[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:30

De meeste trailers hebben een kogeldruk van 75 of 80kg nodig, 100kg hebben ook maar heel weinig autos.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:19

Alice13 schreef:
Hallo ben ik weer...
Ik heb een auto gezien die ons wel aanstaat enige nadeel geen trekhaak. Heb ik ff snel op trekh aken.nl gekeken en staat bij elke haak 80 kg kogel druk. Kon ook niet kiezen v 100 wie ken mij verdere uitleg geven?!
- ligt dit aan de auto of moet ik gewoon ff verder kijken bij een ander bedrijf. En is 80 kg anders genoeg?

Kan beide. De autofabrikant geeft op welke kogeldruk toegestaan is en de trekhaakfabrikant geeft op wat de trekhaak mag hebben.
Als de autofabrikant opgeeft dat de auto 75kg mag hebben (zie instructieboekje auto), dan kun je er wel een 150kg trekhaak onder hebben maar dat is volstrekt zinloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:47

carika schreef:
De meeste trailers hebben een kogeldruk van 75 of 80kg nodig, 100kg hebben ook maar heel weinig autos.

Meeste trailers geven een maximale kogeldruk op. Dat is wat anders dan een continue kogeldruk. Oftewel de constructie van de trailer (dissel,koppeling) kunnen dat gewicht maximaal aan maar dat is in de praktijk veel minder mits je de trailer correct belaadt en je zadelkamertje dus niet vol zet met jerrycans water.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:50

Oke nou heel fijn om te horen want ik heb net een nieuwe auto gekocht :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:11

Gloa schreef:
carika schreef:

Meeste trailers geven een maximale kogeldruk op. Dat is wat anders dan een continue kogeldruk. Oftewel de constructie van de trailer (dissel,koppeling) kunnen dat gewicht maximaal aan maar dat is in de praktijk veel minder mits je de trailer correct belaadt en je zadelkamertje dus niet vol zet met jerrycans water.

Sterker nog: ALLE trailers geven een maximale kogeldruk op. Dat is de waarde op de koppeling.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:45

Na flink lezen in dit topic en veel marktplaats bekijken ga ik vanavond een Mondeo 1.8 benzine uit 2003 bekijken. De bedoeling is dat daar op termijn een anderhalfpaards trailer met klein paard achter komt. De auto heeft een kleine 180000 gelopen, en komt met een nieuwe apk. Nog tips waar ik op moet gaan letten? Bedankt alvast!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:51

Kylan schreef:
Na flink lezen in dit topic en veel marktplaats bekijken ga ik vanavond een Mondeo 1.8 benzine uit 2003 bekijken. De bedoeling is dat daar op termijn een anderhalfpaards trailer met klein paard achter komt. De auto heeft een kleine 180000 gelopen, en komt met een nieuwe apk. Nog tips waar ik op moet gaan letten? Bedankt alvast!

Kleurverschillen en netjes aansluiten van beplating (schade) geen bijgeluiden, rammeltjes en piepjes uit de motor.
Bij de auto: eerst motorkap open, voelen of de motor koud is en daarna pas laten starten. Motor moet zonder problemen aanslaan en niet blauw (olie) of wit (water) roken. Let daarop!
Het kan zijn dat ie heel even een blauw pufje geeft als ie wat langer stil gestaan heeft; dat moet echter vrijwel meteen weg zijn.

Waar staat ie? linkje?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:00

ikke schreef:
Kylan schreef:

Kleurverschillen en netjes aansluiten van beplating (schade) geen bijgeluiden, rammeltjes en piepjes uit de motor.
Bij de auto: eerst motorkap open, voelen of de motor koud is en daarna pas laten starten. Motor moet zonder problemen aanslaan en niet blauw (olie) of wit (water) roken. Let daarop!
Het kan zijn dat ie heel even een blauw pufje geeft als ie wat langer stil gestaan heeft; dat moet echter vrijwel meteen weg zijn.

Waar staat ie? linkje?

Dit is em:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford ... ousPage=lr

Bedankt voor je hulp :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:06

Hoi allemaal :) Ik ben voor het eerst aan het kijken voor een auto voor de trailer. Ik zoek iets waar een tweepaards achter mag en mijn oog is gevallen op de Galloper. Schijnen sterke auto's te zijn (zowel letterlijk als figuurlijk) met niet al te duur/veel onderhoud. Iemand ervaring mee? Ik twijfel nu erg over deze: http://link.marktplaats.nl/m1004328093 Héél mooi prijsje, maar iets te mooi eigenlijk... Knipperlicht doet het niet, dus als het geen kwestie is van lampje vervangen moet ik daar wel een paar honderd voor reserveren denk ik. Ik neem aan dat de eigenaar zelf ook wel geprobeerd heeft of het aan het lampje licht... Interieur is best shabby, maar even goed schoonmaken, evt nieuw hoesje over de bestuurdersstoel en hij is weer ok denk ik?? Wat zegt jullie gevoel?

