omgekeerde bewijslast wordt gezien bovenstaand commentaar dus ook niet begrepen. Het consumentenkooprecht in de periode van een half jaar na aankoop is er nu juist voor dat soort vage gebreken die niet altijd van voor aankoop te herleiden zijn, omdat de antedateringstermijnen zo snel verlopen. Dan moet dus de verkoper, de handelaar, bewijzen dat het gebrek niet bij hem is ontstaan. Heb je bij een particulier gekocht dan ben jij degene die dit moet bewijzen.

superwoman

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:39

Hmm, pot verwijt de ketel?
Ik schreef in het vorige bericht dat ik je reactie niet zo netjes vond, dus hier ga ik al helemaal niet meer op in.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:21

Babootje schreef:
OKHannes schreef:
Zo B je komt weer leuk binnenvallen.....haha
Jullie (jij en fam) moeten eerst bij mij eten...maar ik verstop de messen wel...... :D

B nu graag ook even goed lezen! Ik heb het over een rechter die onafhankelijk naar alle kanten moet kijken en alle verhalen moet horen en dus niet zomaar een consument zomaar in het voordeel kan stellen. Ja, de verkoper heeft meldingsplicht, maar zonder bewijs staat de koper bij de echter minder sterk.....zo hard geldt papieren bewijs in de jurische wereld. Dit heb ik vandaag getoetst bij een collega die is getrouwd met een rechter en die dit dus heeft bevestigd.....

De consumentenkoopwet stelt inderdaad consumenten in het voordeel ten opzichte van de verkoper. Dat kan in het nadeel van de verkoper uitvallen, inderdaad. Maar die behoort te weten (als deskundige) welke waar hij verkoopt. Daar is die wetgeving voor. Bescherming voor de koper.

precies wat ik bedoel! je legt het alleen een stuk duidelijker uit dan ik haha.
maar zo is het inderdaad, dus al die verhalen dat TS niks te vertellen zou hebben
zijn niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:49

Sientje schreef:
@Stef: sinds wanneer is dit óf jouw topic als TS, dat je mensen welkom heet, óf een hk-topic, waarin mensen verwelkomd dienen te worden?

Persoonlijk vind ik het in dit topic jammer dat TS wordt afgestraft op minimale informatie, en dat 22 pags lang. Compleet met glaasjes wijn etc.

Dat je het hier opneemt voor BMStables/Stal Doorstap, zegt mij alleen maar dat er nog altijd mensen zijn die, helaas, net als TS, niet aan keuringen doen, en dat er handel is in 'goedkope' paarden. Zolang er maar mensen zijn, die erin tuinen. Of kun je mij (al dan niet per pb) een lijst van serieuze paardenmensen overhandigen, die daar ook een aankoop doen?

Dus ja, ergens ga ik mee met de tendens van dit topic, dat TS zich beter had moeten verdiepen voordat ze deze aankoop deed. Maar dat maakt mijns inziens de handelaar niet minder schuldig, integendeel.

Ben het hier wel mee eens, vind het een reltopic richting TS. Iedereen weet in dit topic dat er te veel malafide handelaren rondlopen over de ruggen van de paarden en dat er helaas genoeg zijn die door mooie gladde praatjes in het ootje genomen worden. Valt om op dat de felle anti TS posters zelf een behoorlijk stukje kunnen sturen, al een tijdje meelopen in de paardenwereld, dan is het makkelijk oordelen.

