[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:52

ikke schreef:

Tobbes schreef:

Rex_Rolfo schreef:

Topic junkies slaan toe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:59

:=
Maar idd, als ik met mijn combi al bijna op 1200kg zit dan kan best kloppen (en dan is foutmarge van weegbrug nog niet mee genomen)
Van overbelading ben ik geen fan van. Als goed begrijp is zelfs zo dat je bij overbelading van meer dan 20% je niet meer door mag rijden en dat je verplicht moet overladen. De boetes voor overbelading zijn ook niet mals.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:45

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:

Tobbes schreef:

Rex_Rolfo schreef:

Topic junkies slaan toe :+

:D geeft niet. Jullie horen van me als ik werkelijke gewichten heb. Paard is niet bepaald rank gebouwd }:0

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:47

Momenteel rijd ik met een Hyundai Santa Fe uit 2005 en een Hotra Jumper 2 paards met zadelkamer.

Wij zijn ons alvast aan het orienteren op een nieuwe combinatie. Ik merk dat de Jumper toch wat krap is voor mijn Groningers. Daarbij wil ik graag een nieuwe Ifor williams trailer. Ik heb uitgerekend dat de Ifor Williams samen met mijn paarden en de zadels etc. ca. 2300/2400 kg is. We hebben een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Track and Field op het oog. Meerendeels rijd ik met de trailer met 1 paard, of met paarden van vriendinnen die allemaal een stuk minder wegen dan mijn paarden. Waarbij ik dan weer 100-200 kg speling zou hebben en op een totaalgewicht van maximaal 2200/2300 kg kom.

Bij mijn berekening is rekening gehouden met dat een trailer vrijwel altijd zwaarder is dan aangegeven is op de papieren :-)

Is er iemand die ervaring heeft met een auto als deze?:

http://www.autowereld.nl/volkswagen/tig ... tml#foto-3

Kirrr

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:42

Om even in te pikken op 'wat weegt mijn paard'. Er bestaat toch een soort 'weegstok', waar je moet overrijden met je combinatie om het gewicht te kennen..
Bij de dealer van onze trailer hadden ze die, maar kan ze niet direct vinden online.
Iemand een idee waar ik het over heb?
(na de feestdagen kan ik de dealer natuurlijk gewoon bellen)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:57

Wwillemijn, ik heb een hyundai Terracan voor een ifor 511. Rijd top , hoe meer gewicht hoe beter.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:07

Dat ben ik met je eens! Alleen zoeken we een auto van max 5 jaar oud, en die zijn er van de Terracan niet zo te zien. Daarbij zoeken we een auto die in z'n soort en formaat vrij zuinig is. En dan komt de tiguan wel bovenaan te staan :-)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:25

Mooie auto Willemijn! Zelf geen ervaring met de Tiguan. Maar Volkswagen doet het hier altijd wel goed :D. Oh niet helemaal waar de Passat v m'n pa heeft al vaker aan de kant gestaan met flinke motor problemen, twee keer onderweg/ op vakantie.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:37

Zoek een nieuwe auto voor 2 paards trailer en neig er naar om te kiezen uit VW touareg, Volvo XC90 of BMW X5. Is er iemand met ervaring met deze wagens?

wwillemijn: is de hotra krap voor twee Groningers maar wel te doen voor een groninger en iets kleiner paard? Heb er nl. een op het oog en het gewicht spreekt me wel aan.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:22

Herintreder en WWillemijn

Ga ook eens kijken bij Subaru naar een Forester of een Outback.
De 2 liter benzine of diesel van het huidige model mogen 2000 kg trekken.
Als je nog meer nodig hebt kan je op zoek gaan naar een 2,5 liter turbo maar deze zijn zeldzaam in Europa.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:47

Het kan, maar merk bij mijn paarden dat ik wat moeite moet doen om de achterstang te sluiten omdat ze langer zijn dan bijvoorbeeld de friezen van vriendinnen. Mijn merrie komt er eigenlijk altijd uit met een geschuurde staart omdat ze met haar kont tegen de klep staat schijnbaar.