En ik zou eigenlijk liever zo'n innovation hebben, een korte Galloper in elk geval. Zijn deze verlengde versies echt bakbeesten of lijkt dat maar zo?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:16

Rianne11_42 schreef:
Hoi allemaal :) Ik ben voor het eerst aan het kijken voor een auto voor de trailer. Ik zoek iets waar een tweepaards achter mag en mijn oog is gevallen op de Galloper. Schijnen sterke auto's te zijn (zowel letterlijk als figuurlijk) met niet al te duur/veel onderhoud. Iemand ervaring mee? Ik twijfel nu erg over deze: http://link.marktplaats.nl/m1004328093 Héél mooi prijsje, maar iets te mooi eigenlijk... Knipperlicht doet het niet, dus als het geen kwestie is van lampje vervangen moet ik daar wel een paar honderd voor reserveren denk ik. Ik neem aan dat de eigenaar zelf ook wel geprobeerd heeft of het aan het lampje licht... Interieur is best shabby, maar even goed schoonmaken, evt nieuw hoesje over de bestuurdersstoel en hij is weer ok denk ik?? Wat zegt jullie gevoel?

En ik zou eigenlijk liever zo'n innovation hebben, een korte Galloper in elk geval. Zijn deze verlengde versies echt bakbeesten of lijkt dat maar zo?

Je wil geen korte versie, tenzij je zit te wachten op wandelende nieren. De long body rijdt veel stabieler en heeft er minder last van als het paard wel een keer rondspringt in de trailer.

Ik zou deze auto heeel erg kritisch bekijken want dit lijkt toch iets te mooi om waar te zijn.
Het is niet erg als er werk aan zit, maar dat moet je dan wel zelf kunnen uitvoeren anders loop je er redelijk leeg op.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:50

Ja, dat gevoel had ik ook...
Goed om te weten van die instabiliteit! Dan misschien toch maar een long body idd... Ik ben zelf bekapper dus heb ook altijd best veel troep bij me, dus de laadruimte komt vanzelf wel van pas, haha. Ik zocht de hoogte nog op, 1.87m hoog! Men, dat is boven mij uit! Even voor de vergelijking: ik heb nu een suzuki alto'tje uit 2001 :)) Dank voor het delen van je ervaring! ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:14

Langere wielbasis is ook erg goed voor je stabiliteit. Even mezelf kloten eh quoten:

Rex_Rolfo schreef:
Lengte = stabiliteit. Een terreinwagen lijkt wel de perfecte trekauto, maar zeker de kleinere (want het moet niet teveel kosten) zijn kort, smal en hoog. Terwijl je voor stabiliteit lang, breed en laag wilt. Niet voor niets dat voor de doorsnee trailer (de anderhalf met 1 kwpn-achtig peerdje) de "gewone" Mondeo, Passat, V40 enz enz middenklasser zo gek nog niet is.

Terreinwagens kan je dan wel weer ook nog andere leuke dingen mee doen:

[ Video ]

Voor het plaatje:

Volgens Wikipedia is de V40 trouwens meer vergelijkbaar met Focus en Golf, voor de Mondeo en Passat equivalent moeten we naar de V50 - V60

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:04

Mag ik hier advies komen vragen? :D

Omdat mijn huidige auto is overleden ben ik opzoek naar een nieuwe trek auto. Helaas niet heel groot budget wat het moeilijk maakt.

Het liefst heb ik een busje terug met dubbele cabine ivm kids, leek mij ideaal alle troep en hond in de achterbAk en genoeg ruimte voor de kids. :+

Maar ik kan dis totaal geen leuk model vinden, mag een oudere type auto zijn. Liefst ongeveer 1400/1500 kilo mag trekken.
Ik vond de Hyundai h200 erg leuk model, en redelijk betaalbaar, maar alle in diesel uitvoering. En die kosten wegen niet op tegen kosten van belastingdienst :o

Dus het moet sowieso een benzine wagentje zijn.
En de leuke die ik gezien had, schijnt op een autokerkhof te wonen in Rotterdam, iemand ervaring met hun? :Y)

En na 5 topics gelezen te hebben over kangero autootjes tot de merken die ik vergeten ben. Alle gegoogle maar ik heb nu totaal geen overzicht meer! Drama haha

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:07

Mag ik even binnen komen vallen met een vraag?

Ik heb me al tijden verdiept in de regels omtrent rijden met een trailer met B rijbewijs.

