[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:13

Die Mazda CX-5 vind ik persoonlijk mooier met het ronde neusje (model tot medio 2017) :D
En dan ook nog in die mooie Skyfall Blue!

Maar als je geld hebt voor een Mazda CX-5, ga dan zeker voor een Mazda CX-5. Veilige aankoop (doorgaans), rijdt zeer plezierig en kan prima trekken.

De mijne mag 1.800 kg trekken en we hebben eigenlijk een sterker trekbeest nodig voor de 2-paards. Maar we denken erover om de VW Polo eruit te doen en die fijne Mazda gewoon erbij te houden als 2e auto :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:02

ikke schreef:
Persoonlijk is mijn ervaring dat je ook een vrachtwagen iets hoger in de toeren wil hebben (boekje zegt 1100 - 2000 toeren; ervaring: 1500 - 2200 toeren) en de wagen loopt 1800 toeren bij 80km/h in 6.
We zijn dus eensgezind dat je een motorblok niet af moet knijpen. Hoeveel toeren dan optimaal is hangt sterk van het motorblok in kwestie af.

Hilli schreef:
Soepbarrel = Subaru
Missiebusje = Mitsubishi :D

xMyrth schreef:
De Peugeot 308 spreekt me op veel vlakken aan, namelijk: mag 1650kg trekken, is toch van redelijk compact formaatje, wegenbelasting valt mee...

Nu hoorde ik dat de motoren van die auto's problemen geven... zucht!
Weet je dus meteen waarom sommige uitvoeringen zo goedkoop zijn: iemand die zich ingelezen heeft loopt er met een grote boog omheen. Het is trouwens niet dat elke 308 een risico is, maar je moet er niet eentje hebben waar dat beruchte 1.6 THP blok in zit.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:17

Jep. We spraken iemand die bij Peugeot / Citroën heeft gewerkt en die raadde aan alle 308's gewoon links te laten liggen. Het is niet óf, maar wanneer je problemen krijgt :') Weinig zin in...

Nu gaan we op zoek naar een Tiguan... ander formaatje wel, maargoed dat moet dan maar :')

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:40

Tiguan ook bepaald niet vrij van problemen.

Bestudeer Autoweek reviews vooral. Dat helpt.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:42

Mijn ouders en schoonouders hebben al jaaaaaren vol tevredenheid een Tiguan :)
Maar heb inderdaad ook wel eens over problemen gehoord.

Overigens... Ik denk dat er over elke auto wel iets te vinden is.

Ben wel benieuwd wat er eventueel nog meer geadviseerd wordt?
Mazda CX-5 vind ik ook mooi, maar zie ik niet veel in onze prijsklasse.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:01

xMyrth schreef:
Mijn ouders en schoonouders hebben al jaaaaaren vol tevredenheid een Tiguan :)
Maar heb inderdaad ook wel eens over problemen gehoord.

Overigens... Ik denk dat er over elke auto wel iets te vinden is.

Ben wel benieuwd wat er eventueel nog meer geadviseerd wordt?
Mazda CX-5 vind ik ook mooi, maar zie ik niet veel in onze prijsklasse.

Zoek even op DSG problemen.....

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:54

Pfffft, waarom is het zo lastig een goeie auto te vinden?

Ik ben op zoek naar iets wat minimaal 1800kg trekt, liever 2000kg, omdat er een tweepaardstrailer (die ik ook nog moet aanschaffen) achter komt te hangen.
De keuze is reuze, maar ik zoek specifiek grijs kenteken. Scheelt een blubs in de wegenbelasting. Maar dan is het aanbod vrij klein.
En dan heb je iets gevonden en dan staat de verkopende garage niet al te best bekend volgens Google.

Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te speuren?
Eisenlijstje:
- grijs kenteken diesel
- minimaal 1800 trekken, liever 2000
- moet in parkeergarages etc passen, het is mijn enige auto, en ik ga graag door de mcdrive en moet er ook gewoon mee in de stad zijn. Een Transporter oid gaat hem niet worden
- ik ben gek op pick-ups, maar dat is onhandig, maar landrover modellen zijn ook erg leuk om naar te kijken
- verbruik vind ik wat ondergeschikt. Maar 1 op Shell hoeft ook niet perse.


Heb wel wat kandidaten gezien:
- Toyota RAV4 diesel uit 2017, mag 1800 trekken. Vind ik net iets krap, of valt dat mee? Is wel een particuliere verkoper.
- landrover freelander 2.2 diesel uit 2014. Mag 2000 trekken, maar ik hoor slechte verhalen over de freelander. Is dit ook zo voor de freelander 2?
- landrover discovery sport 2.0 diesel uit 2017. Maar die garage heeft niet zulke goede recensies. Auto heeft aan de buitenkant wat krassen en lichte deukjes. Ziet er uit of iemand niet zo goed kon parkeren, maar staat me wel tegen.


Ik neig zelf het meest naar de freelander. Daar zijn 2 vergelijkbare auto’s van te koop op het moment, maar ik ben dus wat huiverig omdat ik jaren terug ook heb gekeken naar een freelander, en toen zaten er een hoop “kinderziektes” in en kon je ze met x aantal kilometers (niet eens zo hoog) gewoon afschrijven. Hoe is dat nu? Weet iemand dat?

Bolletje29
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:33

Ik lees dat er velen fan lijken te zijn van de Mazda CX-5. Is er over de CX-60 ook wat te zeggen? Zou voor een 2-paards trailer met 2 kleine paarden zijn, paarden wegen samen max. 950-1000kg.

Voor- en nadelen van de CX-5 naast de CX-60? En is het het prijsverschil waard?

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 01:28

Eerste CX-60 zijn niet erg goed. Wel betrouwbaar maar rijden niet fijn. Na de upgrade een jaar later schijnen ze beter te zijn.
CX-5 is lichter en heeft zich bewezen als goed.
Maar goed, mag ook aanzienlijk minder trekken.

Mazda dealer vertelde me laatst dat de CX-5 uit het assortiment gaat. Hij wist nog niet wat ervoor in de plaats kwam.

Fayyah19

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-24
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:13

Bolletje29 schreef:
Ik lees dat er velen fan lijken te zijn van de Mazda CX-5. Is er over de CX-60 ook wat te zeggen? Zou voor een 2-paards trailer met 2 kleine paarden zijn, paarden wegen samen max. 950-1000kg.

Voor- en nadelen van de CX-5 naast de CX-60? En is het het prijsverschil waard?


Ik heb deze gehad en na een jaar met heel veel plezier weer verkocht. Wat een vreselijke stuiter-en stotterbak := Het was inderdaad het eerste model maar ik heb enkele weken geleden in de een geüpgradede versie gereden en ik merkte niet veel verbetering. Voor dat bedrag zijn er betere auto’s te vinden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen eerdere ervaring met Mazda heb. De CX-60 kwam uit en vanwege het trekgewicht van 2500kg en de meestal zeer positieve reacties over de CX-5 aangeschaft maar het was helaas een miskoop.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:33

ikke schreef:
xMyrth schreef:
Mijn ouders en schoonouders hebben al jaaaaaren vol tevredenheid een Tiguan :)
Maar heb inderdaad ook wel eens over problemen gehoord.

Overigens... Ik denk dat er over elke auto wel iets te vinden is.

Ben wel benieuwd wat er eventueel nog meer geadviseerd wordt?
Mazda CX-5 vind ik ook mooi, maar zie ik niet veel in onze prijsklasse.

Zoek even op DSG problemen.....


Maar die problemen zijn alleen bij een automaat toch? Wij hoeven geen automaat.

