Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:14

Dat is vrees ik ook eerder de groep waarbij het eerder ook al eigenlijk net niet ging.. en nu helemaal niet meer.

Ik mag hopen dat mensen een paard niet houden op het randje dat als je levensonderhoud duurder wordt je het meteen niet meer betalen kan.

Maargoed het verbaasd me ook niet gezien hoeveel mensen nog steeds een maximale hypotheek lenen bijvoorbeeld en elk dubbeltje daarna moeten omkeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:17

Spenk schreef:
Ik mag hopen dat mensen een paard niet houden op het randje dat als je levensonderhoud duurder wordt je het meteen niet meer betalen kan.

Ik denk dat dat aan meerdere zaken ligt..
Bijv hoe lang heb je je paard al.. en wat is er in de tussentijd gebeurd..

(ik had de mijne bijv ruim 25 jaar.. daar zat thuiswonen, uit huis gaan, werken, werk verliezen, samenwonen en alles ertussen in... dus varieerent van makkelijk kunnen betalen tussen misschien in laten slapen. En nu fluctueert alles nog sneller.. Als je 2 jaar geleden alles nog redelijk makkelijk kon betalen kan dat nu ineens anders zijn, toch?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:18

Wie zegt dat het eerder al niet ging?
De prijzen zijn echt idioot op veel vlakken nu. Al enkele jaren op een rij.
Een paar stijgingen konden ze misschien prima opvangen, door misschien een keer uit eten over te slaan.
Maar + + + stijgingen dan is het wel eens klaar.
En zeker als je dan een gezin hebt met kinderen kun je niet altijd alles naar het paard schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:20

Dan is de consequentie je verkopen moet inderdaad.

Maar de meeste stalhouders kunnen ook niet veel anders die hebben ook al die kosten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:22

Klopt, dat is dan helaas de harde realiteit.
Natuurlijk is het niet zo dat de stalhouders dan maar voor filantropische instelling moet gaan spelen.

Maar wat zonnetje daar even stelt is gewoon een onzin stelling.
Net zo dat mensen het eerst al blijkbaar niet echt konden betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:33

Als verkopen nog lukt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 16:54

Het is niet altijd zo zoals Zonnetje stelt, sommige mensen eten zelf droog brood om hun paard te kunnen betalen.

Je hebt er echter ook met een betalingsachterstand die gewoon met 6 man een reis door Amerika maken, of vol trots hun nieuwe schoenen van 300 op Facebook zetten :+ . Dus soms is het ook gewoon wel een kwestie van keuzes maken :)

Er is niet een type klant denk ik, zoveel verschillende mensen :) .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:56

DuoPenotti schreef:
Wie zegt dat het eerder al niet ging?
De prijzen zijn echt idioot op veel vlakken nu. Al enkele jaren op een rij.
Een paar stijgingen konden ze misschien prima opvangen, door misschien een keer uit eten over te slaan.
Maar + + + stijgingen dan is het wel eens klaar.
En zeker als je dan een gezin hebt met kinderen kun je niet altijd alles naar het paard schuiven.

Het is dát idd.

Het is niet alleen je stal, ook je voer, je boodschappen, je hooi, je stro en je energie. Echt alles is duurder geworden de afgelopen tijd, en dat is best pittig.

Ik ken mensen die echt al een hele tijd niet uit eten zijn geweest. Ikzelf ga nooit op vakantie. Echt nooit. Nu heeft dat meerdere redenen, en een van die redenen is dat ik erg gehecht ben aan mijn eigen huis, mijn eigen bed en dat ik management slecht uit handen kan geven. Een andere is dat vakantie ook duur is en dat ik mijn geld liever aan mijn paard besteed.
Ik hoef echt geen droog brood te eten, maar rijk ben ik ook niet, en dat geld wat ik aan vakantie uitgeef, kan ik beter besteden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:21

Nou, wat avalanche zegt. Ik ga ook niet graag op vakantie.

Wij konden gewoon alles netjes betalen, maar het zijn wel keuzes die we maken. Er zijn vast mensen die niet willen leven zoals wij, maar ik geef bijv niks om uit eten gaan, winkelen, drank, make up, welness etc etc. Dat loopt ook op als je daar x bedrag aan uitgeeft.