yolien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:31

Ook wij hebben over 5 jaar een paard gekocht bij een dame in Herselt, ze had toen nog geen handelsstal, maar ik vermoed dat het hier om dezelfde dame gaat.
Zij koopt slachtpaarden uit Nederland op, er zijn al enorm veel rechtszaken tegen haar, en ik heb al heeeeel veel verhalen gehoord op die 5 jaar.
Ook wij kochten toen ons eerste paardje en zijn blindelings in haar mooie praatjes gelopen, wij hebben hem toen ook niet laten keuren, in België was dit toen nog niet vanzelfsprekend, hij had toen zelfs nog geen chip (wat niet verplicht was).
Bij aankoop vroegen we haar waarom hij net nu ingeënd was, en ze zei dat hij de jaarlijkse inentingen pas gekregen had en hem voor verkoop in orde wilde hebben (blijkt achteraf goed platgespoten voor de pijn en kreupelheid), de dag voordien had ze er een wandeling mee gedaan van 8u waardoor hij een beetje last had van gevoelige hoeven.
Wij hadden ervaren paarden mensen mee, en ze zeiden idd dat de hoeven vrij kort stonden en gevoelig reageerde daarop.
Wij hebben achteraf nog contact gezocht met die vrouw, maar telnr bestond niet meer.
Na 2 maand stond hij zo kreupel dat we hem naar de kliniek gebracht hebben, daar zeiden ze ons: opereren of slachthuis!!
Aangezien wij een hart voor dieren hebben en hij zooooo lief is, hebben we hem laten opereren, dit heeft veel geld en veel revalidatie met zich mee gebracht.
Achteraf kwamen de verhalen op internet,
waarop ik dan reageerde, maar je verliest je rechten als je het paard laat opereren want dan ga je "akkoord" met het gebrek.
Dus voor ons was de kous af!!
Het spijtige vind ik dat zij nog altijd bezig is met dezelfde praktijken,
ik heb weet van een jongetje van 12jaar dat bij haar een paard kocht en nadien in coma gelegen heeft...
zo zijn er nog zoveel verhalen...
Hopelijk stopt dit ooit,
daarom wil ik hier nog eens op reageren!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:34

Wat een verhalen komen er over die Belgische handelaar in Herselt.
Het valt me trouwens wel op dat al een aantal mensen zich nu op Bokt hebben geregistreerd om op dit topic te reageren.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:26

russel schreef:
Sientje schreef:
@Stef: sinds wanneer is dit óf jouw topic als TS, dat je mensen welkom heet, óf een hk-topic, waarin mensen verwelkomd dienen te worden?

Persoonlijk vind ik het in dit topic jammer dat TS wordt afgestraft op minimale informatie, en dat 22 pags lang. Compleet met glaasjes wijn etc.

Dat je het hier opneemt voor BMStables/Stal Doorstap, zegt mij alleen maar dat er nog altijd mensen zijn die, helaas, net als TS, niet aan keuringen doen, en dat er handel is in 'goedkope' paarden. Zolang er maar mensen , die erin tuinen. Of kun je mij (al dan niet per pb) een lijst van serieuze paardenmensen overhandigen, die daar ook een aankoop doen?

Dus ja, ergens ga ik mee met de tendens van dit topic, dat TS zich beter had moeten verdiepen voordat ze deze aankoop deed. Maar dat maakt mijns inziens de handelaar niet minder schuldig, integendeel.

Ben het hier wel mee eens, vind het een reltopic richting TS. Iedereen weet in dit topic dat er te veel malafide handelaren rondlopen over de ruggen van de paarden en dat er helaas genoeg zijn die door mooie gladde praatjes in het ootje genomen worden. Valt om op dat de felle anti TS posters zelf een behoorlijk stukje kunnen sturen, al een tijdje meelopen in de paardenwereld, dan is het makkelijk oordelen.

Misschien moet IEDEREEN eens goed leren LEZEN en niet automatisch kritische reacties als anti TSers uitmaken....vind ik persoonlijk nogal...laat ik het netjes zeggen...flauw.. Als er goed wordt gelezen zijn er mensen die op basis van voor hun niet volledige info van de TS niet een, twee, drie conclusies willen trekken. Lijkt mij ieder zijn goed recht.....

Ik wens de TS veel succes met het vervolg. Ben benieuwd naar het verloop.
Iedereen verder goede discussie hiero. Ik pas voor een herhaling van zetten en sneren.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 26-03-11 23:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:34

Ik kan me voorstellen C. dat je zoals TS zei een advocaat in de arm hebt genomen je misschien op dit moment niets meer kunt of wilt zeggen. Dat is ook TS haar goed recht. We zullen heus wel eens horen hoe dit afloopt. Blijkens de reacties hier zijn er nog veel meer gedupeerden van deze handelaarster.
De meesten die beduveld zijn laten het erbij zitten omdat ze vaak niet goed de weg weten en hun rechten niet goed kennen. En omdat de bedragen niet zo hoog zijn laten ze het vaak niet tot een rechtszaak komen.
TS heeft hier raad gevraagd en blijkbaar ook opgevolgd. Ben dus heel benieuwd hoe dit afloopt.