Toyota RAV is ook nog een optie, als we die binnen budget kunnen vinden.

karrij
Berichten: 1203
Geregistreerd: 13-04-21

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:03

Wij hebben net afgelopen donderdag onze fonkelnagel neue Ford Kuga opgehaald, mag 2100 trekken en dat doettie goed!
Hiervoor hadden we ook een Kuga, maar dan de diesel uitvoering, fantastisch fijne auto.
Nu hebben we een phev , het oude model heeft wat problemen met het laden, maar daar wordt aangewerkt.

Echt een heerlijke auto, ik moet zelf nog even wennen omdat we van een schakel auto naar een automaat gaan, moet die linkervoet ver weghouden hahaha

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:11

xMyrth schreef:
ikke schreef:
Zoek even op DSG problemen.....


Maar die problemen zijn alleen bij een automaat toch? Wij hoeven geen automaat.

Toyota RAV is ook nog een optie, als we die binnen budget kunnen vinden.

Je vind de rest van de ellende vanzelf. Motoren zijn ook niet best, tenzij je een ouder type kunt vinden maar die zijn er niet zoveel in NL; je weet wel, in NL willen ze alleen de goedkoopste versies.....

eilleen333 schreef:
Pfffft, waarom is het zo lastig een goeie auto te vinden?

Ik ben op zoek naar iets wat minimaal 1800kg trekt, liever 2000kg, omdat er een tweepaardstrailer (die ik ook nog moet aanschaffen) achter komt te hangen.
De keuze is reuze, maar ik zoek specifiek grijs kenteken. Scheelt een blubs in de wegenbelasting. Maar dan is het aanbod vrij klein.
En dan heb je iets gevonden en dan staat de verkopende garage niet al te best bekend volgens Google.

Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te speuren?
Eisenlijstje:
- grijs kenteken diesel
- minimaal 1800 trekken, liever 2000
- moet in parkeergarages etc passen, het is mijn enige auto, en ik ga graag door de mcdrive en moet er ook gewoon mee in de stad zijn. Een Transporter oid gaat hem niet worden
- ik ben gek op pick-ups, maar dat is onhandig, maar landrover modellen zijn ook erg leuk om naar te kijken
- verbruik vind ik wat ondergeschikt. Maar 1 op Shell hoeft ook niet perse.


Heb wel wat kandidaten gezien:
- Toyota RAV4 diesel uit 2017, mag 1800 trekken. Vind ik net iets krap, of valt dat mee? Is wel een particuliere verkoper.
- landrover freelander 2.2 diesel uit 2014. Mag 2000 trekken, maar ik hoor slechte verhalen over de freelander. Is dit ook zo voor de freelander 2?
- landrover discovery sport 2.0 diesel uit 2017. Maar die garage heeft niet zulke goede recensies. Auto heeft aan de buitenkant wat krassen en lichte deukjes. Ziet er uit of iemand niet zo goed kon parkeren, maar staat me wel tegen.


Ik neig zelf het meest naar de freelander. Daar zijn 2 vergelijkbare auto’s van te koop op het moment, maar ik ben dus wat huiverig omdat ik jaren terug ook heb gekeken naar een freelander, en toen zaten er een hoop “kinderziektes” in en kon je ze met x aantal kilometers (niet eens zo hoog) gewoon afschrijven. Hoe is dat nu? Weet iemand dat?

Freebee II Diesel is wel ok, dat is nog een BMW-blok. Freebees hebben in het begin een slechte naam opgelopen door de slechte benzinemotoren (je kunt een blok niet oneindig opboren) en aandrijflijnen. Aandrijflijn en de Diesel is met de overname door BMW opgelost, maar toen was het kwaad al geschied. Benzinemotoren blijft modderen, ook bij Freebee II, niet aan beginnen.

Disco 5 (Eigenlijk Freebee 3, maar die naam is bedoezeld) schijnt wel goed te zijn maar stel je van z'n terreincapaciteiten niet te veel voor. Vorig weekend nog eentje in het terrein gehad maar die kwam niet ver toen het serieuzer werd. Gebrek aan bodemvrijheid is het grootste probleem en daarna te veel plastic dat te laag zit (groot risico op dure schades).

