Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:27

Tsja als ik diep in de schulden zou zitten, ga ik in elk geval niet op reis :). zelfs als je ze gratis krijgt zijn er toch veel extra kosten aan benodigdheden, eten en drinken. Al moet ik wel zeggen dat ik nog niemand ooit een volledig gratis reis heb weten krijgen, lijkt me maar gek.

Dat inzetten in lessen kan eig alleen maar als de eigenaar daar toestemming voor geeft. Als dat niet zo is kan je daar veel miserie mee hebben wanneer er iets gebeurd of paard geblesseerd is. Dus echt een slim idee is dat niet, maarja ik begrijp wel dat je natuurlijk iets zoekt om toch een deel geld te zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:30

Bij compleet aangeboden bedoel ik ook compleet.
Nee als je extra kosten erbij krijgt zou ik nee zeggen. Maar zou ook niet zeggen geef dat geld maar hier, dat kan echt niet. Dan is het gewoon niet gaan.

Nee het zal van de wet vast niet mogen.
Maar paard kan ook op een andere manier geblesseerd raken of koliek krijgen, zit je daar als pensionhouder net zo goed mee.
Dus als ik ook maar iets terug zou krijgen zou ik het doen.
Plus paard krijgt dan ook aandacht, beweging, dat is wel goed voor het welzijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:52

Ik heb al vaker mensen gehoord dat de ouders x jaar getrouwd waren en alle kinderen mee op reis namen, mooie reizen soms. Dat gaat echt om die reis met de familie samen en gaan ze dan niet uitbetalen voor een paard.

En als die reis iemand niks kost, heb je daar verder als pensionhouder ook niet veel aan, dat geld ging sws niet naar jou.

Achterstand is vreselijk en mensen maken ook vaak verkeerde keuzes. Ik denk ook dat veel mensen niet eens in de schulden zouden hoeven te komen, maar het gebeurt wel.

En bij andere mensen zie je schaamte en dat ze niet op de tijd aan de bel trekken. Zouden mensen de stalhouder maar op de hoogte stellen, dan zou dat al een stuk fatsoenlijker overkomen.

Maar soms sta je bij iemand met schulden ook wel achteraan in de rij. De huurbaas of bank wil dan soms ook geld, of een financiering van een auto, gas en licht etc etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:00

Nou ja je ziet bij Dubbeltje op zn Kant volgens mij ook wel dat mensen gewoon een luxe leven willen, terwijl ze dat niet kunnen betalen. Ze hebben dan of geen idee van hun inkomen/uitgaven of ze willen zo graag eigenlijk rijker zijn dat ze net doen alsof..
En ze weten dat een stalhouder een paard ook niet zomaar aan de weg zet, dus daar kan je dan een schuld laten staan zonder dat er echt veel gebeurd... ?

En dan zijn er inderdaad de mensen die er hard voor moeten werken en waarvoor het steeds lastiger wordt ..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:19

Maar een groot bedrijf kan een tegenslag zoals een wanbetaler incalculeren en evt uit handen geven als het te lang duurt. Een kleinere stal kost het veel geld en tijd extra.

En soms hebben nieuwe klanten eronder te lijden, want dan komen er nieuwe regels, contracten, een maand borg etc etc.

Maar we moeten ook niet vergeten dat mensen vaak een relatie hebben en de liefde voor paarden maar van 1 persoon komt. Als mensen het apart houden gaat het vaak prima, maar als degene met het paard zonder werk komt te zitten, wil de ander daar vaak niet ( lang ) voor opdraaien.
Of de partner wil op vakantie, een nieuwe auto, iets aanschaffen en dan is het paard "het probleem". Zeker als de grote uitgave samen opgehoest moet en de partner vind dat er al zoveel naar het paard gaat.

Toen ik lesgaf konden mensen contant betalen of overmaken. Ik wilde het mensen niet zo moeilijk maken. Maar mensen komen weleens met een smoes en voor de goede sfeer is om geld vragen wel vervelend.
Als ik na 2 onbetaalde lessen zei; denk je nog eens aan het geld? Werd je haas boos aangekeken dat je om je eigen geld durfde te vragen. Nu kan ik daar wel goed en netjes mee omgaan en heb het nooit niet gekregen, maar de reactie van sommige mensen daarop, dat je het durft te vragen..........

