[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:30

Wij waren eerste eigenaar. Hebben de auto gekocht toen hij net op de markt kwam in de oranje introductiekleur.
Er hebben meerdere mensen naar gekeken, dealer-garages, lokale garages en bevriende monteurs.
Soms heb je gewoon ontzettend veel pech en ligt het echt niet zomaar aan de bestuurder/eigenaar.
Ik vind dat ook wel een beetje makkelijk roepen zo van achter je scherm, dat het aan ons lag, zonder te weten wat onze rijstijl is geweest en hoe we de auto onderhouden hebben. Dan hadden we ook problemen moeten hebben gehad met de Sorento die we 4 jaar gereden hebben.

Het zal deels in de software en daar konden zelfs de Land Rover garages niks mee. Dat de motor vervangen moest worden was ook puur pech volgens Land Rover. Er was nergens slijtage of achterstallig onderhoud te vinden en er was dus geen verklaring voor.

Zoals ik al zei, wij hadden het maandagochtend model.
Ik hou het ook het liefst bij mijn oldtimer Amerikaan, dat is tenminste leuk sleutelen, dat kan ik zelfs.
Al die software tegenwoordig maken de problemen niet simpeler.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:14

sflj schreef:
Welke Freelander was dat? Want 1500 is wel erg licht. De mijne weegt 1650, leeg.
En jouw verhaal herken ik niet. Nooit gehad. Het blijft natuurlijk altijd opletten, met de paardentrailer erachter, ongeacht welke auto je rijdt. Hoe hard reed je? O:)

Was het eerste model (met de zwarte ongespoten bumpers ). De 1.8 benzine en de 5 deurs. Geen hele luxe uitvoering, wel met LM velgen en airco.

Dit vind ik op internet. Ik dacht dat die van ons toen ruim 1400 kg was.

Lengte/breedte/hoogte 4382 mm/ 1805 mm/ 1757 mm
Wielbasis 2555 m
Gewicht 1355 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 2000 kg/ 750 kg
Kofferruimte 354-1319 l
Tankinhoud 59 l

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:31

ikke schreef:
Dan trek ik de staat van onderhoud van die Freebee ernstig in twijfel!

De td4 van mamamier weegt helemaal kaal al ruim 1500kg (ja, ik was die bokker die erbij was) en we hebben dat ding redelijk aan z'n veren gezeten en hij gaf geen kik. Gewoon te hard de bocht in, insturen, plank gas de bocht weer uit. Alsof ie bison-kit aan de banden had. Ding stond op vrijwel nieuwe Michelins, niet eens top op z'n bandenspanning maar zelfs plat het anker uitgooien was geen reden om ook maar een iets uit het spoor te willen. De ABS greep niet eens in, ondanks het natte wegdek!

Daarnaast weet ik uit eerste hand van andere Freebee-rijders dat dat ding trekt als een locomotief.
MAAR... Je moet er wel op letten dat alle ophangrubbers in goede staat zijn en ook dat spul op tijd durven vervangen. Het is een moderne, comfortabele 4x4 en dat heeft z'n aandachtspunten.
En ja, de visco was na al deze mishandeling van ons slechts handwarm, hetgeen volstrekt normaal is.

Ik heb de auto destijds (het is al jaren terug hoor) na laten kijken waar ik verwachte dat de vering of de schokdempers niet goed waren en daar was niks mee aan de hand. (volgens de monteur dan)
Maar van de ophangrubbers zou kunnen, wellicht beter geweest om nog een andere er naar laten kijken.

Zonder trailer( op de snelweg ) reed die auto ook als een kart vergeleken met de frontera 5deurs (die ik ervoor had). Ik vond de wegligging zelfs beter als menig standaard "voorwielaandrijver" ondanks de hoogte van de auto.
Ik had de oorzaak toen opgehangen aan het lagere eigen gewicht icm korte wielbasis en heb m vervolgens ingeruild op een Terrano2

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:41

Ruitersporth schreef:
happyfell schreef:
Vandaag mijn "nieuwe" auto opgehaald, de Discovery eerder deze week al verkocht, dus een paar dagen autoloos, maar ik ben blij, het is een Chevrolet Silverado op diesel geworden, we gaan uitvinden hoe en wat met rijden en de trailer trekken, maar dat gaat wel lukken, met een 6,5 lt turbodiesel, ook wordt hij door mij gewoon gebruikt voor woon/werkverkeer ongeveer 10 km en voor de boodschappen, hoewel parkeren in de stad wat lastiger zal worden.

Word ie dan nog wel warm met de winter? Met de Sorento werd ook dagelijks 11 km gereden woon-werk maar dan werd er net een beetje warmte ingeblazen bij aankomst. Dus de hele winter in een koude auto gereden.

