[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:19

Zijn er trailers van z'n 500 kilo voor 1,5 paards?

Ik wil mijn BE halen, vind het een eng idee om zonder met een trailer te gaan rijden.

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:23

AmoorM schreef:
Zijn er trailers van z'n 500 kilo voor 1,5 paards?

Ik wil mijn BE halen, vind het een eng idee om zonder met een trailer te gaan rijden.

Nee, de kans dat je er eentje vindt die daadwerkelijk rond de 500kg zit, is nihil.
Een polyester Heja ***** weegt rond de 575 en dat is een van de lichtste trailers die ooit gebouwd zijn.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:25

Wat is dan een gemiddeld gewicht van een 1,5 paards trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:27

AmoorM schreef:
Wat is dan een gemiddeld gewicht van een 1,5 paards trailer?

Ga maar uit van 600 kg. Mijnt trailer is op papier 520 in het echt rond de 600.

Nu is mijn paard een ranke warmbloed maar ik kan mij indenken dat je met jouw paard toch over die 1200 kg heengaat. Dan zal je dus moeten wegen paard + de trailer. Als het kan dan kan het.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:30

Mijn paard is wel vrij klein, dat scheelt natuurlijk ook weer. Zo rond de 1,59/60/62

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:32

Wegen is de enige zekerheid. Veel friezen gaan toch wel richting de 600+ kg.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:34

Waar kun je wegen dan? Ik heb geen trailer.

sakvis
Berichten: 949
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:35

AmoorM schreef:
Mijn paard is wel vrij klein, dat scheelt natuurlijk ook weer. Zo rond de 1,59/60/62


Wij hebben een opel Meriva uit 2007. De auto heeft bij hoge uitzondering een aantal keer een lege trailer (650 kilo) getrokken. Ikzelf heb een shetlander, maar die zou ik never nooit niet in de trailer zetten met de opel ervoor. De auto mist gewoon power. 90 op de snelweg, dan kan die wel, maar al het andere, dat is gewoon afzien. Op papier zou de auto dus wel een trailer met pony mogen trekken, maar in de praktijk is dit echt niet veilig te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:36

Via een kliniek of mobiele weegschaal. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat als je een trailer koopt of leent deze niet het gewicht heeft dat op de papieren staat.

Op papier zou ik een combi hebben van 520 + 550 = 1070 maar in het echt is mijn combi 1150

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:45

sakvis schreef:
AmoorM schreef:
Mijn paard is wel vrij klein, dat scheelt natuurlijk ook weer. Zo rond de 1,59/60/62


Wij hebben een opel Meriva uit 2007. De auto heeft bij hoge uitzondering een aantal keer een lege trailer (650 kilo) getrokken. Ikzelf heb een shetlander, maar die zou ik never nooit niet in de trailer zetten met de opel ervoor. De auto mist gewoon power. 90 op de snelweg, dan kan die wel, maar al het andere, dat is gewoon afzien. Op papier zou de auto dus wel een trailer met pony mogen trekken, maar in de praktijk is dit echt niet veilig te noemen.

Maakt nogal uit welke versie je hebt; die cheapest-of-the-list 1.4 mag 1000kg trekken en heeft nou niet de motorprestaties waar ik van onder de indruk ben, maar als je een 1.8 hebt, mag er 1300kg aan de haak hangen en heb je hele acceptabele specs.

Hilary

Berichten: 9359
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:17

AmoorM schreef:
Mijn paard is wel vrij klein, dat scheelt natuurlijk ook weer. Zo rond de 1,59/60/62

Dus je paard is ca 1,60 en weegt volgens jouw inschatting 500 kg? Mijn Quarter is ca 7 cm kleiner en weegt 480 kg; de kwpn'er van een vriendin is 1,63 en weegt 610 kg. Dus ik denk dat je te laag zit in je schatting. Meten / wegen is weten!

AmoorM schreef:
Waar kun je wegen dan? Ik heb geen trailer.

Bij een weegbrug, bijvoorbeeld bij een fouragehandelaar of veevoerfabriek.

ikke schreef:
Maakt nogal uit welke versie je hebt; die cheapest-of-the-list 1.4 mag 1000kg trekken en heeft nou niet de motorprestaties waar ik van onder de indruk ben, maar als je een 1.8 hebt, mag er 1300kg aan de haak hangen en heb je hele acceptabele specs.


