[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:34

Bedankt voor de tips!

Merk van de auto maakt me niet uit, zolang het maar goed gaat met de trailer. Ik hou de minimumeisen in de gaten (trekgewicht 1400 en kogeldruk 75) maar ik vind het niet nodig om daar ver boven te gaan zitten, dat loopt hard op in de kosten. De c4 lijkt met zeker een goede optie, net als de i30. Ik ga me er iets meer in verdiepen en misschien eens langs de garage voor een proefrit of offerte (helaas ivm geen vaste leasemaatschappij ook geen handige lijst met alle leaseprijzen beschikbaar)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:45

geen probleem :) waarschuwing vantevoren: Citroën/Peugeot heeft de neiging heel erg soepele motoren te bouwen. Vooral als het maar een 1.6 is krijg je daardoor snel het gevoel dat ie wat traag is, maar je rijdt al snel harder dan je eigenlijk wilde :+

m'n eerste C4 was een 2.0 HDi Berline, een collega had een Golf 2.0 TDI met 140pk. De C4 was een comfortabele en vlotte auto, maar de Golf voelde véél sneller aan, die dingen hebben een heel explosieve manier van kracht opbouwen (enorme lompe duw in je rug, wel leuk als je zin hebt om te scheuren).
Toen we een keer bij elkaar in de buurt bij klanten waren geweest (in Friesland) draaiden we na een hapje bij de Mac naast elkaar de A6 op. Na een lange dag is even gasgeven soms even nodig := dus allebei flink trappen vanaf ca. 60 km/h. C4 lag al gauw een meter of 15 voor en hield die afstand tot ik zo rond de 180 besloot dat ik m'n rijbewijs nog langer wilde bewaren :+

Wat ik ermee bedoel te zeggen: besluit niet op "gevoel" of een auto meer of minder vermogen heeft, de auto met de stevigste "duw" is vooral bij lage toerentallen vaak juist niet de sterkste (mits vermogen/koppel op papier vergelijkbaar zijn; het verschil is dan gewoon groter).

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:49

KatrienVB schreef:
Bedankt voor de tips!

Merk van de auto maakt me niet uit, zolang het maar goed gaat met de trailer. Ik hou de minimumeisen in de gaten (trekgewicht 1400 en kogeldruk 75) maar ik vind het niet nodig om daar ver boven te gaan zitten, dat loopt hard op in de kosten. De c4 lijkt met zeker een goede optie, net als de i30. Ik ga me er iets meer in verdiepen en misschien eens langs de garage voor een proefrit of offerte (helaas ivm geen vaste leasemaatschappij ook geen handige lijst met alle leaseprijzen beschikbaar)

Verleas je auto aan de baas :)*

HLPhoto schreef:
tsja.. niet bij alle werkgevers kan je dat maken (eigenlijk bij de meeste niet), dus als je een beetje pech hebt heb je dan een leaseauto EN een rolls royce of land rover discovery voor de deur.

toen ik bij een eerder werkgever voorstelde om met een eigen 4x4 naar de klant te gaan kreeg ik simpelweg de response dat hij - als ik dan met m'n eigen auto reed - wel verwachtte dat dat een representatieve auto was.

4x4, cabrio, limousine.. all out of the question. bij voorkeur gewoon een stationcar en het liefst Audi, BMW of Saab.

verderrr.. voor de hoeveelheid die ik nu met een trailer rijd heb ik voldoende vertrouwen in een stevige personenauto. in een Citroën C4 of een Hyundai i30 heb je qua wegligging meer dan één streepje voor op een oude 4x4. Denk dat dat het (eigenlijk steeds kleiner wordende) verschil in gewicht behoorlijk uitvlakt. Als je dan uiteindelijk toch ergens tegenaan moet rijden... dan zit ik liever in een C4/i30 dan in een (wat oudere) Defender, Discovery, Landcruiser of Korando. De ontwikkelingen op veiligheidsgebied gaan echt idioot snel.

Feit is wel dat meer gewicht maakt dat een auto in het grensgebied makkelijker de controle behoudt, dus een zware personenauto heeft zeker z'n voordelen (ook in dat opzicht: hoe nieuwer hoe beter :+ ). M'n vroegere lease-C4 (1e type) woog ook bijna 1500kg rijklaar :=

Ik heb geen leaseauto en dat blijft ook zo! Wat ik prive rijdt is mijn zaak; zodra mijn baas daar iets van gaat vinden, dan ga ik ook wat vinden van hem en daar heb ik veel meer argumenten mee!

