[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:25

mamamier schreef:
Vandaag weer op pad geweest. Kia sorento op lpg gaat van het lijstje af. Jammer want ik vind m erg mooi maar zelfs de dealer was eerlijk over het dure grapje van kleppen stellen en cilinder kop vervangen. Sorento op diesel te duur in de wegenbelasting. Mitsubishi grandis op diesel. Afgekeurd ivm lelijkheid... Daarna de landrover freelance 2.0 td4 se bekeken. Wauw! Allebei verliefd.... Tips, do's of don'ts? Ikke wellicht?

Volgens mij mag die Sorento meer trekken als de Freelander? Ik heb zelf de Freelander (1ste generatie) met 1,8 benzine en de 1ste generatie Sorento met 2,2 benzine gehad. (en 2 paards polyesther Hotra trailer)

De Free mocht 2000 en de Sorento mocht 2300 trekken. Het verschil in de praktijk leek veeeel groter. Er spelen ook nog andere zaken mee zoals wielbasis van de trekkende auto en de vering van de trekkende auto.

Met de Freelander werd het soms eng, vooral op de snelweg als je een flauwe heuvel zoals een viaduct oid afreed. Met de Sorento nooit problemen gehad.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:28

Alice13 schreef:
Rex: Omdat mijn vriend 6 dagen in de week nu de bus mee heeft en ik anders dus niet op concour kan O:)
Daarnaast wil hij niet telkens de hele bus leeg moeten pakken als we met de boot weg gaan (we wakeboarden dus gaat veel mee :D )

We willen een auto die goed wat mag trekken, niet te grote slurp bak

Deze twee opties in één auto? Ben benieuwd welke het word....(want dan wil ik m ook wel :) )

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:34

Ruitersporth schreef:
mamamier schreef:
Vandaag weer op pad geweest. Kia sorento op lpg gaat van het lijstje af. Jammer want ik vind m erg mooi maar zelfs de dealer was eerlijk over het dure grapje van kleppen stellen en cilinder kop vervangen. Sorento op diesel te duur in de wegenbelasting. Mitsubishi grandis op diesel. Afgekeurd ivm lelijkheid... Daarna de landrover freelance 2.0 td4 se bekeken. Wauw! Allebei verliefd.... Tips, do's of don'ts? Ikke wellicht?

Volgens mij mag die Sorento meer trekken als de Freelander? Ik heb zelf de Freelander (1ste generatie) met 1,8 benzine en de 1ste generatie Sorento met 2,2 benzine gehad. (en 2 paards polyesther Hotra trailer)

De Free mocht 2000 en de Sorento mocht 2300 trekken. Het verschil in de praktijk leek veeeel groter. Er spelen ook nog andere zaken mee zoals wielbasis van de trekkende auto en de vering van de trekkende auto.

Met de Freelander werd het soms eng, vooral op de snelweg als je een flauwe heuvel zoals een viaduct oid afreed. Met de Sorento nooit problemen gehad.

Ja dat klopt. Maar aan twee ton heb ik meer dan zat. Ik rij eigenlijk alleen maar met de d-pony van mijn dochter maar wil (als het zo uitkomt) twee paarden kunnen trekken. Die van mijn zusje en mijn dochter, samen zo'n 900 kilo. Ik denk/hoop dat ik wel vriendjes kan worden met de Freelander. Morgen en afspraak maken voor een proefrit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:44

Ruitersporth schreef:
mamamier schreef:

Freebee 1.8 is ook geen auto om mee te trekken. Dat blok is daar simpelweg te zwak voor. Zet die Sorento maar eens langs een FBII; eens kijken wat er dan gebeurt.....

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:31

Ruitersporth schreef:
Alice13 schreef:
Rex: Omdat mijn vriend 6 dagen in de week nu de bus mee heeft en ik anders dus niet op concour kan O:)
Daarnaast wil hij niet telkens de hele bus leeg moeten pakken als we met de boot weg gaan (we wakeboarden dus gaat veel mee :D )

Deze twee opties in één auto? Ben benieuwd welke het word....(want dan wil ik m ook wel :) )

Als ik hem vind laat ik het weten.
Wij zoeken wel een diesel en als kan automaat. Ben beetje lui haha en rijdt gewoon relax met trailer

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:37

Alice13 schreef:
Alice13 schreef:

Als ik hem vind laat ik het weten.
Wij zoeken wel een diesel en als kan automaat. Ben beetje lui haha en rijdt gewoon relax met trailer

Ga eens kijken bij Subaru naar een Forester of Outback diesel, ook met automaat.
Zeer geschikt als trek auto en met de fantastische diesel motors zuinig.
Daarbij krijg je veel waar voor je geld.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:23

Ik zit idd in BE. Dus lichte vracht is hier nog altijd het goedkoopste.
Kom idd altijd uit bij Amerikaan LPG is idd weer heel goedkoop. :D

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:25

mamamier schreef:
Ja dat klopt. Maar aan twee ton heb ik meer dan zat. Ik rij eigenlijk alleen maar met de d-pony van mijn dochter maar wil (als het zo uitkomt) twee paarden kunnen trekken. Die van mijn zusje en mijn dochter, samen zo'n 900 kilo. Ik denk/hoop dat ik wel vriendjes kan worden met de Freelander. Morgen en afspraak maken voor een proefrit.

Veel succes en plezier. idd voor 1 paard is het meer als genoeg en dan helpt de 4wd ook wel. Het is wel een fijne auto om te rijden.

Maar 2 paarden word al kritisch hoor. Ik had destijds, omdat het niet goed ging met 2 paarden, ook de trailer op de weegschaal gezet en die was gewoon 200kg zwaarder als in de papieren stond. Dit kwam weer omdat de rubberenvloer, stalen middenschot, reservewiel etc etc niet waren meegewogen bij de typegoedkeuring.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:35

ikke schreef:
Freebee 1.8 is ook geen auto om mee te trekken. Dat blok is daar simpelweg te zwak voor. Zet die Sorento maar eens langs een FBII; eens kijken wat er dan gebeurt.....

De sorento heb niet meer en ik ga er ook freelander2 bijkopen ;-) om het te proberen. Maar wat gebeurt er dan? (wat mag zo'n Free2 dan nog trekken, ik vind ze wel mooi)

Met paarden erachter rijd ik toch voorzichtig (iedereen neem ik aan).
De (kleine 1.8) motor had ik geeneens problemen mee (de auto ook maar een half jaar gehad). Met 2 paarden trok ie gewoon goed op, ook uit een weiland wegrijden.

Wat meer het probleem was is dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan. Dus vanaf een viaduct voelde je echt de trailer de auto ging duwen en dus slingeren. Uiteindelijk opgelost door in te ruilen met een Terrano2....

Probleem was ook alleen op de snelweg, op N-wegen ging het goed.

palousa_boy

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:03

Dat laatste wat je noemt is ook het grote probleem van al die "kan nog net" combinaties. Maar dat kun je nog zo vaak zeggen.. Mensen moeten het zelf ondervinden schijnbaar ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:13

Trailer zelf maakt ook veel uit. Wij hadden nooit een probleem met onze oude sleurstal, toen we de zgan ophaalden die we nu hebben hadden we al na een paar honderd meter in de gaten dat die toch wel véél fijner achter de auto hing. Ondanks dat ie wat groter en zwaarder is dan de vorige.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:21

Rex_Rolfo schreef:
Trailer zelf maakt ook veel uit. Wij hadden nooit een probleem met onze oude sleurstal, toen we de zgan ophaalden die we nu hebben hadden we al na een paar honderd meter in de gaten dat die toch wel véél fijner achter de auto hing. Ondanks dat ie wat groter en zwaarder is dan de vorige.

Nou dat en vergeet niet, zo'n Freebee 1 weegt ook wel helemaal 1400kg met alles erop en eraan. Dat moet je ook niet willen vergelijken met een Freebee 2; die doet schoon aan de haak al 1700kg.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:32

Popke schreef:
Mijn schoonmoeder heeft een SsangYoung...... wat een vliegmachine is dat (in de negatieve zin). Hij maakt enorm veel herrie en je denkt dat hij de lucht in gaat. Op dat moment begint hij net te rijden ;-)
Ken meerdere mensen met een SsangYoung en ook daar is het meer herrie dan iets kunnen presteren. Ik heb de trailer erachter gehad maar dat was niet echt stabiel te noemen. De auto lijkt sterker dan hij is is mijn ervaring. Maar misschien heeft mijn schoonmoeder een maandagmodel haha
Oh ja, bij de garage waren ze er ook niet weg van als ze komt voor onderhoud. Nu weet ik niet of dat aan de garage ligt maar is natuurlijk wel iets om na te gaan.

Ik rij met een Korando, niks vliegmachine en niks moeite met de trailer, rijdt 1 op 10 gemiddeld en met de trailer iets van 1 op 8. Mijn garage heeft geen moeite met onderhoud, tis tenslotte ook gewoon een auto :). Mag 2800 kg trekken en ik heb m op grijs kenteken.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:59

palousa_boy schreef:
Dat laatste wat je noemt is ook het grote probleem van al die "kan nog net" combinaties. Maar dat kun je nog zo vaak zeggen.. Mensen moeten het zelf ondervinden schijnbaar ;)

Volgorde was bij mij iets andersom dan....Ik heb het ondervonden en deel dat met mensen indien van toepassing..... Ik probeer mensen er nu ook voor te waarschuwen want inderdaad werd bij ons " dat kan wel" naar " het kan nog net" doordat de trailer dus zwaarder is als op papier. Dus een misrekening die je ziet als je alles weegt. Met de paarden erbij kwam ik ruim op 1900 kg

Aangezien in NL je belasting omhoog schiet met de zwaardere auto's gaan mensen toch rekenen.

Wat ik wel opvallend vond was mijn isuzu trooper. Die auto heb ik er een tijdje bij gehad als oldtimer.
Doordat die auto als enig luxe een reservewiel en radio-cassete speler had, dus geen airco, geen injectie met catalysator, geen elektrische ramen etc etc woog ie ergens tussen de 1400 en 1500kg. Maar mocht wel 3000kg trekken.
En je merkte inderdaad dat er zga niks van dat er een trailer achter hing met 2 paarden. Nu had die auto stugge bladveren en was vrij heel lang.

Aangezien ik nu vlakbij bos wonen met uitrijd mogelijkheden hebben we een paar terug de keuze gemaakt om maar met 1 paard op wedstrijd te gaan dus was een sterker 4x4 niet meer nodig.

Misschien dat ik ooit een bus (transporter oid) zou overwegen. Zijn die er in varianten die goed een 2p trailer kunnen trekken?
Laatst bijgewerkt door Ruitersporth op 02-09-15 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:07

Lengte = stabiliteit. Een terreinwagen lijkt wel de perfecte trekauto, maar zeker de kleinere (want het moet niet teveel kosten) zijn kort, smal en hoog. Terwijl je voor stabiliteit lang, breed en laag wilt. Niet voor niets dat voor de doorsnee trailer (de anderhalf met 1 kwpn-achtig peerdje) de "gewone" Mondeo, Passat, V40 enz enz middenklasser zo gek nog niet is.

Terreinwagens kan je dan wel weer ook nog andere leuke dingen mee doen:

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:24

cissy schreef:
Popke schreef:
Mijn schoonmoeder heeft een SsangYoung...... wat een vliegmachine is dat (in de negatieve zin). Hij maakt enorm veel herrie en je denkt dat hij de lucht in gaat. Op dat moment begint hij net te rijden ;-)
Ken meerdere mensen met een SsangYoung en ook daar is het meer herrie dan iets kunnen presteren. Ik heb de trailer erachter gehad maar dat was niet echt stabiel te noemen. De auto lijkt sterker dan hij is is mijn ervaring. Maar misschien heeft mijn schoonmoeder een maandagmodel haha
Oh ja, bij de garage waren ze er ook niet weg van als ze komt voor onderhoud. Nu weet ik niet of dat aan de garage ligt maar is natuurlijk wel iets om na te gaan.

Ik rij met een Korando, niks vliegmachine en niks moeite met de trailer, rijdt 1 op 10 gemiddeld en met de trailer iets van 1 op 8. Mijn garage heeft geen moeite met onderhoud, tis tenslotte ook gewoon een auto :). Mag 2800 kg trekken en ik heb m op grijs kenteken.

Dan zijn de ervaringen dus verschillend. Ik was voor het EK in Aken en liep over de stoep toen ik iets 'suizends' hoorde achter mij. Ik zie tegen mijn man zonder achterom te kijken 'Je moeder is ook hier!. Ik draaide om en ja hoor, en SY auto.....
De ervaringen zijn dus verschillend blijkt. Ik zou de keus nooit op een dergelijke auto laten vallen door wat ik bij mijn schoonmoeder en kennis zie. Maar iedereen is vrij om er wel een te kopen toch :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:01

Waar zouden jullie voor kiezen dan? Als je mij was. O:).

Diesel 8000 euro en niet de grootste slurpbak. Mag wel gewoon een flinke auto zijn hoor ben gewend met een grote bus te rijden dus dat kan ik wel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:13

Alice13 schreef:
Waar zouden jullie voor kiezen dan? Als je mij was. O:).

Diesel 8000 euro en niet de grootste slurpbak. Mag wel gewoon een flinke auto zijn hoor ben gewend met een grote bus te rijden dus dat kan ik wel :D

Discovery 3 of 4 met dikke V6 Diesel.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:51

Popke schreef:
Ik zie tegen mijn man zonder achterom te kijken 'Je moeder is ook hier!

Toen ik dat een keer tegen mijn vrouw zei kreeg ik een draai om 'n oren -O-

Was ook geen SY die we zagen O:)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:09

Rex_Rolfo schreef:
Popke schreef:
Ik zie tegen mijn man zonder achterom te kijken 'Je moeder is ook hier!

Toen ik dat een keer tegen mijn vrouw zei kreeg ik een draai om 'n oren -O-

Was ook geen SY die we zagen O:)

Dat zeggen wij als we een bezem zien staan ergens....

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:51

Ik ga ook naar iets kleiners dan mijn disco, wordt ook een freelander 2,5V6
Zal voor mij misschien wel een verschil worden qua rijden.
Denk dat ik wat luxer (comfortabele) ga rijden, terwijl ik van mijn John deer, zoals mijn zwager hem noemt :D , het niet erg vind en ook wel leuk vind.
Maar rij meest gewoon ermee en maar misschien 10 tot 15 x ermee met trailer en dan gaat het om korte stukken van 10 km door dorpjes.
Een diesel geel kenteken qua wegenbelasting scheelde bijna niks met mijn grijs kenteken disco.
Dus voor benzine gegaan wat me per maand 70 euro bespaart qua alle kosten.
Zeer nette auto gevonden die nu gelijk zijn beurt krijgt en alles na gelopen wordt.
Dit bij onze eigen monteur die ook altijd de disco deed. En gelukkig ook een handige vriend die toen ook de disco compleet opgebouwd heeft.
Zal het wel moeilijk krijgen als de disco te koop komt |( maar heb al gezegd gaat eerst in de schorsing en ga eerst tijdje rijden in de freebee.
Als me dat echt niet bevalt gaat die gewoon weer weg.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:07

Hahaha mijn schoonmoeder zou ook beter op een bezem passen dan in een SY auto. Thuis maken we de grap dat ze dan ook nog eens goedkoper uit zou zijn ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:15

tinkersjakie schreef:
Ik ga ook naar iets kleiners dan mijn disco, wordt ook een freelander 2,5V6
Zal voor mij misschien wel een verschil worden qua rijden.
Denk dat ik wat luxer (comfortabele) ga rijden, terwijl ik van mijn John deer, zoals mijn zwager hem noemt :D , het niet erg vind en ook wel leuk vind.
Maar rij meest gewoon ermee en maar misschien 10 tot 15 x ermee met trailer en dan gaat het om korte stukken van 10 km door dorpjes.
Een diesel geel kenteken qua wegenbelasting scheelde bijna niks met mijn grijs kenteken disco.
Dus voor benzine gegaan wat me per maand 70 euro bespaart qua alle kosten.
Zeer nette auto gevonden die nu gelijk zijn beurt krijgt en alles na gelopen wordt.
Dit bij onze eigen monteur die ook altijd de disco deed. En gelukkig ook een handige vriend die toen ook de disco compleet opgebouwd heeft.
Zal het wel moeilijk krijgen als de disco te koop komt |( maar heb al gezegd gaat eerst in de schorsing en ga eerst tijdje rijden in de freebee.
Als me dat echt niet bevalt gaat die gewoon weer weg.

Van een Disco naar een Freebee? Dat gaat je tegenvallen tenzij je een echt afgetrapte Disco hebt.
Freebee is een prima auto, maar qua comfort legt een Freebee het toch echt af tegen een goede Disco. Ik vraag me dus af in wat voor staat die Disco is als ie zo door het leven moet.......

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:18

Popke schreef:
Hahaha mijn schoonmoeder zou ook beter op een bezem passen dan in een SY auto. Thuis maken we de grap dat ze dan ook nog eens goedkoper uit zou zijn ;-)

_O- _O-

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:22

tinkersjakie schreef:
Popke schreef:

_O- _O-

Afbeelding :D