[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:13

Yep. Ford S-Max is een diesel. Mag trouwens 1750 trekken zag ik net. Fijne ruime gezinsauto voor zowel onze meiden als hun 2 ponies :)

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:58

Ik val hier ook maar even binnen, aangezien ik verwend ben met mijn vorige auto en nu niet zo goed weet of ik goed doe aan mijn nieuwe aanschaf.

Mijn VW Passat 3.2 benzine 4WD met rijklaargewicht 1800 kg en trekvermogen 2200 kg is helaas overleden. Met deze auto trok ik regelmatig een 2paards trailer en lag ik super stabiel op de weg. Ook met paniekerige paarden of noodstops.

Gezien het aantal km`s dat ik rij word de volgende een diesel. Mijn oog is nu gevallen op een Ford Mondeo 2 liter diesel, rijklaargewicht 1500 kg en trekvermogen 2.000 kg. Ga ik spijt krijgen van deze auto? Of is dit een aardige optie als vervanging van mijn vorige? Overigens heb ik geen grote zware paarden meer en zal het aanhanger gewicht nooit boven de 1800 uitkomen. (heel bewust, ik hou graag wat ruimte)

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:09

Merel_Brit schreef:
Ik val hier ook maar even binnen, aangezien ik verwend ben met mijn vorige auto en nu niet zo goed weet of ik goed doe aan mijn nieuwe aanschaf.

Mijn VW Passat 3.2 benzine 4WD met rijklaargewicht 1800 kg en trekvermogen 2200 kg is helaas overleden. Met deze auto trok ik regelmatig een 2paards trailer en lag ik super stabiel op de weg. Ook met paniekerige paarden of noodstops.

Gezien het aantal km`s dat ik rij word de volgende een diesel. Mijn oog is nu gevallen op een Ford Mondeo 2 liter diesel, rijklaargewicht 1500 kg en trekvermogen 2.000 kg. Ga ik spijt krijgen van deze auto? Of is dit een aardige optie als vervanging van mijn vorige? Overigens heb ik geen grote zware paarden meer en zal het aanhanger gewicht nooit boven de 1800 uitkomen. (heel bewust, ik hou graag wat ruimte)

Bouwjaar? Een 2.0 turbo zal het nodige aan power hebben, maar als het een ongeblazen versie is, is ie misschien wat krapjes om lekker in je vermogen te zitten.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:26

De mondeo komt uit 2011. 140 PK 320 NM bij 1750 tpm

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:39

Merel_Brit schreef:
De mondeo komt uit 2011. 140 PK 320 NM bij 1750 tpm

Klinkt als een werkbare auto. Ik zou bij jouw opgegeven getallen liever ietsje meer power zien, maar dit gaat je zeer waarschijnlijk niet teleur stellen.
Wegrijden is geen enkel punt (koppel) maar op de snelweg ietsje scherper zijn op je medeweggebruikers en je eigen postie in het verkeer (vermogen).

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:43

De 163 pk versie (net als de 140 pk bij 3750 rpm) heeft zelfs 340 NM. Dat maximale koppel wel een fractie later, bij 2000 toeren. Aangezien vermogen = koppel x toeren zal dit blok bij 2000 toeren merkbaar sterker zijn dan de 140 pk versie.

Is dit blok te chip-tunen? Of net als vroeger bij Volvo, de dure high pressure turbo had gewoon een ander veertje op het overdrukventiel, ander veertje van een paar cent en x pk gewonnen en paar duizend gulden bespaard :D

Naath86
Berichten: 3886
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:19


Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:53

beetje off topic: gisteren mijn E-gehaald :) Moest er eens van komen. In een automaat (was ik niet gewend) en gewoon in de D-stand. Nog gevraagd naar toeren, Sportstand e.d. maar de instructeur vond dat ik veel te moeilijk deed

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:05

Eb01 schreef:
beetje off topic: gisteren mijn E-gehaald :) Moest er eens van komen. In een automaat (was ik niet gewend) en gewoon in de D-stand. Nog gevraagd naar toeren, Sportstand e.d. maar de instructeur vond dat ik veel te moeilijk deed

Hij hoeft jouw automaatrevisie (a 3500 euri's) niet te betalen........

