Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:56

stef schreef:
En wat nou als de handelaar dit niet wist? (serieuze vraag btw ;) )
K bedoel, als ik mijn pony verkoop, ga ik er vanuit dat ze goed is, alle keuringen zijn dan ook toegestaan (kosten koper, dat dan weer wel). Mocht ze na een tijdje toch gaan kreupelen en vergevorderde atrose hebben, ik noem maar even wat, dan had ik daar op het moment van verkoop geen weet van....

dan is dat een verborgen gebrek en idd koopontbindend (mits het binnende termijn van 6 maanden duidelijk is geworden en het paard er kreupel aan is)

Chaos

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:00

Ben wel benieuwd waarvoor de handelaar nu dan aangeklaagd zou worden zeg maar door TS.
Een verborgen gebrek is zo moeilijk nog niet, en ik ken veel handelaren die dan zonder ook maar enigszins moeilijk te doen het paard direct terugnemen. Handelaar zal vast ook aangeboden hebben een ander leuk paard uit te komen kiezen, die hebben echt geen zin in dit gezeur denk ik. Hihi. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:02

superwoman schreef:
dan is dat een verborgen gebrek en idd koopontbindend (mits het binnende termijn van 6 maanden duidelijk is geworden en het paard er kreupel aan is)

Maar als ik het niet weet, kan ik ook niks verbergen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:06

Babootje schreef:
OKHannes schreef:
Zo B je komt weer leuk binnenvallen.....

B nu graag ook even goed lezen! Ik heb het over een rechter die onafhankelijk aar alle kanten moet kijken en alle verhalen moet horen en dus niet zomaar een consument zomaar in het voordeel kan. Dit heb ik vandaag getoetst bij een collega die is getrouwd met een rechter en die dit dus heeft bevestigd.....

C. Ik heb het aan den lijve ondervonden hoe rechters ernaar kijken. Als het simpel is en duidelijk dan is het duidelijk en simpel. Dat wil zeggen: als chipnummer niet overeenkomt met koopcontract heb jij niet het paard gekocht dat je dacht te hebben gekocht. Kun je zomaar de koop ontbinden. Hoeftie niet eens kreupel voor te zijn.
Simpel toch???

Em ik zie dat niet als simpel. Als zij beweerd dat paard gekocht te hebben en de verkoper beweert van niet en dat hij een ander paard verkocht heeft namelijk dat wat op het aankoopcontract staat. Bedoel zo simpel ligt dat niet als een verkoper het bewust gedaan heeft weet die ook wel hoe die er uit zou moeten kunnen banketstaaf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:11

maar buiten de chip om, paard had een nogal kenmerkende kleur en bles/kol, dus dat moet dan ook nog overeen komen. Maar goed, zolang we niet weten waar de fout zit, weten we ook niet of het een bewuste of onbewuste fout is

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:21

Ik iemand die door een handelaar een oor is aangenaaid....paard wat was gekeurd en gekocht was een ander die later werd afgeleverd......leken vreselijk op elkaar. Alleen was het afleverde paard gedrogeerd en had toen de drogering was uitgewerkt een aantal ernstige gebreken. Nou heeft de handelaar dit bij de verkeerde man gedaan. De koper is bij de handelaar langsgeweest, met een paar van zijn uitsmijters.....
Politie heeft afstand gehouden. Wat ik wil zeggen is dat er idd handelaren rondlopen die een dergelijk truc kunnen en willen uithalen...of dsat hier aan de orde is, is nog gissen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:27

Ja, zo'n paard hebben wij ook eens gekocht, al nam hij die uiteindelijk toch "vrijwillig" terug. Gelukkig.

Er kunnen zich echt verschrikkelijke drama's voordoen zeg, jeetje.