BTW Babette 186 en 183 dus de eerste WP zijn binnen in L1 *\o/* *\o/*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:49

russel schreef:
Valt om op dat de felle anti TS posters zelf een behoorlijk stukje kunnen sturen, al een tijdje meelopen in de paardenwereld, dan is het makkelijk oordelen.

Makkelijk oordelen... of gewoon niet gelijk met elk "zielig verhaal" meelullen, omdat het wel de schuld van een "malafide handelaar" zou zijn waar tot nu toe nog geen bewijs van is getoond in dit topic?
Een antie-ts-er ben ik zeker niet, al zet ik mijn vraagtekens bij z'n manier van handelen en reageren waar hij tot nu toe nog steeds geen reactie op heeft gegeven. Ik vind het ook een belediging om mensen zo te noemen.
Zulke posts maken de sfeer er niet beter op en geeft ook geen toevoeging. Wat is je doel?
Er valt iig niet over te discuseren en heeft ook geen toegevoegde waarde op dit onderwerp, dus lijkt het meer op rellen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:53

OKHannes schreef:
Ik pas voor een herhaling van zetten en sneren.

idd, eigenlijk nog stom om erop in te gaan :j

yolien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:19

TS als je mij wil contacteren mag je dat altijd, als we je kunnen helpen heel graag!
Ik heb nog wel wat bijkomende info die je kan gebruiken, ik heb ook een hele stapel verslagen van de dierenkliniek van ons paard als je daar iets mee bent.
Ik ken ook nog andere mensen die bij haar gekocht hebben, en een advocaat onder de arm genomen hebben, als je op kapaza een advertentie zet, ga je zo een heleboel reacties krijgen...
Ik vermoed dat je ook al bedreigd bent omdat je je verhaal op internet gezet hebt, (dat doet ze meestal), maak je daar niet druk in hoor, wij hebben er al eens voorgestaan, en dan zingt ze wel een toontje lager...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:21

Lijkt me dat hier al genoeg aanwijzingen zijn om ervan uit te gaan dat we hier te maken hebben met een malafide handelaar (houd daarbij slag om de arm). Hoeveel rook wil je hebben aleer je je huis uitvlucht omdat het in brand staat?

Ik vind het echt jammer dat deze handelaar ieder voordeel van de twijfel krijgt terwijl TS dat niet krijgt. Maar je ongelijk toegeven is natuurlijk ook heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:34

superwoman schreef:
russel schreef:
Valt om op dat de felle anti TS posters zelf een behoorlijk stukje kunnen sturen, al een tijdje meelopen in de paardenwereld, dan is het makkelijk oordelen.

Makkelijk oordelen... of gewoon niet gelijk met elk "zielig verhaal" meelullen, omdat het wel de schuld van een "malafide handelaar" zou zijn waar tot nu toe nog geen bewijs van is getoond in dit topic?
Een antie-ts-er ben ik zeker niet, al zet ik mijn vraagtekens bij z'n manier van handelen en reageren waar hij tot nu toe nog steeds geen reactie op heeft gegeven. Ik vind het ook een belediging om mensen zo te noemen.
Zulke posts maken de sfeer er niet beter op en geeft ook geen toevoeging. Wat is je doel?
Er valt iig niet over te discuseren en heeft ook geen toegevoegde waarde op dit onderwerp, dus lijkt het meer op rellen....

Jullie doen of je allemaal met je neus er op hebben gestaan. Een een zielig verhaal meelullen? Kijk dat bedoel ik nou, vind ik zwaar kinderachtige reaktie om in een relsfeer je gelijk te halen in de hoop dat meerderen hier aan mee doen.

Bekijk het eens nuchter van een kopers kant. Gaan we een TV kopen of een wasmachine, dan is de zaak te klein als blijkt dat er een oude motor in zit, dat mag niet!! Neuh, maar als handelaar een prachtig gezond ogend paard dat leuk loopt voor een marktconforme prijs verkopen, die achteraf niet is wat hij pretendeert te zijn, dat mag wel, dat is eigen schuld dikke bult.

