[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:59

doom schreef:
Maar een trailer trekken met benzine moet dus gewoon wel kunnen?
Ja, dat kan zeker. Een dieselmotor is - vooral als het een turbomotor is - alleen een flink stuk koppelrijker en voorkomt dus dat je in lastige situaties ineens moet gaan terugschakelen.

Hoog in de toeren levert een atmosferische benzinemotor z'n pk'tjes meestal ook wel, als ik de Brienenoord op zou moeten met een trailer achter een Pajero Pinin 1.8 GDI of een Citroën C5 1.8 16V zou ik 'm denk ik al voor de helling in de drie zetten en zodra het steiler begon te worden voetje op de vloer doen. Je moet iets meer anticiperen met zo'n benzinemotor, maar het is zeker te doen.

Moderne benzinemotoren met een turbocompressor doen overigens nauwelijks onder voor moderne diesels als het om koppel gaat, maar beschikken ook nog eens over een enorm topvermogen omdat ze wat hogere toerentallen kunnen draaien. De Citroën C5 1.6 THP, VW Jetta/Golf 1.4 TSI, Skoda Yeti/Superb 1.8 TSI en Fiats/Alfa's met de 1.4 TurboJet motoren zijn allemaal echt beresterk bij toerentallen net boven stationair. Als je 60 km/h in de hoogste versnelling rijdt met een Jetta 1.4 TSI 160pk en je geeft volgas word je stevig in je stoel gedrukt.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:54

Aimee schreef:
ikke schreef:
Oudere Disco's hebben een 2,5 tdi (in vaktermen: een 200tdi of een 300tdi). Prima motoren, als de retrofit in de 300tdi er maar in zit.
Leren onderhouden? http://www.lrch.nl :D


Zeg... Ik ben en blijf natuurlijk wel een vrouw hè :D
Wat is de retrofit? :o

M'n vriend is inderdaad lid geworden :j

Ah, dan zie ik je de 21e in Veldhoven?

De 300tdi had een foutje in het ontwerp. Door een aanpassing (retrofit) werd dat opgelost. Dat is ondertussen al zo lang geleden (de eerste 300tdi's zijn van 1994) dat ze het allemaal wel zullen hebben.
Ik ken vrouwen die hun hand niet omdraaien voor een motorrevisie. Sterker nog; ik ken vrouwen die in een avond een racemotor van een Healey bouwen.........

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:15

ikke schreef:
Ik ken vrouwen die hun hand niet omdraaien voor een motorrevisie. Sterker nog; ik ken vrouwen die in een avond een racemotor van een Healey bouwen.........
Zo ken ik er idd ook één, die niet vies is van vettige vingers. Ze stond vorige week in de AutoWeek bij klokje rond ;) (de witte Smart Roadster)

Aimee

Berichten: 11864
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:14

ikke schreef:
Ah, dan zie ik je de 21e in Veldhoven?

De 300tdi had een foutje in het ontwerp. Door een aanpassing (retrofit) werd dat opgelost. Dat is ondertussen al zo lang geleden (de eerste 300tdi's zijn van 1994) dat ze het allemaal wel zullen hebben.
Ik ken vrouwen die hun hand niet omdraaien voor een motorrevisie. Sterker nog; ik ken vrouwen die in een avond een racemotor van een Healey bouwen.........


Euh.... Wat is er dan? :o Lijkt me wel leuk, maar ik hou niet echt bij waar m'n vriend gaat en staat :D

Aha! Die van mij is van '96.
Die motorrevisie laat ik aan een ander over, maar volgens mij heb ik wel aardig door wat er aan een auto scheelt. Puur op gehoor en gevoel, maar ik heb er tot nu toe nog niet naast gezeten (tot grote ergernis van degene die het onderhoud uitvoert ;) :') )

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:25

Aimee schreef:
ikke schreef:
Ah, dan zie ik je de 21e in Veldhoven?

De 300tdi had een foutje in het ontwerp. Door een aanpassing (retrofit) werd dat opgelost. Dat is ondertussen al zo lang geleden (de eerste 300tdi's zijn van 1994) dat ze het allemaal wel zullen hebben.
Ik ken vrouwen die hun hand niet omdraaien voor een motorrevisie. Sterker nog; ik ken vrouwen die in een avond een racemotor van een Healey bouwen.........