Vergeet ook niet dat veel kleine stallen ook genoeg zwart doen en geen contracten en voorwaarden hebben. Ik had de voorwaarden wel op de site staan bijv.
Maar heel veel stallen werken niet officieel en dat lijkt mensen ook de kans te geven gemakzuchtig te worden.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:31

Cer schreef:
Nou ja je ziet bij Dubbeltje op zn Kant volgens mij ook wel dat mensen gewoon een luxe leven willen, terwijl ze dat niet kunnen betalen. Ze hebben dan of geen idee van hun inkomen/uitgaven of ze willen zo graag eigenlijk rijker zijn dat ze net doen alsof..
En ze weten dat een stalhouder een paard ook niet zomaar aan de weg zet, dus daar kan je dan een schuld laten staan zonder dat er echt veel gebeurd... ?

En dan zijn er inderdaad de mensen die er hard voor moeten werken en waarvoor het steeds lastiger wordt ..

Heel eerlijk, als iemand echt lastig doet met betalen ben ik in staat het paard bij ze in de achtertuin te zetten :o jou paard, jou probleem.

Zal vast niet mogen maar goed het is een optie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:37

hiphorse schreef:
Heel eerlijk, als iemand echt lastig doet met betalen ben ik in staat het paard bij ze in de achtertuin te zetten :o jou paard, jou probleem.

Zal vast niet mogen maar goed het is een optie

Dan moeten ze die ook nog hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:27

Ik begrijp dat verhaal van die partner niet zo?
I mean - ik begrijp dat mijn vriend ook zou zeggen van mijn paarden te verkopen als ik nu zonder werk zou zitten. Maar je partner willens wetens in de schulden laten gaan vind ik iets heel anders. Persoonlijk zou ik nooit kunnen leven met het idee dat mijn partner mensen ‘oplicht’ om zo luxegoederen te kunnen houden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:58

Nou als ik dat zo lees vind ik dat absurd. Mijn partner staat achter mij. In mijn geval zijn de paarden mijn passie. Dus hij staat klaar voor mij en de paarden. Hij hoeft zelf niks met paarden te hebben. Maar hij heeft toch echt wat met mij en dus ook met mijn passie. Ik zou er kriegel van worden als ik een partner zou hebben die niet achter mij en mijn passie zou staan, wat die passie ook is. Waar mogelijk wil je er toch voor elkaar zijn?

Staleigenaren met klanten met een jaar achterstand, wat triest zeg..

Bij ons op stal hebben we kleine verhogingen. Ze investeren veel in verbetering zoals bodems en omheiningen, dus wij zien zeker ‘waar voor ons geld’. Daarnaast betalen wij een stalprijs excl bodembedekking. Het vlas is behoorlijk gestegen, maar zo heeft ieder daar zelf last van ipv dat de staleigenaar dat in de tariefverhoging mee hoeft te nemen. Ieder betaald naar verbruik. Ik vind dat echt een hele fijne constructie zodat prijsverhogingen mbt bodembedekking rechtstreeks naar de klant gaat ipv dat de stalhouder hier tussenin moet zitten. Ik zou dit dan ook zeker pensionstallen aanraden. 3x per jaar een flinke verhoging via de pensionstal zelf zou ik namelijk ook absoluut niet tof vinden..
Daarnaast wordt er wel brok vanuit stal gevoerd, maar voer ik zelf wel voor een 100,- per maand aan eigen brok :o Ook dat vind ik fijn dat ik dat zelf kan beslissen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:09

Wij hebben het de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad door mijn ziek zijn en het niet erkennen door het UWV.
Gelukkig die ellende nu voorbij, wat een rust geeft dat.
Maar mijn partner is altijd achter mij blijven staan en heeft nooit, echt nooit maar gezegd dan de paarden er uit.
Ja we hebben heel zuinig gedaan. Vakantie deden we al nooit, maar dagjes weg normaal af en toe en eens uit eten. Dat deden we dus niet meer. Ik ben al iemand die niet veel om nieuwe kleren geeft, maar nu kocht ik alleen maar iets op vinted. Hoognodig. Honger en kou hebben we nooit gehad, dat gelukkig niet. Wel opgelet op de aanbiedingen, maar dat is zo slecht niet. Dus in die zin niets te klagen.
Maar alle rekeningen zijn betaald, gewoon op tijd. En zo konden de dieren dan ook blijven.
Zijn hobby motorrijden werd op de achtergrond geschoven maar nu heb ik gezegd, ga met mooi weer maar eens wat proefrijden en koop maar een andere. Nu is hij aan de beurt!
En is dat niet hoe het hoort, in voor en tegenspoed?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:46

