[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:40

Sanet schreef:
Wij hebben een tijdje een golf station gehad. Mocht 1400 trekken. Ik had daar een trailer van 500 erachter en een paard van 550 erin. Maar die had echt moeite om 90 te kunnen rijden met die auto in de 5....

Nee, daar ken ik er meer van. Terug schakelen naar vier lijkt me toch niet zo moeilijk om te bedenken of wordt dat tegenwoordig ook al niet meer geleerd? Het heilige nieuwe rijden......

AmoorM schreef:
Ik vind snelheid niet zo belangrijk. Dan maar langzaam, veiligheid staat voorop.

Snelheid is een cruciale factor bij veiligheid. Hard rijden is niet verstandig maar langzamer rijden is zo mogelijk nog veel gevaarlijker!! Als je te hard rijdt ben JIJ degene die op moet letten op het overige verkeer. Als je te langzaam rijdt moet je maar hopen dat het overige verkeer op tijd opmerkt dat er weer zo'n wanna-bee-met-zelfmoordneigingen rondrijdt........

Sanet schreef:
Auto's in Nederland worden meer beoordeeld op wat ze mogen remmen dan wat ze mogen trekken.
Ik zou, tenzij voor een heel kort ritje, niet met een auto op pad gaan die zo weinig mag trekken. 1500kg trekken hou ik als minimum aan voor 1,5 paardstrailer met volwassen paard erin.

Hoe vaak heb jij met zo'n combi rondgereden?

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het prima gaat maar dat HET aandachtspunt je positie op de weg is, in relatie tot het overige verkeer!!

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:46

Tuurlijk moet je niet te langzaam rijden, maar ik neem aan dat je niet perse 130 op een snel weg moet rijden met de trailer erbij. Of 80 op een 80 weg. Dan zou ik wel ietsje langzamer gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:52

Je mag sowieso maar 90 met de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:52

AmoorM schreef:
Tuurlijk moet je niet te langzaam rijden, maar ik neem aan dat je niet perse 130 op een snel weg moet rijden met de trailer erbij. Of 80 op een 80 weg. Dan zou ik wel ietsje langzamer gaan rijden.

100km/h rijden op de snelweg is minder gevaarlijk dan 80km/h op je teller (ong. 75km/h in werkelijkheid) want dan heb je constant de vrachtwagens in je klep hangen, terwijl als je 90km/h daadwerkelijk tempo rijdt (bijna 100km/h op je teller!) je de mogelijkheid biedt ZELF te bepalen welke positie je in het verkeer inneemt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:22

Sanet schreef:
Wij hebben een tijdje een golf station gehad. Mocht 1400 trekken. IAfhankelijkk had daar een trailer van 500 erachter en een paard van 550 erin. Maar die had echt moeite om 90 te kunnen rijden met die auto in de 5....

Die auto's van tegenwoordig ook. Die van ons heeft ook moeite in de 5 als de door een woonerf rijden.

@1200kg: met pony zal het wel lukken, met paard ga je er waarschijnlijk overheen. Afhankelijk van trailer en paard.

Goede jaarwisseling iedereen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:35

Als je een trailer hebt van 500 kilo, met een paard van 600 kilo. Zou het net kunnen. Ik heb een kleine Fries. Geen grote reus van 1.80.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:36

Ik heb mijn paard ook nog nooit gewogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:39

Rex_Rolfo schreef:
Sanet schreef:
Wij hebben een tijdje een golf station gehad. Mocht 1400 trekken. IAfhankelijkk had daar een trailer van 500 erachter en een paard van 550 erin. Maar die had echt moeite om 90 te kunnen rijden met die auto in de 5....

Die auto's van tegenwoordig ook. Die van ons heeft ook moeite in de 5 als de door een woonerf rijden.

Goede jaarwisseling iedereen :)

Nah, die van jou rijdt tenminste nog bij 50 in 5......

Ook zo, houdt het veilig en geniet ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:47

AmoorM schreef:
Als je een trailer hebt van 500 kilo, met een paard van 600 kilo. Zou het net kunnen. Ik heb een kleine Fries. Geen grote reus van 1.80.