Esperanza
Blogger

Berichten: 3345
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:21

Ik heb een nieuwe auto die ik van de week eens voor de trailer ga zetten. Het is een elektrische auto die we natuurlijk niet hebben gekocht om de trailer te trekken, maar hij mag wel 1800 kilo trekken en dat verbaasde me eigenlijk.

Het gaat om een Volkswagen ID buzz. Hij is 4 wiel aangedreven en weegt zelf al 2500 kilo. Mijn trailer weegt leeg al 1000 kilo en ik zal er van de week eens wat spullen mee naar de stort brengen en dan eens kijken wat het met de batterij doet :D Ik woon in de bergen en moet sowieso van stal naar huis 600 hoogte meters afleggen.

Ik had voorheen een Disco 4, machtige auto maar die worden snel duur als ze wat ouder worden. Luchtverdering, turbobehuizing... die reparaties zijn allemaal niet heel grappig. De Disco 5 vind ik niet echt een goede opvolger. Is idd meer een wegauto als een terreinauto.

Ponytante

Berichten: 407
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:16

Nou, wat zou je willen doen op een zaterdagochtend dan vrolijk excellen :D ? Meten rekenen is weten, dus even wat dinges op een rij :j .

Want: de Megane spreekt me nog steeds aan. Ik rijd +/- 20000 per jaar maar daarvan is trekken ca 1000. Dus een beetje onnodig om voor een 4x4 grote auto (met het verbruik van dien, en ook reparaties etc vaak duurder) te betalen voor die 19000 km zonder trekken.

Dus ff Autotrack open met de volgende specs: bj 2017 ev, max 110000 km, min 1500 trekken en trekhaak en heel NL (ook al ga ik niet zo ver rijden maar voor het totaalbeeld) en max 25000 euro. Overigens voor 25000 moet ik het vakantiegeld van 2026 nog hebben maar dromen mag (en er zijn opties, ook al ben ik niet happig op afbetalen of lenen).

Ik heb Fiat Tipo (lijkt me niets), Dacia (nee :+ ), Peugeot & Citroën (obv wat hierboven wordt gezegd) en andere Renaults dan Megane buiten beschouwing gelaten.

Wegenbelasting is obv wat autotrack aangeeft (gemiddelde). Prijs is de laagste die ik vond met de specs. Verbruik heb ik gecorrigeerd met 70% want als ik kijk naar mijn huidige (die bewezen 1:20 doet) staat er 1:29. Dus de verbruikcijfers zijn steevast te hoog (ideale omstandigheden etc, dit is ook algemeen bekend). Qua benzineprijs is 1,80 € gebruikt en 20 000 km/jaar (geen trekken apart meegenomen).

Verder heb ik verzekeringen en service / reparaties niet meegenomen. Waarschijnlijk de groter de auto de meer euro's, maar dat wordt helemaal glazen bol -werk. Ik ga ook niet gokken met restwaardes, ik reken gewoon met het hele aanschafbedrag.

Ik kan hem uiteraard tig keer sorteren op het scherm, maar hierbij 2 verschillende sorteringen.

1. Totale kosten in 10 jaar

Afbeelding


Omdat Megane wellicht helemaal kansloos is, heb ik hem ook dubbel berekend. Stel, hij gaar binnen 5 jaar stuk en ik koop een tweede :') . Wat opvalt is, dat zelfs met 2x aanschafwaarde de Mazda in verbruik+aanschaf duurder uit komt in 10 jaar. Dus ik denk dat ik die wel schrap, omwille de 19000 niet-trek-kilometers.

Wat zien we verder? Hybrides aan top, maar ik neem het verbruik met een korreltje zout én zou ook nog moeten investeren in een laadpaal. Aan de andere kant hebben we vrij recent aangelegde zonnepanelenen en gezien de ontwikkelingen is elke stroomgebruiker welkom :') . Dus daar nog goed over nadenken (ze zitten ook hoog qua aanschafprijs).