Als handelaar schrik je dan ook wel denk trouwens, verhaal hierboven, hihi. :o

Amalthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:28

Aangezien ik bij dezelfde handelaar een paard heb aangekocht, ben ik dit topic beginnen te volgen. Ik zou ook graag even een reactie plaatsen omdat TS in mijn ogen onterecht wordt uitgemaakt door bijna iedereen.
Ik heb bij dezelfde handelaar een paard aangekocht. Er was niets aan te merken aan het paard. Ik ben natuurlijk ook zo stom geweest om geen aankoopkeuring te laten doen. Het gevolg is dat ik na een tijdje met een kreupel paard zat, waar ik niet meer op kon rijden. Die diagnose is gesteld door een dierenarts die foto’s heeft gemaakt van haar poot. Mijn dierenarts heeft me ook een paar keer gezegd dat het ging om een oudere blessure. Ik treed liever niet te veel in detail, aangezien iemand de handelaar heeft ingelicht over dit topic. Ik ga er dus ook vanuit dat deze handelaar meeleest. Als gevolg hiervan is dit waarschijnlijk ook een eenmalige reactie van mij op dit forum.
Sommige zijn er van overtuigd dat de ‘eerlijke’ handelaar waarover hier sprake is, het paard zonder problemen zou omgeruild of teruggenomen hebben. Als je bij deze handelaar een paard koopt, dan word de telefoon niet meer opgenomen als je hem achteraf probeert te contacteren.
Ik vind dat de meeste onder jullie zeer vreemd redeneren. Als een handelaar een gebrek verdoezelt, en de koper doet geen aankoopkeuring, dan treft de handelaar volgens jullie geen enkele fout. Alle schuld ligt bij de verkoper. Dat leid ik in ieder geval af uit jullie reacties. Het is TS haar eigen schuld, zegt bijna iedereen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:33

Welkom Almanthea.

Het is niet zo dat alle schuld bij de koper in de schoenen wordt geschoven. Wat wél (en IMO terecht) in de schoenen van de koper wordt geschoven is dat hij vage en onvolledige verhalen verspreidt, waardoor je onmogelijk een beeld kan vormen, en dus geen advies kan geven (waar het topic in 1e instantie voor bedoelt was).

Verder vind ik het vreemd dat je op een forum maar niks gaat posten want stel dat de handelaar het leest.... Heel de wereld kan mee lezen op bokt, dus hanteer je de forum etiquetten, wat je niet op de voorpagina van de krant wilt, zet je ook niet op bokt, of waar dan ook op internet.

Verveld dat dit jou getroffen heeft, maar nogmaals, ook jou verhaal is erg sumier om er ook maar iets zinnigs over te zeggen.

Hoeveel bokkers hebben niet hun oordeel klaar over BM stables (of nu stal doorstap). Toch bestaan ze nog steeds, doen ze nog steeds zaken, en hebben ze ook een hele schare tevreden klanten.... Tja, zeg het maar dan

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:49

Amalthea, er wordt geen hand boven het hoofd van de handelaar gehouden of gesproken van een eerlijke´handelaar`maar er wordt gezegd dat er zolang de detailles niet duidelijk zijn de handelaar inocent is untiller proven quilty. Het kan heel goed zijn er geen sprake is van zuivere koffie maar het verhaal van de TS is voor mij nu niet geheel sluitend. Anderen willen er wel meer uithalen, ik nog niet......
Heel naar wat jou is overkomen maar ben het eens met stef dat de echte info (bv welke stappen heb jij genomen en ben je in gelijk gesteld..of heb je het gelaten en is handelaar er mee weg gekomen?

Chaos, de beste man is zeeer geschokken van de voor kleerkasten voor zijn neus, met kettingzagen.
Olitie weigerde echter te komen...daar wil ook wel iets over die handelaar en zijn praktijken zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:41

stef schreef:
En wat nou als de handelaar dit niet wist? (serieuze vraag btw ;) )
K bedoel, als ik mijn pony verkoop, ga ik er vanuit dat ze goed is, alle keuringen zijn dan ook toegestaan (kosten koper, dat dan weer wel). Mocht ze na een tijdje toch gaan kreupelen en vergevorderde atrose hebben, ik noem maar even wat, dan had ik daar op het moment van verkoop geen weet van....

Dan nog is het risico voor de verkoper. Omdat de wet ervan uitgaat dat de verkoper op de hoogte MOET zijn van de waar die hij/zij verkoopt. Dan heb ik het wel over de professionele handelaars. De handelaars, die ook als handelaar bekend staan en niet over de particulier die wel eens een paardje verkoopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:48

superwoman schreef:
klopt Babootje, maar dan nog is het niet zo dat je als koper zomaar "je gelijk" krijgt.
Paard was niet kreupel en waar het door komt is niet duidelijk.
Het verkeerde chipnr op het verkoopcontract kan een fout zijn ipv het verkeerde paard of paspoort tijdens de mondelinge overeenkomst. (de handelaar zal meerdere paarden hebben en een fout is mogelijk)
Dat de koper in dit geval ook niet aan z'n onderzoeksplicht heeft voldaan, waardoor dat soort fouten ook niet opgemerkt zijn zal ook zeker meespelen.
Tevens is het belangrijk wat de aanklacht is tegen de verkoper en tevens ook de houding, want je moet de verkoper ook wel de ruimte geven om het op te kunnen lossen.

