ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:37

Onhandig eigenlijk dat het zoveel scheelt.
Manlief zei ook na zijn cursus deze week dat hij vond ook dat die tandemasser achter de bestelbus van de rijschool veel anders reed dan eigen auto met sleurhut.

Melia

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:37

Voordeel is dan wel weer dat wij een bus hebben dus dat scheelt weer. :j

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:40

Ik heb vandaag mijn E-rijbewijs gehaald. Heb in totaal 6 uur les gehad en tussendoor nog een paar keer geoefend. Ik vond het totaal niet moeilijk eigenlijk, ook de bijzondere verrichtingen niet. :) Moest in Emmeloord afrijden wat ik zelf wel erg relaxt vond tegenover Utrecht waar ik toen voor mijn B moest afrijden.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:41

Gefeliciteerd Marloesjuh.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:41

Gefeliciteerd, wat voor (theorie)vragen stelden ze jou? :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:43

Laurabram schreef:
Onhandig eigenlijk dat het zoveel scheelt.
Manlief zei ook na zijn cursus deze week dat hij vond ook dat die tandemasser achter de bestelbus van de rijschool veel anders reed dan eigen auto met sleurhut.

Mjah... Ik denk dat je dat toch niet voorkomt. De een haalt zijn E om met een bedrijfsaanhanger te rijden, de ander om voornamelijk met een trailer te kunnen rijden en weer een ander omdat-ie een gigantische caravan wil verslepen. En er zit nou eenmaal verschil tussen al die aanhangers. Dan zou je iedereen met de aanhanger moeten laten rijden waarmee hij/zij het meest de weg op gaat en dat is gewoon niet te realiseren. Het is even wennen, zo'n lesaanhanger, dat wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:44

Gefeliciteerd Marloesjuh! 8-)

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:46

Henrieke schreef:

Dankuwel allemaal. :D

Ze stelden onder andere vragen over het ledig gewicht en wat ie maximaal mocht trekken ed. Had het kentekenbewijs erbij dus kon zo alles opnoemen. Buiten bij de aanhanger werden er vragen gesteld waar je op moet letten als je aanhanger rijdt (geen rotzooi op of onder de aanhanger), de verlichting en hoe het zat met de lading dus waar je die het beste kon plaatsen enzo ivm kogeldruk en dergelijke. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:49

Henrieke schreef:
Tja trailer heb ik niet, aanhanger is wel groot hoor, of nouja, hoelang zal hij zijn, 2/3 meter, en dan nog het stuk ervoor zegmaar waar je 'm aan de trekhaak hebt is ook nog aardig lang.

Leek me ook al sterk dat je zo alles uit een boekje voor kon lezen. M'n theorieboek ook maar eens doornemen :j, scheelt weer.

Het scheelt al wel of de aanhanger 2 of 4 wielen heeft (beide zijn overigens eenassig). Het gevoel dat eentje met vier wielen (net zoals bij een trailer) geeft komt al veel meer overeen met je lesaanhanger. Eentje met twee wielen is gewoon rot om bochtjes achteruit mee te doen, zo eentje koppel ik dan nog liever af. :))

Veel theorie van je B-examen komt ook wel weer terug tijdens het lessen. En zolang je jezelf geen 'slechte' gewoontes hebt aangeleerd valt het ook nog wel mee met afleren. Ik moest mezelf vooral weer aanleren dat ik twee handen aan het stuur hield en dat ik mijn stuur niet overpakte. :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:51

En goed spiegelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:56

Henrieke schreef:

Eerder in het topic is het ook al aan de orde geweest, ik weet niet of de dat ook gelezen hebt?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:02

Ik moest bij bochtje achteruit wél over mijn schouder en uit het raampje kijken omdat de spiegels de beweging en de afstand buiten vertekenen. Maar ook in een (half) dichte bus heeft het zin hoor, over je schouder kijken.

Theorie bij mij: lengte/breedte/hoogte aanhanger, gewicht, soort inhoud en hoe ik dat wist, maximale hoogte aanhanger, waarom dat niet op de papieren stond.
Buiten kenteken lezen, controle punten opnoemen, waarom de witte en oranje lampjes op voor/zijkant aanhanger.

