Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:02

Hier in Belgie zijn wij ook extra aanhanger verzekerd, die verzekering loopt wel via onze voertuigen maar ik krijg een aparte groene kaart voor de aanhangers met kenteken.
Ik ben wel ook verzekerd als ik met een gehuurde aanhanger rijdt of een klein aanhangertje zonder kenteken.

Je kunt inderdaad met een Duitse/Belgische of Nederlandse aanhanger rijden met ander land keteken op je auto, maar die aanhanger kan nooit op jou eigen naam staan want dat mag niet.
Ook aanhangers moet je over zetten op kenteken van het land waarin je woont.
Natuurlijk kun je wel een aanhanger lenen/huren van iemand uit het buitenland.

IHN

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 13:16

Mijn aanhanger staat volgens mij nog op naam van degene van wie ik hem gekocht heb...o jee...dit hoort zich best wel als een zootje aan zo :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:20

Er zit toch een kentekenplaat op en je moet toch ook naar de keuring in Duitsland, in Belgie wel!
Hoe het precies zit in Nederland weet ik niet maar vorige eigenaar zal niet blij zijn dat hij nog op zijn naam staat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:49

spatter schreef:
Er zit toch een kentekenplaat op en je moet toch ook naar de keuring in Duitsland, in Belgie wel!
Hoe het precies zit in Nederland weet ik niet maar vorige eigenaar zal niet blij zijn dat hij nog op zijn naam staat.

Klopt, een aanhanger moet iedere twee jaar gekeurd worden. Ik vind het wel een beetje raar trouwens dat je de trailer niet op je eigen naam hebt gezet.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:27

Het is een aanhanger op ned kenteken. Ik woonde al in dl en voormalige eigenaar (overigens wel een bekende) zei dat ie in dl elke 2 jaar gekeurd moest worden en ik hem beter op zijn naam kon laten staan zodat dat niet hoefde...ik heb de bodemplaat vervangen want die was rot (4 bodems op elkaar en dat mag in dl ook niet), wel laten nakijken bij tuv en dus ook naar duitse standaards klaargemaakt maar die hebben er ook niks van gezegd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:29

En al jij nu een bekeuring rijdt krijgt hij hem?
En als die bekende nu zegt ik wil hem terug heb jij ook het nakijken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:40

bruintje123 schreef:
En al jij nu een bekeuring rijdt krijgt hij hem?
En als die bekende nu zegt ik wil hem terug heb jij ook het nakijken.

Nee want ik heb een koopcontract en rijd al 6 jaar rond met de aanhanger. Bekeuringen nooit zo over nagedacht...oude eigenaar waarschijnlijk ook niet :D. Misschien toch verstandig het eens fatsoenlijk te gaan regelen incl hoe het nu zit met verzeleringen want je zult zien...gaat 6 jaar goed...ik word hier gewaarschuwd en volgende week aangehouden...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:18

ik vind het ook wel een beetje vreemd haha, maar hé als het werkt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:38

Ik had ooit een trailer gekocht in Nederland en om inderdaad het gezeur van jaarlijkse keuring te ontlopen, heb ik de trailer op mijn vaders naam gezet, die woont in Nederland.
Ik heb dus jaren rond gereden met een bus op belgisch kenteken en een trailer op nederlands kenteken maar ik had dit wel bij de verzekering gemeld zodat ze het wisten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:45

Een aanhanger verzekerd via de auto in Duitsland is óf een aanhanger lichter dan 750 kg (alles van 750 kg en zwaarder moet een eigen verzekering hebben) of een uitzondering wat betreft de verzekeringsmaatschappij. Normaal gesproken is een aanhanger NIET meeverzekerd over een autoverzekering.
Een aanhanger met NL kenteken is meeverzekerd via een NL autoverzekering... maar als jij een Duits kenteken rijdt, is je auto dus in DL verzekerd en deze verzekeren NIET standaard aanhangers mee. De politie heeft er echt geen kaas van gegeten (blijkt uit alle onduidelijke grens-situaties, het zal ook niet zo simpel zijn :D ) en boetes zullen er niet gauw gegeven worden. Het gaat echt om de verzekering: als er wat gebeurt, ben je niet verzekerd. En dat kan een kleine schade vergoeden zijn, tot je leven lang mogen betalen omdat iemand door jouw toedoen gehandicapt of erger is. Ik zou het echt even goed nagaan bij je verzekering.