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:10

ikke schreef:
Merel_Brit schreef:
De mondeo komt uit 2011. 140 PK 320 NM bij 1750 tpm

Klinkt als een werkbare auto. Ik zou bij jouw opgegeven getallen liever ietsje meer power zien, maar dit gaat je zeer waarschijnlijk niet teleur stellen.
Wegrijden is geen enkel punt (koppel) maar op de snelweg ietsje scherper zijn op je medeweggebruikers en je eigen postie in het verkeer (vermogen).


Rex_Rolfo schreef:
De 163 pk versie (net als de 140 pk bij 3750 rpm) heeft zelfs 340 NM. Dat maximale koppel wel een fractie later, bij 2000 toeren. Aangezien vermogen = koppel x toeren zal dit blok bij 2000 toeren merkbaar sterker zijn dan de 140 pk versie.

Is dit blok te chip-tunen? Of net als vroeger bij Volvo, de dure high pressure turbo had gewoon een ander veertje op het overdrukventiel, ander veertje van een paar cent en x pk gewonnen en paar duizend gulden bespaard :D


De 163PK versie is helaas niet zo veel te vinden, binnen budget en met alle opties die ik graag zou willen. Motor is overigens zeker te chiptunen. Voor 500 euro krijg je dan 170 PK en 400 NM, dat is zeker het overwegen waard! Wat meer power en wat meer reactievermogen in het verkeer. Bedankt voor de tips!

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:05

Morge ikke, wat zien ik, was je een beetje met de Panda aan het stoeien?


Afbeelding



_/-\o_

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:11

Haha :') _/-\o_

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:15

Rex_Rolfo schreef:
Morge ikke, wat zien ik, was je een beetje met de Panda aan het stoeien?


[ Afbeelding ]



_/-\o_

Zo af en toe moet je mensen wat te lachen geven, toch? :j :D

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:53

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die met een porsche cayenne of een volkswagen touareg al eens een trailer getrokken hebben.
Ik heb een porsche cayenne gezien die mij wel aanstaat, maar ik twijfel een beetje of het wel een echte trekauto is. ondanks de stats, v6 automaat 290pk en mag op papier wel 3500kg trekken.
Op papier mag zoveel, maar dit wil niet zeggen dat het er ook echt geschikt voor is.
Ik heb nu een toyota hilux (pickup) en die zijn natuurlijk wel gebouwd op het trekken van zwaren lasten.
die heeft ook geen last van een hoge kogeldruk door de bladveren achteraan.

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:58

inochiyo schreef:
ik vroeg me af of er hier mensen zijn die met een porsche cayenne of een volkswagen touareg al eens een trailer getrokken hebben.
Ik heb een porsche cayenne gezien die mij wel aanstaat, maar ik twijfel een beetje of het wel een echte trekauto is. ondanks de stats, v6 automaat 290pk en mag op papier wel 3500kg trekken.
Op papier mag zoveel, maar dit wil niet zeggen dat het er ook echt geschikt voor is.
Ik heb nu een toyota hilux (pickup) en die zijn natuurlijk wel gebouwd op het trekken van zwaren lasten.
die heeft ook geen last van een hoge kogeldruk door de bladveren achteraan.

Het probleem is meer of jouw rechtervoet die 290 paarden kan beheersen.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:05

ikke schreef:
inochiyo schreef:
ik vroeg me af of er hier mensen zijn die met een porsche cayenne of een volkswagen touareg al eens een trailer getrokken hebben.
Ik heb een porsche cayenne gezien die mij wel aanstaat, maar ik twijfel een beetje of het wel een echte trekauto is. ondanks de stats, v6 automaat 290pk en mag op papier wel 3500kg trekken.
Op papier mag zoveel, maar dit wil niet zeggen dat het er ook echt geschikt voor is.
Ik heb nu een toyota hilux (pickup) en die zijn natuurlijk wel gebouwd op het trekken van zwaren lasten.
die heeft ook geen last van een hoge kogeldruk door de bladveren achteraan.