Hoe jij het beschrijft zo is onze relatie ook. En zo hoort het toch ook? Al mogen wij, als ik bokt soms lees, in onze handjes knijpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:52

absque_dubio schreef:
Hoe jij het beschrijft zo is onze relatie ook. En zo hoort het toch ook? Al mogen wij, als ik bokt soms lees, in onze handjes knijpen.

dat besef ik mij ook heel vaak als ik hier zo eens lees..... :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:41

absque_dubio schreef:

Ik denk dat dat ook een keuze is die je moet maken. Ik zou niet kunnen of willen samen zijn met iemand die niet achter mijn hobby staat. Dat houd ik niet vol. Een relatie moet een aanvulling zijn geen blok aan je been. Als je partner niet achter een paardenhobby staat ben je een blok aan elkaars been IMO.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:53

Precies. Dat beschrijf je goed. Ik zou in een levenspartner ook niet minder willen dan dat. Daarom zo gek dat sommige wel akkoord gaan met minder dan dat. Paarden zijn toch een groot deel van je leven, daarmee om kunnen/willen gaan vind ik een logische kritische eis haha.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:06

Nou, mijn man maakt er helemáál een feestje van. Toen ik hem leerde kennen had hij nog nooit een paard van dichtbij gezien en nu runt hij gewoon de hele stal. Wel eens voorgesteld te stoppen met paarden maar dat wil hij niet :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:05

Even voor de duidelijkheid; wij doen het altijd al samen, dus ik heb die problemen zeer zeker niet.

Maar je maakt het wel mee en hoort mensen er wel over klagen.

Ik heb ook wel bij mede pensionners meegemaakt dat de man altijd zeurde over het paard; vrouw was teveel van huis, de paarden waren te duur, stinken etc etc.
ZELFS dat een man zeurde dat hij dan een paar avonden thuis bleef als de kinderen lagen te slapen, zodat vrouw lief naar het paard kon.
Ik vind daar iets van, maar mensen hebben toch echt hun paard erom verkocht. De kinderen kwamen, de vrouw ging minder werken, dus minder verdienen, man zeurde, er was veel ruzie om en plezier was ver te zoeken.

Een paar keer heb ik het me erg aangetrokken, omdat ik zag dat iemand met veel pijn paard verkocht, veel thuis kwam te zitten en manlief wel veel weg was en geld uitgaf aan oa motoren.

Ik denk dat niet iedereen dat verteld en heel veel mensen hun partner in bescherming nemen, omdat ze heel goed weten dat de halve wereld over ze heen gaat vallen.

Ik zit ook al mn hele leven tussen de paarden en mijn man niet. Ik kan niet zonder, maar ben wel realistisch wat het qua tijd, geld en leven ernaast kost. Heb ook weleens gezegd dat we konden stoppen, zodat we een "normaal" leven konden gaan leiden, maar ja.........

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:18

superpony schreef:
Even voor de duidelijkheid; wij doen het altijd al samen, dus ik heb die problemen zeer zeker niet.

Maar je maakt het wel mee en hoort mensen er wel over klagen.

Ik heb ook wel bij mede pensionners meegemaakt dat de man altijd zeurde over het paard; vrouw was teveel van huis, de paarden waren te duur, stinken etc etc.
ZELFS dat een man zeurde dat hij dan een paar avonden thuis bleef als de kinderen lagen te slapen, zodat vrouw lief naar het paard kon.
Ik vind daar iets van, maar mensen hebben toch echt hun paard erom verkocht. De kinderen kwamen, de vrouw ging minder werken, dus minder verdienen, man zeurde, er was veel ruzie om en plezier was ver te zoeken.

Een paar keer heb ik het me erg aangetrokken, omdat ik zag dat iemand met veel pijn paard verkocht, veel thuis kwam te zitten en manlief wel veel weg was en geld uitgaf aan oa motoren.

Ik denk dat niet iedereen dat verteld en heel veel mensen hun partner in bescherming nemen, omdat ze heel goed weten dat de halve wereld over ze heen gaat vallen.

Ik zit ook al mn hele leven tussen de paarden en mijn man niet. Ik kan niet zonder, maar ben wel realistisch wat het qua tijd, geld en leven ernaast kost. Heb ook weleens gezegd dat we konden stoppen, zodat we een "normaal" leven konden gaan leiden, maar ja.........