Euh.... Wat is er dan? :o Lijkt me wel leuk, maar ik hou niet echt bij waar m'n vriend gaat en staat :D

http://www.landroverclubholland.nl/inde ... -veldhoven
Aimee schreef:
Aha! Die van mij is van '96.
Die motorrevisie laat ik aan een ander over, maar volgens mij heb ik wel aardig door wat er aan een auto scheelt. Puur op gehoor en gevoel, maar ik heb er tot nu toe nog niet naast gezeten (tot grote ergernis van degene die het onderhoud uitvoert ;) :') )

Er valt genoeg te horen en te voelen aan zo'n tdi :D vooral wanneer de stuurkogels wat ouder worden en de wagen een beetje gaat zwabberen. Had mijn oude Disco ook last van. Geeft wel leuke effecten op je passagier, zo aan 130km/h }:) Niet dat er iets gebeurt, maar niet iedereen vindt het grappig als de auto zo'n 10cm meer ruimte inneemt dan z'n feitelijke breedte......

Aimee

Berichten: 11864
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:47

ikke schreef:
http://www.landroverclubholland.nl/inde ... -veldhoven

Er valt genoeg te horen en te voelen aan zo'n tdi :D vooral wanneer de stuurkogels wat ouder worden en de wagen een beetje gaat zwabberen. Had mijn oude Disco ook last van. Geeft wel leuke effecten op je passagier, zo aan 130km/h }:) Niet dat er iets gebeurt, maar niet iedereen vindt het grappig als de auto zo'n 10cm meer ruimte inneemt dan z'n feitelijke breedte......


Oh dat is wel gaaf :j

Haha! Ik vind het eigenlijk wel cool, die auto geeft veel gevoel :j

We hebben twee oude auto's en het onderhoud levert hier thuis nog wel eens discussie op :+
Dan heb ik weer eens wat gevoeld, vindt m'n vriend dat maar onzin..... Wordt bij de garage mijn gelijk bewezen, of gaat precies dat kapot waarvan ik had gezegd dat het gemaakt moest worden :Y)

De mijne zwabbert trouwens (nog) niet echt.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:21

Aimee schreef:
ikke schreef:
http://www.landroverclubholland.nl/inde ... -veldhoven

Er valt genoeg te horen en te voelen aan zo'n tdi :D vooral wanneer de stuurkogels wat ouder worden en de wagen een beetje gaat zwabberen. Had mijn oude Disco ook last van. Geeft wel leuke effecten op je passagier, zo aan 130km/h }:) Niet dat er iets gebeurt, maar niet iedereen vindt het grappig als de auto zo'n 10cm meer ruimte inneemt dan z'n feitelijke breedte......


Oh dat is wel gaaf :j

Haha! Ik vind het eigenlijk wel cool, die auto geeft veel gevoel :j

We hebben twee oude auto's en het onderhoud levert hier thuis nog wel eens discussie op :+
Dan heb ik weer eens wat gevoeld, vindt m'n vriend dat maar onzin..... Wordt bij de garage mijn gelijk bewezen, of gaat precies dat kapot waarvan ik had gezegd dat het gemaakt moest worden :Y)

De mijne zwabbert trouwens (nog) niet echt.

Volgens mij kun jij beter zelf gaan sleutelen, dan gaat het tenminste niet stuk...... :D

Mijn Range zwabbert ook niet, het is ook een kwestie van onderhoud en daar heeft de vorige eigenaar duidelijk NIET op bezuinigd!
Stuurkogels kosten de wereld niet, maar de Disco heeft er nooit opmerkingen over gekregen bij de APK en ik had er geen last van, dus ach.......

lisa_vita
Berichten: 80
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:32

picup, staat altijd wel leuk vind ik :+

Aimee

Berichten: 11864
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:39

ikke schreef:
Volgens mij kun jij beter zelf gaan sleutelen, dan gaat het tenminste niet stuk...... :D

Mijn Range zwabbert ook niet, het is ook een kwestie van onderhoud en daar heeft de vorige eigenaar duidelijk NIET op bezuinigd!
Stuurkogels kosten de wereld niet, maar de Disco heeft er nooit opmerkingen over gekregen bij de APK en ik had er geen last van, dus ach.......


:D

Mijn Land Rover heeft duidelijk wat te vaak en te lang onder de modder gezeten :+
Voor de rest is ie prima onderhouden.