Het probleem is meer of jouw rechtervoet die 290 paarden kan beheersen.

het lijkt me niet echt verantwoord om met een trailer achter je kont plankgas te geven.
die beheersing zal geen probleem zijn, heb al met meer dan dat mogen rijden.

ikke

Berichten: 38761
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:34

inochiyo schreef:
ikke schreef:
Het probleem is meer of jouw rechtervoet die 290 paarden kan beheersen.

het lijkt me niet echt verantwoord om met een trailer achter je kont plankgas te geven.
die beheersing zal geen probleem zijn, heb al met meer dan dat mogen rijden.

Het gaat erom of jij het gevoel hebt hoe zo'n auto aan het gas hangt en welke instelmogelijkheden er zijn (tegen electronica valt niet te chauffeuren). Dat je niet moet planken is niet de vraag; de vraag is of de auto zich zodanig laat beheersen dat het comfortabel is voor het paard. En nee, ik heb er nooit mee gereden, dus ervaring heb ik niet. Ik zou zeggen: maak een proefrit en voel 'm aan de tand :D en vooral niet bang zijn!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:53

Je moet dan het gaspedaal idd niet naar de bodem trappen :') een paar mm is genoeg. Ik ben zelf ook fan van bakken met veel pk's. Dan gebeurt er tenminste wat als je gas geeft :D

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:40

maar ik vraag het omdat er mss mensen zijn die regelmatig met die combi rijden dat er bepaalde dingen kapot gaat juist doordat je hem zo laat sleuren.
zoals bij sommige autos de koppeling snel aan vervanging toe omdat die er ondanks wat hij op papier kan er toch niet echt op gebouwd is

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:09

De koppeling heeft niet zozeer te lijden van het rijden. Wel van het manoeuvreren }:0

Samantha89

Berichten: 1191
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:11

Hallo, ik ben blij dat ik dit topic ben tegen gekomen! Want ik ben op zoek naar een auto die een 1 of anderhalf paards trailer met paard van 1.75 en rond de 700 kilo weegt mag trekken maar ook als gezinsauto kan functioneren. Ik heb een opel vectra uit 2003 op het oog, 1.8 90 kw 1275 gewicht en 1400 trekgewicht. Denken jullie dat dit haalbaar is?

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:13

Ken dat blokkie, zat in onze vorige Zafira. Met de Haflinger in de 1½ ging het prima, nog een paar honderd kilo extra er achter zou ik de voorkeur aan een sterkere motor geven. Het kan allemaal wel, zeker voor kleinere wegen naar les of een keer voor nood. Mocht je regelmatig langere stukken met de trailer rijden dan is een wat sterker blok toch wel lekker.

Voordeel van dit blok in de Zafira was de korte eindoverbrenging waardoor het vrij makkelijk was het blok goed op toeren te laten lopen. Zover ik weet is de 1.8 ook met de langere overbrenging van de diesel geleverd. Dat is prima zonder aanhanger, met 1400 kg aan de haak (en daar zit je snel aan, gewicht lege trailer is vaak een 100-150 kg hoger dan het leeggewicht op papier!) moet dat blokkie toeren draaien. Ik weet zo niet welke overbrenging de '03 Vectra 1.8 heeft, dat kan desgewenst opel-forum.nl je wel vertellen.

Samantha89

Berichten: 1191
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:47

Dankjewel voor je uitleg! Deze vectra is een benzine, ik wil de auto inderdaad eigenlijk alleen dan maar gebruiken uit nood, dus als ik een keertje naar de kliniek moet. Verder wil ik de auto ook gebruiken voor een aanhanger erachter om hooi en stro te halen. Verder ben ik eigenlijk niet van plan om met regelmaat lange afstanden te rijden met een trailer erachter, en dan denk ik dat het beter is om er een 1 paards trailer erachter te hangen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5532
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:58

Als je eens een keer een lange afstand moet rijden niet moeilijk doen en gewoon pakken wat je hebt. Als je het vaker zou doen zou ik persoonlijk niet voor een Opel 1.8 gaan maar de 2.2 nemen. Of zelfs een andere model/merk, in elk geval een auto die wat meer reserves heeft als ie 1400 kg moet trekken. Nu heb je immers de keuze.

Samantha89

Berichten: 1191
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:33

Bedankt voor je duidelijke uitleg!