Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:52

Ikke, ik heb voorheen een volvo 850 gehad (2,5 liter 5 cilinder met 170pk)... Ben helemaal verliefd op die auto maar als ik die nu zoek, staan ze allemaal met km's boven de 3ton, soms zelfs boven de 4ton. Hoeveel ton kan zo'n auto rijden op diesel??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:46

Kaatje schreef:
Ik reageerde hier op;
Citaat:
Land Rover Defender op vrachtwagenkenteken een optie?

bij ons gaat het om een grote 2-paards trailer.

Die vrachtwagen-versie is vooral goedkoper in de wegenbelasting, maar ongeacht de versie is het een goede optie. Mag 3500kg aan de haak hebben, kogeldruk is geen punt van zorgen. Neem wel een 110; een 90 is een "spring in 't veld" waar ik niet blij van word.

De Defender is gewoon een Land Rover, die dus ook aandacht nodig heeft. Een "sleutelbak" wordt het vanzelf, als je dingen maar lang genoeg laat "slingeren".

griebels schreef:
Ikke, ik heb voorheen een volvo 850 gehad (2,5 liter 5 cilinder met 170pk)... Ben helemaal verliefd op die auto maar als ik die nu zoek, staan ze allemaal met km's boven de 3ton, soms zelfs boven de 4ton. Hoeveel ton kan zo'n auto rijden op diesel??

Ligt aan het onderhoud. Een goed behandelde en onderhouden Volvo moet probleemloos 700.000 - 800.000 km kunnen draaien en dan nog steeds "over" hebben. Check dus heel goed wat de staat van zo'n auto is en reserveer geld voor enkele "dure" reparaties die vaak bij auto's met dergelijke km-standen horen, zoals koppelingsplaten, radiatoren, turbo en airco.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:21

Bedankt voor je antwoord...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:31

Citaat:
Neem wel een 110; een 90 is een "spring in 't veld" waar ik niet blij van word.

De Defender is gewoon een Land Rover, die dus ook aandacht nodig heeft. Een "sleutelbak" wordt het vanzelf, als je dingen maar lang genoeg laat "slingeren".

Bedankt voor de 110-tip .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:58

Ikke heeft geen antwoord op mijn vraag? Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:00

Aimee schreef:
Ikke heeft geen antwoord op mijn vraag? Bloos

Ehm, nee, eigenlijk niet. Ik heb geen ervaring met genoemde wagens; op basis van ervaringen van anderen zou ik zeggen:
1) Volvo V70
2) VW Passat
3) Frord Mondeo
Maar in de praktijk kun je beter een goede Mondeo hebben dan een verrot gereden Volvo.
Die 85kW is echt de ondergrens; minder motorvermogen moet je domweg niet eens naar gaan kijken. Zie ook mijn lijstje op pag 8 alhier.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:15

Dankjewel! Ik heb gelijk even pagina 8 opgezocht. Aan zo'n lijstje heb ik wat OK dan!
We hebben eigenlijk al besloten voor meer dan 85 kw te gaan. Een Passat met 96 kw of V50 met 100 kw.
Helaas ligt de V70 met een acceptabel aantal kilometers boven onze prijsklasse, dan komen we terecht bij een auto waarbij we al het onderhoud wat we met de V40 hebben gehad gelijk weer kunnen gaan doen Clown

ikke schreef:
http://www.autotrader.nl Haha! Haha! Haha!
En nee, ik heb geen aandelen. Als iemand een betrere weet (die WEL kogeldrukken vermeldt!), dan houd ik me aanbevolen.
Nog maar eens de eisen 1,5 paards:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

succes met zoeken.

Zoek richting Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Saab, Volvo V70 e.d. Land Rover Freelander td4 automaat!!!!
Neem ALTIJD de grootste, sterkste motor die leverbaar is; hoe meer power, hoe comfortabeler je rijdt. het meerverbruik is verwaarloosbaar en weegt absoluut NIET op tegen de voordelen!!

Het meerverbruik valt overigens erg mee. Onze V40 rijdt 1 op 17 terwijl de S80 van een collega 1 op 20 haalt. Wel voornamelijk snelwegkilometers Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:27

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:24

griebels schreef:
Ikke, op http://www.autoweek.nl kun je volgens mij wel de kogeldruk zien...