Dit is echt wel zoals het vaak gaat. Voorsl dat de man niet wil “oppassen” maar andersom is dood normaal. Een reden waarom ik voordat er kids waren tegen mn toenmalige partner zei dat hij keuzes moest maken en ik niet 7 dagen in de week thuis ging zitten omdat hij altijd op pad ging en mn paarden bleven staan. Ik zag het al gebeuren. Verder zeurde hij niet, ik verdiende meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 02:50

Judith68 schreef:
Nou, mijn man maakt er helemáál een feestje van. Toen ik hem leerde kennen had hij nog nooit een paard van dichtbij gezien en nu runt hij gewoon de hele stal. Wel eens voorgesteld te stoppen met paarden maar dat wil hij niet :)

:+:
Mijn man motiveert en helpt me om mijn dromen die ik nog kan waar maken. Waar te maken, zodoende zijn we nu bezig met een kleinschalige opfok op te zetten. (Daarom ben ik dit topic eigenlijk ook beginnen volgen.)

De persoon wiens veulen nu bij me staat (noodgevalletje want de weide waar ze moesten komen is nog niet af. Dus tussen oplossing.) heeft wel regelmatig discussie thuis en lucht haar hart vaak bij mij, dan merk je dat het ook vaak iets is dat erg wisselvallig is (de ene keer motiveren en steunen, dan weer klagen.) en dan is het denk ik wel moeilijk voor beide partijen.

Ontopic:
Wat zijn normale opfok-prijzen bij jullie en wat krijg je er voor terug?
Accepteren die opfoks dat men eigen (kracht)voer aan levert?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:23

Mijn dierenarts bood opfok aan aan 150 euro pm in de zomer en 250 pm in de winter. Helaas gestopt in 2022 en alleen nog verder gegaan met fokken ivm niet meer uit de kosten te komen met opfok.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:32

Ayasha schreef:
:+:
Mijn man motiveert en helpt me om mijn dromen die ik nog kan waar maken. Waar te maken, zodoende zijn we nu bezig met een kleinschalige opfok op te zetten. (Daarom ben ik dit topic eigenlijk ook beginnen volgen.)

De persoon wiens veulen nu bij me staat (noodgevalletje want de weide waar ze moesten komen is nog niet af. Dus tussen oplossing.) heeft wel regelmatig discussie thuis en lucht haar hart vaak bij mij, dan merk je dat het ook vaak iets is dat erg wisselvallig is (de ene keer motiveren en steunen, dan weer klagen.) en dan is het denk ik wel moeilijk voor beide partijen.

Ontopic:
Wat zijn normale opfok-prijzen bij jullie en wat krijg je er voor terug?
Accepteren die opfoks dat men eigen (kracht)voer aan levert?

Ik kan 2 voorbeelden geven.

Ik sta met mijn 2,5 jarige in een grootschalige opfok in Nederland op 200 km van huis. Hier kom ik zelf 1x in de 3 maanden en staat hij in een kudde van +- 18 - 25 hengsten. Ik krijg elke 3 maanden een factuur met stallingsprijs per dag, dit scheelt van wintertarief tot zomertarief, kost van de hoefsmid en ontworming en inentingen. Zij hebben in november ook de keuring geregeld en waren erbij. Dit kost me gemiddeld gezien rond de 200 per maand inclusief de hoefsmid en ontworming kosten. Zal ook wel iets gestegen zijn nu met de dagprijzen maar komt er op neer dat ik in de zomer eigenlijk minder betaal dan in de winter maar ik deel dat door 12 om een beeld te hebben.
Zij houden hem in de gaten, in de winter gaan ze elke nacht in de grote loopstal en overdag met hooi in de paddock. Zomer dag en nacht naar buiten.

Mijn veulen staat bij fokkers aan huis samen met 2 andere veulentjes. Ook in Nederland en dit op ongeveer 65 km van de deur. Hier kom ik minstens 1 keer per maand. Hier betaal ik sinds januari 200 euro per maand exclusief hoefsmid en ontworming/inentingen. Zij gaat elke nacht apart op stal (villa van minimum 4x4,5 meter het lijkt wel een paddock) en is meer in de hand met binnen en buiten zetten.

Ik kan niet kiezen welk voer, zij doen dit als hun beroep en hebben al zo veel paarden gezond groot gekregen dat ik vertrouw op hun oordeel. Bij de fokkers aan huis zou dit wel bespreekbaar zijn zeg maar maar zolang de beesten er goed uit zien en gezond 3 jaar worden, valt er ook niets te klagen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:45

Als ik al tel wat mijn 2 pony's in eigen beheer kosten per maand:
- 4 kilo basisbrok per dag x 30 dagen = 75 euro
- 6 pakken vlas per stal per maand en dan x2 = 80 euro (ik betaal nu 6,60 euro per pak)
- ik weet niet wat hooi nu kost maar in het verleden haalde ik al voor meer dan 100 euro per pony mooi hooi. Dus laat dat 200 euro zijn, maar realistisch gezien momenteel meer.
------------------------------------------------------
Totaal is dat al 355 euro (178 euro pp) zonder kale stalhuur, zonder werk, zonder alle algemene kosten als gas water elektra, rijbak onderhoud, weidegang, onderhoud weide en afrastering etc.

