Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:30

Marije_jiplover schreef:
Door het paspoort bij de instantie die het heeft uitgegeven te laten overschrijven op jouw eigen naam.

Dat is via de kvth, kost wel aardig wat....
Moet ik de originele papieren (paspoort en stamboom volgens mij) voor opsturen

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:56

Vind het een beetje een eng idee eigenlijk... Als ze inbreken hebben ze het hele plaatje compleet: paard, harnachement en paspoort... :o

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:49

Vandaag op stal controle gehad. Alles is van de houder zelf op 2 na, die paspoorten werden direct opgehaald.
Ze zeiden al hij was de eerste die alles op orde had. Kon ook niet anders hij is fokker, geen pensionstal enz.
Maar alles werd gecontroleerd op chip en of de goede paspoorten aanwezig waren. Stamboekpapier hoeven ze niet te zien trouwens. Kan ook eigenlijk niet, want dat hoort bij de eigenaar.
Ze komen zonder afspraak zo in 1x aanwaaien.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:26

Ils_K schreef:
Vandaag op stal controle gehad. Alles is van de houder zelf op 2 na, die paspoorten werden direct opgehaald.
Ze zeiden al hij was de eerste die alles op orde had. Kon ook niet anders hij is fokker, geen pensionstal enz.
Maar alles werd gecontroleerd op chip en of de goede paspoorten aanwezig waren. Stamboekpapier hoeven ze niet te zien trouwens. Kan ook eigenlijk niet, want dat hoort bij de eigenaar.
Ze komen zonder afspraak zo in 1x aanwaaien.

Dus er waren 2 paspoorten niet direct aanwezig op de stal waar de paarden staan. en er is geen boete gegeven: omdat die paspoorten direct konden worden opgehaald (binnen een kwartier ofzo b.v?)

joyce B

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 04:39

Roden komt al heel dicht in de buurt... nlij dat ik ze heb liggen. is het een professionele fokker of hobbyfokker? En met hoeveel paarden ongeveer?

Ben wrl benieuwd of ik ze binnenkort hier aan de poort kan verwachten... heb de paspoorten hier liggen in elk geval.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:20

komt inderdaad dichterbij.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:17

Die mochten idd opgehaald worden was geen probleem. Weet niet hoelang ze de tijd hadden, want dit was dichtbij dus ze waren er zo.
Hij fokt gemiddeld 10 veulens per jaar zo'n beetje. Er staan ongeveer 25 paarden.

Maar hoorde dat ze ook controleren bij paardenhouderd met nog geen 5 opstal, dus dat zegt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:22

Wij staan met 18 (geloof ik) in pension en laten onze paspoorten op stal. Ik kan er makkelijk bij ivm de wedstrijden die ik start.

Eenvoudig opgelost.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:42

Antwoord op de vraag over de houder:

Houder: elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft over of in het bezit is van een paardachtige of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele evenementen.

Indien de houder geen eigendomsrecht heeft over de paardachtige, handelt hij binnen het kader van deze verordening namens en in overeenstemming met de natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht over de paardachtige heeft (,,de eigenaar”).

VERORDENING (EG) Nr. 504/2008 Art 2.2.a en 3.2

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:35

Marije_jiplover schreef:
Door het paspoort bij de instantie die het heeft uitgegeven te laten overschrijven op jouw eigen naam.

En daar komt het grappige; dit is voor de wet niet voldoende, tenminste registratie bij het KWPN niet.