En de trailer nog op naam van de oude eigenaar in NL is helemáál een aparte situatie _O- _O- Gauw dat ding aanpassen, door de TÜV, Duits kenteken er op en verzekeren. Ik betaal voor mijn 2-paards trailer 44 euro per jaar, de aanpassingen zijn geloof ik alleen een kwestie van kleine dingetjes als de reflectors enzo. Dan weet je gewoon zeker dat je straks veilig en verzekerd rondtuft :)

Ik wil dan zelf ook geen ingewikkelde situaties meer, als ik zo hoor wat men aan verwarring heeft met DL - NL.... mensen die over de grens werken, NL trailers in Duitsland houden, zelfs eigen NL kenteken houden en niet wetende, dat dit binnen een jaar (?? dat jaar kan veranderd zijn in de laatste 14 jaar natuurlijk) niet meer mag, tenzij het een auto van de NL zaak is. Of in Nederland werken en denken "oh, in DL mag je 450 euro per maand netto bijverdienen!" om vervolgens te worden verrast door de NL belastingdienst, dat je mag dokken :oo Gewoon lekker alles hier, alleen nog verbonden met NL door mijn NL paspoort :D

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 08:53

Nou, even een update :D. Ik kan goed oefenen met nieuwe stalklant :D. Ze heeft een jonge hengst van 2 en dus deze 12 jarige springer die behoorlijk hoog gelopen blijkt te hebben. Maar nooit eerder paarden gehad. Ze huurden dus met een aantal zelf een weide, waar natuurlijk niks meer opstond...voor 6 paarden (waaronder 2 kleinere) gooiden ze er 1x per dag 3 kleine baaltjes hooi in. Geen krachtvoer...1 paard was dik (de leider), de rest dun...nu ze haar paard naast de mijne op de foto zag, zag ze pas dat ie echt wel dun was. Beest heeft een aantal giga wonden...ik had wondspray voor de zijkant en groene leem voor boven het oog...nu traumeel. Doe ik nu dus steeds als zij erbij is maar tot dusver komt ze niet op het idee zelf ff wat te halen of erop te doen. Vind ik nog niet zo belangrijk, maar: beest staat al 2 weken op stal. Ik heb de hele omheining aangepast. Zij moest nog 1 lijntje aan de voorkant spannen, stroom erop zetten en klaar. Ik heb van die dure
langere isolatoren...heb haar al 3x gezegd dat ze dit moet regelen..ze komt dagelijks poetsen maar ff die omheining ho maar. Nu gisteren ook weer de rijbak kapot omdat ze hem daar liet lopen (heb haar er gelijk bijgeroepen en samen in elkaar gezet weer...o nee kan me niet voorstellen dat hij het was..nou ik wel...gisterochtend was het heel en zo'n plank komt niet vanzelf naar beneden). Enfin...inmiddels is de draad die ik allemaal gespannen had ook alweer kapot omdat hij er gewoon in gaat staan. Gisteravond toen ik thuiskwam stond licht nog aan en alle hooinetten waren leeg (zou ze vullen..doen ze normaal 8 uur ofzo over nu binnen 2 uur leeg kan dus niet). Maar;ik maak vorderingen. Haar gelijk aangesproken licht uit en hooi beter vullen en vanochtend een lijstje gemaakt wat ze hier miet doen en dat ik wil dat het uiterlijk morgen klaar is zodat haar paard veilig naar buiten kan. En dat ze ff zelf nieuwe lange isolatoren haalt, omdat die nu kapot zijn omdat ze er nog geen stroom op heeft gezet. Stro bereken ik ook door. Ben benieuwd hoe ze erop reageert. (Ze betaalt kake huur...niks erbij dus want dat wilde ze allemaal zelf regelen...dat is prima maar dan wel doen dus).