En volgens sommige mensen mag ik niet klagen dat gas en licht zo enorm is gestegen, want we hebben een vrijstaand huis en paarden.........
Maar ik vind het echt belachelijk veel geld wat we nu aan energie betalen en bijv zorgverzekering. Ik baal daar enorm van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:22

Ja zelfde hier. Ik vind het zo zonde van het geld :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:24

Zal ze niet bedoelen dat ons wijz gemaakt word we allen er op achteruit gaan maar intussen men er toch nog lekker op los leeft of er niks aan de hand is!? Dus niet specifiek over de paarden eigenaren?

Winkels in de stad waren idd achterlijk druk afgelopen week maar mijn paarden kenissen lopen nu niet bepaald in de laatste modetrends zeg maar :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:43

Maar je weet niet wie dat zijn. Zijn die mensen in het restaurant, in de winkel en met vuurwerk ook mensen met paarden??

Als ze setjes hebben, kan je misschien zeggen dat daar veel geld naartoe gaat, maar zelfs dan......Ik had klanten die heel vaak setjes 2e hands kochten en een kleurtje na een tijdje weer zelf doorverkochten, dus daar amper kosten aan hadden om steeds met iets nieuws of anders te rijden.

Mensen oordelen te snel. Als je met een nieuwe auto het erf op komt, hebben mensen commentaar. Nu werkt mijn man in de auto's, dus ben echt weleens met hele dure en nieuwe auto's naar stal geweest en dan zie je mensen kijken en denken. Maar ze waren niet van ons.

Ik doe van de paarden niet meer zoveel weg, omdat ik weet dat dingen altijd anders lopen, dus ja, dan heb je na zoveel jaar teveel rommel.
Maar ik heb en gebruik borstels die misschien al 20jr oud zijn. Mijn oudste hoofdstel was duur, maar gaat ook al tig jaren mee.

Alleen de laarzen waar ik mee rij zijn echt oud en waarschijnlijk ook "antiek" aan het worden, maar ze zijn heel en ik geef er niks om. Ze zitten me fijn en ik gebruik ze echt alleen voor rijden, dus lijden weinig verder.

Maar als je wel iets nieuws koopt, zijn er zoveel mensen die er gelijk iets van vinden of iets bij denken. Misschien heeft iemand iets kado gekregen......
Als mn moeder zei; wat wil je voor Sint en of kerst, zei ik weleens; dit of dat voor bij de paarden. Een paar keer zijn we gaan shoppen bij Arthur's voor christmas sale en mocht ik dan daar mn kadootje uitzoeken.
Hartstikke leuke dag samen, ik was er blij mee en daar hoeft dan niemand over te oordelen.

En toch doen mensen dat. Je hebt iets nieuws of duurs, dus het zal wel.................en vul maar in.

En sommige dingen heb je toch echt af en toe nodig zoals een jas, schoenen etc. Dan kan je nog zo zuinig zijn. Maar al zou je een maand achterlopen op stalhuur, kan je nog steeds niet op blote voeten.

Ik denk wel dat heel veel mensen veel zuiniger en netter met hun spullen zouden kunnen omgaan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:47

Wat ik apart vind is dat veel mensen er van uit gaan dat kleine pensionstallen of "stalletjes aan huis" minder duur zouden moeten zijn en dus ook minder zouden moeten stijgen.
Ik heb juist het idee dat de kosten voor hen echt stijgen, misschien in verhouding nog wel meer dan bij de grote stallen waarbij de bedragen over grotere aantallen verdeeld kunnen worden.
Vaak is er ook minder ruimte voor opslag, waardoor minder groot ingekocht kan worden, vaker vervoerd moet worden (diezelprijzen...) mest vaker opgehaald etc etc. En dat zijn juist de dingen die echt duurder worden.

Natuurlijk, deze stallen hebben vaak geen binnenbak, maar hoe zijn pension aan kunnen bieden voor <€300,- per maand is me echt een raadsel.
Als iemand de oplossing weet voor dit raadsel, hoor ik het graag ;) :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:01

De kosten zijn voor ons idd echt wel gestegen. En dan hebben we hooi van eigen land. Maar de loonwerker moet ook betaald worden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:07

Ik ben het eens met wat hier door sommigen al gezegd wordt. Je kijkt er alleen maar tegenaan en hoe het precies zit weet je niet. En dan nog inderdaad wat iets kost of wat je het waard vindt. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Heb je totaal niks met paarden vind je iedere stal en dekje te duur maar een ander vindt het het wel waard. Dat staat dus los van een prijs soms.

