Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:11

@ Tineke, wat goed dat je hem gehaald hebt, gefeliciteerd!

@ Ikke, ik snap niet helemaal wat je bedoeld met de chocolademelk....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:24

Lotteettol schreef:

Lees alle topics op Bokt over paarden die trailers afbreken, omvallen of soms zelfs niet meer willen laden. Als je je dan afvraagt waarom dat gebeurt: al deze mensen kunnen niet rijden met een losse beker chocomel op het dashboard, zonder daarmee te knoeien.
Wanneer jij die beker op het dashboard kunt laten staan, zonder te morsen, dan mag je zeggen dat je kunt rijden met paarden aan de haak en dat eventuele moeilijkheden niet meer te herleiden zijn op het rijgedrag van de chauffeur.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:25

Dank je wel Lotteettol!

Heel veel succes dinsdag :) zal voor je duimen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:26

ikke schreef:
Lotteettol schreef:

Lees alle topics op Bokt over paarden die trailers afbreken, omvallen of soms zelfs niet meer willen laden. Als je je dan afvraagt waarom dat gebeurt: al deze mensen kunnen niet rijden met een losse beker chocomel op het dashboard, zonder daarmee te knoeien.
Wanneer jij die beker op het dashboard kunt laten staan, zonder te morsen, dan mag je zeggen dat je kunt rijden met paarden aan de haak en dat eventuele moeilijkheden niet meer te herleiden zijn op het rijgedrag van de chauffeur.

Het lijkt me leuk dat je dit eens voordoet aan ons :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:28

Tinkels schreef:
ikke schreef:

Het lijkt me leuk dat je dit eens voordoet aan ons :)

Geen probleem, be my guest. Doe je het mij daarna ook na?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:30

Ach, Ikke heeft wel een punt hoor. Ik ben ook in het bezit van mijn B-e rijbewijs sinds niet al te lange tijd, maar ik peins er niet over om zo te rijden met trailer als tijdens de lessen moest! Ik moest met vaart over drempels etc.

Ik houd van doorrijden, maar met paard achterin rijd ik als een slak!

Het is zo jammer dat er tijdens het lessen/examen absoluut niet gekeken wordt met wat voor een combinatie men gaat rijden.

Lotteettol

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:57

@ Ikke, waarschijnlijk zal dat ook wel voorkomen, als je onder een bepaalde gewicht zit mag je met je B rijbwijs rijden....

Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:02

hollywood86 schreef:
Ach, Ikke heeft wel een punt hoor. Ik ben ook in het bezit van mijn B-e rijbewijs sinds niet al te lange tijd, maar ik peins er niet over om zo te rijden met trailer als tijdens de lessen moest! Ik moest met vaart over drempels etc.

Ik houd van doorrijden, maar met paard achterin rijd ik als een slak!

Het is zo jammer dat er tijdens het lessen/examen absoluut niet gekeken wordt met wat voor een combinatie men gaat rijden.

Het gros van de examinatoren is ook niet in staat om te beoordelen hoe je met een paardentrailer moet rijden, domweg omdat ze daar zelf geen enkele ervaring mee hebben.
Het geringe percentage dat daadwerkelijk met een trailer gaat rijden, maakt het voor het CBR ook niet relevant om daar rekening mee te houden.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:04

Mijn ervaring is totaal anders. Examinator hield er juist erg veel rekening mee en gaf mij na de tijd zelfs nog wat tips over waar ik nog iets meer op moest letten als er daadwerkelijk een paard in zou staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:06

Oh, dan heb je geluk gehad, ik heb helaas het niet in 1x gehaald, maar beide examinatoren waren van mening dat je ook met paard gewoon flink moest doorrijden.

Ik heb niet veel ervaring met trailer rijden, dus dan maar liever als een soort bejaarde over de weg :D
Ik zie mijn paard al door elkaar geschud na een drempel anders :=

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:09

Doorrijden wel, maar van doorrijden heeft een paard niet heel veel last natuurlijk ;) Het ging meer om het laten rollen voor een bocht/rotonde/stoplicht en de manier waarop je bochten neemt, etc. Al heb ik sowieso heel erg het gevoel dat er landelijk een enorm verschil bestaat over hoe BE examens worden beoordeeld. Veel uiteenlopende ervaringen ook hier in het topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:11

Oh, niet erg duidelijk van mij, maar doorrijden in de zin van ''over drempels vliegen, met beste vaart door de bochten, remmen etc'.