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:00

Even over de verzekering van de trailer. Wij wonen ook in Duitsland en hebben net een nieuwe trailer gekocht. De oude trailer was ook extra verzekerd en ik wou dus de nieuwe ook extra laten verzekeren. Wat dus NIET hoeft, de trailer is verzekerd door de autoverzekering. In het geval dat er iemand over mijn erf loopt en valt over de dissel neemt mijn gewone aansprakelijkheidsverzekering het over

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:36

IHN schreef:
Nou, even een update :D. Ik kan goed oefenen met nieuwe stalklant :D. Ze heeft een jonge hengst van 2 en dus deze 12 jarige springer die behoorlijk hoog gelopen blijkt te hebben. Maar nooit eerder paarden gehad. Ze huurden dus met een aantal zelf een weide, waar natuurlijk niks meer opstond...voor 6 paarden (waaronder 2 kleinere) gooiden ze er 1x per dag 3 kleine baaltjes hooi in. Geen krachtvoer...1 paard was dik (de leider), de rest dun...nu ze haar paard naast de mijne op de foto zag, zag ze pas dat ie echt wel dun was. Beest heeft een aantal giga wonden...ik had wondspray voor de zijkant en groene leem voor boven het oog...nu traumeel. Doe ik nu dus steeds als zij erbij is maar tot dusver komt ze niet op het idee zelf ff wat te halen of erop te doen. Vind ik nog niet zo belangrijk, maar: beest staat al 2 weken op stal. Ik heb de hele omheining aangepast. Zij moest nog 1 lijntje aan de voorkant spannen, stroom erop zetten en klaar. Ik heb van die dure
langere isolatoren...heb haar al 3x gezegd dat ze dit moet regelen..ze komt dagelijks poetsen maar ff die omheining ho maar. Nu gisteren ook weer de rijbak kapot omdat ze hem daar liet lopen (heb haar er gelijk bijgeroepen en samen in elkaar gezet weer...o nee kan me niet voorstellen dat hij het was..nou ik wel...gisterochtend was het heel en zo'n plank komt niet vanzelf naar beneden). Enfin...inmiddels is de draad die ik allemaal gespannen had ook alweer kapot omdat hij er gewoon in gaat staan. Gisteravond toen ik thuiskwam stond licht nog aan en alle hooinetten waren leeg (zou ze vullen..doen ze normaal 8 uur ofzo over nu binnen 2 uur leeg kan dus niet). Maar;ik maak vorderingen. Haar gelijk aangesproken licht uit en hooi beter vullen en vanochtend een lijstje gemaakt wat ze hier miet doen en dat ik wil dat het uiterlijk morgen klaar is zodat haar paard veilig naar buiten kan. En dat ze ff zelf nieuwe lange isolatoren haalt, omdat die nu kapot zijn omdat ze er nog geen stroom op heeft gezet. Stro bereken ik ook door. Ben benieuwd hoe ze erop reageert. (Ze betaalt kake huur...niks erbij dus want dat wilde ze allemaal zelf regelen...dat is prima maar dan wel doen dus).

Ze staat dus nu met 2 paarden bij jou? En de oudste staat al 2 weken 24/7 binnen?
Ik snap het niet meer.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:20

Nee. Haar hengst staat nog op de andere weide. De 12 jarige staat hier. Die breekt echter uit. Ik heb hem steeds naar buiten gezet. Zij zou stroom regelen (morgen enzo). Ik heb toen aangegeven dat ik geen tijd had steeds op hem te letten. Dat het levensgevaarlijk was want ze kunnen hun hoef wel lostrekken en ik deze verantwoording niet nam. Ik was 5 uur per dag bezig met haar paard. Ik heb de hele buitenomheining (die er dus al was, maar waar naar later bleek geen stroom opstond omdat zij vergeten was de stekker er weer in te doen)weer helemaal in orde gemaakt..dag mee bezig geweest. Zij hoeft 1 draadje te spannen, zodat haar paard dus veilig op een stukje naar buiten kan waar de draad 1.80 hoog is. (Wat ik ook gedaan heb en wat nu dus weer kapot is omdat ze er geen stroom opzet). Paard staat hier nu 2 weken. Ze komt elke dag...ik zeg steeds dat ze het moet fixen maar ze gaat borstelen en vergeet het. Laatste paar dagen heb ik hem dus niet meer buitengezet en gezegd dat ze zelf moet komen om dat te doen en erbij te blijven. En nu dus dat ik wil dat ze uiterlijk morgen de stroom erop heeft gezet.