Ik heb zelf een eigen zaak en er zijn altijd mensen die mij niet kunnen betalen. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn. Soms heeft iemand een mindere portemonnee maar vinden ze het het wel waard en kan iemand het wat prijs betreft makkelijk betalen maar vinden ze het het niet waard. Soms betekent dat ook dat sommige klanten nu afhaken ook al vinden ze het het waard maar ze kunnen het niet meer betalen. Het zij zo. Hoe vervelend misschien de situatie van iemand is. Het is niet aan mij dit op te lossen of er zelf dan op toe te doen.

Maar mijn bericht is wel wat off topic denk ik ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:09

De mensen die thuis met een deken op de bank een brood uit het voedsel pakket eten zie je niet in het restaurant. Ze zitten immers binnen.

En ja daar zullen vast sukkels bij zitten die 300,- vuurwerk de lucht in knallen en vervolgens klagen dat ze het koud hebben.
Maar helaas is het voor sommige toch echte werkelijkheid.
Gewoon zonder paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 19:16

Ik vind, dat als iemand achter staat met de stalhuur ik ergens iets van mag vinden. Als iemand dan nieuwe dure schoenen koopt bijvoorbeeld. En dan zit ik echt niet elke dag te kijken wat mijn klanten aan hebben hoor :') . Maar een rondreis door de VS op Facebook langs zien komen, ja, dat doet gewoon toch wat met je.

Dan nog kan ik er weinig mee, maar dan vind ik daar wel wat van.

Als mensen gewoon betalen, of opzeggen omdat ze andere keuzes willen malen vind ik daar helemaal niks van. Eerlijk gezegd vind ik het alleen maar sterk als iemand opzegt voordat hij/zij de stalling niet meer kan betalen :o

En daarnaast, het is natuurlijk super nobel dat sommigen inderdaad droog brood eten, maar ik vind dat ook wel rot voor iemand, als je echt niks meer kan omdat je een paard hebt... Dan is het wel lastig om een paard als je ontspanning ipv een verplichting te blijven zien denk ik :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:40

ruitje schreef:
Ik vind, dat als iemand achter staat met de stalhuur ik ergens iets van mag vinden. Als iemand dan nieuwe dure schoenen koopt bijvoorbeeld. En dan zit ik echt niet elke dag te kijken wat mijn klanten aan hebben hoor :') . Maar een rondreis door de VS op Facebook langs zien komen, ja, dat doet gewoon toch wat met je.

Ja, dat vind ik ook wel eigenlijk!
Er is nogal een verschil tussen 'er zijn mensen die heel veel vuurwerk opknallen dus niemand heeft het moeilijk', of een specifiek iemand die een deel van z'n verplichtingen niet nakomt en ondertussen wel een reis maakt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:20

Ik schrik wel eens van de verhalen van pensionstalhouders, dierenartsen, de brokjesboer, hoeveel mensen een betalingsachterstand hebben.
Natuurlijk zijn er omstandigheden waardoor je het even wat moeilijk hebt, maar het financieel management van mensen laat ook wel eens wat te wensen over.
Want denken dat stalgeld in deze tijden niet omhoog gaat vind ik eigenlijk kop-in-t-zand-stekerij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:35

Ja die betalings achterstanden zijn van alle tijden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 02:01

ruitje schreef:

Dan nog kan ik er weinig mee, maar dan vind ik daar wel wat van.

Als mensen gewoon betalen, of opzeggen omdat ze andere keuzes willen malen vind ik daar helemaal niks van. Eerlijk gezegd vind ik het alleen maar sterk als iemand opzegt voordat hij/zij de stalling niet meer kan betalen :o

En daarnaast, het is natuurlijk super nobel dat sommigen inderdaad droog brood eten, maar ik vind dat ook wel rot voor iemand, als je echt niks meer kan omdat je een paard hebt... Dan is het wel lastig om een paard als je ontspanning ipv een verplichting te blijven zien denk ik :o

Maar je weet niet of mensen het zelf hebben betaald. Ik hoor wel vaker dat eens dat ouders alle kinderen meenemen op een mooie reis.
En ook dure schoenen kunnen kado zijn gekregen of 2e hands gekocht etc.

