[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:14

palousa_boy schreef:
ikke schreef:

Volgens mij is het zo, dat als jij je rijbewijs in NL hebt gehaald, de regels van het BE rijbewijs uit Nederland gelden. Of je nou toevallig in België rijd of niet.

Dat klopt, maar dat geldt volgens mij ook voor de combi waar je mee rijdt.

Enne, let op: als je ooit in Amerika een dikke camper huurt, dan gelden de NL-regels ook!! Oftewel, op je B-rijbewijs mag je geen camper rijden die zwaarder is dan 3500kg TMM!!

Daar worden namelijk hele andere verhalen over verteld als je zo'n camper huurt.....


Met een beetje fatsoenlijke camper zit je daar al snel overheen, zeker als hij vol zit met bagage, een volle watertank en een hoop afvalwater.


Je mag helemaal niet met een volle watertank rijden, toch? IVM door drukken van het gewicht bij plotseling remmen. :o

palousa_boy

Berichten: 10558
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:17

Gewoon op tijd remmen ;) anticiperen op je lading.
Anders zouden al die luxe paardenwagens ook geen water mee mogen nemen, en dat is nou juist zo handig :)

Maar voor mij maakt het niet uit, als het te zwaar is voor B dan laat ik het gewoon onder m'n C vallen ;)

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:51

palousa_boy schreef:
Gewoon op tijd remmen ;) anticiperen op je lading.
Anders zouden al die luxe paardenwagens ook geen water mee mogen nemen, en dat is nou juist zo handig :)

Maar voor mij maakt het niet uit, als het te zwaar is voor B dan laat ik het gewoon onder m'n C vallen ;)

_O- _O-

En als er geld mee te verdienen is, trek ik m'n CCV-B erbij :D :D

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:01

Hebben die geen speciale tank, anti klots :')? Ja legaly blond hier, maar ik hoor nog wel eens wat vriendlief. O:)

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:03

Alice13 schreef:
Hebben die geen speciale tank, anti klots :')? Ja legaly blond hier, maar ik hoor nog wel eens wat vriendlief. O:)

Joh, die paar honderd liter water doet echt helemaal niets met 8 ton vrachtauto (en de meeste grote paardenauto's zijn zwaarder)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:06

Ohwja maar nu hebben jullie het al over groter, dacht dat we het net nog over camper formaat hadden.

Maar we dwalen af haha

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:09

Alice13 schreef:
Ohwja maar nu hebben jullie het al over groter, dacht dat we het net nog over camper formaat hadden.

Maar we dwalen af haha

B-rijbewijs paardenautootjes kunnen niet eens twee paarden legaal vervoeren, laat staan dat er een emmer water bij past.

palousa_boy

Berichten: 10558
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:19

Anti klots is voor die grote vrachtwagens waar ze benzine enzo mee vervoeren. Dit is vooral om te voorkomen dat ze in een bocht omvallen ;)

Ikke, mijn bestuurderskaart is net verlopen (moet in Frankrijk een nieuwe regelen) dus geld verdienen gaat nu ff niet met m'n C ;)

Tegenwoordig heb je ook watertanks voor in de trailer, maar daar gaat geen 1000 liter in ;)
Ook daar moet je rekening mee houden met je auto als je dat wilt want die staan vaak voorin dus weer extra kogeldruk.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:20

ikke schreef:
Alice13 schreef:
Ohwja maar nu hebben jullie het al over groter, dacht dat we het net nog over camper formaat hadden.

Maar we dwalen af haha

B-rijbewijs paardenautootjes kunnen niet eens twee paarden legaal vervoeren, laat staan dat er een emmer water bij past.


Toch om te huilen eigenlijk, haha.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:27

Alice13 schreef:
ikke schreef:
B-rijbewijs paardenautootjes kunnen niet eens twee paarden legaal vervoeren, laat staan dat er een emmer water bij past.


Toch om te huilen eigenlijk, haha.

De chauffeur is verantwoordelijk voor een kloppende combi. Een tweespan Shetten past er prima in......

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:18

Dat snap ik maar toch..

Ik zou dan kiezen v een Iveco die omgebouwd is :D

palousa_boy

Berichten: 10558
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:24

Het is ook net wat je aanneemt van de betreffende verkopen.
Hier op de boktmarkt staan vaak ook van die berichten waarvan ik denk van hoe kunnen mensen dat voor waar aannemen. (Van die wagentjes waar 2 paarden op zouden mogen met B rijbewijs)

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:36

palousa_boy schreef:
Het is ook net wat je aanneemt van de betreffende verkopen.
Hier op de boktmarkt staan vaak ook van die berichten waarvan ik denk van hoe kunnen mensen dat voor waar aannemen. (Van die wagentjes waar 2 paarden op zouden mogen met B rijbewijs)

Twee mini-shetten stop ik nog wel achterin de Volvo. Het is dat je dat niet mag doen maar voor het gewicht kan het prima.

Ik verbaas me veel meer dat mensen niet eens bij benadering weten wat hun paard weegt. Daarnaast gaat men er maar klakkeloos vanuit dat 10% overbelading altijd en overal geaccepteerd wordt (wat dus niet zo is!).
Als het dan mis gaat, heeft niemand het lef om dat openbaar te maken, ter lering voor anderen.

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:16

Kunnen jullie me aan enkele automerken helpen met mijn eisen?

- auto moet een 2 paards ifor met 1 groot paard kunnen trekken, niet meer dan dat want dan gebruik ik die van mn ouders (heb BE)
- rijd op benzine
- heb enige laadruimte nodig voor een opstapblok en andere spulletjes
(Heb nu een nissan micra en mn banken moeten plat voor het spul)

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:10

rensju schreef:
2 paards ifor met 1 groot paard

Wat is het werkelijke gewicht van trailer met paard? Zal hoger liggen dan het leeggewicht op papier + paard!