De link die AmoorM gaf was van een 1.4, dus neem aan dat ze die dan ook bedoeld. De Meriva genoemd door Sakvis is een 1.4; max. te trekken zou 1200 kg zijn, maar de auto zelf is lichter. Ik heb met de betreffende combi gereden (Meriva + lege trailer van ca 650 kg). Als ik de gewichten aan zou houden, zou ik mijn Welsh (250 kg) mogen vervoeren, maar ik zou nooit een paard met de betreffende combi vervoeren. 90 op de snelweg was te doen, maar bij heuveltjes moest ik terugschakelen naar 4 (jaja) en kwam ik met moeite boven met 80 km/u. Ik was erg blij dat het 's avonds laat was en dus rustig op de weg.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:36

Hebben jullie nog tips v een auto(diesel) die minimaal 1600 kan trekken maar niet belachelijk duur is in de wegenbelasting?? Liefs wel een station achtig model zodat ik de hond achterin kan vervoeren.

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:02

Alice13 schreef:
Hebben jullie nog tips v een auto(diesel) die minimaal 1600 kan trekken maar niet belachelijk duur is in de wegenbelasting?? Liefs wel een station achtig model zodat ik de hond achterin kan vervoeren.

Die bestaan niet. Als die 1600kg heilig is, ga je naar de iets grotere middenklassers met een VW Passat zo ongeveer als de ondergrens.

Dus tegenvraag: waarom 1600kg?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:09

Twee paards trailer weegt 900 kilo en paard v ongeveer 600. Dan wil ik dus wel graag genoeg trek vermogen hebben.
Ik heb er al wel een aantal gevonden
Hyundai tucson 4wd en Kia sportage 4wd die morgen 1600. Audi A6 mocht ook 1600 trekken maar ik dacht misschien mis ik nog iets haha.
Ik vind de wegenbelasting echt om te huilen Kia Sorrento en SsangYong rexton kosten ruim 200 pmnd dat vind ik echt zonde geld!

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:38

Alice13 schreef:
Hebben jullie nog tips v een auto(diesel) die minimaal 1600 kan trekken maar niet belachelijk duur is in de wegenbelasting?? Liefs wel een station achtig model zodat ik de hond achterin kan vervoeren.

Even pc aangeslingerd, typt makkelijker.
Rex_Rolfo schreef:
rensju schreef:
2 paards ifor met 1 groot paard

Wat is het werkelijke gewicht van trailer met paard? Zal hoger liggen dan het leeggewicht op papier + paard!

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht " wijzigen naar "Tot maximaal trekgewicht"
Hou ook rekening met kogeldruk

Als je een flink gewicht wilt trekken kom je uit bij een auto die dat niet alleen mag, maar liefst ook zelf wat massa heeft. En aangezien de NL motorrijtuigenbelasting op gewicht gaat ontkom je er niet aan dat je moet aftikken. Het mooiste is al je een grijs kenteken op de zaak kunt zetten zoals eerder besproken. Als je dat niet kunt ben je de pineut. Dan zal het al snel rekenen om de 2paards in te ruilen voor een lichtere anderhalf. Daar is afhankelijk van het gewicht van die 2paards vast een 150-200 kg te winnen.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:41

Ik heb m'n tweepaards net van mijn vriendje cadeau gekregen. Dus inruilen is geen optie haha
Grijskenteken is ook geen optie want vriendlief heeft al een bus op de zaak en als zzper twee auto's rijden staat ook een beetje raar.
Ik denk iid dat ik pech heb en zal moeten aftikken!

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:52

Meteen even het verschil tussen een (turbo)diesel en een benzine. Diesel heeft flink koppel bij lage toeren. Naarmate het toerental stijgt wordt het koppel minder. Vermogen = koppel x toeren, in dit geval wordt de motor toch wat sterker naarmate de toeren oplopen. Voordeel is het grote toerenbereik waarop het blok op meer dan 70% van max zit. Maar zelfs dit dieselblok moet minimaal 2250 rpm draaien om fatsoenlijk vermogen te hebben !!

Afbeelding
Astra 1.7 cdti, blauw = vermogen, rood is koppel.
Plaatjes gepikt van een tuning site, paars en oranje is na tuning.


Hieronder plaatje van een benzineblok, je ziet dat het koppel veel constanter is met een piek die later ligt. Gevolg is dat het vermogen blijft oplopen tot richting rode bereik. Voor 70% van max moet dit blok ruim 4000 toeren draaien.

Afbeelding
Astra 1.4 16v (geen turbo)

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:55

Alice13 schreef:
Ik heb m'n tweepaards net van mijn vriendje cadeau gekregen. Dus inruilen is geen optie haha
Grijskenteken is ook geen optie want vriendlief heeft al een bus op de zaak en als zzper twee auto's rijden staat ook een beetje raar.
Ik denk iid dat ik pech heb en zal moeten aftikken!

Trekhaak onder die bus en raggen met dat ding :D

Als het éven kan is dat financieel de meest gunstige optie. Kan je een lichtere diesel (minder mrb + zuiniger) rijden voor de km's en de bus als knollie mee moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:57

Yvank_ schreef:
Via een kliniek of mobiele weegschaal. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat als je een trailer koopt of leent deze niet het gewicht heeft dat op de papieren staat.