Nu ja, even "mijn" auto's opgezocht, die weet ie dan niet, maar de optie staat er wel. Niet helemaal zinloos dus, zoals intussen bij autotrader.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:07

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst een lang weekend met mijn twee pony's weggeweest. Vorig jaar mijn E gehaald, en nu dus auto + trailer gehuurd.

Daarbij was het huren van de auto nog het lastigst, vind maar eens een bedrijf (in de buurt) wat ook grote auto's met trekhaak verhuurt. Om alles zeker te hebben heb ik om een auto gevraagd die minimaal 1500 mocht trekken (1.5paardstrailer + twee shetjes moet daar ruim onder blijven lijkt me). Uiteindelijk kwam het nog beter uit, ik kreeg een Ford Transit mee die 2000 mag trekken.

Met bus naar trailerverhuur gereden, bleek een lichte tweepaards te zijn, geen probleem met die auto. Maar nu komt het, bij het controleren van de lichten bleek dat zodra de trailer aangekoppeld werd, de knipperlichten het alleen nog aan de voorkant van de bus deden (dus niet op trailer en niet op achterkant bus), alle andere lichten deden het wel.
Verloopstekker vervangen, hielp niet, trailer op andere auto werkte wel, dus het moest aan de bus liggen.

De verhuurder van de trailer vertelde me dat dit wel vaker gebeurt met nieuwere bussen, en dat het aan het vermogen van de bus lag. Ik heb die later op RDW opgezocht, en inderdaad als ik dat getal vergelijk met het lijstje wat Ikke al zo vaak heeft neergezet leek dat (behoorlijk) te weinig.

Tweetal vragen:
-wie heeft dit eerder gezien, en is het vermogen van de auto echt de oorzaak? (en waarom merk ik dat niet aan andere dingen, hij was verder vlot zat ook met ~1200 kg erachter)
-zo ja, hoe ga ik dit een volgende keer voorkomen, ik verwacht toch dat als ik om een auto vraag die een paardentrailer mag trekken dat ze met iets behoorlijks aan komen zetten, en dat ik niet alle nummertjes over de telefoon hoef te checken (ik neem aan dat ze me dan uitlachen).

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 01:32

waarschijnlijk bedoelde de verhuurder het vermogen van de accu, motorvermogen heeft namelijk niets met je elektrische circuit te maken.
Nou ja, de dynamo wordt er door aangedreven, maar dat is dan ook alles.

Dat alleen de voorste knipperlichten het deden wijst volgens mij ook niet op te weinig vermogen, eerder op een verkeerd aangesloten circuit, als er te weinig vermogen zou zijn, zou ik zeggen dat alle lampen het gewoon moeten doen, maar dan zwakker.

Eigenlijk mag je er over het algemeen van uit gaan dat als er een trekhaak achter zit, de verlichting ook gewoon moet werken, zeker bij een ford transit of ander soort bus, dit soort busjes worden veel door bedrijven gebruikt en sommigen hebben er vrijwel dagelijks een kar achter hangen. Dus vind het een beetje vreemd verhaal moet ik eerlijk zeggen.

Mocht je hier een boete door krijgen, lijkt het mij logisch dat je deze kan doorberekenen aan de verhuurder, zeker aangezien je aangegeven hebt een kar te willen trekken.

Wil je het helemaal zeker weten, kun je natuurlijk even kort in een paar zinnen je verhaal van deze situatie uitleggen en vragen of je dat bij de auto die je dan gaat huren ook hoeft te verwachten.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:54

Als de verlichting, niet goed werkt, is er ergens iets niet goed aangesloten of zit er in de trekhaakstekker van het busje wat fout. Een beperkt vermogen in je accu/ dynamo, zorgt ervoor dat je gewone verlichting of remlampen niet werken of niet continu branden of dat de verlichting zwakker gaat branden.