Dus stallen (vooral dus de kleine stallen of de particulieren die een paar boxen aanbieden) die dat kunnen voor 250/300 euro staan voor nop te werken en sponsoren de accommodatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:29

Hier zijn beide stallingen ook omhoog gegaan, beide met €20,-

Dit gaat om een pony in een rusthuis. 24/7 buiten met enorme schuilstallen gevuld met stro en onbeperkt ruwvoer. Dus begrijpelijk dat dat dan een keer omhoog moet.

En de gewone pensionstalling van mijn andere pony is dus ook met €20,- gestegen. Ik vind het vooral fijn om te zien waar het naartoe gaat. Zij voert tenminste ruim en ook de stallen zijn altijd super schoon en voorzien van een dikke laag vlas. Dat kan ook echt niet meer uit als ze niet zou stijgen met de prijs.

Ik heb ook ergens gestaan waar het geld voor mijn gevoel niet naar de zorg voor mijn paard ging, daar werd niet op verbeterd, maar naar de glazenwassers en andere zaken in- en om stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:35

Zonnetje81 schreef:
Als ik al tel wat mijn 2 pony's in eigen beheer kosten per maand:
- 4 kilo basisbrok per dag x 30 dagen = 75 euro
- 6 pakken vlas per stal per maand en dan x2 = 80 euro (ik betaal nu 6,60 euro per pak)
- ik weet niet wat hooi nu kost maar in het verleden haalde ik al voor meer dan 100 euro per pony mooi hooi. Dus laat dat 200 euro zijn, maar realistisch gezien momenteel meer.
------------------------------------------------------
Totaal is dat al 355 euro (178 euro pp) zonder kale stalhuur, zonder werk, zonder alle algemene kosten als gas water elektra, rijbak onderhoud, weidegang, onderhoud weide en afrastering etc.

Dus stallen (vooral dus de kleine stallen of de particulieren die een paar boxen aanbieden) die dat kunnen voor 250/300 euro staan voor nop te werken en sponsoren de accommodatie.

Is 2 kg per pony per dag niet erg veel krachtvoer? De prijs per kg lijkt erg goedkoop, ik veronderstel dat jij in bigbags kan aankopen? En dat de ponies redelijk veel binnen staan?

Als je alles meeneemt in de berekening ga je idd op bedragen uitkomen waarbij je conclusie helemaal klopt hoor. Al denk ik dat de gemiddelde pensionhouder (ook particulier) minder kosten heeft aan voer, hooi en bodembedekking. Ik bvb ben per maand per paard het volgende daaraan kwijt:
- 30 euro voer
- 50-75 euro hooi (winter)
- 24 euro vlas (4 pakken a 6 euro)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:11

Je gebruikt ook wel eens meer pakken vlas per maand. Stal is soms ook viezer als ze door vies weer meer binnen staan.
Ik ga uit van gemiddeld 5 pakken per paard per maand.

Ik kom ook op rond de 175- 200 per paard/maand aan huis enkel goede kwaliteit voer, ruwvoer en bodembedekking. Heb er nu 6 thuis en bezuinig nergens op.
Zomers uiteraard flink minder als ze op de wei staan en enkel snachts eens binnen bij vies weer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:18

Popstra schreef:
Je gebruikt ook wel eens meer pakken vlas per maand. Stal is soms ook viezer als ze door vies weer meer binnen staan.
Ik ga uit van gemiddeld 5 pakken per paard per maand.

Ik kom ook op rond de 175- 200 per paard/maand aan huis enkel goede kwaliteit voer, ruwvoer en bodembedekking. Heb er nu 6 thuis en bezuinig nergens op.
Zomers uiteraard flink minder als ze op de wei staan en enkel snachts eens binnen bij vies weer

Maar een stalling moet onderhoud van weide ook meerekenen in de stalprijs. Er zit wel verschil in wat stallen wel of niet doen aan onderhoud en het hangt van meer factoren af, maar weideonderhoud zou vaak serieuzer genomen mogen worden.