Maar verder heb je natuurlijk compleet gelijk. Weet ook genoeg mensen met schulden, die daar bar weinig aan doen en door gaan met leuk leven en uitgeven.

Kendra schreef:
Ik schrik wel eens van de verhalen van pensionstalhouders, dierenartsen, de brokjesboer, hoeveel mensen een betalingsachterstand hebben.
Natuurlijk zijn er omstandigheden waardoor je het even wat moeilijk hebt, maar het financieel management van mensen laat ook wel eens wat te wensen over.
Want denken dat stalgeld in deze tijden niet omhoog gaat vind ik eigenlijk kop-in-t-zand-stekerij.

Dat is het ook. Nu moet ik wel zeggen dat er ook veeartsen en klinieken zijn die een behoorlijk zooitje maken van hun administratie en ik daar ook geirriteerd van raak.

Maar werkte ergens waar de staleigenaar op een gegeven moment me vertelde dat bepaalde klanten als bijna een jaar achterliepen met stalhuur. Echt mensen waar je het totaal niet van verwachtte. Ik schrok wel dat de stalhouder toen pas ging ingrijpen, maar snap ook dat hij dat een extra last vond en hoopte dat mensen uit zichzelf zouden komen met het geld of een oplossing.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 07:13

Wat jij stelt(cadeau of gekregen of 2e hands) was in deze gevallen niet zo.

En dat zijn dan misschien mijn eigen normen en waarden die ik projecteer op een ander, maar als ik schoenen cadeau kreeg ter waarde van een maand stalling die ik achterstond, dan verkocht ik of die schoenen... of dacht ik er aan dat als ik de stalhouder op Facebook had ik het niet vol trots op mijn tijdlijn zette. :+

Nogmaals: kan ik er wat mee: nee. Vormt het mijn mening over iemand: jazeker.

Maargoed, dit is off topic en het grootste deel van de klanten met betalingsproblemen is niet zo. De meeste vinden het vreselijk, of zeggen emotioneel op omdat ze helemaal niet weg willen maar wel keuzes moeten maken. Maar een deel heeft ook gewoon 4 paarden van een uitkering en hoopt dat de rest van de wereld dat betaald :D .

Het is gewoon niet zo zwart-wit.... Dat is overal zo toch? De ene koopt inderdaad voor 600 euro vuurwerk terwijl ze bij de voedselbank zitten, de ander draait elk dubbeltje om. Zie je ook altijd bij uitstel van executie enzo( tv programma wat ik graag volg :') )

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:53

Als je een reis aangeboden krijgt wanneer je in schulden staat lijkt het mij logisch om te vragen of je niet de kosten van de reis kan krijgen om zo je schulden af te lossen ipv op reis te vertrekken. Dus ik zou eerlijk gezegd ook wel mijn mening klaarhebben moest die wanbetaler van mij opeens op reis zijn geweest of dure designerjassen aan hebben. Je kan er niks mee maar alle vorm van coulance die je nog overhad is wel onmiddelijk gesmolten als sneeuw voor de zon.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:43

Lijkt me zo frustrerend als je pensionklanten hebt met grote betalingsachterstand!
Je moet toch dat paard blijven verzorgen ook al betalen ze nooit meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:03

Popstra schreef:
Lijkt me zo frustrerend als je pensionklanten hebt met grote betalingsachterstand!
Je moet toch dat paard blijven verzorgen ook al betalen ze nooit meer.

Verschrikkelijk lijkt me dat.
En ben je manege zou je als het een fijn paard is nog in de les in kunnen zetten om zo nog wat onkosten terug te krijgen. Misschien zou dat bij de letter van de wet niet mogen, maar jammer dan.
Maar ben je alleen pension kun je niets, als betalen.
Ja uiteraard een procedure opstarten, maar dan ben je ook weet ik hoeveel tijd en kosten kwijt.

Bij een reis compleet aangeboden krijgen en dan vragen of dat in contanten kan, nee dat vind ik ook echt onbeschoft.
Maar goed, hoe vaak zal dat het geval zijn dat iemand dat krijgt?
Het is toch eerder een setje kopen en vervolgens niet de hoefsmid oid.
Waar ik voorheen op pension stond waren er ook 2 van die soort...bah bah.
Uiteindelijk betaalde ze wel weer, maar wel na tig keer er om schooien.