[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:58

Yvank_ schreef:
Aimee schreef:
Dat onderhoud is in mijn ogen het tweede punt waar de schoen wringt.
Mensen denken goedkoper uit te zijn met een personenauto die qua gewicht de boel net aan trekt.
Die auto is immers een stuk lichter, dus minder wegenbelasting en verzekering.
Maar dan rijd je er een tijd mee en blijkt dat die auto toch niet zo gecharmeerd is van de trek-klusjes die jij ervoor in gedachten had. De onderhoudskosten vliegen je om de oren.

Hmm ik heb gewoon een personenauto mag 1500 trekken. Maar die komt al jaren zonder al te veel problemen door de APK :) , het scheelt enorm dat je weet hoe je ermee rijden moet.

Ik heb meerdere mensen wel al eens uit moeten leggen dat het niet werkt als ze gaan proberen om met 50 naar de 5 te schakelen en dan op 90 willen uitkomen := maar zo wordt het rijden met rijles tegenwoordig wel geleerd nooit later schaken dan 2500 toeren.

Ja, dat hebben die milieuterroristen er goed in kunnen rammen en het wordt gelooft ook.......
Ik vraag me wel af wat meer vervuiling geeft: iets meer verbruik of het vroegtijdig moeten vervangen van motoren.

Moet je in een wat modernere auto eens kijken naar het actuele verbruik. Probeer dan eens op een rustige, rechte weg wat snelheden en versnellingen uit; zul je nog tot rare conclusies komen.......

palousa_boy

Berichten: 10562
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:06

Zo'n auto hebben we ook staan..
Zelfs na 20 km liep het "te rijden km" nog op ipv af.

Maar daarentegen heeft hij me ook weleens verrast toen ik net uit de file kwam en dacht nog even naar huis te rijden om daar te tanken.. Dat ging me rap zeg.
Ik heb hem maar aan de kant gezet toen hij zei dat ik nog 0km kon rijden :+
Gelukkig was er iemand zo vriendelijk om me naar het tankstation te taxiën.

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:14

Aflevering van Top Gear gezien waar ze nog een héél flink stuk door konden rijden met "0 km" rijbereik? Al kan ik me voorstellen dat je met een diesel dat risico toch net even kleiner wilt houden dan met een benzinegestookte krachtbron.

Verbruik: met 80 constant (zo'n 85 op de teller) verbruikt onze Zafira-met-anderhalfpaards-erachter evenveel in 4 als in 5. Met beetje tegenwind is 4 zuiniger....

palousa_boy

Berichten: 10562
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:29

Die aflevering heb ik niet gezien denk ik nee. Ik denk ook wel dat hij niet geheel droog zal staan tegen de tijd dat de 0 in beeld komt (nadat er eerst een oranje en daarna een rood lampje zijn gaan branden :+ ) maar in zo'n volgepropt motorcompartiment gaan zoeken naar een handpompje dat zag ik idd niet zitten.

Doe mij de pajero maar, daar is alles tenminste duidelijk en ruim opgezet :)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:07

De pest is dat je bij veel rijscholen je E haalt met een automaat. We hebben de volvo v60, automaat dus dat is makkelijk. Maar met de santa fe moest ik me maar zien te redden :-p gelukkig heb je al snel door dat 'het nieuwe rijden' echt niet opgaat bij trailer trekken.

ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:10

wwillemijn schreef:
De pest is dat je bij veel rijscholen je E haalt met een automaat. We hebben de volvo v60, automaat dus dat is makkelijk. Maar met de santa fe moest ik me maar zien te redden :-p gelukkig heb je al snel door dat 'het nieuwe rijden' echt niet opgaat bij trailer trekken.

En leren ze je dan ook om die automaat te blokkeren zodat er wat meer toeren (en dus vermogen/koppel) beschikbaar komen?

kinge
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:58

Rex_Rolfo schreef:
Er gaat maar 1 paard of 2 mini's in? Kogeldruk?

Waarschijnlijk kom je dan uit bij een middenklasser a la Passat, Mondeo enz. Beetje fatsoenlijk blok erin en mocht je het kunnen vinden is 4×4 mooi. Wel hoger verbruik maar je kunt nu eenmaal geen paard vervoeren met een Aygo. Tenzij je het paard ervoor spant :D

Achterwiel aandrijvers als Mercedes en BMW mogen vaak net ietsje meer trekken dan voorwiel aangedreven voitures


Ik rij vaak met 1 paard.
Maar met het slechte weer op komst zou 2 paarden ook fijn zijn.
Voor ritjes naar een binnen bak.
Het gaat om een paard van 1.68 en paard van 1.63

Ik heb naar een suzuki grand vitara gekeken.
Maar zit nog erg te twijfelen..