Je kunt aantonen of het jouw paard is dmv een koopovereenkomst, DA rekeningen, rekeningen van pensionstalling etc.

http://horses.nl/artikelen/hoe-is-het-e ... ntoonbaar/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:57

Dat was de vraag niet.
Ze wilde als eigenaar in die database komen te staan.
Er is momenteel geen overschrijfplicht in NL. Dus is de eigenaar die via de database op te vragen niet perse de laatste eigenaar.
Maar als jij voor jouw paard wel als eigenaar in die database wil komen te staan, en dat was de vraag die ik beantwoordde, zul je het paspoort op jouw naam moeten laten overschrijven door de paspoortuitgevende instantie.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:12

Marije_jiplover schreef:
Dat was de vraag niet.
Ze wilde als eigenaar in die database komen te staan.
Er is momenteel geen overschrijfplicht in NL. Dus is de eigenaar die via de database op te vragen niet perse de laatste eigenaar.
Maar als jij voor jouw paard wel als eigenaar in die database wil komen te staan, en dat was de vraag die ik beantwoordde, zul je het paspoort op jouw naam moeten laten overschrijven door de paspoortuitgevende instantie.

Ok, maar als het paspoort en chip op mijn naam staat en paard en paspoort worden gestolen dan kan ik niet het eigendom op die manier bewijzen ?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:11

Nope. Dat is slechts een aanwijzing.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:37

Starbreeze schreef:
Nope. Dat is slechts een aanwijzing.

Hmmmm dan is het dus toch link om je paspoort bij je paard te laten liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:07

Wij zijn vandaag gecontroleerd in Twente. Alles op orde. Ik heb mijn paspoorten niet op stal, maar kreeg de tijd om ze te brengen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:53

ik heb niet het hele topic gelezen maar hier nog wat info op een rij. De nVWA is de controlerende instantie. Mijn ervaring is dat als er een IR controle wordt uitgevoerd (ben weleens bij controles aanwezig geweest van rundvee) er bij overtreding/niet aanwezig hebben niet direct verbaal op wordt gemaakt maar er de gelegenheid wordt gegeven tot het alsnog later laten zien van de paspoorten. Echter, dit was mijn ervaring voor het paardenvlees schandaal.

site nVWA:

Paarden

Identificatie en registratie

Paardenpaspoort
Alle paarden ( behalve veulens jonger dan 6 maanden) moeten voorzien zijn van een paardenpaspoort en een chip. Paarden met een paspoort van voor juli 2009 kunnen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA profiel, dat opgenomen is in het paspoort. Verder moeten de paspoorten voorzien zijn van een medicijnenverklaring, waaruit opgemaakt kan worden of het dier gestemd is voor de slacht.

Buitenlandse paarden die geboren zijn voor 1 juli 2009 hebben voldoende aan een paspoort met ingetekend en beschreven signalement in plaats van een chip of DNA-profiel.

Meer informatie is te vinden op de site van de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren.

I&R algemeen

I&R staat voor Identificatie en Registratie en is bedoeld voor levende dieren, met name landbouwhuisdieren. I&R is een Europese verplichting en geldt voor dieren op productiebedrijven, en voor dieren die hobbymatig worden gehouden.

Een sluitende identificatie en registratie maakt dat:
de NVWA de herkomst van de dieren kan checken bij export of bij slacht;
aangifteplichtige dierziekten snel en gemakkelijk zijn te traceren;
dieren die gegeten hebben van verontreinigd voer snel en gemakkelijk zijn te traceren.

Meer informatie is te vinden in het dossier Identificatie en Registratie.

Identificatie en Registratie (I&R)

Identificatie en Registratie (I&R) is bedoeld om levende dieren snel te kunnen herkennen en traceren. Dit maakt het onder andere mogelijk besmette dieren, koppelgenoten, verwanten en leeftijdsgenoten daarvan snel terug te vinden, in geval van calamiteiten.

I&R is een Europese verplichting. Koeien, schapen, geiten en varkens krijgen een oormerk. Voor paarden, ezels en pony’s is er het paardenpaspoort. Hierin staan onder andere de uiterlijke kenmerken van een individueel paard.

Voor honden is de I&R vanaf 1 april 2013 verplicht. Zij krijgen een chip. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Hondenhandel.