Geen groter vermaak dan leedvermaak proef ik hier. Een man van 35 die wordt uitgelachen over zijn leeftijd, onkennis en profiel. Toch te belachelijk voor woorden. Al deze bokt pennies met hun knappe stuurbare pownies die het wel even weten te vertellen.

Dan de handelaar mailen ;( en hem even hierin mee betrekken zonder van de hoed en de rand te weten.....echt sneu.
Met zoveel pagina's TS het bietenpad op sturen en zijn gelijk halen steeds minder hard kunnen laten maken, want bokt heeft gelijk!

Elke eerlijke handelaar maakt niet zoveel rare fouten bij een verkoop. Dat er mensen zijn benaderd die ook hun verhaal doen, doet niet eens ter zake hier. Want iedereen wil gelijk hebben. Sneu hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:22

russel schreef:
[Jullie doen of je allemaal met je neus er op hebben gestaan..

ten eerste: "jullie"?????
Ten 2e: juist niet, daarom MIJN vraagtekens bij al die beschuldigingen naar de handelaar toe.

Verder voel ik me ook niet aangesproken of zie ik geen reden om erop in te gaan :n
En nee, ik wil het niet alleen van de koperskant zien, er zijn namelijk 2 partijen bij een verkoop en vind het voorbeeld ook totaal niet kloppen bij dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:16

Ja, jullie en ik reageer ook op jouw.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:52

Graag nogmaals het verzoek:
Revanches schreef:
Moderatoropmerking:
Zullen we het hier wel enigzins ontopic houden?Dus slowchat richting HK achterwege laten? En graag vriendelijk en respectvol op elkaar blijven reageren? Zo wordt de sfeer namelijk er niet beter op indien men op deze manier door blijft gaan. Erg jammer! Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs en zinvols kunt toevoegen aan het topic, vanaf nu!

En niet nu ineens gaan 'doordrammen'om op die manier een topic in puin te werken!

yolien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 06:24

Aan superwoman

Kent u toevallig de handelaar??
Of bent u zelf handelaar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:04

Ach ja natuurlijk een mod opmerking :D

Nee ik ben geen handelaar, maar ik lees gewoon mee en constateer een sfeer in de posten die gewoon steeds meer richting afzeiken TS gaat en mee kletsen om de handelaar een veer in zijn kont te steken dat hij wel erg ok is om op die manier paarden te verkopen omdat TS maar beter had moeten weten....en dus kennelijk onzin zit te verkopen.

maar dan komt er een mod die verteld dat je niet het topic in puin mag praten met dergelijke posten zoals de mijne :D , maar wel 22 pagina's lang TS af mag branden en achter zijn rug de handelaar inseinen zodat TS nog een probleem er bij heeft. +:)+

Ikke weg hier :wave:

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:15

@yolien30
ik vrees dat ik 4 jaar geleden ook haar slachtoffer ben geweest...er loopt al jaren een rechtszaak.
Ik zou persoonlijk verwittigd worden voor de uitspraak maar heb nog steeds niets gehoord...
ik wil best meehelpen aan info, heb alle mails nog.
om zeker te zijn dat we het over dezelfde hebben mag je mij Pb'en

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:20

yolien30 schreef:
Aan superwoman

Kent u toevallig de handelaar??
Of bent u zelf handelaar??

Nee!
Als het hier idd over een oplichter (ster) gaat, dan vind ik dat erg erg, dat heb ik ook al eerder aangegeven. Dan vind ik ook dat ze moet worden aangepakt en dat er voor gewaarschuwd moet worden.
Echter begon dit topic in mijn ogen zeer vreemd over rotstraal en werden er eigenlijk gelijk al beschuldigingen geplaatst, dat vind ik niet kunnen als er niks bewezen is en daarbij rotstaal geen verborgen gebrek is én nog eens prima te behandelen. Paard heeft blijkbaar nog 3 weken prima gefunctioneerd, dus waarom niet eerst eens rustig kijken waar de kreupelheid vandaan komt en dat behandelen?
Ik heb dus ook mensen irl meegemaakt die de schuld van hun "miskoop" bij de handelaar leggen, terwijl dat imo te maken had met hun misplaatste trots.
(overschatten van zichzelf en dan "te veel" paard kopen)
Zelf trouwens ook fouten gemaakt bij m'n eerste pony én een eigenaar die had verzekerd dat hij niet schopte, maar ik heb hem wel met veel liefde gehouden en naar oplosssingen gezocht. imo blijven het dieren en geen machines.
Ook wel eens een paard verkocht en potenciele kopers weggestuurd, gewoon omdat ik een goed tehuis zocht en niet aan onkundige mensen wil verkopen, maar dat doet een handelaar niet en snap dan ook dat er problemen van kunnen komen..

