[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:53

Bedankt voor jullie uitleg! Ik weet echt niet wat voor soort eigenlijk.. Maar het is een bestelbusje (Caddy), dan is het toch geen terrein wagen neem ik aan haha?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:52

Hoi een vraagje langzamerhand gaat de auto die ik nu voor de trailer heb Volvo v40 echt wel opraken

Trailer ; Ifor Williams 1,5 paards met paard erin van 1.80
Graag wel onder de 3500 kg totaal blijven zitten aangezien ik geen E rijbewijs heb

Nu vroeg ik me af wat voor een auto daarvoor kan staan die evt ook een 2 paards ifor Williams trailer zou kunnen trekken .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:09

Priscilla_90 schreef:
Hoi een vraagje langzamerhand gaat de auto die ik nu voor de trailer heb Volvo v40 echt wel opraken

Trailer ; Ifor Williams 1,5 paards met paard erin van 1.80
Graag wel onder de 3500 kg totaal blijven zitten aangezien ik geen E rijbewijs heb

Nu vroeg ik me af wat voor een auto daarvoor kan staan die evt ook een 2 paards ifor Williams trailer zou kunnen trekken .

Die bestaat niet.
Een 2-paards Ifor mag 2600kg wegen en met twee paarden erop komt ie ook een heel eind in die richting.
Een paard van 1,80 doet al snel 700kg+ en dat betekend dat je met 600kg trailer al heel snel op 1400-1500kg daadwerkelijk trailergewicht zit. Dat betekend dat je een auto moet zoeken met een TMM van onder de 2000kg EN meer dan 2 ton toegestaan trekgewicht. Ik ken ze niet.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:42

Subaru forrester TMM zo even uit mn hoofd 1880 kg. De mijne een 2.0 mag 1500 trekken maar een 2.5 turbo mag 2000 aan de haak hebben. 2 paards met alleen B is bijna onmogelijk en een Ifor in 2 paards kan je wel vergeten. Daar wegen ze veel teveel voor.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:59

@ikke de combi die ik nu heb mag precies ! dus de 1.5 paards met de auto kom ik rond de 3400 a 3450 uit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:01

Gloa schreef:
Subaru forrester TMM zo even uit mn hoofd 1880 kg. De mijne een 2.0 mag 1500 trekken maar een 2.5 turbo mag 2000 aan de haak hebben. 2 paards met alleen B is bijna onmogelijk en een Ifor in 2 paards kan je wel vergeten. Daar wegen ze veel teveel voor.

Jawel, maar met 2 ton aan de haak ben je er niet. Een beetje Ifor weegt 1000kg leeg. Je hebt dus minimaal 2200kg toegestaan trekgewicht nodig. Die auto's zijn er niet in gewichtsklasses die binnen 2000kg TMM blijven.....

Tweepaards op B-rijbewijs kan alleen in een onzinnige combi, bijvoorbeeld achter een Fiat Panda.

Priscilla_90 schreef:
@ikke de combi die ik nu heb mag precies ! dus de 1.5 paards met de auto kom ik rond de 3400 a 3450 uit

Jawel, voor een 1,5-paards lukt het wel, maar als je met diezelfde auto ook legaal een tweepaards Ifor met twee paarden erop wil vervoeren, DAT gaat dus niet (B-E is altijd verplicht bij een tweepaards)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:18

tinkersjakie schreef:
Ok vraagje. Lees al tijdje mee maar kan ook niks terug vinden.
Wat vinden jullie van een ford explorer 4.0 6v van 2000.

Ikke??

Is trouwens een automaat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:30

tinkersjakie schreef:
tinkersjakie schreef:
Ok vraagje. Lees al tijdje mee maar kan ook niks terug vinden.
Wat vinden jullie van een ford explorer 4.0 6v van 2000.

Ikke??

Is trouwens een automaat

Ik begin d'r niet aan. google even op "distributie" dan begrijp je waarschijnlijk heel snel waarom.....

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:32

@ ikke klopt dat weet ik dat b e altijd verplicht is bij 2 paards
Ik had mijn berichtje anders moeten formuleren wil in de toekomst wel graag mijn be halen namelijk
Dus ik kijk een beetje voor beiden , wat zou kunnen maar heb er totaal geen verstand van waar je op moet lettten etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:42

Priscilla_90 schreef:
@ ikke klopt dat weet ik dat b e altijd verplicht is bij 2 paards
Ik had mijn berichtje anders moeten formuleren wil in de toekomst wel graag mijn be halen namelijk
Dus ik kijk een beetje voor beiden , wat zou kunnen maar heb er totaal geen verstand van waar je op moet lettten etc

Mis je toch de clou: Er bestaat geen auto die nu met een 1,5-paards legaal op B-rijbewijs te rijden is maar ook legaal met B-E een tweepaards Ifor met twee paarden erop kan en mag trekken, tenzij je het bij twee Shetten houdt.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:45

ik zoek gewoon een auto die legaal NU 1.5 paards trailer kan trekken en evt in de toekomst als ik mijn BE heb gehaald ook een 2 paards kan trekken
Maar dus je wil zeggen dat er helemaal geen auto is voor de 2 paards ifor ?

Hoop dat wij elkaar nu beter begrijpen haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:50

Priscilla_90 schreef:
ik zoek gewoon een auto die legaal NU 1.5 paards trailer kan trekken en evt in de toekomst als ik mijn BE heb gehaald ook een 2 paards kan trekken
Maar dus je wil zeggen dat er helemaal geen auto is voor de 2 paards ifor ?