In welke situatie controleert NVWA
De NVWA controleert op identificatie en registratie van landbouwhuisdieren in de volgende situaties:
bij dierziektebestrijding
bij exportcertificering
bij slachthuizen

site van de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren:
Paardenpaspoortactueel: pASPOORT BIJ HET PAARD

Het originele paspoort moet altijd bij het paard zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. Dit mag geen kopie zijn.
Het originele paspoort kan bijvoorbeeld in een kluisje of in de zadelkast op de pensionstal bewaard worden. Het paspoort is overigens geen bewijs van eigendom.
Ook is het verstandig om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan de pensionstalhouder. Zowel de eigenaar van het paard, die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

(geplaatst op 15 november 2013)

Identificatie en registratie volgens Europese regelgeving
Alle paardachtigen binnen de Europese Unie zijn te identificeren aan hun paspoort en in de meeste gevallen een transponder die in de hals van het dier is ingebracht. De gegevens van het paard worden ook vastgelegd in de database van de paspoortuitgevende instantie.

Waarom een paspoort?
Een paspoort is noodzakelijk voor de identificatie van een paard, pony of ezel. Bovendien geeft het inzicht in de medische behandelingen die het dier heeft ondergaan; dit ter bescherming van de volksgezondheid.

En minstens zo belangrijk: als eigenaar geeft u erin aan of het dier wel of niet bestemd is voor de slacht.

Controleer bij aankoop van een paard altijd of het chipnummer in het paard hetzelfde is als het chipnummer dat in het paspoort staat. Pas dan weet u zeker dat het paspoort bij dit paard hoort.

De verklaring ‘niet bestemd voor de slacht’ kan niet meer worden gewijzigd. Als in het paspoort door de eigenaar niets is aangegeven, is het paard automatisch bestemd voor de slacht.

Klik op de afbeelding om een groter
exemplaar van het paspoort te bekijken!

niet-gemandateerde paspoortuitgevende instanties

Instanties die niet gemandateerd zijn, mogen natuurlijk geen paspoorten uitgeven. De hieronder genoemde organisaties zijn niet gemandateerd, maar wekken soms de indruk dat ook bij hen officiële paspoorten kunnen worden aangevraagd.
Dat is echter niet correct.

Mocht u nog andere voorbeelden kennen, laat dat ons dan weten!

1. Stichting Europees Stamboek te Wildervank (zie afbeelding!)

2. Noordeuropees Warmbloed Paard te Westervoort

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:36

sandyjorgen schreef:
site nVWA:
Paarden
Identificatie en registratie
Paardenpaspoort
Buitenlandse paarden die geboren zijn voor 1 juli 2009 hebben voldoende aan een paspoort met ingetekend en beschreven signalement in plaats van een chip of DNA-profiel.
Hier is dus NOOIT ruchtbaarheid aangegeven, want dan had ik van al mijn paarden GEEN DNA-profiel hoeven te laten vast stellen. !!
Zelfs de paspoortuitgevende instantie (voor QPA's) wist hier niets van en wilde geen paspoort afgeven zonder chip/DNA bijgeleverd !! (terwijl die van mij écht bijzonder goed te herkennen zijn :D )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:51

In Nederland gold toen andere, binnenlandse wwtgeving die chip of dna profiel verplicht stelde. Dus als je voor 2009 een paard naar nederland haalde, moest die aan de toen geldende Nederlandse wetgeving voldoen.
In het buitenland niet.
Maar als je dus nu een paard uit hrt buitenland haalt van voor 2009 is het voldoende als het aan de geldende refels voor het buitrnland van toen voldeed (mits er wel een hoofdstuk medische behandeling in het paspoort zit).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:42

Hoe hoog is de boete als je bij controle je paspoort niet bij je paard hebt? Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat het paspoort bij het paard is, dus de boete is ook voor de eigenaar neem ik aan.

Sorry als dit al eerder besproken is. Heb geen zin om het hele topic door te worstelen.

Ik vind het verder trouwens belachelijk dat hier speciaal op gecontroleerd wordt. Het is een beetje als het aanhouden van tieners om te zien of ze wel een ID bij zich hebben, zonder dat daar aanleiding voor is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:45

LindyH schreef:
Hoe hoog is de boete als je bij controle je paspoort niet bij je paard hebt? Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat het paspoort bij het paard is, dus de boete is ook voor de eigenaar neem ik aan.