Ik bedacht me van het weekend trouwens nog dat een kennis die Volvo onderhoudsmonteur is geweest ons eens heeft aangeraden op zoek te gaan naar een oude Volvo met turbo benzine motor.
Daar heeft Volvo ook oudjes van rond rijden die wat betreft vermogen en koppel prima zouden moeten kunnen trekken. Wel even goed zoeken en kijken in welke staat ze zijn.

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:40

Bmw x5 en Bmw x1 *\o/*

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:41

Aimee schreef:
Ik bedacht me van het weekend trouwens nog dat een kennis die Volvo onderhoudsmonteur is geweest ons eens heeft aangeraden op zoek te gaan naar een oude Volvo met turbo benzine motor.
Daar heeft Volvo ook oudjes van rond rijden die wat betreft vermogen en koppel prima zouden moeten kunnen trekken. Wel even goed zoeken en kijken in welke staat ze zijn.

Er staat hier in de buurt nog een aardige 960 te koop; voor de liefhebber.....

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:03

Saab heeft ook van dat soort auto's gebouwd. De zescilinder was niet populair in Scandinavië, al die merken maakten grote viercilinders al dan niet geholpen met wat turbodruk.
Volvo is begin jaren '90 begonnen met de vijfcilinder.

Aimee

Berichten: 11864
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:05

Aha!

Nou ja, da's allicht handige info voor degene die een geschikte benzine auto zoekt om mee te trekken :j

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:17

Idd! Audi deed vroeger ook mee trouwens. 2.2 en 2.3 liter vijfcilinder turbomotoren van dat merk zijn legendarisch, maar op een paar uitzonderingen na wel vooral gemaakt voor veel vermogen bij hoge toerentallen, in tegenstelling tot Saab en Volvo.

Oorsprong daarvan zit met name ook in het doel: Audi maakte de 5T voor rally-homologatie, Saab en Volvo niet. Die eerste Audi vijfcilinder zie je in het filmpje hieronder, het woord "vijfcillinderhuil" is ongeveer met deze auto ontstaan :)



mocht je je afvragen wat het geluid allemaal veroorzaakt, het gefluit/"gespuug" tussendoor (op schakelmomenten) is een aflaatklep van de turbo, komt dus ook bij turbomotoren voor met andere cilinderaantallen, maar niet allemaal.

Overigens loont het de moeite om je eens te verdiepen in de eigenschappen van een turbomotor (hoe te onderhouden en ook heel te houden, warmrijden en afkoelen enz.) als je geen torenhoge onderhoudskosten wil.

Er zijn veel mensen die bijv. een Saab 9-3 of 9-5 met turbomotor gereden hebben en steen en been klagen dat de motor niet betrouwbaar is. Die blokken zijn oersterk, ze vragen alleen een bepaalde manier van behandelen. Een turbocompressor is heel erg fijne techniek en zo'n turbine draait 100.000-150.000 tpm (bij sommige moderne auto's zelfs nog meer). Gezien er meerdere soorten metaal in voorkomen moet je dus voorkomen dat de boel plotseling heet wordt, of extreem afkoelt.

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:00

Ik begrijp dat dit topic bedoeld is voor alle auto/trailer gerelateerde vragen. Mijn vraag ziet specifiek op leaseauto's:

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een geschikte auto om een trailer te trekken. Via mijn werk heb ik de mogelijkheid om een auto te leasen en gezien het aantal kilometers dat ik rij lijkt dat ook een voordelige optie. Ik geef niks om automerken, dus ik ben eigenlijk puur op zoek naar de goedkoopste leaseauto die (veilig) voor de trailer kan. Ik heb mijn BE rijbewijs en de combinatie trailer / paard weegt ongeveer 1.200 kg.

Via de zoekfunctie heb ik al verschillende topics gevonden met de vraag welke auto voor de trailer kan. Ik ben echter specifiek op zoek naar de goedkoopste veilige optie in de lease. De bijtelling is nog redelijk eenvoudig te berekenen (% maal prijs) maar vooral de leaseprijzen zijn heel lastig te vergelijken.

Dus mijn vraag: is er iemand anders die dit al eens heeft uitgezocht? Zijn er auto’s met 14% / 20% bijtelling die een trailer (1200 kg) kunnen trekken en waarvan de leaseprijs niet al te hoog is?

tampert

Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:54

ik trek met een Ford Mondeo 2.0 diesel een anderhalfs paard trailer en dat bevalt uitstekend.Deze auto mag 1800 kilo trekken en dat doet hij ook probleemloos.Zorg wel dat je remschijven in orde zijn.