Superwoman; in het geval dat je bij een handelaar hebt gekocht krijg je dus "zomaar" je gelijk. Daar is nu juist dat consumentenkooprecht voor. Om kopers te beschermen tegen "deskundigen" die kopers een kat in de zak verkopen. Ik wil het nu niet meer over onderzoeksplicht hebben want ik geloof dat ik dit nu zeker 6 of 7 keer hier heb uitgelegd. LEZEN. De meldingsplicht van de verkoper gaat BOVEN de onderzoeksplicht van de koper; mits je bij een handelaar hebt gekocht, want die wordt door de wet beschouwd als "deskundige". Moet je wel een advocaat in de arm nemen als de koper het paard niet "zomaar"wil terugnemen. Maar geloof me. De meeste handelaren weten echt wel waar te staan, alleen weinig kopers kennen ook echt hun rechten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:50

@Stef: sinds wanneer is dit óf jouw topic als TS, dat je mensen welkom heet, óf een hk-topic, waarin mensen verwelkomd dienen te worden?

Persoonlijk vind ik het in dit topic jammer dat TS wordt afgestraft op minimale informatie, en dat 22 pags lang. Compleet met glaasjes wijn etc.

Dat je het hier opneemt voor BMStables/Stal Doorstap, zegt mij alleen maar dat er nog altijd mensen zijn die, helaas, net als TS, niet aan keuringen doen, en dat er handel is in 'goedkope' paarden. Zolang er maar mensen zijn, die erin tuinen. Of kun je mij (al dan niet per pb) een lijst van serieuze paardenmensen overhandigen, die daar ook een aankoop doen?

Dus ja, ergens ga ik mee met de tendens van dit topic, dat TS zich beter had moeten verdiepen voordat ze deze aankoop deed. Maar dat maakt mijns inziens de handelaar niet minder schuldig, integendeel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:24

Sientje:
Ik wist nog niet om welke stal t ging maar dit klinkt me toch wel bekend in de oren:

"Ik ben zelf diverse keren bij Melanie geweest voor een paard. Het eerste paard wat ik er kocht (dat was nog voordat BM Stables bestond) was een superpaard. Later ben ik dus ook diverse keren op mijn bek gegaan daar, heb daar een Ulft gekocht met papieren die er later helemaal niet bij bleken te horen en het bleek ook nog een wever te zijn. Terugbrengen kon, maar dan moest ik direct een ander uitzoeken. geld terug was geen sprake van. Ik koos een 3 jarige, die -toen die bij ons werd gebracht- kreupel de trailer uitkwam. Toen was ik min of meer verplicht om een pony te nemen die ik helemaal niet leuk vond. Dus daar gaat je geld.
Als je Melanie ziet rijden weet je al gauw dat ze geen verstand van paarden heeft. Advies dus als je daar koopt: KEUREN en dan pas ja zeggen!|"

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:55

Sorry hoor. Vindt dit topic echt belachelijk worden, mensen die temmen terwijl ze het topic zelf zo gemaakt hebben door al hun sugesties echt triest. Bokt is een discusieforum, maar ts start een informatietopic en dus geen discusie. Vindt het nogmaals belachelijk dat TS ongeveer gedwongen wordt om duidelijkheid te geven, volgens mij snappen jullie het niet helemaal, niemand is verplicht om zich te verantwoorden aan mede bokkers. Tuurlijk kun je vragen hebben aan TS en als ze niet reageerd, jammer dan. Ik heb zelf in de paarden gewerkt en op veel verschillende bedrijven stage gelopen, de meeste handelaars laten een paard tot 4000 euro ook niet keuren, zelfs niet klinisch, maarjah die handelaars zijn natuurlijk ook dom omdat ze inzien dat als hun paard kopen voor 2000 euro het niet reeël is als keuringskosten, de kostprijs en winst maken er nog bij moet komen.

Wat gebeurt is is gebeurt het paard is niet gekeurd, klaar, dus geef gewoon antwoord op de vraag. Als iemand van z'n paard valt, had ie er dan maar nooit op moeten gaan zitten? Achteraf geklets is altijd erg makkelijk. Een heel bekend gezegde zegt: "Leren doe je met vallen en opstaan", zijn jullie nooit plat op je *** gegaan dat je achteraf dacht "dom, had ik dat maar niet gedaan"?