Wegen dat is het enige wat je kan doen :) trailer + paard op een weegbrug zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:48

Yvank_ schreef:
AmoorM schreef:

Wegen dat is het enige wat je kan doen :) trailer + paard op een weegbrug zetten.

Maar jij red het wel met 1200 kilo? Met trailer en Santor? Hoe zwaar zijn beide dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:50

Ja ik red het het inderdaad wel ja :) ik geloof dat ik op 1150 zit. Het wil net maar auto kan het makkelijk aan hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:52

Hoe zwaar is Santor dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:54

550 kg.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 01:21

Ik reed met een ford focus station die 1200 kg mocht trekken en een 1,5 paards van 500 kilo, met paard van 650 kilo. En die trok dat de maarnse berg makkelijker op dan m'n santa fe die 2000 mag trekken met circa 1400 kg erachter. Daarvoor met een golf die 1400 mocht trekken, ging ook prima. Gewoon niet te laag in toeren rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 01:52

Ik moet met mn golf opletten dat ik niet met 120 invoeg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 01:53

Het probleem is voornamelijk het ´nieuwe rijden´

Iedereen die maar probeert om in 2000 te gaan rijden. Nee dan lukt het niet nee :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 02:00

Nee dan rij ik mn auto in de soep denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:43

Mijn auto is ook een golf.. natuurlijk wel een station die zijn groot hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:20

Ik heb een Renault Megane die 1300 mag trekken. Maar wel de 2.0 versie. Met de 1.6 zou het heel anders gaan denk ik.

De mijne trekt met gemak de trailer met haflinger (1100kg). Zowel vlak op de snelweg als heuvellandschap en tunnels in en uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:35

@AmoorM, eentje met een 2.0 turbo motor en 240 pk. Maar ik let wel op wat ik doe met mn rechtervoet hoor ;) anders stapt mn paard uit :))
Ik kan zowel automatisch als manueel schakelen, ik prefereer dat laatste.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:09

rensju schreef:
Wwillemijn, ik heb een hyundai Terracan voor een ifor 511. Rijd top , hoe meer gewicht hoe beter.

Ik heb nu ook ruim een jaar de Terracan. Super fijn!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:00

Yvank_ schreef:
Het probleem is voornamelijk het ´nieuwe rijden´

Iedereen die maar probeert om in 2000 te gaan rijden. Nee dan lukt het niet nee :D

Amen

Zal eens een keer een vermogensgrafiek erbij zoeken, misschien is dat iets verhelderend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:08

Maar met een auto die 1200 kan trekken, kun je dus wel een trailer van z'n 600 kilo achter hangen? Natuurlijk moet je paard dan niet boven de 600 kilo uit komen. Maar stel je paard weegt 550 (ik heb geen idee hoeveel mijn paard weegt) en je trailer ook. Kom je op 1100 kilo uit. Daarnaast rijdt je voorzichtig en normaal. Geen gekke capriolen zoals te hard rijden, met slecht weer op pad gaan, extra lange ritten maken. Gewoon voorzichtig. Ben je dan een gevaar op de weg?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:12

AmoorM schreef:
Maar met een auto die 1200 kan trekken, kun je dus wel een trailer van z'n 600 kilo achter hangen? Natuurlijk moet je paard dan niet boven de 600 kilo uit komen. Maar stel je paard weegt 550 (ik heb geen idee hoeveel mijn paard weegt) en je trailer ook. Kom je op 1100 kilo uit. Daarnaast rijdt je voorzichtig en normaal. Geen gekke capriolen zoals te hard rijden, met slecht weer op pad gaan, extra lange ritten maken. Gewoon voorzichtig. Ben je dan een gevaar op de weg?

Als de combi binnen de toegestane gewichten blijft, ben je in principe geen gevaar op de weg. Twee punten die je hierbij in de gaten moet houden:
1) hoe dichter tegen je maximale waardes, hoe kleiner de foutmarge wordt.
2) hoe dichter de combi tegen de maximale gewichten zit, hoe groter de eisen aan de chauffeur worden.