Lotte_Wessel

Berichten: 3588
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:01

Wij trekken een 2 paards trailer met een Volvo XC90 en dit gaat ook super! Auto kan 2250kg trekken zonder moeite dus dat gaat ook altijd prima :)
Staan ook meestal 2 paarden in en trailer zelf is 800kg dus kan ook prima :) Ben ik heel blij mee, kan ik lekker met beide paarden op stap. Maar sowiezo een hele fijne auto, de volvo XC90! Echt heel blij mee!

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:19

KatrienVB schreef:
Ik begrijp dat dit topic bedoeld is voor alle auto/trailer gerelateerde vragen. Mijn vraag ziet specifiek op leaseauto's:

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een geschikte auto om een trailer te trekken. Via mijn werk heb ik de mogelijkheid om een auto te leasen en gezien het aantal kilometers dat ik rij lijkt dat ook een voordelige optie. Ik geef niks om automerken, dus ik ben eigenlijk puur op zoek naar de goedkoopste leaseauto die (veilig) voor de trailer kan. Ik heb mijn BE rijbewijs en de combinatie trailer / paard weegt ongeveer 1.200 kg.

Via de zoekfunctie heb ik al verschillende topics gevonden met de vraag welke auto voor de trailer kan. Ik ben echter specifiek op zoek naar de goedkoopste veilige optie in de lease. De bijtelling is nog redelijk eenvoudig te berekenen (% maal prijs) maar vooral de leaseprijzen zijn heel lastig te vergelijken.

Dus mijn vraag: is er iemand anders die dit al eens heeft uitgezocht? Zijn er auto’s met 14% / 20% bijtelling die een trailer (1200 kg) kunnen trekken en waarvan de leaseprijs niet al te hoog is?

Om te beginnen moet je dan weten wat voor auto's je mag leasen; welke tarieven de maatschappij hanteert; of daar voorwaarden bij horen ten aanzien het aanpassen van de auto (zelf plaatsen van accessoires is niet altijd toegestaan!!!) en wat je werkgever daar verder nog voor regels op loslaat.

Kortom, je zult eerst zelf uit moeten zoeken wat de randvoorwaarden zijn van je werkgever en de leasemaatschappij, voordat je zelfs maar een voorselectie kunt maken in potentieel geschikte auto's.
Er zullen bosjes mensen zijn die dit al eens hebben uitgezocht, maar er zijn zoveel verschillende randvoorwaarden, dat het advies van een ander feitelijk zinloos is, omdat de randvoorwaarden totaal anders (kunnen) zijn.

Persoonlijk is het mijn ervaring dat wanneer je meer eisen stelt aan een leaseauto dan dat je een koekblik wil wat je snel en veilig van A naar B brengt, een eigen auto veelal goedkoper is.
Ja, ik weet dat je voor het geld geen identieke nieuwe auto kunt rijden, maar ik heb ook helemaal geen behoefte aan een nieuwe auto! Denk dus goed na wat je wil, alvorens je eraan begint!

silviaklein
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:24

een landrover freelander... en rijdt heel erg goed..

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:30

Ik mag in principe alle soorten auto's leasen inclusief SUV's en cabrio's, zolang ik maar binnen het budget blijf. Ook accessoires is geen probleem. Gezien het aantal km's dat ik rij ben ik met leaseauto goedkoper uit dan met een eigen auto die een trailer kan trekken (alleen al aan benzine rij ik mijn bijtelling er makkelijk uit).

Wat lastiger is is wat de tarieven van de leasemaatschappij zijn, daar kom ik pas achter als ik een offerte indien en om te voorkomen dat ik voor heel veel verschillende auto's offertes in moet dienen hoop ik dat iemand hier ervaring heeft. Natuurlijk zullen de prijzen niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn, maar een indicatie is al fijn!

Overigens heb ik de tip gekregen dat ik op de website van autoweek ook op trekgewicht en bijtelling kant zoeken. Met een snelle zoekactie heb ik daar al wat opties gevonden, de citroen c4, hyundai i30, kia pro-ceed en de kia venga (hoewel ik bij de laatste mijn twijfels heb).

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:35

@ KatrienVB 1200 kg ga je met 14% bijtelling niet redden, met 20% wel.

Zakelijk contact vroeg me dit laatst ook, zij heeft een nieuwe Citroën C4 e-HDI besteld.