Dat moet ik gaan uitvinden, maar de Discovery was na 2 kilometer al warm, misschien omdat het een diesel was, de kleine benzine auto die we hebben duurt het wel wat langer voor hij warm is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:55

happyfell schreef:
Ruitersporth schreef:
Word ie dan nog wel warm met de winter? Met de Sorento werd ook dagelijks 11 km gereden woon-werk maar dan werd er net een beetje warmte ingeblazen bij aankomst. Dus de hele winter in een koude auto gereden.

Dat moet ik gaan uitvinden, maar de Discovery was na 2 kilometer al warm, misschien omdat het een diesel was, de kleine benzine auto die we hebben duurt het wel wat langer voor hij warm is.

Als een auto er 10 km over doet om warm te worden, dan klopt er iets niet.
Mijn V8 Disco was ook binnen enkele km warm (als de standkachel niet gedraaid had).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:30

Defect thermostaat?
Ik zal in in ieder geval laten repareren. Het is namelijk voor het motorblok ook erg slecht om met een te koude motor te rijden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:49

Nou hij is er hoor! Gisteren opgehaald, blij mee! Zaterdag mag hij gelijk mee op wedstrijd, ben benieuwd naar het verschil kar achter Chrysler vs kar achter mn nieuwe boodschappenwagentje...Afbeelding

ecools

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:30

@mamamier
Ziet er goed uit !! Veel plezier met jullie Freelander 2. Ben wel benieuwd of jullie net zo enthousiast zijn als wij met deze auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:33

ecools schreef:
@mamamier
Ziet er goed uit !! Veel plezier met jullie Freelander 2. Ben wel benieuwd of jullie net zo enthousiast zijn als wij met deze auto.

Het is een Freebee 1 van het laatste model voordat de II uitkwam.
Keurige auto, ook van onderen. Het lichte interieur moet je van houden; ik vind dat mooi.

Oh, tipje, mamamier: de stoelen kun je gewoon behandelen alsof het je zadel is; blijft ie ook mooi van binnen.
Yep, zit een lederen interieur in.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:43

ikke schreef:
ecools schreef:
@mamamier

Keurige auto, ook van onderen. Het lichte interieur moet je van houden; ik vind dat mooi.

Oh, tipje, mamamier: de stoelen kun je gewoon behandelen alsof het je zadel is; blijft ie ook mooi van binnen.

Dank je wel Ecools!

Tja die kleur van binnen moet ik echt even aan wennen hoor. Krijg er ook heel verschillende reacties op. Ik kan het niet mooi vinden maar dat geeft niet. Ben erg blij met de auto, van buiten zit ie echt nog strak in de lak en hij rijdt ook echt lekker.

grappig: breng net de jongste naar school, 5 jaar. Vraagt ze, zullen we met de zeerover gaan mam? _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:12

mamamier schreef:
ikke schreef:

Dank je wel Ecools!

Tja die kleur van binnen moet ik echt even aan wennen hoor. Krijg er ook heel verschillende reacties op. Ik kan het niet mooi vinden maar dat geeft niet. Ben erg blij met de auto, van buiten zit ie echt nog strak in de lak en hij rijdt ook echt lekker.

grappig: breng net de jongste naar school, 5 jaar. Vraagt ze, zullen we met de zeerover gaan mam? _/-\o_

Ga dan maar niet googlen dan op varende Land Rovers; je brengt je dochter op ideeën }>

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:17

Heb er verschillende gehad.
Nu een Hyundai Terracan. Echt top!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:25

Wij hebben er ook een, automaat.

Zelfs zonder dat die regelmatig een trailer moet trekken al veel rotzooi aan gehad, mede omdat de Land Rover garage gewoon z'n eigen wagens niet kent.
En zeerover, zo zuipt die idd.

Maar trekken, dat doet hij wel.

Nee, wij zouden het nooit opnieuw doen...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:28

Een automaat verbruikt altijd meer heb ik mij laten vertellen. De Chrysler Voyager die we hier voor hadden was ook een automaat. Die reed 1 op 7,5. Met trailer 1 op 5. De landrover hebben we nog maar kort maar ik ben nu al tevreden over het verbruik. Heb nu 250 km gereden na het tanken waarvan zo'n 100 km met trailer en de brandstof meter staat nu op driekwart. Hij zal nu heus wel sneller zakken maar met de Chrysler zat ik met 250 km echt al op een halve tank. (En daar ging 75 liter in, in de landrover 60). Dus nee, ik herken het niet wat jij zegt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:13

Wij halen zo'n 1 op 9.
Dat vind ik voor een 2l diesel enorm veel eerlijk gezegd.
Mijn 2.2l diesel Mercedes doet 1 op 16.