En ja..paard staat dus veel te veel op stal. Vind ik ook verschrikkelijk maar: ik heb 2 kinderen een bedrijf, een baan en zelf 4 paarden. Zij heeft de keuze gehad volpension maar ze wilde voor een dubbeltje..prima. kale weide (en de stal heeft ze nu dus gratis) en zelf alles regelen. Dat je dan niet binnen een dag alles geregeld hebt begrijp ik maar in 2 weken?? Het gaat om een stroomapparaat en een draadje spannen. En ze werkt niet..kom op zeg. Mss komt het hard op jou over, maar ik heb met mijn vorige stalklanten veel te veel over me heen laten lopen...dat doe ik dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:23

TS heel eerlijk, ik zou hier niet mee verder gaan. Nu heb je weer stress en gezeur van een pensionklant. Je bedoelt het zo lief, misschien zelfs een beetje te lief, maar imo laat je nu alsnog over je heen lopen. Gewoon een ultimatum stellen; voor datum x de omheining (draadje-stroom) en er in eerste instantie zelf (zij dus!) bij blijven om in de gaten te houden, en anders voor datum x een andere plek zoeken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:26

Ik zou idd ook afscheid van haar nemen.
Wat een gedoe zo voor je.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:31

Anoniem schreef:
TS heel eerlijk, ik zou hier niet mee verder gaan. Nu heb je weer stress en gezeur van een pensionklant. Je bedoelt het zo lief, misschien zelfs een beetje te lief, maar imo laat je nu alsnog over je heen lopen. Gewoon een ultimatum stellen; voor datum x de omheining (draadje-stroom) en er in eerste instantie zelf (zij dus!) bij blijven om in de gaten te houden, en anders voor datum x een andere plek zoeken.

Dat heb ik dus gedaan. Nog niet aangegeven dat ze andere plek moet zoeken. Wel dat ze uiterlijk morgen de draad in orde heeft.
Dat was de kern van mijn (idd erg lange) betoog.Hoewel ik het nog steeds erg lastig vind om het te zeggen, hoor (stemmetje in mijn hoofd zegt steeds: span dat draadje toch zelf..dan kan beest naar buiten). Maar dan is het einde wederom zoek...kale huur is kale huur.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:39

IHN schreef:
... (Ze betaalt kake huur...niks erbij dus want dat wilde ze allemaal zelf regelen...dat is prima maar dan wel doen dus).
En je laat weer over zich heen lopen. Je had gewoon van het begin de houding moeten aannemen: kale huur = kale huur. Eerst regel je alles en dan kom je pas want ik heb het heel druk en ik heb geen tijd voor extra zorg. Daar moet je dan ook naar handelen want anders kom je niet geloofwaardig over. Je hebt al veel te veel energie gestoken in het paard van die vrouw. Neem afscheid van die vrouw en hou je plekje gewoon voor jezelf.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:52

Riel schreef:
IHN schreef:
... (Ze betaalt kake huur...niks erbij dus want dat wilde ze allemaal zelf regelen...dat is prima maar dan wel doen dus).
En je laat weer over zich heen lopen. Je had gewoon van het begin de houding moeten aannemen: kale huur = kale huur. Eerst regel je alles en dan kom je pas want ik heb het heel druk en ik heb geen tijd voor extra zorg. Daar moet je dan ook naar handelen want anders kom je niet geloofwaardig over. Je hebt al veel te veel energie gestoken in het paard van die vrouw. Neem afscheid van die vrouw en hou je plekje gewoon voor jezelf.