112 pk (maar bij haar leasemaatschappij mag ze nog chippen, dus dat wordt ws. ca. 140), weegt 1265 kg leeg en mag 1550 kg aan de hobbyknobbel (met 75 kg kogeldruk).
Verder als ik me goed herinner Kia C'eed en Hyundai i30, i40 ook maar die was nog niet leverbaar.
Dan nog Seat Leon, Skoda Octavia, Peugeot 308 meen ik en natuurlijk VW Golf/Jetta.

De rest was boven budget (meen dat ze tot 32.000 kon leasen).

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:46

KatrienVB schreef:
Ik mag in principe alle soorten auto's leasen inclusief SUV's en cabrio's, zolang ik maar binnen het budget blijf. Ook accessoires is geen probleem. Gezien het aantal km's dat ik rij ben ik met leaseauto goedkoper uit dan met een eigen auto die een trailer kan trekken (alleen al aan benzine rij ik mijn bijtelling er makkelijk uit).

Wat lastiger is is wat de tarieven van de leasemaatschappij zijn, daar kom ik pas achter als ik een offerte indien en om te voorkomen dat ik voor heel veel verschillende auto's offertes in moet dienen hoop ik dat iemand hier ervaring heeft. Natuurlijk zullen de prijzen niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn, maar een indicatie is al fijn!

Overigens heb ik de tip gekregen dat ik op de website van autoweek ook op trekgewicht en bijtelling kant zoeken. Met een snelle zoekactie heb ik daar al wat opties gevonden, de citroen c4, hyundai i30, kia pro-ceed en de kia venga (hoewel ik bij de laatste mijn twijfels heb).

De leasemaatschappij kan je gewoon de tarieven van verschillende auto's opgeven, daar zijn gewoon prijslijsten voor.

Tip: Wat je nu opsomt is voor de wanna-bees (in een Kia zou ik nog niet dood gevonden willen worden!). Ga een slagje groter zitten en deins ook niet terug voor minder voor de hand liggende keuzes, zoals Skoda (octavia). Let erop dat je voldoende kogeldruk mag hebben; vuistregel 75kg! Dat gaan bovengenoemde types zeer waarschijnlijk niet redden.

Wil je gewoon geen gedonder: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Scoda Superb, dat soort of groter. Enne, neem NIET de kleinste motor! Power heb je nooit te veel!! Kijk en vergelijk terdege de specificaties op de sites van de importeurs, zodat je zeker weet dat de versie die je kiest ook kan wat je ermee wil.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:54

@ ikke: Da's waarschijnlijk omdat je nog nooit in een Kia gereden hebt := de i30 die ik had was serieus een fijnere auto dan de Audi A4 2.7 TDI die ik gereden heb. wat feller op het gas, neutraler stuurgedrag (audi wil vooral rechtdoor in bochten en gewicht verplaatsen in een S bocht heeft ie nog nooit van gehoord.. i30 heeft ook flink last van onderstuur, maar doet 't prettiger dan die A4), en minder elektronische problemen. Gek genoeg lijkt de i30 nauwelijks last te hebben van een zware last aan de hobbyknobbel, alsof de trekhaak boven op het dak zat en het gewicht mooi verdeelde ipv achter/onderaan de auto.
Skoda Fabia (vorige type) en Octavia (eerste serie van huidige type) kregen allebei best wel gripproblemen bij optrekken vanuit stilstand.

i30 wilde trouwens ook behoorlijk hard lopen (al is m'n vorige baas vast niet blij als ie dat leest := )

Verder is een maatje Mondeo of Superb voor de gemiddelde leaser simpelweg niet weggelegd als het al mag. Bij een eerdere werkgever mocht ik geen grotere auto leasen dan m'n leidinggevende, moest 1 klasse lager zijn. Hij reed Mondeo.. dus dan zit je direct vast aan Focus/Octavia/C4 enz.