Mijn instructeur had een papiertje gemaakt met alle vragen die ze kunnen stellen, heb die eens overgetypt en wat door gelezen. Hij vroeg het ook regelmatig tijdens het lessen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:06

Voornamelijk op de spiegels achteruit, maar absoluut niet vergeten om óók af en toe eens over je schouder te kijken om te zien hoe het vanuit die hoek gaat. En idd, sowieso veel op je spiegels rijden tijdens het rijden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:37

@ Marloesjuh; Oke bedankt :D
@ Karin; Ja dat kan ik me voorstellen, nouja als ik iig maar weet hoe ik hem (goed) aan moet koppelen, en de losbreekrem hoe ik dat goed bevestig enzo en een beetje voel hoe dat is met zo'n aanhanger, dat scheelt in ieder geval weer voor m'n rijlessen. We hebben idd maar 2 wielen.
Scheelt dat ik nog niet zo heel lang uit die lessen ben zegmaar want ik weet nog wel hoe het moet, alleen doe ik het niet altijd :Y).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:00

Vanmorgen voor het eerst met levende lading gereden, bijna drie kwartier via buitengebied en bebouwde kom naar kliniek en weer terug. Geen idee hoe knol het vond, dat merken we de volgende keer wel als hij al dan niet de trailer weer in wil. :D

Ik had wel het idee dat hij rustig stond. Té rustig misschien, bij de laatste keer (rustig) afremmen om voor te sorteren op de terugweg was het *kloenk* *bonk* *rammel* - had ik 'm waarschijnlijk uit z'n slaapje geschud. :+

Moet er alleen rekening mee houden dat ik met een volle trailer niet wegkom in z'n 2 vanuit bijna stilstand, wat zonder trailer nog wel lukt. :D

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:10

Ik moet komende woensdag afrijden. Heb alleen niks gehoord over theorie o.i.d.... Krijg je alles op zo'n cursusdag te horen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:14

HelgaV schreef:
Ik moet komende woensdag afrijden. Heb alleen niks gehoord over theorie o.i.d.... Krijg je alles op zo'n cursusdag te horen?

ik kreeg bij de eerste les een papier met daarop de vragen die ze kunnen stellen en de antwoorden :)
Even navragen bij je rijschool dus :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:48

Ik zou het idd nog even navragen zodat je niet voor vreemde situaties komt te staan.Ik kreeg ook bij m'n 1e les de papieren mee met de dingen die ik moest weten. Maar manlief kreeg vorige week tijdens de cursus wel alles te horen wat hij moest kunnen beantwoorden. Hij zei alleen wel dat hij het wel fijn vond dat hij het van tevoren had kunnen doornemen, omdat ik die papieren al thuis had liggen. Je krijgt tijdens zo'n cursus dag toch al behoorlijk wat informatie over je heen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:50

ik had trouwens ook kopietjes gekregen van de autopapieren zodat ik kon aanwijzen waar het stond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:57

Laurabram schreef:
Ik zou het idd nog even navragen zodat je niet voor vreemde situaties komt te staan.Ik kreeg ook bij m'n 1e les de papieren mee met de dingen die ik moest weten. Maar manlief kreeg vorige week tijdens de cursus wel alles te horen wat hij moest kunnen beantwoorden. Hij zei alleen wel dat hij het wel fijn vond dat hij het van tevoren had kunnen doornemen, omdat ik die papieren al thuis had liggen. Je krijgt tijdens zo'n cursus dag toch al behoorlijk wat informatie over je heen.

Dat vond ik dus ook, ik kreeg helemaal niks van de rijschool en moest dus maar zorgen dat ik het wist. Daarom heb ik in de gauwigheid alles maar goed opgeslagen en op de terugweg naar huis gerepeteerd. Zoals bijvoorbeeld 5 punten waarop je de aanhanger moet controleren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:15

idd, de punten ter controle

waarom oranje/witte lampjes
5 soorten verlichting achterop
max hoogte/lengte breedte
je eigen lengte/breedte/hoogte en hoe je dat weet
gewicht aanhanger en hoe je dat weet
waar de registratienummers te vinden
gewicht onder de koppeling, max kogeldruk -> waar te vinden -> hoe te meten -> wat te doen bij te grote kogeldruk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:17