Constante 4wiel aandrijving zorgt daar uiteraard voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:17

s0173957 schreef:
Wij halen zo'n 1 op 9.

Welk bouwjaar is die Freebee??

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:23

Tuurlijk is dat voor een diesel best veel. Al lijkt de mijne zuiniger dan wat jij schetst. 1 op 11? Maar dat weet je als je van plan bent eentje aan te schaffen toch? Ik geloof dat mijn vader 1 op 22 rijdt met zijn zafira diesel. Maar dat is geen 4x4 en trekt geen twee ton. Kortom, een bewuste keuze en van te voren al berekend. Wij rijden nu ongeveer een kleine 7 cent per kilometer goedkoper. Lijkt niet veel maar reken uit wat dat verschil doet met 15000 km per jaar of meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:28

Ik heb met mijn freebee op benzine in 1,5 jaar 200.000km gereden, dat is pas dure hobby ;) maar ik reed ook overal heen. (En met een vriendin in Duitsland tikt het ook wel snel aan vanuit zuid Holland.

Gisteren hadden we hier pech, de accu was plotseling overleden.
Ik heb nog moeten zoeken naar een auto de groot genoeg vermogen in z'n accu heeft om onze motor op gang te helpen :P
Dat is dan weer het nadeel van een grote auto.

En een nieuwe accu is ook gewoon weer €200 -O-

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:31

ikke schreef:
s0173957 schreef:
Wij halen zo'n 1 op 9.

2005 als ik het juist heb. Kan ook 2006 zijn.

3 deurs, automaat.
Staan wel brede wielen onder, maar dan nog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:37

s0173957 schreef:
ikke schreef:

2005 als ik het juist heb. Kan ook 2006 zijn.

3 deurs, automaat.
Staan wel brede wielen onder, maar dan nog.

Automaat en brede sloffen zijn wel een combi die zoden aan de dijk zetten wat betreft brandstofverbruik.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:10

Moderatoropmerking:
Even een mededeling van huishoudelijke aard. Na overleg hebben wij besloten om de titel van dit topic te verduidelijken en te wijzigen naar: "[Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer". Dit om er voor te zorgen dat meer mensen dit topic vinden, want er is een hoop waardevolle informatie te vinden hier!

Dus mocht je straks een andere titel zien: niet schrikken! :) De wijziging zal morgen plaats vinden, zodat de vaste gebruikers van dit topic niet ineens verrast worden en deze opmerking alvast gelezen hebben.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:58

mamamier schreef:
Nou hij is er hoor! Gisteren opgehaald, blij mee! Zaterdag mag hij gelijk mee op wedstrijd, ben benieuwd naar het verschil kar achter Chrysler vs kar achter mn nieuwe boodschappenwagentje...[ [url=m/9vHcGg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi!!!!!!!!! Dat lichte interieur heb dan ook wel weer wat. Nette auto hoor!!

Wat weegt deze nu dan zelf (eigen gewicht)?

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:06

ikke schreef:
Als een auto er 10 km over doet om warm te worden, dan klopt er iets niet.
Mijn V8 Disco was ook binnen enkele km warm (als de standkachel niet gedraaid had).

Langer vaak...Wat verstaan we onder warm worden eigenlijk...;-)
Ik bedoelde dus dat de auto dus warm werd (lees als zonder jas en handschoenen in de winter in de auto zitten). Dat duurde met de sorento wel een hele tijd.

Zal ook wel te maken met hoe het verwamingsysteem van de auto werkt? Een oude kever van een collega werd direct warm omdat de kachel door de uitlaat verwarmd werd.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:08

Tobbes schreef:
Defect thermostaat?
Ik zal in in ieder geval laten repareren. Het is namelijk voor het motorblok ook erg slecht om met een te koude motor te rijden.

Dat klopt. Ooit door een docent is verteld dat het opwarmen van koude motor ongeveer hetzelfde slijtage geeft als 800km rijden met warme motor.....

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:40

Ruitersporth schreef:
mamamier schreef:
Nou hij is er hoor! Gisteren opgehaald, blij mee! Zaterdag mag hij gelijk mee op wedstrijd, ben benieuwd naar het verschil kar achter Chrysler vs kar achter mn nieuwe boodschappenwagentje...[ [url=m/9vHcGg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi!!!!!!!!! Dat lichte interieur heb dan ook wel weer wat. Nette auto hoor!!

Wat weegt deze nu dan zelf (eigen gewicht)?

1593 kilo.
Vandaag getankt na 667 km. Heb veel in de stad gereden en drie (heen en terug) ritten met trailer. Toch nog 1 op 10.9 km gehaald. Ik vind het netjes!