Als je eenmaal op de snelweg zit, kan je natuurlijk wel wat gas geven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:19

Ik zou niet beginnen met chocolademelk met slagroom :n Een bekertje water geeft veel minder troep :j :))

Bij mij waren examinator en instructeur het absoluut eens dat ik de remproef niet met paard achterin moest doen :+ Maar beide gaven ook aan dat er nu geen paard in stond en er nu dus wel gewoon doorgereden diende te worden, ze vonden het niet meer dan logisch dat met paard achterin het rijgedrag aangepast moest worden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:34

Ik ben het hierin ook wel eens met ikke. Ook ik moest op een pittigere manier rijden dan wat ik uiteraard nu doe.
Reed ik 60 waar ik daarna 80 mocht dam was het plankgas en zo snel mogelijk op die 80 rijden.
Ook de bochten waren wat strakker rijden en vlotter. Ik zie me al gaan met mijn paard achterin.
Nu maak ik gewoon ruime bochten. Heb ik een tegenligger dan wacht ik nog wel een sec langer zodat ik een beetje zijn baan kan gebruiken.. Ook rijd ik langzaam maar vloeiend een harder tempo.
Wel ben ik nog steeds een beetje aan het zoeken naar over de hobbels rijden.
Mijn gevoel zegt extreem met nadruk extreem rustig er over heen.
Maar mijn ervaring is wel als ik er met iets meer snelheid over heen ga het wat vloeiender ook gezien de trailer gaat. Hoe is jullie ervaring daarin?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:40

Amable schreef:
Ik zou niet beginnen met chocolademelk met slagroom :n Een bekertje water geeft veel minder troep :j :))

Waarom anders denk je dat ik chocolademelk met slagroom voorstel........ }:)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:30

Nou, omdat je dan, na je super rit, een lekkere beker choco met slagroom hebt die ook alvast een beetje afgekoeld is :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:08

Amable schreef:
Nou, omdat je dan, na je super rit, een lekkere beker choco met slagroom hebt die ook alvast een beetje afgekoeld is :D

Nee, DAT deden we altijd met koffie, onderweg naar les (en terug)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:19

Ik wil ook voor m'n E gaan binnenkort. Ben veel aan het oefenen met achteruit rijden en over n tijdje de aanhanger erachter om daar vast mee te oefenen. Het lijkt me heerlijk (maar ook doodeng) om te gaan en staan waar ik wil, met paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:58

Ik meld me hier ook maar eens :o
Hoi ikke :wave: :P
Ik ben al eens gezakt voor mijn E helaas en heb het daarna niet nog eens geprobeerd.
Ik had de trailer bijna geschaard op het examen 8)7

Maar ik wil nou toch wel eens zelf met mijn paard op pad dus mijn voornemen is toch om het nog maar ens te proberen.
Ik heb zo'n dagopleiding met een paar extra lessen van te voren gedaan maar het achteruit insteken en keren lukte maar niet.
Ik denk dat ik die ANWB maar eens ga proberen voor mij lekker dichtbij.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:18

Ik heb mijn BE eindelijk gehaald op 20 December.
Vond het een heel mooi kerstkado *\o/*
Aanvragen is nog eenhele klus.
Maar 9 Januari kan ik hem eindelijk ophalen.... :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:18

Gefeliciteerd! en ga je nou ook meteen op pad?

Iemand tips voor het bochtje achteruit bij het sturen?
Bij het recht achteruit moest ik steeds het stuur iets draaien stukje naar links, stukje naar rechts niet teveel maar wel steeds een beetje. Dat werkte perfect voor mij ik kon heel lang heel recht achteruit.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:59

pfff heb al jaar of uhhh 30 rijbewijs en zelfs zonder trailer zou mijn chocomel omvallen...
ben ik nu slechte chauffeuse (overigens al 30 jaar schadevrij gereden,zelfs nog nooit een stoepje meegenomen...)
km of 10-20.000 per jaar overigens

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:15

volgens mij veranderen de regels eind dit jaar zo dat je niet perse meer een E rijbewijs hoeft te hebben om toch met een 2 paards trailer te kunnen rijden. omdat de trailer zwaarder mag zijn dan de auto als het max gewicht inclusief laadvermogen maar niet boven de 3500 kg is. In elk geval ben ik gezakt terwijl ik al jaren met een trailer rijdt. Ik kreeg zeer verwarrende instructies over bochtjes achteruit en inparkeren bij een een of andere garage ect. Nu wacht ik gewoon op die nieuwe regeling dan heb ik mij E niet nodig voor een 2 paards trailer. overigens rijdt ik nu legaal met een 1.5 paards trailer en alleen het B-rijbewijs. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:49

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger vanaf 2013

Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Dan mag je dus wel een hele lichte auto, trailer en paarden hebben. Beetje trailer en 2 paarden weegt toch snel 2000 kg.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:55

connie64 schreef:
pfff heb al jaar of uhhh 30 rijbewijs en zelfs zonder trailer zou mijn chocomel omvallen...
ben ik nu slechte chauffeuse (overigens al 30 jaar schadevrij gereden,zelfs nog nooit een stoepje meegenomen...)
km of 10-20.000 per jaar overigens

Nee, want zonder trailer mag die beker chocomel ook gewoon omvallen. Het gaat juist om het rijden met trailer, dat moet zo vloeiend dat een beker met vloeistof in je auto overeind blijft, zonder trailer mag je gewoon je handrembochtje maken hoor, tenzij je iemand in de auto hebt die makkelijk wagenziek wordt :+

Ik had ook al wat van die nieuwe richtlijnen gehoord, maar het leek me makkelijker en verstandiger om maar gewoon mijn E te halen. Dan weet je zeker dat je gewoon goed zit.