Sorry als dit al eerder besproken is. Heb geen zin om het hele topic door te worstelen.

Ik vind het verder trouwens belachelijk dat hier speciaal op gecontroleerd wordt. Het is een beetje als het aanhouden van tieners om te zien of ze wel een ID bij zich hebben, zonder dat daar aanleiding voor is.

Boete is voor pensionhouder. Over het bedrag wordt gespeculeerd, zijn al meerdere bedragen genoemd. Maar loopt iig tot in de honderden euro's.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:46

LindyH schreef:

In het kader van de recente vleesschandalen vind ik het niet zo belachelijk :?
Voor de overheid zijn paarden & pony's tenslotte niet anders dan potentieel (slacht)vee }:0

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:14

Het gaat mij meer om de manier van handhaven van de wet.
In het geval van paarden is het niet per se beter/veiliger dat het paspoort bij het paard aanwezig is. En toch controleren ze hier nu streng op. Dan krijg ik het idee dat het meer gaat om het controleren an sich (en het innen van boetes), dan om het creëren van de meest veilige situatie.

Dat elk paard een paspoort moet hebben... prima. Dat dat goed bijgehouden moet worden... prima. Dat het er dus moet zijn als er iets is... prima. Dat je een boete krijgt als er op dat moment geen paspoort is... ook prima. Maar preventief controleren op de aanwezigheid van paspoorten vind ik echt een brug te ver.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:36

@LindyH: misschien toch handig als je het hele topic even doorleest, dan snap je de achterliggende redenen van deze controles misschien wat beter :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:12

Dat het controle is op de vleeslijn snap ik. Alleen wat vreemd is dat ook paarden met een niet slachtverklaring daaronder vallen. Ook daarvan moet kennelijk het orgineel aanwezig zijn en is een copie niet voldoende. Dat is voor mij niet logisch. En eenmaal gecontroleerd betekend dat de paspoorten weer naar huis kunnen of kun je gecontroleerd blijven worden?

Daarnaast voldoet mijn paspoort aan alle kanten niet. Verkeerd afgegeven, leeftijd paard klopt niet en geboorteplaats is niet juist (is een engelsman maar er staat geboren in lelystad) en is in een beroerde staat inmiddels. Dit is later met de hand gewijzigd zonder stempel en zonder afgifte van een nieuw paspoort vandaar dat het ding er niet meer uitziet. Zo vaak heen en weer gestuurd en tijden weggeweest daarvoor. Als ik deze in een vochtigere omgeving neeleg valt hij denk ik zo uit elkaar. En dan zijn de kosten van een nieuw paspoort uiteraard voor mij.

Ook is de schets niet ingevuld en geen enkele aanduiding van welk signalement erbij hoort. Zijn chip is hopelijk nog aanwezig omdat die meteen bij aankoop door ons is laten inbrengen bijna 14 jaar geleden. Zijn niet slachtverklaring is door de een dierenarts getekend maar door een andere gestempeld veel later in een andere plaats ook nog. Voor die tijd is er geen enkel medicijn ingevuld en ook later is er nooit een controle op geweest bij geven van medicatie of chipcontrole bij een operatie. Ik ben bang dat als ze dit paspoort controleren het te hopen is dat het koppelbaar is met knollief.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:19

Ik denk toch dat ze hier in België de uitzondering hebben gemaakt om een kopie toe te staan omdat inderdaad bij een BWP-er het stamboekpapier in het paspoort zit. Kunnen ze in Nederland wel vinden dat België de regels te ruim interpreteert, ik vind dat volkomen terecht en ben van mening dat ze in Nederland de regel juist te strak handhaven. Iedereen die in Nederland een BWP-er komt toch in een lastige situatie.

Geef je je paspoort af dat heeft de houder ook het stamboekpapier en dat kan natuurlijk tot vervelende situaties leiden.

Bij onze kwpn-er staat de afstamming wel in het paspoort maar die heeft een los kwpn-papier.