[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:56

sflj schreef:
Als je aannemelijk kunt maken dat je 10% van de kilometers zakelijk rijdt, mag je 'grijs' rijden, als ondernemer. De auto hoeft niet op de balans te staan en als je alles dus privé betaalt, heb je met bijtelling niks te maken. Die 10% aan kilometers registreer je dus en betaal je aan jezelf. ;)
Niks illegaals aan hoor.

Dit dus.
Ik heb mijn tuut prive gekocht en rij gewoon grijs. Hoeft voor de wegenbelasting geen km registratie bij te houden. Uiteraard doe ik dit wel want ik moet toch weten hoeveel zakelijke km ik maak. De belasting heeft het eigenlijk niet zo bedoeld maar het werkt wel zo :) je moet echter wel een kvk en btwnr hebben om grijs te mogen rijden.

WenK

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:40

Volgens mijn boekhouder moet je dan dus wel bijtelling betalen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:47

WenK schreef:

Tenzij de auto ouder is dan 1999 :D

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:57

Daarom hier ook een auto uit 1996, anders kon ik hem niet rijden, op grijs kenteken is het nog te doen, hij weegt 2600 kilo en rijd op diesel, ook prive gekocht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:57

Wij hebben een patrol uit 1998 ook prive grijs

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:02

Lopen er niet een paar zaken door elkaar heen?

Bijtelling is als de auto op de zaak staat en privé meer dan 500 km per jaar. Jonger dan 15 jaar is de bijtelling een % van de nieuwwaarde (cataluguswaarde), ouder dan 15 jaar een % van de dagwaarde.

Grijs kenteken is voordeliger in de wegenbelasting dan geel kenteken (m.n. diesel of gas), maar de mogelijkheden om als particulier grijs te rijden zijn een jaar of wat geleden flink ingeperkt. Volgens cissy is het mogelijk om een grijs kenteken (bestel)auto te rijden als je een bedrijf hebt, ook als de auto niet op de zakelijke balans staat. Als de auto niet van de zaak is is er ook geen bijtelling.

Zie ook http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n_vervoer/

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:43

De RDW zei tegen mij dat een auto die 1800 kilo mag trekken wél een 2 paards trailer met 1 paard mag trekken, maar dit geldt alleen in Nederland. Niet in het buitenland.

Heel verwarrend dus :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:56

Als jij de auto prive koopt mag je als eenmanszaak gewoon grijs rijden zonder auto op balans te zetten. Vraag eens aan die boekhouder waarom de auto speciaal op de balans moet? Ja als bedrijf de auto koopt ja, maar niet als jij m zelf koopt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:35

xMercury schreef:
De RDW zei ...

"de RDW" zegt helemaal niets. Het is een medewerker die een uitspraak doet en aangezien er bij de RDW ook maar gewoon mensen werken kan die uitspraak juist zijn of niet helemaal correct.

Wat buiten NL exact de regels zijn voor een auto die een aanhanger trekt met TMM hoger dan het maximale trekgewicht van die auto (maar werkelijk gewicht uiteraard wel binnen toegestaan trekgewicht) daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kan natuurlijk ook nog eens in het ene land net weer anders zit dan in een ander buitenbos.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:01

Rex_Rolfo schreef:
xMercury schreef:
De RDW zei ...

"de RDW" zegt helemaal niets. Het is een medewerker die een uitspraak doet en aangezien er bij de RDW ook maar gewoon mensen werken kan die uitspraak juist zijn of niet helemaal correct.

Wat buiten NL exact de regels zijn voor een auto die een aanhanger trekt met TMM hoger dan het maximale trekgewicht van die auto (maar werkelijk gewicht uiteraard wel binnen toegestaan trekgewicht) daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kan natuurlijk ook nog eens in het ene land net weer anders zit dan in een ander buitenbos.

'Een aantal mensen van de RDW (na heel veel bellen en mailen enz)' en 'de politie' hebben dit ook beaamt..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:28

friesam schreef:
WenK schreef:

Tenzij de auto ouder is dan 1999 :D

Nee hoor, al is ie nieuw!
Hij staat niet op de balans, is dus niet van het bedrijf dus waarom zou je dan bijtelling moeten betalen?!
Bijtelling betaal je, omdat je (privé) in een auto van de zaak rijdt. (Of die zaak van jou is of niet, maakt niet uit) Want je hebt voordeel; je hebt anders een 'gratis' auto, alle kosten zijn aftrekbaar enz.
Wanneer jij die auto privé betaalt, heb je dat voordeel toch niet? Je moet alle brandstof en onderhoud zelf betalen omdat hij niet van je/een bedrijf is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:33

En als je toch overstag gaat voor een oudere auto, ik rij op dit moment een Mitsubishu L300 uit '98. Goed onderhouden, en laat hem nu ook nog goed onderhouden. 4 wheel drive, en gaat als de tierelier. Het is even zoeken, maar ze zijn best nog wel te vinden. Zijn ook heel verkoopbaar, ik heb met zeer grote regelmaat een kaartje onder de ruitewisser of ik hem niet wil verkopen.

Je moet alleen even door het uiterlijk heenkijken. Maar schoonheid zit van binnen toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:55

xMercury schreef:
De RDW zei tegen mij dat een auto die 1800 kilo mag trekken wél een 2 paards trailer met 1 paard mag trekken, maar dit geldt alleen in Nederland. Niet in het buitenland.

Heel verwarrend dus :')

Dan zal ik toch eens even checken bij mijn contacten of het niet zo is dat een combi die legaal is in het land van herkomst, in andere Europese lidstaten ook geaccepteerd wordt, ok al is het niet in lijn met de regels van dat land.