Ik heb ondertussen al meerdere keren getemd en pb's gestuurd en snap niet waarom dit topic uberhaupt nog open is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:10

Eens met daffie, maar dat was al duidelijk denk?

En voor de goede orde: ik reageerde alleen maar op de post van Stef toen ik het over BM-Stables/Doorstap had. Ts heeft haar paard bij een andere handelaar gekocht, die zit in België.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:33

Wil toch even op Sientje en Daffie reageren....

Zodra je iets op een openbaar forum zet, weet je dat er reacties komen. En dat deze niet zijn wat je vraagt, kan ook gebeuren. Daar moet je ook van te voren bij stil staan. Mijn mening.

Over rotte appels in de handelaarswereld.....
Ik heb 15 jaar een paard gehad die ik van iemand had overgenomen en heb daarbij dus nooit de ervaring gehad van een zoektocht naar een ander paard. In die zin was ik dus een leek toen ik naar een opvolger voor mijn oude paard ging kijken, en ben bij een hoog aangeschreven persoon plat op mijn muil gegaan (verhaal hier al eerder verteld). Maar ik wist ook wel waar ik zeker niet moest kijken ... ik heb mij verdiept in de stallen die de paarden hadden staan die ik wel leuk vond. Lang leve internet. En zo kwamen de rotte appels wel naar voren....dit was voor mijjn actieve bokttijd.
Toen heb ik mijn vorige paard voor de verkoop verder door wilde laten rijden heb ik mijzelf zeker gesteld dat dit een stal was die zuiver een eerlijk was.....daar de paardenmarkt op zijn gat lag, heb ik m toch zelf via MP verkocht.

Dit heb ik niet gedaan omdat iedereen zei dat ik dat moest doen, maar omdat mijn verstand dat zei.
Tuurlijk denkt niet iederee hieraan en is een leuk pratende handelaar snel vertrouwd. Maar toch...

Dat een handelaar drie van de vier keer niet keurt omdat dat niet verhouding staat met de andere kosten, doet er hier niet toe diunk mij., Het doel van een handelaar is een 'tikkeltje' anders dan iemand die een leuk paard voor de langere termijn en eigen gebruiksdoeleinden zoekt.....

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:04

Ik ben ook plat op mijn muil gegaan bij een zgn goed aangeschreven trainingsstal hoor.Eigenlijk 2, want het paard kwam van de ene stal bij de ander. Je hoort niets dan positiviteit over deze stallen, dus denk je, het zit wel goed, leuke mensen, leuke internet berichten. Je betaald gewoon leergeld. Veeeel leergeld, in dit geval.

1 Paard van een particulier gekocht, was prima in orde.

En 1 paard van een handelsstal, die slecht aangeschreven stond. Prima paard, zoals het er nu uitziet zelfs meer dan prima.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:08

sientje, het is niet mijn topic, we zaten gister allemaal te geinen en ik neem het al helemaal niet op voor bm stables.... jeetje zeg, ik geef een voorbeeld.....

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:19

Stef daar heb je mijn support in.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:23

Dat handelaren bij de zogenoemde "snelle handel" (goedkopere paarden) niet keuren omdat de kosten niet in verhouding staan tot de opbrengsten snappen we allemaal. Daarom moet je dus ook extra alert zijn bij de aanschaf van zo'n dier. Spaar dus liever wat door en koop een goed en vooraf gekeurd paard.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:26

Helemaal mee eens......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:27

daffie1986 schreef:
Sorry hoor. Vindt dit topic echt belachelijk worden, mensen die temmen terwijl ze het topic zelf zo gemaakt hebben door al hun sugesties echt triest. Bokt is een discusieforum, maar ts start een informatietopic en dus geen discusie. Vindt het nogmaals belachelijk dat TS ongeveer gedwongen wordt om duidelijkheid te geven, volgens mij snappen jullie het niet helemaal, niemand is verplicht om zich te verantwoorden aan mede bokkers. Tuurlijk kun je vragen hebben aan TS en als ze niet reageerd, jammer dan. Ik heb zelf in de paarden gewerkt en op veel verschillende bedrijven stage gelopen, de meeste handelaars laten een paard tot 4000 euro ook niet keuren, zelfs niet klinisch, maarjah die handelaars zijn natuurlijk ook dom omdat ze inzien dat als hun paard kopen voor 2000 euro het niet reeël is als keuringskosten, de kostprijs en winst maken er nog bij moet komen.