Of de ECHTE veiligheid in auto's zo vreselijk is toegenomen, daar heb ik sterke twijfels over. Uiteindelijk zit veiligheid tussen je oren, niet in je auto. Elektronica helpt alleen wanneer je die de kans geeft om te helpen. Het verlegt de grenzen wel iets maar ga je over de grens, dan zijn de gevolgen ook desastreus.

Wellicht mijn volgende auto?
Afbeelding

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:56

ikke schreef:
Of de ECHTE veiligheid in auto's zo vreselijk is toegenomen, daar heb ik sterke twijfels over. Uiteindelijk zit veiligheid tussen je oren, niet in je auto. Elektronica helpt alleen wanneer je die de kans geeft om te helpen. Het verlegt de grenzen wel iets maar ga je over de grens, dan zijn de gevolgen ook desastreus.

Wellicht mijn volgende auto?
Afbeelding

Stoer ding ikke!

Wat betreft electronica: Klopt, wanneer je eenmaal over de grens bent is een auto vaak moeilijker te corrigeren dan zonder, omdat je simpelweg geen idee hebt van wat die auto dan nog wel en niet probeert op te vangen en waarschijnlijk ook niet precies wat er nou misgaat. Dat zelf opvangen werkt echter wel alleen als je een ervaren en kundige chauffeur bent en op dat moment ook alert, dus denk dat voor bepaalde mensen ( _O- ) die electronica een hele goed uitvinding is.

Ik bedoel echter ook andere soorten veiligheidssystemen... Er wordt tegenwoordig gewoon heel veel meer nagedacht over hoe auto's bij ongelukken veiliger zijn. 2 voorbeeldjes:




Met dit soort dingen wordt de vraag vooral of je inderdaad ook sneller van de weg ligt met een lichtere maar modernere auto. Een dikke 4x4 voelt veel zekerder voor een trailer, omdat ie zwaarder is, maar ik ben erg benieuwd hoe groot het verschil dan echt is als je een wegliggingstest gaat doen.

Als het verschil niet AL te groot is vind ik paardjes lief... maar als ik echt moet kiezen tussen het paardje en mezelf, dan weet ik het eerlijk gezegd ook wel :o

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:14

Dat tweede filmpje ken ik. Dat is zodanig van opzet dat ze het sterkste punt van de Espace in het zwakste punt van de Disco boren. De marge die je op dat punt hebt is ongeveer 10cm........
Ik ken een echt geval van een Suzuki Alto die zich aan 120km/h in een Defender boorde (die aan 90km/h aan kwam denderen). De defender was welliswaar total-loss (want chassis krom); de chauffeur had slechts een gekneusde duim. Wat er van de Alto over was, hoeft waarschijnlijk geen nadere toelichting........
Die Alto miste datzelfde zwakke punt op 10cm en ging vol in de frontbalk van de Defender.

Het valt me wel op, sinds ik deze Range heb (automaat en cruise control) dat het veel relaxter rijden is. Cruise op 110km/h en de rest van de wereld zoekt het maar uit. Wil je even inhalen, dan trap je even door de cruise heen naar 130km/h, hop erover en weer terug laten zakken op de cruise. Uitermate relaxed rijden :z maarre, zo vaak hoef je niet in te halen bij die snelheid........

Elektronica is zeer zinvol, dat is geen discussie, en ja, sommigen hebben daar veel baat bij, maar echte wegpiraten worden ook door elektronica niet geholpen.
Over elektronica gesproken, afgelopen winter op een spekglad motorcrosterrein in Heerde, reed een nagelnieuwe Defender met alle toeters en bellen erop en die "liep" gewoon tegen een spiegelgladde helling omhoog waar zelfs enkele doorgewinterde profs moesten afhaken!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:30

@ikke: Zeker zijn die filmpjes een beetje "vals", ze testen precies dat waarop auto's van nu sterk verbeterd zijn t.o.v. vroeger. Zelfde set-up bij de Disco als bij de 940: Ook ik weet hoe sterk een ladderchassis is ;)

De VW Transporter (T5) waarmee ik ooit een ongeluk gehad heb verbaasde me echter wat dat betreft: Je zit HEEL dicht bij de motor en de vaart waarmee ik door een achterop komende zwaardere bus (wat oudere MB Sprinter) in een voor me rijdende nagelnieuwe Mercedes E-klasse werd gelanceerd was niet bepaald gering te noemen, maar de cabine van de Transporter was op een gescheurd dashboard en een kapot stuur (airbag) na nog volledig intact.