Dat zo'n bus minder motorvermogen heeft is geen probleem, de versnellingsbakken zijn vaak ook erop aangepast.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:19

Ok ik vond het inderdaad al wat vreemd... tja je gaat echt aan jezelf twijfelen. Is het waarschijnlijk toch de verbinding geweest... ik had wel zo'n verloopstuk nodig tussen de stekkers, kan dat de oorzaak zijn (wel twee verschillende geprobeerd). Trouwens, het knipperlicht voor ging ook twee keer zo snel als normaal (tenminste het lampje in mijn dashbord) met de trailer erachter.

Ik heb inderdaad meteen de verhuurder opgebeld met het verhaal en gezegd dat als ik problemen zou krijgen ik het op hun zou verhalen. Daar wilden ze natuurlijk niks van weten... maar heb er wel een aantekening van laten maken.
Ze hebben verder ook niks geprobeerd om het op te lossen trouwens, enige wat ze zei "daar kan ik nu ook niks aan doen" tja, dat is natuurlijk ook niet zo handig om te zeggen als verhuurbedrijf zijnde.

Nou ja, ik hoefde gelukkig "alleen maar" 150 km rechtuit over de snelweg, op rustige tijdstippen, dus kon er toch nog veilig mee rijden, hoewel het me natuurlijk niet lekker zat.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:10

máár 150 km? Het is dat je met een trailer achter je auto zit, maar als je gewoon normaal 120 rijdt, merk je pas hoeveel je van rijbaan wisselt.

Die verloopstekker hoef je het niet in te zoeken, het moet echt ergens in de bus gezeten hebben.
Had je overigens niet nadat je die trailer opgehaald had, terug kunnen gaan naar de verhuurder van de bus? Hadden ze het zelf kunnen zien en een andere bus mee kunnen geven, voor mijn part een sprinter of ander soort bus.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:31

Ja juist omdat ik een trailer erachter had hoefde ik weinig van baan te wisselen.

Teruggaan om de bus te ruilen was niet echt een optie, was namelijk 40 km verderop, bovendien bood de verhuurder dat ook niet aan toen ik het meldde.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:37

Wij hebben in september een lichte 2-paards geleent. Mijn vriendin had hem opgehaald na haar werk, toen was het bedrijf al gesloten. Ik zag al toen ze aan kwam rijden dat het mistlicht van de trailer brandde. Bij controle bleek dit niet aangezet te zijn, maar blijkbaar zat het ergens in de stekker. De trailer moest uiteindelijk achter mijn auto en ook hier ging het mistlicht branden en deden mijn knipperlichten het niet meer. We hebben het mistlicht van de trailer eruit gedraaid en de pootjes van de stekker van de trailer iets uit elkaar geduwd. Dit hielp, maar het zat me niet helemaal lekker. De trailer was notabene pas in juli 2008 op naam gezet en werd dus pas 2 maanden verhuurd door een hele bekende trailerbouwer uit de Achterhoek. Ook wij hebben hem gebeld en aansprakelijk gesteld. Spullen die je verhuurd moeten in orde zijn. De verhuurder boodt zijn excuus aan en daar konden we het mee doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:50

Lampjes die het niet doen is gewoon een fout in de installatie; de rest is gezwam.
Dat je niet terug gaat, kan ik me iets bij voorstellen, maar eigenlijk had je dat wel moeten doen.
Beetje in dezelfde lijn als een huurauto die ik eens meehad. Als je hard remde wilde die haaks links af (je moest het stuur echt goed vastgrijpen!). Auto teruggebracht (was redelijk mishandeld door vorige huurder, was ook bekend) maar later ontkende de verhuurder dat er iets aan de hand was; dat ik niet de indruk moest krijgen dat ze slechte auto's meegaven.
Nu heb ik veel huurauto's van ze gehad, zij leverden standaard de vervangede auto van mijn toemalige leaseauto en dit is de enige keer geweest dat ik opmerkingen over een auto van hen had. Zo slecht deden ze het dus niet.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:04

Met deze auto mag je wel degelijk met een B rijbewijs en trailer rijden:

Totale massa van een Terios is: 1720 kg (volgens papieren)
Totale trailermassa 1,5 paards is meestal: 1300 kg (volgens papieren)