Hmm...ja eigenlijk heb je nog gelijk ook. Punt was dat haar paard bij de mijne zou lopen maar over de omheining sprong (hij raakt de draad niet maar naar later bleek had ze de stroom erafgehaald en vergeten weer aan te zetten). Het was dus improviseren. Zij bleek toen nauwelijks ervaring te hebben met paarden dus vind ik het logisch en niet erg om te helpen. Maar: wanneer ik een duidelijk afgebakende opdracht geef en die wordt niet uitgevoerd is dat geen onkunde meer maar gewoon luiheid (hoewel ze ook vreselijk chaotisch is dus denk echt dat ze het vergeet). En daar ligt mijn grens dus. Ik wacht even deze 2 dagen af. Mss wil ze zelf ook wel weg omdat ik teveel mekker haha. En het is ook niet dat zij tegen mij zegt: je moet mijn paard buiten zetten...ze vindt het allemaal wel best...alleen ik stel hoge eisen aan het welzijn vd paarden hier en niet alleen aan die van mezelf. En paard groot deel vd dag op stal hoort daar niet bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:03

Mensen die je herhaalde opdrachten moet gaan geven kosten toch veel te veel tijd en energie. Daar word je niet voor betaald.
Zo iemand zelfstandig op je erf prima, maar dit kan niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:08

Jammer hoor. Het lijkt inderdaad of ze het allemaal wel best vindt. Dat ze haar paard onder die omstandigheden zo mager heeft laten worden zegt ook al wel iets. Goed dat je een datum hebt gesteld, anders blijf je achter de zaken aan lopen.
Heeft ze het dan nog niet gedaan, dan kan je aangeven voor welke datum ze weg moet zijn.

Dat je haar in het begin hebt geholpen is fijn, iemand even op gang helpen vind ik niet hetzelfde als over je heen laten lopen. Maar nu moet zij het toch echt laten zien en anders sta je volledig in je recht als je zegt dat ze voor een bepaalde datum vertrokken moet zijn.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:14

Ik geef je ook gelijk hoor. Een paard hoort gewoon op de wei te staan. Ik heb op dit moment zelfs het gevoel dat jij veel meer inzit met het dier. Het is belangrijk dat de persoon die bij je staat op een lijn zit met je op het gebied van verzorging en rijden. Ook bij kale huur.

Ik weet overigens niet of je mensen die het licht aanlaten, de paarden geen eten geven op het afgesproken moment, ... op je stal moet willen hebben.

Zeg duidelijk wat je wil, als het niet werkt dan kan je ook een deadline afspreken met haar OF je kan haar ook volpension aanbieden (juiste prijs) en dan kan zij alleen komen om het paardje te aaien. Je hebt nu toch alle zorg.
Laatst bijgewerkt door Riel op 02-05-17 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:16

Dat ie te mager waa wist ze echt niet...hogelijk verbaasd toen ze de mijne en de hare samen op de foto zag...alle paarden zagen er daar zo uit uitgezonderd de ranghoogste...maar met 3 baaltjes in 24 uur voor 6 paarden snap ik dat ook wel...qua gewicht zou het mss krapaan gaan, maar dus niet als het op de weide gemikt wordt en zoek het maar uit. Ik vraag me sowieso af hoelang ze het volhoudt...paard heeft ze gratis gekregen maar kost volgens mij meer dan ze verwacht had :D

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:18

Kan jij het paard niet overnemen? :P

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:19

Riel schreef:
Ik geef je ook gelijk hoor. Een paard hoort gewoon op de wei te staan. Ik heb op dit moment zelfs het gevoel dat jij veel meer inzit met het dier. Het is belangrijk dat de persoon die bij je staat op een lijn zit met je op het gebied van verzorging en rijden. Ook bij kale huur.

Ik weet overigens niet of je mensen die het licht aanlaten, de paarden geen eten geven op het afgesproken moment, ... op je stal moet willen hebben.

Ze zegt dat ze wel hooi heeft gegeven...ik heb gezegd dat ze dan meer als 2 sprietjes moet geven :D. Licht kan natuurlijk keer vergeten worden. Maar i.p. zorg je gewoon dat je paard veilig staat. Punt. En dat vind ik wel erg..ik heb het even aangekeken maar wil nu dat het voor morgen geregeld is.