Wel was de auto wat "verhoogd", de complete voorwielophanging zat met motor en al ter hoogte van m'n deur. Van de neus was tot waar dat dashboard begon letterlijk niks meer over, de motorkap stond horizontaal op de auto. Aan de achterkant was ie toch wel zo'n een dikke halve meter ingekort, de (van zwaar MDF gemaakte) inbouw had de ruit in de tussenwand (dubbele cabine) los geslagen, en de hele wand met achterbank leek een stukje naar voren geschoven.

Het enige dat ik echt had was "de schrik" en rode wangen van de airbag.

De Sprinter had meer schade: Stuur was omlaag gedrukt, tussen de benen van de bestuurder (ben blij voor 'm dat ie niet onderuitgezakt achter het stuur zat anders had ie een kinderwens op z'n buik kunnen schrijven), voetenruimtes waren de helft smaller geworden en 2 v/d 3 achterpassagiers zaten bekneld tussen achterbank en voorstoelen.

Sprinter en Transporter zijn technisch denk ik best vergelijkbaar... de wat modernere auto had hier toch duidelijk voordelen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:20

KatrienVB schreef:
Ik mag in principe alle soorten auto's leasen inclusief SUV's en cabrio's, zolang ik maar binnen het budget blijf. Ook accessoires is geen probleem. Gezien het aantal km's dat ik rij ben ik met leaseauto goedkoper uit dan met een eigen auto die een trailer kan trekken (alleen al aan benzine rij ik mijn bijtelling er makkelijk uit).


Zeker?
Mijn vader heeft ook leasewagens, mocht vroeger uit het Mercedesgamma (was merkgebonden) alles kiezen wat hij wou, dus zelfs de meest geniale racemachine (en hij koos een E-serie -O- ), maar er mocht geen trekhaak op.
Idem dito bij Volvo nu, alles er op en er aan ... behalve een trekhaak.

Zo'n auto's worden vaak verkocht onder het mom van 'directiewagen', eens de werknemer nieuwe auto krijgt. (3 jaar of 120.000 km dacht ik)
Maar als daar dan mee 'gemorst' is, is dat onverkoopbaar.

Nuja, wij hebben sowieso mijn Bakkie om dingen te trekken.
Mitsubishi Pajero 3.2 Diesel, bouwjaar 2005.
Kogeldruk etc ga ik mij niet mee moeien, maar hij trekt een trailer vol met hout vrij moeiteloos uit de modder. Heeft ook de mobilhome al eens vrij getrokken toen die in een put gezakt was :')
Ken iemand die aanhangwagen voor ballon (dus met mand etc) trekt met Ford Transit, heeft soms al moeite met nat gras.
Denk dat dit genoeg zegt :)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:48

Zegt alleen iets over welke wielen er aangedreven worden helaas ;)

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:35

Vraagje: ik zit er over te denken voor een Nissan Primera 2.0 te gaan kijken. Zijn deze auto's geschikt om een 1 1/2 trailer met paard te trekken. Heeft iemand er ervaring mee?

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:46

Hangt er vanaf welke uitvoering van de 2.0, de Station mag rond de 1275kg trekken en weegt zelf 1310 kg.
Model waarbij ik gekeken heb voor je heeft 140 pk en een koppel van 181/4800

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:05

Een Nissan Primera SLX weegt 1190 en mag 1350 trekken
Vermogen 131 Pk en 173nm/ 4800tpm

Is dat te doen voor het trekken van een trailer met paard?

mellamoshan

Berichten: 4294
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:20

Heb nu net ook een primera gekocht die 1500 mag trekken. gewoon sedan model. Super fijne auto om mee te rijden, heb er alleen nog geen trailer achter gehad...

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:52

IceQueen schreef:
Een Nissan Primera SLX weegt 1190 en mag 1350 trekken
Vermogen 131 Pk en 173nm/ 4800tpm

Is dat te doen voor het trekken van een trailer met paard?

je moet 'm een beetje doortrekken maar het gaat op zich wel.
reken wel op iets meer onderhoud met zo'n "grensgeval".

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:00

Ok bedankt iig. Ik ga er nog eens goed over na denken...

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:08

ik ben overgestapt van een volvo 850 station naar een mazda 626 wagon. helaas was de volvo op, dus een lange zoektocht gehad naar een goedkopere auto die ook de trailer mag trekken.
deze mazda mag 1500 geremd trekken. ik ga er kwa vermogen op achteruit en de auto is ook kleiner en minder laadruimte, maar de mazda is goedkoper in de wegenbelasting en rijdt zuiniger. zaterdag een wedstrijd dus ben erg benieuwd hoe de mazda het gaat doen.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:42

criollolover schreef:
ik ben overgestapt van een volvo 850 station naar een mazda 626 wagon. helaas was de volvo op, dus een lange zoektocht gehad naar een goedkopere auto die ook de trailer mag trekken.
deze mazda mag 1500 geremd trekken. ik ga er kwa vermogen op achteruit en de auto is ook kleiner en minder laadruimte, maar de mazda is goedkoper in de wegenbelasting en rijdt zuiniger. zaterdag een wedstrijd dus ben erg benieuwd hoe de mazda het gaat doen.