Wat gebeurt is is gebeurt het paard is niet gekeurd, klaar, dus geef gewoon antwoord op de vraag. Als iemand van z'n paard valt, had ie er dan maar nooit op moeten gaan zitten? Achteraf geklets is altijd erg makkelijk. Een heel bekend gezegde zegt: "Leren doe je met vallen en opstaan", zijn jullie nooit plat op je *** gegaan dat je achteraf dacht "dom, had ik dat maar niet gedaan"?

Ik heb ondertussen al meerdere keren getemd en pb's gestuurd en snap niet waarom dit topic uberhaupt nog open is.

Je moet bokkers niet verwijten dat ze vragen stellen n.a.v. een post.
Dat gebeurt toch continu op Bokt? Iemand stelt een vraag en bokkers reageren daarop. Soms loopt dat wat uit de hand.
Ik had eerlijk gezegd al lang een slotje verwacht.

Maar wat keuren betreft, ik was verplicht om te laten keuren i.v.m. de verzekering die ik wil.
Maar al kocht ik een paard van € 1000 dan liet ik hem in ieder geval sowieso klinisch keuren, maar de kans is groot toch ook op de foto's. Maar dat is dan om het verdriet te besparen. Die € 1000 boeit me niet als je die kwijt zou zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:07

stef schreef:
superwoman schreef:

Maar als ik het niet weet, kan ik ook niks verbergen

Verkopers hebben meldingsplicht, maar hebben die in Nederland ook onderzoeksplicht? Dus moet een verkoper onderzoeken of zijn paard gezond is?
En hoe gaan we dan om met röntgenfoto's die, immers, niets meer zijn dan een momentopname en een voorspelling.

Hebben ze daarvoor niet antedateringtermijnen in het leven geroepen? Vaststellen of een aandoening al bestond voor een bepaalde datum (koopdatum)
Spat bijv. 3 maand
maandblindheid 8 weken
stalondeugden: enkele dagen
OC: paard jonger dan 1 jaar 3 weken. Ouder dan 1 jaar: 3 maand
Cornage: 4 weken

En wat ik zeker vaker zie gebeuren is dat de omgekeerde bewijs last bij de koper neer gelegd wordt en minder vaak bij de verkoper.

Logischer wijs zou je kunnen bedenken dat wanneer de verkoper bijv. röntgen foto's had laten maken waarop iets zichtbaar zou kunnen zijn, dan had de koper dat ook kunnen doen in zijn/haar onderzoeksplicht.
tenminste dat vind ik dan weer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:10

Babootje schreef:
Superwoman; in het geval dat je bij een handelaar hebt gekocht krijg je dus "zomaar" je gelijk. Daar is nu juist dat consumentenkooprecht voor. Om kopers te beschermen tegen "deskundigen" die kopers een kat in de zak verkopen. Ik wil het nu niet meer over onderzoeksplicht hebben want ik geloof dat ik dit nu zeker 6 of 7 keer hier heb uitgelegd. LEZEN. De meldingsplicht van de verkoper gaat BOVEN de onderzoeksplicht van de koper; mits je bij een handelaar hebt gekocht, want die wordt door de wet beschouwd als "deskundige". Moet je wel een advocaat in de arm nemen als de koper het paard niet "zomaar"wil terugnemen. Maar geloof me. De meeste handelaren weten echt wel waar te staan, alleen weinig kopers kennen ook echt hun rechten.

Sorry, maar ik vind je post niet zo netjes als je "lezen" in hoofdletters moet zetten. Geloof dat ik ook een normale post heb neergezet en mag imo wel hetzelfde terug verwachten.
Het was overgens iets wat ik al wist en idd tig x gelezen heb!

Mijn ervaring, waar ik er gelukkig op dit vlak niet 1 uit eerste hand heb én het alweer een poosje geleden is - is dat het via een rechtzaak niet altijd even makkelijk gaat. Je moet wel een geldige reden hebben om onder de verkoop uit te kunnen en ik betwijfel of de ts dat heeft, zeker gezien z'n opstelling want hij stond al op hoge poten over de rotstraal. Ik wéét dat de verkoper ruimte moet krijgen om het op te lossen en als de TS dat niet heeft gegeven, dan krijgt hij duis niet "zomaar" gelijk. Dat recht hebben en recht krijgen ook verschillende dingen zijn is ook nog zoiets....