Eigenlijk had ik het wel makkelijker gevonden als de rijschool evene en A4tje had gehad waar alles op stond. Gelukkig kan ik veel onthouden en had ik snel een taktiekje ontwikkeld om niks over te slaan, maar als ik heeeeel zenuwachtig was geweest had ik het vast niet zo op kunnen dreunen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:21

ik heb wel mijn vragenlijst ergens, maar dan kloppen de afmetingen en het gewist niet voor je
maar weet je wel wat ze kunnen gaan vragen

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:26

Evelli schreef:
ik heb wel mijn vragenlijst ergens, maar dan kloppen de afmetingen en het gewist niet voor je
maar weet je wel wat ze kunnen gaan vragen

Dat zou super zijn!!
Zou je die willen sturen? :D

Verder bedankt voor de reactie allemaal!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:38

Dit is de vragenlijst die ik heb gehad. Heb even onze specefieke gegevens weggelaten:

Vragenlijst categorie BE

1.Wat voor gewicht mag de auto trekken?
2.Noem de lengte, breedte en hoogte van de combinatie.
3.Welke papieren moet je bij je hebben om met deze coombinatie te rijden? 2 x kentekenbewijs + rijbewijs
4.Wat is de maximale koppelingsdruk van deze aanhanger?
5.Hoeveel mag de kogeldruk maximaal zijn bij deze auto?
6.Waar kan je de kogeldruk vinden? Plaatje bij de trekhaak
7.Hoe noem je deze aanhanger?
8.Hoe zwaar mag de combinatie maximaal zijn?
9.Hoe weet je dat deze aanhanger bij de papieren hoort die je bij je hebt? Indentificatienummer
10.Waarom wil je de lengte, breedte en hoogte weten? Voor de borden
11.Moet deze aanhanger geremd zijn, zo ja wat voor rem zit er op?
12.Waar kan je het chassisnummer vinden bij de aanhanger?
13.Wat weegt de combinatie op dit moment?
14.Wanneer moet de auto gekeurd worden?
15.Moet de aanhanger gekeurd worden?
16.Hoe groot is het laadvermogen van de aanhanger?
17.Wat is het laadvermogen van de auto?
18.Welke verlichting moet er wettelijk op de aanhanger zitten? Achteruit, rem, mist, richting en kenteken
19.Waarom moet de lading in de aanhangergoed verdeeld zijn? Voor de wegligging
20.Wat is de minimale profieldiepte van de banden van de aanhanger? 1,6 mm
21.Waarvoor is de kabel die je bij de koppeling vastmaakt? Voor de handrem
22.Wat veranderdt er als de lading in de aanhanger niet goed vastzit? Het weggedrag
23.Wat is de maximale lengte van een combinatie? L 18.75
24.Waarom is de hoogte van de voertuigen niet vermeld op de papieren?
25.Wat is de maximale hoogte en breedte van de voertuigen? h 4 b 2,55
26.Hoe kan je makkelijk controleren of de koppeling goed op de trekhaak is bevestigd? Wieltje extra draaien, auto komt dan omhoog
27.Noem op wat je aan de achterkant van de aanhanger controleert? Verlichting, of het zeil dicht is, kenteken, driehoekreflectoren
28.Wat is de wielbasis van de aanhanger?
29.Wat moet je controleren aan de banden van de aanhanger? 1,6 mm profiel, 3,5 bandenspanning, ventieldopjes, geen bulten en scheuren
30.Als de aanhanger maximaal geladen is, mag deze auto de aanhanger dan trekken?

Gegevens zoveel mogelijk van de papieren afhalen. Ook moet je kunnen aanwijzen waar die gegevens staan.

Aanhanger: Lengte
Auto: Lengte
Totale lengte
Combinatie: Lengte: Breedte: Hoogte:

Volgorde aan- en afkoppelen:

Afkoppelen
1.Handrem erop
2.Kabels losmaken: handremkabel en stroomkabel
3.Koppeling eraf → wieltje neerdraaien

Aankoppelen
1.Koppeling erop → wieltje opdraaien + extra draai ter controle → auto komt omhoog
2.Kabels vastmaken: handremkabel en stroomkabel
3.Handrem eraf

Gegevens auto:
massa ledig voertuig:
toegestaan maximum massa:
laadvermogen:

Gegevens aanhanger:
massa ledig voertuig:
maximum massa voertuig:
laadvermogen:
lading aanhanger:

Gegevens combinatie: