Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ecools schreef:Nog even aanvullend. De FL2 is van 2007 en heeft nu 146.000 km gelopen. Ook geen roest of nare bijgeluiden. We hebben hem gewoon in onderhoud bij een LR specialist met hart voor zijn vak, dus geen dealer.
ikke schreef:ecools schreef:Nog even aanvullend. De FL2 is van 2007 en heeft nu 146.000 km gelopen. Ook geen roest of nare bijgeluiden. We hebben hem gewoon in onderhoud bij een LR specialist met hart voor zijn vak, dus geen dealer.
Bij wie dan?
Er zijn goede specialisten maar er zit ook brandhout tussen.
Freebee II is ook een goede auto, maar weegt bijna net zoveel als mijn classic Range Rover!
Dat is zo apart dat men hier zo graag roept dat een Range Rover niet te betalen is, maar intussen rijdt men fluitend in een Freebee II, die bijna net zo zwaar is......
palousa_boy schreef:Dat laatste wat je noemt is ook het grote probleem van al die "kan nog net" combinaties. Maar dat kun je nog zo vaak zeggen.. Mensen moeten het zelf ondervinden schijnbaar


) Op vakantie naar Italië, loopt ie bijna 1 op 14.
Comfortabele auto en gewoon leuk om in te rijden, ook op onverharde wegen.
) is dat het ontbreken van een lage gearing. Verder niks mis mee en de mijne gaat dan ook nog lang niet weg. sflj schreef:palousa_boy schreef:Dat laatste wat je noemt is ook het grote probleem van al die "kan nog net" combinaties. Maar dat kun je nog zo vaak zeggen.. Mensen moeten het zelf ondervinden schijnbaar
Is meer het probleem van onervaren bestuurders. Ik heb ook een Freelander (td4) die 2000 mag trekken en heb dat altijd zonder problemen gedaan. Nu, sinds een tijdje, een Defender erbij die 3500 mag trekken. Toch is die Defender maar 35 kg zwaarder, van zichzelf! Als dat zo gevaarlijk was, waarom wordt het dan toegestaan?
Om dezelfde reden dat mijn vrachtwagen (eigen gewicht 7500kg) een oplegger mag trekken van 40000kg!
Als je het dus in verhouding ziet, is de Freelander het veiligst!
Met andere woorden; leer rijden!



palousa_boy schreef:Ik denk dat je aan "die gene die niet genoemd word" wel wat hebt gehad ja.
Fl2 zijn goede auto's, de 1 had nog wat "kinderziektes" die ik zelf helaas heb ondervonden maar daar leer je ook weer van
Silverado heb ik geen ervaring mee, maar zien er van buiten wel aardig uit
sflj schreef:Is meer het probleem van onervaren bestuurders. Ik heb ook een Freelander (td4) die 2000 mag trekken en heb dat altijd zonder problemen gedaan. Nu, sinds een tijdje, een Defender erbij die 3500 mag trekken. Toch is die Defender maar 35 kg zwaarder, van zichzelf! Als dat zo gevaarlijk was, waarom wordt het dan toegestaan?
Om dezelfde reden dat mijn vrachtwagen (eigen gewicht 7500kg) een oplegger mag trekken van 40000kg!
Als je het dus in verhouding ziet, is de Freelander het veiligst!
Met andere woorden; leer rijden!
Dan nog even mijn mening over de Freelander; prima auto, ook voor de trailer. td4 is een fijne motor, al heb ik er al wel 1 moeten vervangen bij 265000 kilometer omdat de krukas gebroken bleek. Nog steeds geen idee hoe dat kwam maar ik hoor dat zelden en áls je het al hoort / leest, is dat bij verschillende / alle merken. Dus niet echt een probleem van deze auto. Ik vind hem met gemiddeld 1 liter op 11 km. redelijk zuinig (dat is mét en zonder trailer, en veel korte stukjes (ik woon op 11km vanaf mn werk) Op vakantie naar Italië, loopt ie bijna 1 op 14.
Comfortabele auto en gewoon leuk om in te rijden, ook op onverharde wegen.
Als ik dan toch een nadeel moet noemen, (naast de dure merkgarages) is dat het ontbreken van een lage gearing. Verder niks mis mee en de mijne gaat dan ook nog lang niet weg.

)happyfell schreef:Vandaag mijn "nieuwe" auto opgehaald, de Discovery eerder deze week al verkocht, dus een paar dagen autoloos, maar ik ben blij, het is een Chevrolet Silverado op diesel geworden, we gaan uitvinden hoe en wat met rijden en de trailer trekken, maar dat gaat wel lukken, met een 6,5 lt turbodiesel, ook wordt hij door mij gewoon gebruikt voor woon/werkverkeer ongeveer 10 km en voor de boodschappen, hoewel parkeren in de stad wat lastiger zal worden.
Alice13 schreef:Oh mag ik ook even binnen vallen?!
Mijn vriend en ik zijn in het bezit van een bus nu is mijn vriend voor zich zelf begonnen en staat de bus op de zaak. Dit betekend dat er een andere auto bij moet komen die boot en trailer mag trekken.
Mijn vriend wil graag de volgende auto. http://link.marktplaats.nl/m953552941
SsangYong rexton. Ben erg benieuwd wat jullie er van zeggen.
Ruitersporth schreef:sflj schreef:Is meer het probleem van onervaren bestuurders. Ik heb ook een Freelander (td4) die 2000 mag trekken en heb dat altijd zonder problemen gedaan. Nu, sinds een tijdje, een Defender erbij die 3500 mag trekken. Toch is die Defender maar 35 kg zwaarder, van zichzelf! Als dat zo gevaarlijk was, waarom wordt het dan toegestaan?
Om dezelfde reden dat mijn vrachtwagen (eigen gewicht 7500kg) een oplegger mag trekken van 40000kg!
Als je het dus in verhouding ziet, is de Freelander het veiligst!
Met andere woorden; leer rijden!
Dan nog even mijn mening over de Freelander; prima auto, ook voor de trailer. td4 is een fijne motor, al heb ik er al wel 1 moeten vervangen bij 265000 kilometer omdat de krukas gebroken bleek. Nog steeds geen idee hoe dat kwam maar ik hoor dat zelden en áls je het al hoort / leest, is dat bij verschillende / alle merken. Dus niet echt een probleem van deze auto. Ik vind hem met gemiddeld 1 liter op 11 km. redelijk zuinig (dat is mét en zonder trailer, en veel korte stukjes (ik woon op 11km vanaf mn werk) Op vakantie naar Italië, loopt ie bijna 1 op 14.
Comfortabele auto en gewoon leuk om in te rijden, ook op onverharde wegen.
Als ik dan toch een nadeel moet noemen, (naast de dure merkgarages) is dat het ontbreken van een lage gearing. Verder niks mis mee en de mijne gaat dan ook nog lang niet weg.
Hoe bedoel je dat met de rijervaring?..Als er een techniek is om dingen te voorkomen dan leer ik graag iets
Ik heb dezelfde trailer gehad (met dezelfde paarden erin) achter een Freelander 1/ Isuzu Trooper / Nissan Terrano2 en een Sorento (1ste model)
De Isuzu mocht het meest trekken (3000kg) maar was met zijn kleine 1500kg iets zwaarder als de Free.
De Nissan en de Sorento waren de fijnste auto's om te trekken waarbij de Free gewoonweg eng was. Ik heb deze ook maar 5 maanden gehad om ongelukken te voorkomen. Veilig op de snelweg ging alleen als je remmend een viaduct afreed anders begon de boel te slingeren. Het grootste verschil in de auto's is de achterwielophanging (De Free heeft onafhankelijke ophanging achter terwijl de andere 3 auto's de wielen op 1 as zitten. (ala T-Ford)
Ik had de vering van de free laten controleren door dit euvel maar niks mis mee, en ik controleer ook de bandenspanning regelmatig (das een tik die ik nog heb van het motorrijden)
Ruitersporth schreef:Misschien dat ik ooit een bus (transporter oid) zou overwegen. Zijn die er in varianten die goed een 2p trailer kunnen trekken?
sflj schreef:Dan nog even mijn mening over de Freelander; prima auto, ook voor de trailer. td4 is een fijne motor, al heb ik er al wel 1 moeten vervangen bij 265000 kilometer omdat de krukas gebroken bleek. Nog steeds geen idee hoe dat kwam maar ik hoor dat zelden en áls je het al hoort / leest, is dat bij verschillende / alle merken. Dus niet echt een probleem van deze auto.
lovelance schreef:sflj schreef:Dan nog even mijn mening over de Freelander; prima auto, ook voor de trailer. td4 is een fijne motor, al heb ik er al wel 1 moeten vervangen bij 265000 kilometer omdat de krukas gebroken bleek. Nog steeds geen idee hoe dat kwam maar ik hoor dat zelden en áls je het al hoort / leest, is dat bij verschillende / alle merken. Dus niet echt een probleem van deze auto.
Toevallig hebben wij precies hetzelfde gehad met met onze Freelander. Mocht ook een nieuw blok in. Ook hadden we steeds problemen met het DPF filter die vol zat, dan verloor hij vermogen. We hebben best veel pech gehad met de Freelander
ikke schreef:Bij wat voor toerentallen trok jij die trailer achter de Freebee??
), ik mis de auto nog steeds. Hij was stoer en oranje
lovelance schreef:ikke schreef:Bij wat voor toerentallen trok jij die trailer achter de Freebee??
Geen idee. Ik had net mijn E toen de freelander weg ging. Maar we reden misschien 4x per jaar met de trailer. Was afhankelijk van mijn ouders. We reden wel elke 3 weken met 2 balen hooi op de kar. Mijn moeder is een hele voorzichtige bestuurder haha. Hoog zal het niet geweest zijn.
Mijn vader, vriend en ik reden wel wat feller met de freelander, zonder kar of trailer.
edit:
De problemen begonnen al vrij vroeg nog voor hij gebruikt werd als hooihaal-wagen![]()
Mijn vader reed er ook wel eens lange afstanden mee (DL). Hij werd netjes gebruikt zoals je een diesel hoort te rijden.
Het DPF filter zat ook nooit echt vol, het was een storing. (Land Rover) garages konden er niks mee.
Maar om de motor te beschermen verloor hij wel vermogen en moesten we weer een hele tijd 80 rijden in zijn 4 tot de melding weg was.
Toen begon hij op een gegeven moment ook wel eens te schokken, geen schokjes, maar hij knalde er echt in soms. Schrok me rot vaak.
Na weer wat bezoekjes aan garages en wat schoonmaak werk, zonder een oorzaak te vinden, was het schokken ook weer over, maar was het vertrouwen in de auto ondertussen wel weg en is hij weg gedaan.
Toch ken ik genoeg mensen zonder problemen met de Freelander II, wij hebben het maandag ochtend model gekocht helaas. Niks negatiefs over de Land Rover zelf (wel de service van Land Rover garages), ik mis de auto nog steeds. Hij was stoer en oranje