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht " wijzigen naar "Tot maximaal trekgewicht"
Hou ook rekening met kogeldruk, ik meen me te herinneren dat ik ergens tegen ben gekomen dat dit bij een Ifor Williams relatief hoog is.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:18

rensju schreef:
Kunnen jullie me aan enkele automerken helpen met mijn eisen?

- auto moet een 2 paards ifor met 1 groot paard kunnen trekken, niet meer dan dat want dan gebruik ik die van mn ouders (heb BE)
- rijd op benzine
- heb enige laadruimte nodig voor een opstapblok en andere spulletjes
(Heb nu een nissan micra en mn banken moeten plat voor het spul)


Ga eens kijken bij Subaru. Ik trek een twee paards Ifor Williams met een paint erin met een Forester benzine 2 liter van het huidige model, mag 2000 kg trekken in Belgie. Oudere Forester modellen mogen 1500 of 1800 kg trekken.

Laadruimte genoeg en een heel leuke auto om mee te rijden.

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:34

Ik weet het werkelijke gewicht van trailer en paard niet.
Hij is zo'n 1000 kg op papier, ik gok mn paard op 650 maar dat is nergens op gebaseerd. 1800 kg trekgewicht moet genoeg zijn toch? 2000 lijkt mij overdreven..
Die caravansite vind ik maar onoverzichtelijk, ik krijg óf 3 opties van porsche of 4 paginas types waarvan de helft te weinig mag trekken..

palousa_boy

Berichten: 10558
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:52

Om wat voor paard gaat het? Voor een groot paard zou ik er nog wel 100 kilo bij optellen.
Dan heb je nog maar 50 kilo speling dat al snel in een zadel en wat ander spul gaat zitten.

Die 2000 trekgewicht is dus niet zo overdreven voor een groot paard.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:56

1000 op papier is gerust 1200 werkelijk. Meeste paarden.zijn 600-700 dus met 2000 tegengewicht ben je goed. 1800 kan maar zo te weinig ziin.

Maartenawb
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-15

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:50

Voor een 1,5 paards trailer kun je het beste een auto hebben die 1600kg mag trekken, minus het gewicht van een anderhalf paards trailer hou je al gouw 800 á 900kg laadvermogen over. voor een 2 paards minimaal 2000kg zodat je +/- 1200kg laadvermogen over heb voor 2 paarden!

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:04

rensju schreef:
Ik weet het werkelijke gewicht van trailer en paard niet.
Weegbrug
Citaat:
Die caravansite vind ik maar onoverzichtelijk, ik krijg óf 3 opties van porsche of 4 paginas types waarvan de helft te weinig mag trekken..
Dan ben ik bang dat je ergens iets niet helemaal goed invult. Misschien maakt het voor het overzicht ook uit of je de site bezoekt op een pc/laptop of op een telefoon.

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:41

Ja ik zal eens een weegbrug opzoeken, wat belachelijk als het werkelijke gewicht 200 kg hoger ligt dan op papier! Waar is dat op gebaseerd dan?

Rex rolfo goede tip, ik doe nog een poging.

Paard is kwpn van 1.78 hoog. Ik zal ook eens wegen met paard in de trailer.
Twee paarden hoeft hij niet kunnen trekken, dan heb ik mijn vaders auto wel. Ik wil niet te duur qua auto, gaat om korte ritjes in de buurt met mijn paard.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:45

rensju schreef:
Ja ik zal eens een weegbrug opzoeken, wat belachelijk als het werkelijke gewicht 200 kg hoger ligt dan op papier! Waar is dat op gebaseerd dan?

Rex rolfo goede tip, ik doe nog een poging.

Paard is kwpn van 1.78 hoog. Ik zal ook eens wegen met paard in de trailer.
Twee paarden hoeft hij niet kunnen trekken, dan heb ik mijn vaders auto wel. Ik wil niet te duur qua auto, gaat om korte ritjes in de buurt met mijn paard.

Trailers worden in een bepaalde (vrij kale) uitvoering aangeboden voor type-goedkeuring. Dat gewicht staat op je kenteken en alle opties die je erbij doet, komen er dus bij (en beperken je laadvermogen).

Houdt er voor dat paard maar rekening mee dat ie ruim over de 750kg gaat (tenzij het een erg tenger paard is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:48

Gewicht trailer is gebaseerd op een trailer zonder reserve wiel, stangen en extra opties. Al is afwijking van 200kg wel erg ruim genomen.

Die van mij weegt op paper 670kg leeg, pratijk 720kg, haflinger 470kg totaal 1190kg. Heb zelf een Volvo S40 er voor die 1400kg mag trekken en met 140pk en dat rijdt erg fijn.

Oja, zadelkamers in trailer zijn erg leuk, maar wat men vergeet is dat heel gauw lijdt tot overbelading en te hoge kogeldruk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:50

Het leeggewicht van een trailer is zoals de naam al zegt een lege trailer. Niet alleen zonder paard, maar ook zonder matten, tussenschot, reserveband en/of zadelkamer. Dan kan er inderdaad wel 200 kg zitten tussen een leeg-lege trailer en een gebruiksklaar lege trailer.

1,78 is in mijn ogen een aardig kasteel, met dito gewicht. Dan nog de Ifor wat over het algemeen een wat zwaardere trailer is (voorlader) en de combi zal beduidend hoger liggen dan bij een rank paard van 1,65 en een lichte anderhalfpaards trailer.