Seat Leon (met een iets grotere motor dan Megane) komt als winnaar uit de bus. Even een tweede sortering, want de aanschafprijs kan schommelen (ook lager uitkomen):

2. Kosten benzine & belasting / jaar (dus gebruikskosten ex verzekering & service/reparaties)

Afbeelding


Weer hybrides eerst. maar daarna rijtje VW-concern + Audi vóór de Megane :wow: . De Vitara spreekt me niet zo aan (waarom zo'n lage belasting, lichte koekblik?). Dus, als ik dit zie, zou het beter zijn om toch maar voor Duitse degelijkheid te gaan. :) Wel komt het verschil zo te zien eerder uit de belasting dan uit het benzineverbruik. En qua aanschafbudget zitten de Duitsers dus boven 15k (maar dat haal ik met één x vakantiegeld) en wel nog onder de Mazda.

Wat winden jullie (kenners) hiervan?

En zijn er ervaringen qua trekken met Seat Leon? De VW heb ik zelf ook eerder gehad, die was prima, en neem aan dat Octavia erg soortgelijk is. En Audi (wel aan de dure kant)?

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:30

Ponytante schreef:
Nou, wat zou je willen doen op een zaterdagochtend dan vrolijk excellen :D ? Meten rekenen is weten, dus even wat dinges op een rij :j .

Want: de Megane spreekt me nog steeds aan. Ik rijd +/- 20000 per jaar maar daarvan is trekken ca 1000. Dus een beetje onnodig om voor een 4x4 grote auto (met het verbruik van dien, en ook reparaties etc vaak duurder) te betalen voor die 19000 km zonder trekken.

Dus ff Autotrack open met de volgende specs: bj 2017 ev, max 110000 km, min 1500 trekken en trekhaak en heel NL (ook al ga ik niet zo ver rijden maar voor het totaalbeeld) en max 25000 euro. Overigens voor 25000 moet ik het vakantiegeld van 2026 nog hebben maar dromen mag (en er zijn opties, ook al ben ik niet happig op afbetalen of lenen).

Ik heb Fiat Tipo (lijkt me niets), Dacia (nee :+ ), Peugeot & Citroën (obv wat hierboven wordt gezegd) en andere Renaults dan Megane buiten beschouwing gelaten.

Wegenbelasting is obv wat autotrack aangeeft (gemiddelde). Prijs is de laagste die ik vond met de specs. Verbruik heb ik gecorrigeerd met 70% want als ik kijk naar mijn huidige (die bewezen 1:20 doet) staat er 1:29. Dus de verbruikcijfers zijn steevast te hoog (ideale omstandigheden etc, dit is ook algemeen bekend). Qua benzineprijs is 1,80 € gebruikt en 20 000 km/jaar (geen trekken apart meegenomen).

Verder heb ik verzekeringen en service / reparaties niet meegenomen. Waarschijnlijk de groter de auto de meer euro's, maar dat wordt helemaal glazen bol -werk. Ik ga ook niet gokken met restwaardes, ik reken gewoon met het hele aanschafbedrag.

Ik kan hem uiteraard tig keer sorteren op het scherm, maar hierbij 2 verschillende sorteringen.

1. Totale kosten in 10 jaar

[ Afbeelding ]


Omdat Megane wellicht helemaal kansloos is, heb ik hem ook dubbel berekend. Stel, hij gaar binnen 5 jaar stuk en ik koop een tweede :') . Wat opvalt is, dat zelfs met 2x aanschafwaarde de Mazda in verbruik+aanschaf duurder uit komt in 10 jaar. Dus ik denk dat ik die wel schrap, omwille de 19000 niet-trek-kilometers.

Wat zien we verder? Hybrides aan top, maar ik neem het verbruik met een korreltje zout én zou ook nog moeten investeren in een laadpaal. Aan de andere kant hebben we vrij recent aangelegde zonnepanelenen en gezien de ontwikkelingen is elke stroomgebruiker welkom :') . Dus daar nog goed over nadenken (ze zitten ook hoog qua aanschafprijs).