Hoop dat wij elkaar nu beter begrijpen haha

Er zijn bosjes auto's die fluitend een tweepaards Ifor kunnen en mogen trekken.
Maar geen enkele van die auto's kun je legaal voor een 1,5-paards spannen als de chauffeur alleen een B-rijbewijs heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:04

ikke schreef:
Gloa schreef:

Jawel, maar met 2 ton aan de haak ben je er niet. Een beetje Ifor weegt 1000kg leeg. Je hebt dus minimaal 2200kg toegestaan trekgewicht nodig. Die auto's zijn er niet in gewichtsklasses die binnen 2000kg

Geen idee waar de mijne straks op uit komt maar voor de verbouwing zat hij inclusief dubbele bodem op bijna 850 kg (1,5 paards). Dus met een 1,5 zou het misschien net kunnen op alleen een B rijbewijs.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:01

ikke schreef:
Ik begin d'r niet aan. google even op "distributie" dan begrijp je waarschijnlijk heel snel waarom.....

Zal wel blond zijn maar vind niet echt wat. Alleen maar onderdelen.
Alleen 1 iemand waar ie van geknapt is. Maar dat kan met elke auto.
Kun je me meer vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:18

Gokje,
Heeft zo ford explorer geen distributie ketting in plaats van een riem die zogenaamd onderhousvrij zijn? Of bedoelt Ikke wat anders?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:49

Ja heeft volgens mij een ketting, maar lijkt me dat je die ook na zoveel km vervangt.
Zie ook riemen voorbij komen. Dus wat hier in zit weet ik niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:52

Gloa schreef:
Geen idee waar de mijne straks op uit komt maar voor de verbouwing zat hij inclusief dubbele bodem op bijna 850 kg (1,5 paards). Dus met een 1,5 zou het misschien net kunnen op alleen een B rijbewijs.

Je maakt de klasdieke fout door van het werkelijke gewicht vd trailer uit te gaan. Je moet van de MTM Maximaal Toelastbare Massa uitgaan. Dus trailergewicht + laadvermogen. Zeker voor B rijbewijs! De MTM vindt je terug op de papieren vd trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:22

tinkersjakie schreef:
ikke schreef:

Zal wel blond zijn maar vind niet echt wat. Alleen maar onderdelen.
Alleen 1 iemand waar ie van geknapt is. Maar dat kan met elke auto.
Kun je me meer vertellen

Als je een versie met bovenliggende nokkenassen hebt, heb je DRIE kettingen, die alle drie met hydraulische spanners op z'n plek gehouden worden en die hydraulische spanners schijnen er iets te gemakkelijk mee op te houden waarna je ketting gaat rammelen en zelfs kan overslaan. Als de ketting overslaat, klopt je timing niet meer.
Bovendien schijnen die kettingen aan de achterkant van het blok te zitten (welke randdebiel heeft dat ooit bedacht!?!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:38

cissy schreef:
Gloa schreef:

Je maakt de klasdieke fout door van het werkelijke gewicht vd trailer uit te gaan. Je moet van de MTM Maximaal Toelastbare Massa uitgaan. Dus trailergewicht + laadvermogen. Zeker voor B rijbewijs! De MTM vindt je terug op de papieren vd trailer.

Nee hoor daar ben ik me zeker van bewust. Mijn 1,5 paards heeft een MTM van 2000 kilo en mag in combi met mijn auto net niet. Dus de trailer wordt tzt terug gekeurd. Voor mezelf zet ik hem nog op de weegbrug zodat ik weet wat ik verantwoord kan laden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:37

Gloa schreef:
Mijn 1,5 paards heeft een MTM van 2000 kilo en mag in combi met mijn auto net niet.

Nou, net niet?? Zelfs een Fiat Panda tweecilindertje heeft al een TMM van 1440 kg. Welke auto mag en kan dan verantwoord een grote trailer trekken en heeft zelf een TMM die maar net boven de 1500 kg uit komt? Hou je ook rekening met kogeldruk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:39

Rex_Rolfo schreef:
Gloa schreef:
Mijn 1,5 paards heeft een MTM van 2000 kilo en mag in combi met mijn auto net niet.

Nou, net niet?? Zelfs een Fiat Panda tweecilindertje heeft al een TMM van 1440 kg. Welke auto mag en kan dan verantwoord een grote trailer trekken en heeft zelf een TMM die maar net boven de 1500 kg uit komt? Hou je ook rekening met kogeldruk?

Oude koekblik Fiat Panda :j Moet je wel een pak stro achterin leggen om de kogeldruk te compenseren (en zit je meteen aan je max trekvermogen) maar dan kun je legaal een tweepaards verplaatsen met B-rijbewijs.......

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:48

Verplaatsen is het juiste woord :j

Maximaal windkracht 2? _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:56

Rex_Rolfo schreef:
Verplaatsen is het juiste woord :j

Maximaal windkracht 2? _O-

Ligt eraan welke versie je hebt; de 1100 i.e. heeft dik 60pk, die zou dus wel wat moeten presteren (die dingen lopen "los" 160km/h).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:17

Oei, 60 pk! Arme straatstenen Y;(

Zat ook aan zijwind te denken, vooral als dat bij vlagen is. Het gaat toch om 800 kg zeil achter 1000 kg auto :brr:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:34

Rex_Rolfo schreef:
Oei, 60 pk! Arme straatstenen Y;(

Zat ook aan zijwind te denken, vooral als dat bij vlagen is. Het gaat toch om 800 kg zeil achter 1000 kg auto :brr:

Ik weet van Pinda's met een 1300 turbo uit de Punto.......

Maar we hadden het over legaal, niet over praktisch uitvoerbaar :+