Nou, wat zou je willen doen op een zaterdagochtend dan vrolijk excellen

?
Meten rekenen is weten, dus even wat dinges op een rij

.
Want: de Megane spreekt me nog steeds aan. Ik rijd +/- 20000 per jaar maar daarvan is trekken ca 1000. Dus een beetje onnodig om voor een 4x4 grote auto (met het verbruik van dien, en ook reparaties etc vaak duurder) te betalen voor die 19000 km zonder trekken.
Dus ff Autotrack open met de volgende specs: bj 2017 ev, max 110000 km, min 1500 trekken en trekhaak en heel NL (ook al ga ik niet zo ver rijden maar voor het totaalbeeld) en max 25000 euro. Overigens voor 25000 moet ik het vakantiegeld van 2026 nog hebben maar dromen mag (en er zijn opties, ook al ben ik niet happig op afbetalen of lenen).
Ik heb Fiat Tipo (lijkt me niets), Dacia (nee

), Peugeot & Citroën (obv wat hierboven wordt gezegd) en andere Renaults dan Megane buiten beschouwing gelaten.
Wegenbelasting is obv wat autotrack aangeeft (gemiddelde). Prijs is de laagste die ik vond met de specs. Verbruik heb ik gecorrigeerd met 70% want als ik kijk naar mijn huidige (die bewezen 1:20 doet) staat er 1:29. Dus de verbruikcijfers zijn steevast te hoog (ideale omstandigheden etc, dit is ook algemeen bekend). Qua benzineprijs is 1,80 € gebruikt en 20 000 km/jaar (geen trekken apart meegenomen).
Verder heb ik verzekeringen en service / reparaties niet meegenomen. Waarschijnlijk de groter de auto de meer euro's, maar dat wordt helemaal glazen bol -werk. Ik ga ook niet gokken met restwaardes, ik reken gewoon met het hele aanschafbedrag.
Ik kan hem uiteraard tig keer sorteren op het scherm, maar hierbij 2 verschillende sorteringen.
1. Totale kosten in 10 jaar
[
Afbeelding ]
Omdat Megane wellicht helemaal kansloos is, heb ik hem ook dubbel berekend. Stel, hij gaar binnen 5 jaar stuk en ik koop een tweede

. Wat opvalt is, dat zelfs met 2x aanschafwaarde de Mazda in verbruik+aanschaf duurder uit komt in 10 jaar. Dus ik denk dat ik die wel schrap, omwille de 19000 niet-trek-kilometers.
Wat zien we verder? Hybrides aan top, maar ik neem het verbruik met een korreltje zout én zou ook nog moeten investeren in een laadpaal. Aan de andere kant hebben we vrij recent aangelegde zonnepanelenen en gezien de ontwikkelingen is elke stroomgebruiker welkom

. Dus daar nog goed over nadenken (ze zitten ook hoog qua aanschafprijs).
Seat Leon (met een iets grotere motor dan Megane) komt als winnaar uit de bus. Even een tweede sortering, want de aanschafprijs kan schommelen (ook lager uitkomen):
2. Kosten benzine & belasting / jaar (dus gebruikskosten ex verzekering & service/reparaties)
[
Afbeelding ]
Weer hybrides eerst. maar daarna rijtje VW-concern + Audi vóór de Megane

. De Vitara spreekt me niet zo aan (waarom zo'n lage belasting, lichte koekblik?). Dus, als ik dit zie, zou het beter zijn om toch maar voor Duitse degelijkheid te gaan.

Wel komt het verschil zo te zien eerder uit de belasting dan uit het benzineverbruik. En qua aanschafbudget zitten de Duitsers dus boven 15k (maar dat haal ik met één x vakantiegeld) en wel nog onder de Mazda.
Wat winden jullie (kenners) hiervan?
En zijn er ervaringen qua trekken met Seat Leon? De VW heb ik zelf ook eerder gehad, die was prima, en neem aan dat Octavia erg soortgelijk is. En Audi (wel aan de dure kant)?