Maar zeker met de auto's de je zelf aangeeft zou ik zelf voor een wat ruimere en ietsje zwaardere trailer gaan. Voor zo'n auto maakt die 100 kilo ook niet meer zoveel uit natuurlijk :-)

Ik heb jaren terug een combi forester met 1,5 paards gereden. Ging geweldig. Echter zoek ik nu een auto die zeker 2500 kan trekken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:03

De alu trailer die ik heb is ook veel groter dan die ik huurde. Ligt denk ik ook wel een beetje aan het model. Maar kan me voorstellen dat hotra te kort is voor zo'n groot paard!
Vandaag op auto jacht. Althans als ik vriendlief zover krijg dat ie is door pakt!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:42

herintreder1 schreef:
Zoek een nieuwe auto voor 2 paards trailer en neig er naar om te kiezen uit VW touareg, Volvo XC90 of BMW X5. Is er iemand met ervaring met deze wagens?

wwillemijn: is de hotra krap voor twee Groningers maar wel te doen voor een groninger en iets kleiner paard? Heb er nl. een op het oog en het gewicht spreekt me wel aan.

Ik had een Hotra 2-paard en deze was ruimer dan mijn huidige 2-paard trailer. Bij de Hotra staken de wielkasten uit bij mijn auto bij mijn huidige trailer is dit aanzienlijk minder.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:07

Het gaat dan ook om de lengte........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:45

Hallo,

Ik heb een vraagje. We hebben een nieuwe auto gekocht een Opel meriva 2004. Mag 1200 kilo trekken. Nu zei de auto garage dat je er dus best een trailer achter kunt hangen. Maar is dat wel zo veilig?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:51

Wij hebben een tijdje een golf station gehad. Mocht 1400 trekken. Ik had daar een trailer van 500 erachter en een paard van 550 erin. Maar die had echt moeite om 90 te kunnen rijden met die auto in de 5....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:55

Ik vind snelheid niet zo belangrijk. Dan maar langzaam, veiligheid staat voorop.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:07

Maar is het dan veilig? Als je niet mee kan komen, en kun je dan ook wel veilig remmen??

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:07

Auto's in Nederland worden meer beoordeeld op wat ze mogen remmen dan wat ze mogen trekken.
Ik zou, tenzij voor een heel kort ritje, niet met een auto op pad gaan die zo weinig mag trekken. 1500kg trekken hou ik als minimum aan voor 1,5 paardstrailer met volwassen paard erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:13

Ik heb er geen verstand van. Maar de garage zei dat het prima veilig kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:14

Tja mijn auto trekt de trailer anders prima :) maar de gene die er mee rijdt is misschien nog wel de belangrijkste factor :o

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:16

Ja maar die willen graag een auto verkopen. Tenminste dat is mijn gedachte, sorry.
Ik heb liever over dan net aan. 1500 vind ik echt wel het minimum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:17

Hoeveel mag die van jou ivanka?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:21

Alice13 schreef:
Ja maar die willen graag een auto verkopen. Tenminste dat is mijn gedachte, sorry.
Ik heb liever over dan net aan. 1500 vind ik echt wel het minimum.

De ene auto is de ander niet he. Belangrijk is dat je je bewust bent van het feit dat je geen auto die 2000 mag trekken ervoor hebt staan en je dus inderdaad niet met 2000 toeren moet schakelen dan kom je nooit op snelheid.

Maar wij hebben 3 auto´s thuis. Mijn eigen mag 1200 trekken Melanie en die heb ik het meeste ervoor en die doet eigenlijk niet onder aan de ander die 1500 trekken mag behalve dan in het vebruik :D

Tuurlijk onze bus die 2000 mag trekken ligt er top voor maar het is niet dat je met een auto die 1200 kg mag trekken een rijdend gevaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:29

Maar tussen mogen en veiligheid zit wel verschil natuurlijk.als je met 1200 het net red, is het wel een risico misschien? Maar ik denk dat het ook aan de manier waarop je rijdt ligt. Je moet niet als een gek gaan racen. Dan maar wat rustiger aan doen. Al ben ik wel bang dat mijn ouders het niet eens willen, dan houd het sowieso op. Dan maar stappend naar wedstrijd.