Overigens heeft de motor van een Citroën C4 1.6 e-HDI met een chipje zeker geen moeite met de massa van een trailer. Zo'n ding heeft standaard al evenveel vermogen en koppel als een eind jaren '90-er Discovery 300 TDI. Waarschijnlijk meer, gezien de meeste blokken wel wat pk'tjes verliezen door de jaren heen. Dat ie wat harder slijt dan een BMW X5 of een nieuwe Defender... da's het probleem van de leasemaatschappij vind ik. Als je 'm verder goed onderhoudt (olie bijhouden, zorgen dat ie warm is voor ie echt hard moet werken) hebben ze mijns inziens niks te klagen.

ikke

Berichten: 38645
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:07

HLPhoto schreef:
@ ikke: Da's waarschijnlijk omdat je nog nooit in een Kia gereden hebt := de i30 die ik had was serieus een fijnere auto dan de Audi A4 2.7 TDI die ik gereden heb. wat feller op het gas, neutraler stuurgedrag (audi wil vooral rechtdoor in bochten en gewicht verplaatsen in een S bocht heeft ie nog nooit van gehoord.. i30 heeft ook flink last van onderstuur, maar doet 't prettiger dan die A4), en minder elektronische problemen. Gek genoeg lijkt de i30 nauwelijks last te hebben van een zware last aan de hobbyknobbel, alsof de trekhaak boven op het dak zat en het gewicht mooi verdeelde ipv achter/onderaan de auto.
Skoda Fabia (vorige type) en Octavia (eerste serie van huidige type) kregen allebei best wel gripproblemen bij optrekken vanuit stilstand.

i30 wilde trouwens ook behoorlijk hard lopen (al is m'n vorige baas vast niet blij als ie dat leest := )


Ik heb inderdaad nooit Kia gereden; zoals gezegt, ik wil er nog niet dood in gevonden worden.

HLPhoto schreef:
Verder is een maatje Mondeo of Superb voor de gemiddelde leaser simpelweg niet weggelegd als het al mag. Bij een eerdere werkgever mocht ik geen grotere auto leasen dan m'n leidinggevende, moest 1 klasse lager zijn. Hij reed Mondeo.. dus dan zit je direct vast aan Focus/Octavia/C4 enz.

Overigens heeft de motor van een Citroën C4 1.6 e-HDI met een chipje zeker geen moeite met de massa van een trailer. Zo'n ding heeft standaard al evenveel vermogen en koppel als een eind jaren '90-er Discovery 300 TDI. Waarschijnlijk meer, gezien de meeste blokken wel wat pk'tjes verliezen door de jaren heen.

Een Disco 300tdi is leuk speelgoed, maar ik prefereer de V8, zoals je weet. Zelfs de Amerikaanse versie met 170pk laat je niet in de steek....

Ik kan niet beoordelen wat de regels zijn bij anderen; dat geef ik ook aan. Je zult eerst je grenzen moeten kennen (vanuit werkgever en maatschappij) voordat je zelfs maar aan selecties kunt denken.

Dat je geen grotere auto mag rijden dan de baas is een reden waarom ik geen leaseauto meer wil. Ik ben al jaren gewend grotere auto's te rijden dan de gemiddelde directeur (ik heb nog eens serieus overwogen een Rolls Royce te kopen....) en doe dat dus nog steeds. Bovendien mag mijn baas dan de dikke afschrijving dokken, dan rijd ik voor minder geld meer auto.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:27

tsja.. niet bij alle werkgevers kan je dat maken (eigenlijk bij de meeste niet), dus als je een beetje pech hebt heb je dan een leaseauto EN een rolls royce of land rover discovery voor de deur.

toen ik bij een eerder werkgever voorstelde om met een eigen 4x4 naar de klant te gaan kreeg ik simpelweg de response dat hij - als ik dan met m'n eigen auto reed - wel verwachtte dat dat een representatieve auto was.

4x4, cabrio, limousine.. all out of the question. bij voorkeur gewoon een stationcar en het liefst Audi, BMW of Saab.

verderrr.. voor de hoeveelheid die ik nu met een trailer rijd heb ik voldoende vertrouwen in een stevige personenauto. in een Citroën C4 of een Hyundai i30 heb je qua wegligging meer dan één streepje voor op een oude 4x4. Denk dat dat het (eigenlijk steeds kleiner wordende) verschil in gewicht behoorlijk uitvlakt. Als je dan uiteindelijk toch ergens tegenaan moet rijden... dan zit ik liever in een C4/i30 dan in een (wat oudere) Defender, Discovery, Landcruiser of Korando. De ontwikkelingen op veiligheidsgebied gaan echt idioot snel.

Feit is wel dat meer gewicht maakt dat een auto in het grensgebied makkelijker de controle behoudt, dus een zware personenauto heeft zeker z'n voordelen (ook in dat opzicht: hoe nieuwer hoe beter :+ ). M'n vroegere lease-C4 (1e type) woog ook bijna 1500kg rijklaar :=