Op papier zou ik een combi hebben van 520 + 550 = 1070 maar in het echt is mijn combi 1150


Misschien dat het dan toch niet gaat lukken. Ik wil geen gevaar op de weg zijn voor anderen. Dan maar geen trailer. Er zijn ook wel andere mogelijkheden voor vervoer. Misschien niet ideaal, maar veiligheid staat voorop natuurlijk!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:15

Mijn benzinebakje heeft ook veel koppel bij lage toeren, ik dacht rond de 2500. Ik zorg ervoor dat hij dat heeft wanneer ik met trekkende motor rij. Op de snelweg schakel ik wel op naar zn 4 of 5. Ik rij max 80/85 op de gps.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:17

Zit wel trekhaak onder hoor hahaha maar dan moet vriendlief bus inleveren en dat kan natuurlijk niet altijd. Wil graag onafhankelijk zijn, en toch niet veel geld uitgeven. Hahaha ja ja ik ben een vrouw ik wil altijd alles hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:29

Alice13 schreef:
Twee paards trailer weegt 900 kilo en paard v ongeveer 600. Dan wil ik dus wel graag genoeg trek vermogen hebben.
Ik heb er al wel een aantal gevonden
Hyundai tucson 4wd en Kia sportage 4wd die morgen 1600. Audi A6 mocht ook 1600 trekken maar ik dacht misschien mis ik nog iets haha.
Ik vind de wegenbelasting echt om te huilen Kia Sorrento en SsangYong rexton kosten ruim 200 pmnd dat vind ik echt zonde geld!

Subaru forrester zijn super fijne trekauto's :j . Afhankeleijk van motorinhoud en bouwjaar mogen ze tussen de 1500 en 2000 trekken. Permanent 4x4 en hi/low gearing. Het zijn echte werkauto's in een jasje van station/suv. De mijne mag 1500 trekken maar kan qua power meer dan dat. Dus als je op die max gaat rijden dan nog kan je overal prima mee komen en de heuvel op. Wegenbelasting is schappelijk en hij rijdt ook heerlijk voor gewoon dagelijks gebruik. Verbruik hangt erg af van je rechter voet en zit tussen de 1/10-1/12. Verbruik met trailer 1/9. En niet onbelangrijk........het zijn hele degelijke auto's en zelfs de oude modellen zie je niet op de sloop.

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:58

AmoorM schreef:
Yvank_ schreef:
Via een kliniek of mobiele weegschaal. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat als je een trailer koopt of leent deze niet het gewicht heeft dat op de papieren staat.

Op papier zou ik een combi hebben van 520 + 550 = 1070 maar in het echt is mijn combi 1150


Misschien dat het dan toch niet gaat lukken. Ik wil geen gevaar op de weg zijn voor anderen. Dan maar geen trailer. Er zijn ook wel andere mogelijkheden voor vervoer. Misschien niet ideaal, maar veiligheid staat voorop natuurlijk!

Power is het toverwoord. Ik reed met een 60pk Escort Diesel en dat ging wel, maar was op het randje. Vervolgens kreeg ik later een 90pk td en die trok de trailer met twee vingers in de neus, liep gewoon naar de 100 als ik dat vroeg; dat redt een 60pk-tje niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:13

AmoorM schreef:
Yvank_ schreef:
Via een kliniek of mobiele weegschaal. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat als je een trailer koopt of leent deze niet het gewicht heeft dat op de papieren staat.

Op papier zou ik een combi hebben van 520 + 550 = 1070 maar in het echt is mijn combi 1150


Misschien dat het dan toch niet gaat lukken. Ik wil geen gevaar op de weg zijn voor anderen. Dan maar geen trailer. Er zijn ook wel andere mogelijkheden voor vervoer. Misschien niet ideaal, maar veiligheid staat voorop natuurlijk!

Power is het toverwoord. Ik reed met een 60pk Escort Diesel en dat ging wel, maar was op het randje. Vervolgens kreeg ik later een 90pk td en die trok de trailer met twee vingers in de neus, liep gewoon naar de 100 als ik dat vroeg; dat redt een 60pk-tje niet.[/quote]

Ja, dat snap ik. Maar je kunt natuurlijk niet zo even je auto inwisselen omdat de trailer er niet achter kan. Tenminste niet als het je ouders auto is. Haha, dus dan is het gewoon pech. Blijven dromen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:28

Ik heb ook maar een klein paard AmoorM, 1.60 en weegt 500kg. Lediggewicht trailer is 600, dus wat dat betreft blijf ik ook ruim onder mijn trekgewicht. Alhoewel je bij dat lediggewicht trailer wel wat bij moet tellen geloof ik, zal hem eens een keer de weegbrug oprijden.