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:23

Ow. Ik let nooit zo op die toeren :o . Vanavond dus maar even gedaan: 2-paards trailer weegt (op papier) 600 kg en 2 kleine D-ponies . Totaal schat ik 1600 kg. Ford mag 1700 trekken. Ik schakel rond 2200 / 2300 toeren en rijd 80 in 4e of 5e (6 versnellingen) met globaal 2000 toeren. Moet ik mijn rijstijl aanpassen??

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:34

ikke schreef:
wwillemijn schreef:
De pest is dat je bij veel rijscholen je E haalt met een automaat. We hebben de volvo v60, automaat dus dat is makkelijk. Maar met de santa fe moest ik me maar zien te redden :-p gelukkig heb je al snel door dat 'het nieuwe rijden' echt niet opgaat bij trailer trekken.

En leren ze je dan ook om die automaat te blokkeren zodat er wat meer toeren (en dus vermogen/koppel) beschikbaar komen?



Nope.....

Melia
Berichten: 9879
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:36

Ik kom even binnen vallen hier. Wij zijn op zoek naar een auto die minimaal 1400 kg mag trekken, heeft iemand van jullie een idee? We hebben nu een auto uit 2008 dus willen er sowieso niet teveel op achteruit qua bouwjaar. Denk aan max. 2005 (nieuwer mag altijd). Er moet ook cruise control opzitten anders (en ja misschien verwend maar ik vind het nu eemaal prettig). Heeft iemand van jullie ideeën? Prijs reken maar niet duurder dan 5000 euro.

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Melia op 19-10-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:38

Oh ik had gewoon een schakelbak met mn BE examen. Zelf wel 2 automaten voor de deur overigens.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:38

Henrieke schreef:
Ik kom even binnen vallen hier. Wij zijn op zoek naar een auto die minimaal 1400 kg mag trekken, heeft iemand van jullie een idee? We hebben nu een auto uit 2008 dus willekeur sowieso niet teveel op achteruit qua bouwjaar. Denk aan max. 2005 (nieuwer mag altijd). Er moet ook cruise control opzitten anders (en ja misschien verwend maar ik vind het nu eemaal prettig). Heeft iemand van jullie ideeën? Prijs reken maar niet duurder dan 5000.

VW Golf?

Melia
Berichten: 9879
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:40

Mogen die dan wel zoveel trekken? Kan wat dat betreft nog maar weinig auto's vinden, of ik kijk niet goed haha.

ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:43

Eb01 schreef:
Ow. Ik let nooit zo op die toeren :o . Vanavond dus maar even gedaan: 2-paards trailer weegt (op papier) 600 kg en 2 kleine D-ponies . Totaal schat ik 1600 kg. Ford mag 1700 trekken. Ik schakel rond 2200 / 2300 toeren en rijd 80 in 4e of 5e (6 versnellingen) met globaal 2000 toeren. Moet ik mijn rijstijl aanpassen??

Dat moet je even kijken waar het koppel uithangt. Check op een autosite (bijvoorbeeld http://www.autoweek.nl of http://www.autotrader.nl) de specificaties van je auto.

Beetje afhankelijk van de specs zou ik streven naar iets boven 2000 toeren. Beetje grofweg 2300 - 2500 toeren. Het is ook een beetje aanvoelen hoe de auto reageert. Als je gas bijgeeft, versneld de auto dan vlotjes of moet je eerst tot tien tellen voordat er wat reactie komt? In het laatste geval zit je meestal een stap te hoog.



wwillemijn schreef:
ikke schreef:
En leren ze je dan ook om die automaat te blokkeren zodat er wat meer toeren (en dus vermogen/koppel) beschikbaar komen?



Nope.....

Nou, dan ben je dus alleen bezig met je automaatbak te mollen, in plaats van iets te leren......


Henrieke schreef:
Mogen die dan wel zoveel trekken? Kan wat dat betreft nog maar weinig auto's vinden, of ik kijk niet goed haha.

Ja, als je geen cheapest-of-the-list-gebakje neemt, mag een Golf best wat aan de haak hebben.
Enne, cruise heeft niks met verwennen te maken maar met zuinigheid :j die je dan teniet doet door je shuifdak open te zetten (auto's zonder schuifdak zijn geen auto's).

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:03

Dankjewel Ikke. Max koppel is 2000 tpm. Wil dat zeggen dat ik daar beter niet boven kan zitten of dat rond die 2000 tpm rijden juist het beste is?

ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:11

Eb01 schreef:
Dankjewel Ikke. Max koppel is 2000 tpm. Wil dat zeggen dat ik daar beter niet boven kan zitten of dat rond die 2000 tpm rijden juist het beste is?

Dan zou ik daar iets boven gaan zitten. Moet je dan een keer ietsje afzakken in je snelheid (komt nogal eens voor) heb je nog steeds een bult koppel beschikbaar om weer bij te trekken.

Zorg ook dat je weet hoe hard je daadwerkelijk rijdt (navigatie) omdat veel auto's nogal een afwijking hebben (tot mijn schrik kwam ik erachter dat de Volvo dus maar minimaal afwijkt!) en als de situatie het toelaat, rijdt bij voorkeur 82-83 echte km/h, dan heb je minder last van de vrachtwagens omdat die ook zo hard rijden (meestal dan hè). Cruise Control is je grote vriend :D Het voordeel is ook dat als je dan een netelige situatie hebt, je met snelheid jezelf in veiligheid kunt brengen, zonder grote risico's op snelheidsovertredingen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:38

Henrieke schreef:
Mogen die dan wel zoveel trekken? Kan wat dat betreft nog maar weinig auto's vinden, of ik kijk niet goed haha.

Ja dat viel mij ook niet tegen. Heb zelf een hele dikke, maar wel met een benzinemotor. Check de diesels anders eens.

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:31


Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:37

Eb01 schreef:
Dankjewel Ikke. Max koppel is 2000 tpm. Wil dat zeggen dat ik daar beter niet boven kan zitten of dat rond die 2000 tpm rijden juist het beste is?

Gezien eerder bericht gaat het om een S-Max diesel nietwaar? Even belangrijk voor de meelezers omdat een benzine motor over het algemeen wat meer toeren mag/moet draaien dan een zelfontbrander.

Uiteraard ook weer met uitzonderingen als dikke V8's (twee 'gewone' motorblokken naast elkaar, duh dat wil wel ;) )

Pantykous

Berichten: 10703
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:41

Ik leer hier nog eens wat. Rij zelf met een VW Transporter diesel in de dikste uitvoering met een Bockmann Duo erachter. Dat is ook een automaat maar meestal heb ik niet eens door eigenlijk dat de trailer erachter hangt. Zelfs met paard erin trekt dat ding de meeste auto's er nog uit met invoegen bijvoorbeeld.

Toen we de Eifel in moesten heb ik de sportstand aangezet, dan zit je idd iets hoger in de toeren. Helpt dat dan ook?

Utixo

Berichten: 6727
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:42

Ik heb niet eens een toerenteller :+. Maar toen ik er wel een had reed ik ook op gevoel. Een beetje je auto/combinatie leren kennen en je voelt perfect aan waar het juiste schakelpunt is, en wanneer je even terug moet schakelen om gas bij te geven.

ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:22

Pantykous schreef:
Ik leer hier nog eens wat. Rij zelf met een VW Transporter diesel in de dikste uitvoering met een Bockmann Duo erachter. Dat is ook een automaat maar meestal heb ik niet eens door eigenlijk dat de trailer erachter hangt. Zelfs met paard erin trekt dat ding de meeste auto's er nog uit met invoegen bijvoorbeeld.

Toen we de Eifel in moesten heb ik de sportstand aangezet, dan zit je idd iets hoger in de toeren. Helpt dat dan ook?

Het is meestal verstandiger om de sportstand te gebruiken als je een dikke trailer trekt.
Power is leuk, maar je moet de motor wel de kans geven om die power ook te leveren. De motor en de automaat trekken het wel, maar het punt is meer dat je je motor en bak langer heel houdt. Kwestie van of je auto het bij 200k km opgeeft of pas bij 500k.......

Pantykous

Berichten: 10703
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:25

Duidelijk, sportstand it is :D

palousa_boy

Berichten: 10562
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:04

Utixo schreef:
Ik heb niet eens een toerenteller :+. Maar toen ik er wel een had reed ik ook op gevoel. Een beetje je auto/combinatie leren kennen en je voelt perfect aan waar het juiste schakelpunt is, en wanneer je even terug moet schakelen om gas bij te geven.


:+ als hij begint te brommen en te sputteren moet je terug schakelen :+

Melia
Berichten: 9879
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:31

Starbreeze schreef:
Henrieke schreef:
Mogen die dan wel zoveel trekken? Kan wat dat betreft nog maar weinig auto's vinden, of ik kijk niet goed haha.

Ja dat viel mij ook niet tegen. Heb zelf een hele dikke, maar wel met een benzinemotor. Check de diesels anders eens.

Helaas een diesel kan er voor ons niet uit, wij maken niet zo heel veel km's.