Nu moet ik waarschijnlijk eenmalig een auto lenen waarbij mijn TMM combinatie op 3500 precies komt. Is dit nog toegestaan/verzekerd?

Soms lees je namelijk "maximaal 3500" en soms "niet meer dan 3500".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:32

Maximaal 3500 en niet meer dan 3500 is hetzelfde.. dus ja dan ben je gewoon verzekerd.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:48

Yvank_ schreef:
Maximaal 3500 en niet meer dan 3500 is hetzelfde.. dus ja dan ben je gewoon verzekerd.

Ik bedoelde dat je ook wel eens <3500 leest, maar dan ga ik er maar vanuit dat 3500 toegestaan is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:37

Maar dat weegt het op papier? Dan kom je er boven trailer weegt een kilo of 100 meer dan op papier.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:03

Het gaat in dit geval om TMM, niet leeggewicht. Nu weet ik dat jij weet hoe het zit dus het zal het tijdstip op de dag zijn ;)

Je hebt wel gelijk dat het werkelijke gewicht van een lege trailer vaak hoger is dan het leeggewicht op papier. Dat verschil gaat van het laadvermogen af.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:22

Over de Galopper vraag, ik heb er 1 gehad. Nooit meer. Ding viel al uit elkaar als je ernaar keek en heeft me vaak laten staan. Ook werkte de helft van de knopjes niet meer, en waren mijn ramen lam (moest ze steeds terug zetten in het mechanisme). Nu kan ik natuurlijk een uitzondering hebben gehad, maar mijn ervaring ermee is niet goed.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:38

Wat denken jullie van een Cherokee Jeep 4.0, automatische boite, op gas van 1991 in uitstekende staat, 220 000 km?
Ik ging bij een vriend die ford ranger gevonden had voor mij maar na testrit vroeg ik of ik ook eens met zijn cherokee mocht rijden en was gek op die jeep. Is altijd al een van mijn favorieten geweest die oude cherokee. Na wat zagen zou hij hem willen verkopen voor 2500 euro aan mij. Is om 2 paards trailer te trekken. Humbauer.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:47

Kletskousz schreef:

Omdat mijn huidige auto is overleden ben ik opzoek naar een nieuwe trek auto. Helaas niet heel groot budget wat het moeilijk maakt.

Het liefst heb ik een busje terug met dubbele cabine ivm kids, leek mij ideaal alle troep en hond in de achterbAk en genoeg ruimte voor de kids. :+

Maar ik kan dis totaal geen leuk model vinden, mag een oudere type auto zijn. Liefst ongeveer 1400/1500 kilo mag trekken.
Ik vond de Hyundai h200 erg leuk model, en redelijk betaalbaar, maar alle in diesel uitvoering. En die kosten wegen niet op tegen kosten van belastingdienst :o

En de leuke die ik gezien had, schijnt op een autokerkhof te wonen in Rotterdam, iemand ervaring met hun? :Y)

En na 5 topics gelezen te hebben over kangero autootjes tot de merken die ik vergeten ben. Alle gegoogle maar ik heb nu totaal geen overzicht meer! Drama haha

Jetcars zeker? Nooit iets kopen daar! Mijn stiefdochter en haar toenmalige vriend gingen daar een auto kopen (zonder dat ik dat wist anders had ik ze niet laten gaan). En zij hadden de mazzel dat die auto die ze kochten uit elkaar viel toen een medewerker hem van de ene vestiging naar de andere reed. Ze hadden hem al betaald helaas, maar Jetcars heeft die auto toen wel helemaal moeten fixen. Was het een uur later gebeurd hadden ze dike pech gehad. Uiteindelijk hebben ze een jaartje met de auto gereden en vrijwel alleen maar drama gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:10

Kletskousz schreef:

Budget?
Benzinebusjes bestaan bijna niet, dus dat is al redelijk een spelt in een hooiberg en Hyundai is in die context al helemaal geen aanrader!

Overweeg eens om een buscamper te gaan rijden, dan heb je kwart-tarief en is een Diesel wel een optie. VW California is daar een inspirerend voorbeeld van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:21

ikke schreef:
dat is al redelijk een spelt in een hooiberg

Oh nee hè, een speld in een hooiberg is al zo lastig te vinden, laat staan een korreltje spelt :Y)

[/speikers op laagh water] :+

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:00

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
dat is al redelijk een spelt in een hooiberg

Oh nee hè, een speld in een hooiberg is al zo lastig te vinden, laat staan een korreltje spelt :Y)

[/speikers op laagh water] :+

[ Afbeelding ]

:D :D :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:06

Sorry mate, kon het even niet laten ;)