Seat Leon (met een iets grotere motor dan Megane) komt als winnaar uit de bus. Even een tweede sortering, want de aanschafprijs kan schommelen (ook lager uitkomen):

2. Kosten benzine & belasting / jaar (dus gebruikskosten ex verzekering & service/reparaties)

[ Afbeelding ]


Weer hybrides eerst. maar daarna rijtje VW-concern + Audi vóór de Megane :wow: . De Vitara spreekt me niet zo aan (waarom zo'n lage belasting, lichte koekblik?). Dus, als ik dit zie, zou het beter zijn om toch maar voor Duitse degelijkheid te gaan. :) Wel komt het verschil zo te zien eerder uit de belasting dan uit het benzineverbruik. En qua aanschafbudget zitten de Duitsers dus boven 15k (maar dat haal ik met één x vakantiegeld) en wel nog onder de Mazda.

Wat winden jullie (kenners) hiervan?

En zijn er ervaringen qua trekken met Seat Leon? De VW heb ik zelf ook eerder gehad, die was prima, en neem aan dat Octavia erg soortgelijk is. En Audi (wel aan de dure kant)?

Ziet er heel interessant uit maar volstrekt nutteloos omdat je betrouwbaarheid niet in een getal uit kunt drukken en juist dat is wat het verschil maakt.
Hoe vaak en met welke klachten/mankementen staat een auto in de garage? Dat is belangrijker dan de rest.

Daarnaast ziet ook jij voor het gemak even over het hoofd dat een 4x4 niet per se groot hoeft te zijn (de V70 is ook 4x4) èn dat 4x4 een stukje veiligheidsmarge toevoegt.
Ik knalde met 130km/h een regengordijn in en om mij heen was iedereen in paniek maar de oude V70 ging in een rechte lijn strak vooruit! Natuurlijk grijpt de tractie controle vol in op zo'n moment maar het verschil is dat ik strak rechtuit rijdend mijn snelheid aan kon passen aan de plotseling andere omstandigheden waar het verkeer om mij heen daar de grootste moeite mee had.

Ander voorbeeld: ijshelling ca15% ik heb geen enkele Land Rover omhoog zien komen, behalve eentje: de laatste echte Defender, full-option en de tractiecontrole reed die Land Rover omhoog!
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-03-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:32

Ik denk dat je nat gaat met je 10 jaars berekening. Want, koop je een benzine auto met 150k op de teller, dan ga je daar bij 20k per jaar geen 10 jaar mee doen.

Ik zelf pak een max tellerstand (schatting) en trek daar vanaf de aankoop tellerstand en deel dat door mijn km per jaar. Daar komt dan uit hoe lang ik met de auto kan doen. De afschrijving is dan AW minus RW (kun je rustig wel iets voor schatten, bijv 2.500) gedeeld door die jaren.

Bij 20k rijden per jaar zou ik zeker kijken naar (hybride) elektrisch. Dat is op termijn vaak wel echt goedkoper, ook al vervalt het mrb voordeel binnenkort.
Laatst bijgewerkt door Dees op 29-03-25 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:36

Dees schreef:
Ik denk dat je nat gaat met je 10 jaars berekening. Want, koop je een benzine auto met 150k op de teller, dan ga je daar bij 20k per jaar geen 10 jaar mee doen.

Ehm, even terug kijken, gekocht in 2015, 220k op de teller. Het is nu 2025, 420k op de teller.

Dus nee, dit klopt niet per se en is te kort door de bocht.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:39

ikke schreef:
Dees schreef:
Ik denk dat je nat gaat met je 10 jaars berekening. Want, koop je een benzine auto met 150k op de teller, dan ga je daar bij 20k per jaar geen 10 jaar mee doen.

Ehm, even terug kijken, gekocht in 2015, 220k op de teller. Het is nu 2025, 420k op de teller.

Dus nee, dit klopt niet per se en is te kort door de bocht.


