doom schreef:Ja, dat kan zeker. Een dieselmotor is - vooral als het een turbomotor is - alleen een flink stuk koppelrijker en voorkomt dus dat je in lastige situaties ineens moet gaan terugschakelen.Maar een trailer trekken met benzine moet dus gewoon wel kunnen?
Hoog in de toeren levert een atmosferische benzinemotor z'n pk'tjes meestal ook wel, als ik de Brienenoord op zou moeten met een trailer achter een Pajero Pinin 1.8 GDI of een Citroën C5 1.8 16V zou ik 'm denk ik al voor de helling in de drie zetten en zodra het steiler begon te worden voetje op de vloer doen. Je moet iets meer anticiperen met zo'n benzinemotor, maar het is zeker te doen.
Moderne benzinemotoren met een turbocompressor doen overigens nauwelijks onder voor moderne diesels als het om koppel gaat, maar beschikken ook nog eens over een enorm topvermogen omdat ze wat hogere toerentallen kunnen draaien. De Citroën C5 1.6 THP, VW Jetta/Golf 1.4 TSI, Skoda Yeti/Superb 1.8 TSI en Fiats/Alfa's met de 1.4 TurboJet motoren zijn allemaal echt beresterk bij toerentallen net boven stationair. Als je 60 km/h in de hoogste versnelling rijdt met een Jetta 1.4 TSI 160pk en je geeft volgas word je stevig in je stoel gedrukt.