Enne, jij mag gewoon twee paarden op die trailer zetten, zolang het FEITELIJK gewicht van die trailer maar onder de 1800kg blijft (dito voor kogeldruk)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:57

Volgens mij is het zo, dat als jij je rijbewijs in NL hebt gehaald, de regels van het BE rijbewijs uit Nederland gelden. Of je nou toevallig in België rijd of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:24

Utixo schreef:
Volgens mij is het zo, dat als jij je rijbewijs in NL hebt gehaald, de regels van het BE rijbewijs uit Nederland gelden. Of je nou toevallig in België rijd of niet.

Dat klopt, maar dat geldt volgens mij ook voor de combi waar je mee rijdt.

Enne, let op: als je ooit in Amerika een dikke camper huurt, dan gelden de NL-regels ook!! Oftewel, op je B-rijbewijs mag je geen camper rijden die zwaarder is dan 3500kg TMM!!

Daar worden namelijk hele andere verhalen over verteld als je zo'n camper huurt.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:25

Ik ben vanaf aankomend weekend de trotse eigenaar van een Bockmann Duo trailer, en daar komt in te staan een klein paard. Laatste keer gewogen was hij 475 maar dat zal nu iets meer zijn. Ik neem deze trailer al veel mee met een VW transporter ervoor, en dan heb je niet eens door dat er een trailer achter hangt. Maar, ik wil uiteindelijk zelf misschien toch zelf een auto kopen die met deze combi de weg op kan.

Is dat überhaupt mogelijk met een budget van max 5000 euro? Ik heb de mogelijkheid om grijs te gaan rijden dus dat scheelt dan weer in de maandelijkse kosten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:45

ikke schreef:
Utixo schreef:

Dat klopt, maar dat geldt volgens mij ook voor de combi waar je mee rijdt.

Enne, let op: als je ooit in Amerika een dikke camper huurt, dan gelden de NL-regels ook!! Oftewel, op je B-rijbewijs mag je geen camper rijden die zwaarder is dan 3500kg TMM!!

Daar worden namelijk hele andere verhalen over verteld als je zo'n camper huurt.....

Met een beetje fatsoenlijke camper zit je daar al snel overheen, zeker als hij vol zit met bagage, een volle watertank en een hoop afvalwater.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:54

sflj schreef:
Hij staat niet op de balans, is dus niet van het bedrijf dus waarom zou je dan bijtelling moeten betalen?!
Bijtelling betaal je, omdat je (privé) in een auto van de zaak rijdt. (Of die zaak van jou is of niet, maakt niet uit) Want je hebt voordeel; je hebt anders een 'gratis' auto, alle kosten zijn aftrekbaar enz.
Wanneer jij die auto privé betaalt, heb je dat voordeel toch niet? Je moet alle brandstof en onderhoud zelf betalen omdat hij niet van je/een bedrijf is.

Maar kun je dan wel grijs rijden voor de wegenbelasting?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:44

Ik ben dat van het grijs rijden met een privé auto aan het uitzoeken. Zou voor mij de keuze een stuk makkelijker maken.
Ondertussen zoeken we nog ff door hihi

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:53

Alice13 schreef:
Ik ben dat van het grijs rijden met een privé auto aan het uitzoeken. Zou voor mij de keuze een stuk makkelijker maken.
Ondertussen zoeken we nog ff door hihi

Voor mij ook nl. Dan zeg ik vandaag nog ja tegen de Rexton.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:19

Sorry, ff te snel geklikt! ;) (zie hieronder!)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 18-12-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:21

WenK schreef:
sflj schreef:

Maar kun je dan wel grijs rijden voor de wegenbelasting?

Jazeker:

Citaat:
Motorrijtuigenbelasting: lager tarief voor ondernemers
Op het moment dat u het kentekenbewijs op uw naam laat zetten, doet u tegelijkertijd aangifte voor de motorrijtuigenbelasting. Voor ondernemers geldt een verlaagd tarief dat automatisch wordt toegepast. Om voor dit lagere ondernemerstarief in aanmerking te komen, moet aan de volgende voorwaarden worden voldoen:

U bent ondernemer voor de omzetbelasting en hebt een btw-nummer;
De bestelauto staat op uw naam of op naam van uw bedrijf;
De bestelauto wordt meer dan bijkomstig gebruikt, wat neerkomt op meer dan 10% van de verreden kilometers voor uw bedrijf.

U kunt ervoor kiezen om per drie maanden of per twaalf maanden te betalen. In het laatste geval krijgt u korting.

Niet meer, niet minder.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:47

Ik heb de vraag nog even neergelegd bij mijn boekhouder, maar ben inmiddels bij een vriendinnetje die toevallig haar auto ook via deze constructie rijdt. De auto staat dan op privé (je betaalt ook alles privé), maar als je minimaal 10% zakelijk rijdt betaal je wel grijs tarief. Je moet dan dus wel kilometerregistratie voeren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:49

Dat wil je sowieso want afaik kan je de zakelijke km's op de zaak zetten. En laten we eerlijk zijn, is er een Hollander die een legale aftrekpost laat liggen? ;)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:51

Kan dit ook naast een bedrijfswagen?! O:)
Wij hebben een bus die nu ook in de bijtelling zit. Deze willen we er dan uit halen en een grote andere diesel erbij naast. Ik rij er 4 dagen mee nr m'n werk maar mijn vriend zal hem gebruiken voor afspraken zodat ie met z'n nette kleren niet in de bus hoeft te zitten.