Alane had nog een leuke functie-omschrijving bedacht voor een handelaar op pag 3, die vond ik wel grappig :o
[TAO] Stelling: geen enkele handelaar is te vertrouwen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:01

Superwoman" het blijkt toch maar weer dat je echt niet leest... TS zijn/haar eerste gedachten aangegeven dat het paard wellicht kreupel kon zijn van de rotstraal. Maar er is een DA bij geweest die heeft geconstateerd dat het paard op 2 voorbenen kreupelde en dat de oorzaak geen rotstraal was. Vermoedelijk HKO. Omdat het paard pas na enkele weken kreupelheid vertoonde, heeft TS een bloedanalyse laten doen. Daar kan uitkomen of het paard pijnstilling heeft gekregen op het moment van verkoop (dat is in het bloed nog te zien). En dan is het logisch dat het paard pas na enkele weken ging kreupelen.
Omdat vervolgens ook werd geconstateerd dat het chipnummer van het paard niet correspondeerde met het nummer op de koopovereenkomst c.q. de kopie van de papieren (want de originele papieren zouden nagezonden worden, wat niet is gebeurd), heeft de DA geadviseerd geen verder onderzoek te doen, omdat het paard op basis van alleen dat feit al terug kan, wetende dat het paard ook nog eens een verborgen gebrek heeft.
Als je op basis hiervan nog niet in de gaten hebt dat dit hele hele foute boel is dan kun je beter zelf geen paarden kopen maar je door een deskundige laten begeleiden als je een paard wilt gaan aanschaffen.

Regel 1 in dit soort situaties is: DA erbij halen die de kreupelheid kan constateren en de verkoper direct schriftelijk om ontbinding van verkoop verzoeken. Daarbij moet je geen dag verliezen door het eerst even aan te kijken e.d.
Overigens is dit in de situatie van TS helemaal niet aan de orde. Mogelijk gaat het hier om een slachtpaard en dan heeft behandelen geen zin.

Inmiddels hebben zich hier meer mensen gemeld met soortgelijke ervaringen; die lees je dus kennelijk ik ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:00

Wat zeur je nu nog steeds over dat niet lezen..jij maakt zelf allemaal aannames die (nog) niet bevestigd zijn.

1) vermoedelijk hko = nog steeds geen diagnose, dat moet via foto's.
2) op de bloedanalyse is nog geen uitslag bekend
3) chipnr is idd zeer verontrustend, maar er kan ook sprake zijn van fouten (zo zijn er helaas meer paarden waarbij het chipnr niet klopt of dubbele hebben.)

Jij hebt het allemaal over "mogelijk en vermoedelijk" én dat noem ik speculaties.
Persoonlijk zou ik het paard dus wél goed laten onderzoeken als deze pijn heeft. Zeker wanneer ik zelf ook in gebreke ben gebleven door geen onderzoek vooraf te doen, zou ik me aan het paard verschuldigd voelen om dat alsnog te doen. Paard kan hier allemaal niks aan doen!

En heb al eerder gezegd, als dit een oplichter(ster) is, dan vind ik dat heel erg, want die handeld over de ruggen van paarden en mensen, máár ik vind niet dat je zomaar mensen mag beschuldigen zonder bewijs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:03

@Babootje
Bloedanalyse moet binnen 24uur (of was het 48uur?), de meeste stoffen zijn nl na 48 uur uit het bloed verdwenen.
Daarnaast is het nu niet meer aannemelijk (stel ze vinden wel wat) dat dit al voor de koop is toegediend.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:06

IS ER IEMAND DIE IETS WEET OVER DE HUIDIGE STAND VAN ZAKEN/