
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Merel_Brit schreef:Ik val hier ook maar even binnen, aangezien ik verwend ben met mijn vorige auto en nu niet zo goed weet of ik goed doe aan mijn nieuwe aanschaf.
Mijn VW Passat 3.2 benzine 4WD met rijklaargewicht 1800 kg en trekvermogen 2200 kg is helaas overleden. Met deze auto trok ik regelmatig een 2paards trailer en lag ik super stabiel op de weg. Ook met paniekerige paarden of noodstops.
Gezien het aantal km`s dat ik rij word de volgende een diesel. Mijn oog is nu gevallen op een Ford Mondeo 2 liter diesel, rijklaargewicht 1500 kg en trekvermogen 2.000 kg. Ga ik spijt krijgen van deze auto? Of is dit een aardige optie als vervanging van mijn vorige? Overigens heb ik geen grote zware paarden meer en zal het aanhanger gewicht nooit boven de 1800 uitkomen. (heel bewust, ik hou graag wat ruimte)
Merel_Brit schreef:De mondeo komt uit 2011. 140 PK 320 NM bij 1750 tpm
Eb01 schreef:beetje off topic: gisteren mijn E-gehaaldMoest er eens van komen. In een automaat (was ik niet gewend) en gewoon in de D-stand. Nog gevraagd naar toeren, Sportstand e.d. maar de instructeur vond dat ik veel te moeilijk deed
ikke schreef:Merel_Brit schreef:De mondeo komt uit 2011. 140 PK 320 NM bij 1750 tpm
Klinkt als een werkbare auto. Ik zou bij jouw opgegeven getallen liever ietsje meer power zien, maar dit gaat je zeer waarschijnlijk niet teleur stellen.
Wegrijden is geen enkel punt (koppel) maar op de snelweg ietsje scherper zijn op je medeweggebruikers en je eigen postie in het verkeer (vermogen).
Rex_Rolfo schreef:De 163 pk versie (net als de 140 pk bij 3750 rpm) heeft zelfs 340 NM. Dat maximale koppel wel een fractie later, bij 2000 toeren. Aangezien vermogen = koppel x toeren zal dit blok bij 2000 toeren merkbaar sterker zijn dan de 140 pk versie.
Is dit blok te chip-tunen? Of net als vroeger bij Volvo, de dure high pressure turbo had gewoon een ander veertje op het overdrukventiel, ander veertje van een paar cent en x pk gewonnen en paar duizend gulden bespaard
inochiyo schreef:ik vroeg me af of er hier mensen zijn die met een porsche cayenne of een volkswagen touareg al eens een trailer getrokken hebben.
Ik heb een porsche cayenne gezien die mij wel aanstaat, maar ik twijfel een beetje of het wel een echte trekauto is. ondanks de stats, v6 automaat 290pk en mag op papier wel 3500kg trekken.
Op papier mag zoveel, maar dit wil niet zeggen dat het er ook echt geschikt voor is.
Ik heb nu een toyota hilux (pickup) en die zijn natuurlijk wel gebouwd op het trekken van zwaren lasten.
die heeft ook geen last van een hoge kogeldruk door de bladveren achteraan.
ikke schreef:inochiyo schreef:ik vroeg me af of er hier mensen zijn die met een porsche cayenne of een volkswagen touareg al eens een trailer getrokken hebben.
Ik heb een porsche cayenne gezien die mij wel aanstaat, maar ik twijfel een beetje of het wel een echte trekauto is. ondanks de stats, v6 automaat 290pk en mag op papier wel 3500kg trekken.
Op papier mag zoveel, maar dit wil niet zeggen dat het er ook echt geschikt voor is.
Ik heb nu een toyota hilux (pickup) en die zijn natuurlijk wel gebouwd op het trekken van zwaren lasten.
die heeft ook geen last van een hoge kogeldruk door de bladveren achteraan.
Het probleem is meer of jouw rechtervoet die 290 paarden kan beheersen.
inochiyo schreef:ikke schreef:Het probleem is meer of jouw rechtervoet die 290 paarden kan beheersen.
het lijkt me niet echt verantwoord om met een trailer achter je kont plankgas te geven.
die beheersing zal geen probleem zijn, heb al met meer dan dat mogen rijden.