Zit ook te denken aan een 626 maar twijfel nog tussen passat en 626. Geloof dat de passat iets zuiniger is maar verwacht dat de mazda iets minder onderhoud heeft. Lastig.

Ms_1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:47

Eerder een Kia Sorento en nu een Volvo V70.... ontzettend groot verschil, allebei even fijn, alleen bij slecht terrein mis je de 4-wielaandrijving soms...

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:17

Billy, wil je een passat benzine of diesel? Ik heb de 2.0 tdi met pompverstuivers. Ontzettend fijne auto en trekt het makkelijk. De auto is alleen erg haperig rond de 2000 toeren...
Ik heb ook met een Nissan primera slx (2.0 benzine) gereden. Fijne auto en trok de 1.5 paards met paard van 480 kg goed. Elke week hing de trailer er achter voor relatief lange afstanden. Onderhoud viel ook alles mee!

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:00

Mootje schreef:
Billy, wil je een passat benzine of diesel? Ik heb de 2.0 tdi met pompverstuivers. Ontzettend fijne auto en trekt het makkelijk. De auto is alleen erg haperig rond de 2000 toeren...
Ik heb ook met een Nissan primera slx (2.0 benzine) gereden. Fijne auto en trok de 1.5 paards met paard van 480 kg goed. Elke week hing de trailer er achter voor relatief lange afstanden. Onderhoud viel ook alles mee!


Benzine. Nissan primera heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht. Zal er eens naar kijken.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:20

Wie rijdt er hier al een tijd met de VW Caddy (voorlaatste serie, 2004-2010) met een trailer erachter (1 volwassen paard)?

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar of het bij jullie ook heel blijft. M'n eigen inschatting is dat 't prima gaat en ook lekker stabiel rijdt
(medewerker van de VW-importeur beweert zelfs dat je er prima 2 paarden achter kan knopen.. zonder trailer dan, 't ding mag max. 1500 kg trekken :') )

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:25

Ik rijd met een Mitsubishi L200 4x4 (pick-up). Heerlijke auto, lekker de bak overdekt, kun je lekker veel meenemen en trekt zonder probleem een tweepaardstrailer. Ook makkelijk wegrijden op een nat terrein.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:11

HLPhoto schreef:
Wie rijdt er hier al een tijd met de VW Caddy (voorlaatste serie, 2004-2010) met een trailer erachter (1 volwassen paard)?

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar of het bij jullie ook heel blijft. M'n eigen inschatting is dat 't prima gaat en ook lekker stabiel rijdt
(medewerker van de VW-importeur beweert zelfs dat je er prima 2 paarden achter kan knopen.. zonder trailer dan, 't ding mag max. 1500 kg trekken :') )


Wat voor motor? Ik heb met een diesel Caddy probleemloos een eenpaardstrailer getrokken, echt appeltje eitje. Helaas was dit een leenauto...

Ik trek zelf met een Renault Megane 1.6 16V een pony in eenpaardtrailer, maar dit houdt niet over. Met mijn Peugeot 307 1.6 16V trok ik het makkelijker weg, terwijl deze qua specificaties minder goed zou moeten zijn.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:22

Nou, gezien de 1.9 TDI 75pk en 105pk motorisch echt identiek lijken te zijn overweeg ik één van beide te kiezen en het motormanagement een klein beetje aan te passen :+ Beetje extra power = nooit weg :D

Vermogen heeft ie in ieder geval zat, maar ben vooral benieuwd naar of het heel blijft en stabiel rijdt.
Mégane 1.6 16V zal vooral koppel onderin tekort komen, de TU-motor van Peugeot is daar wat beter in.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:34

Caddy reed zeer stabiel. Megane moet ik idd op toeren houden, ff wennen, maar ik moet het er voorlopig maar mee doen.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:15

Vraagje:

Citroen C4 2.0 HDi Exclusive
max trekvermogen 1750kg
koppel 75

2 paards trailer weegt 600kg (ja dat bestaat ;-) ) 2 d pony's samen max 1000kg ( totaal gewicht inclusief trailer 1600 kg)

zou dat kunnen? voor een lekkere buitenrit in de buurt?