Pot verwijt ketel.
Maar los daarvan.. ik ken werkelijk helemaal niemand die in zulke oude barrels wil rijden dan jij :=
Hou aub op dat als referentie te willen laten gebruiken. De meeste autobezitters hebben een garage nodig voor onderhoud en dan blijkt menig benzine auto echt rond 250/300k economisch wel gewoon "op" en kopen ze een nieuwere.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:41

Ponytante schreef:
Wat zien we verder? Hybrides aan top, maar ik neem het verbruik met een korreltje zout én zou ook nog moeten investeren in een laadpaal. Aan de andere kant hebben we vrij recent aangelegde zonnepanelenen en gezien de ontwikkelingen is elke stroomgebruiker welkom :')

Nee hoor, gewoon 220 stopcontact is voldoende. Hybride heeft meestal geen heel grote accu, die heb je ook met 220 zo vol. Mocht je vrij makkelijk een krachtstroom punt aan kunnen leggen dan is dat helemaal ideaal.

Aatrox
Berichten: 483
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:42

Mijn garage raadde hybride af icm de trailer.

Op grijs kenteken zijn ook gewoon vele grotere modellen van bmw, Volkswagen ed. Beschikbaar op grijs kenteken als de achterkant eruit is gehaald, is dat nog een optie?

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:45

Die keren dat je de trailer trekt, kun je een hybride auto toch 100% op fossiele brandstof laten rijden?

MarjanB

Berichten: 17811
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:48

Ik rijd nu 3,5 jaar rond met een megane, nu 80k op de teller nog niks geen probleem mee gehad. Mag 1700 trekken en ik gebruik hem elke week wel ongeveer om er iets achter te hangen.

Voor de mensen die iets betrouwbaars zoeken. Je kan ook naar een oudere (hoger) model Porsche kijken. Ja wel duurder in onderhoud maar die dingen zijn gewoon wel echt goed.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:48

Dees schreef:
ikke schreef:
Ehm, even terug kijken, gekocht in 2015, 220k op de teller. Het is nu 2025, 420k op de teller.

Dus nee, dit klopt niet per se en is te kort door de bocht.


Pot verwijt ketel.
Maar los daarvan.. ik ken werkelijk helemaal niemand die in zulke oude barrels wil rijden dan jij :=
Hou aub op dat als referentie te willen laten gebruiken. De meeste autobezitters hebben een garage nodig voor onderhoud en dan blijkt menig benzine auto echt rond 250/300k economisch wel gewoon "op" en kopen ze een nieuwere.

Ehm, de Volvo is een van de jongste auto's hier. Caab is van '92, heeft 300k op de teller en loopt als een naaimachientje.

Enne, ik ben niet de enige; bij "mijn" garage komt een collega-Volvo met ruim 600k op de teller.
Ooit bij een Mercedes gekeken, 800k op de teller. Volgens de verkoper moest ik wel rekening houden met een revisie van de automaat tussen dan en 900k.....

Het maakt uit welke auto je hebt. Als je zoekt op aangeboden auto's met 350k+ op de teller krijg je eerst Volvo's en Mercedessen, dan BMW, dan een heleboel niks en dan de rest......

Aatrox
Berichten: 483
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:50

Alleen heb je dan amper vermogen, want gecombineerd is het leuk op papier maar alleen de benzine motor doet niks. Volgens mij zijn er ook weinig hybride die zoveel mogen trekken maar daar heb ik me nooit in verdiept.

Nu is dat ook weer alleen onze ervaring Hoewel onze kennis een Lync en co heeft die 1800kg mag trekken en zeer tevreden is..

Wij hebben een audi etron, volledig elektrisch en zijn hier voor dat geld ook zeker tevreden over en ook die laden we op via een normaal stopcontact merendeels van de tijd omdat wij geen laadpaal in de wijk hebben.

Als je kan kiezen zou ik voor een 3.0 motorblok gaan, veel fijner dan een 2.0 blok.