Je voldoet hiermee aan de voorwaarden namelijk:
1720 + 1300 = 3020 kg
De auto mag het tevens trekken (tot 1400 kg) volgens de papieren, dus de maximale totale massa van de trailer mag zelfs zwaarder zijn tot maximaal 1400 kg.
Verder blijf je met de totale massa onder de 3500 kg, zelfs met een trailer die totaal 1400 kg weegt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:08

Ehm, kleine waarschuwing: de meeste trailers zijn standaard 1600kg! Op speciaal verzoek kan er veel en ook terugkeuren is een optie, maar het is zeker niet standaard, pas daarmee op!!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:36

ikke schreef:
Ehm, kleine waarschuwing: de meeste trailers zijn standaard 1600kg! Op speciaal verzoek kan er veel en ook terugkeuren is een optie, maar het is zeker niet standaard, pas daarmee op!!

Toch wel redelijk standaard, dit is wat ik zo snel in het assortiment kon vinden en dit is nog lang de hele lijst niet.

Hotra Yaris type 1 = 110 kg
Hotra Yaris type 2 = 1300 kg
Blomert Smaragd = 1300 kg
Hotra Salinero type 1 = 1100 kg
Hotra Salinero type 2 = 1300 kg
Henra Buffalo = 1350 kg
Weijer Cavalier 1100C = 1100 kg
Weijer Cavalier 1300C = 1300 kg
Atec Starline Diamond = 1200 kg
Thiel Pico Royal = 1300 kg

Een van de weinigen die op 1600 kg komt in de 1,5 paardstrailers is Humbaur.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:01

mensen wat vinden jullie van een bmw, danwel 5 serie dan wel 3 serie....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:20

jolentinus schreef:

BMW diesel gaat nog, maar de benzinemotoeren hebben hun koppel en vermogen bij relatief hoge toerentallen, hetgeen niet de meest handige optie is voor het trekken van een trailers.
5-serie gaat wel, een 3-serie zou ik niet graag voor een trailer zetten. Zie pag 8 onderaan voor de eisen.......

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:28

Lancome schreef:
Met deze auto mag je wel degelijk met een B rijbewijs en trailer rijden:

Totale massa van een Terios is: 1720 kg (volgens papieren)
Totale trailermassa 1,5 paards is meestal: 1300 kg (volgens papieren)

Je voldoet hiermee aan de voorwaarden namelijk:
1720 + 1300 = 3020 kg
De auto mag het tevens trekken (tot 1400 kg) volgens de papieren, dus de maximale totale massa van de trailer mag zelfs zwaarder zijn tot maximaal 1400 kg.
Verder blijf je met de totale massa onder de 3500 kg, zelfs met een trailer die totaal 1400 kg weegt.

Correctie Bloos
Met onderstaande regelgeving heb ik er geen rekening mee gehouden dat een Terios zonder laadvermogen lichter is dan de totale massa van de aanhanger. Ik ging ervan uit dat een Terios zwaarder is, maar helaas. Afgaande op onderstaande quote van het RDW moet je dus een BE rijbewijs hebben voor de combinatie!

Citaat:
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:52

ikke schreef:
BMW diesel gaat nog, maar de benzinemotoeren hebben hun koppel en vermogen bij relatief hoge toerentallen, hetgeen niet de meest handige optie is voor het trekken van een trailers.
5-serie gaat wel, een 3-serie zou ik niet graag voor een trailer zetten. Zie pag 8 onderaan voor de eisen.......

Is dat recente informatie?
Een 5-serie mag namelijk al echt bizar veel kilo's trekken. Met een 7-serie trek je met gemak een tweepaardstrailer, volbeladen en het is ook legaal.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:04

ikke schreef:
jolentinus schreef:

Is dat niet wat kort door de bocht Ikke?

Men neme een 2001 BMW 320i benzine, die weegt leeg al bijna 1400kg en mag 1600kg trekken. De nieuwere zijn al zwaarder! Motorvermogen zat, reletief soepel. Een lichte 1,5 paardstrailer van totaal 1200kg ofzo, geen probleem, zelf ervaren.

De oudere 3series niet doen, maar alles vanaf het model 2001 voldoen alle diesels en alles vanaf de 320i benzine echt wel voor een 1300kg.