Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:28

Hier in België blijft het vooralsnog stil en daar ben ik blij om want ik geef nog steeds niet graag de paspoorten uit handen. Straks raken ze zoek en wat dan? Of die aardige stalhouder die opeens niet zo aardig blijkt te zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:49

noa2013 schreef:
Je wordt wel in een hoek gedwongen, en zolang het onduidelijk is, hoe de controles gaan, de boetes, en de eigenlijke verantwoording wil ik me niet binden aan een contract. Voor het eerst in me leven dat ik zoveel ophef erover lees.

Nee de stalhouder, die wordt in een hoek gedwongen, die moet de boete betalen...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:19

ruitje schreef:
noa2013 schreef:
Je wordt wel in een hoek gedwongen, en zolang het onduidelijk is, hoe de controles gaan, de boetes, en de eigenlijke verantwoording wil ik me niet binden aan een contract. Voor het eerst in me leven dat ik zoveel ophef erover lees.

Nee de stalhouder, die wordt in een hoek gedwongen, die moet de boete betalen...

precies....

ik snap de pensionklant zeker, want ik zelf zou mijn paspoorten ook niet willen afgeven. Ik zou dan kiezen om het direct te komen brengen als er naar gevraagd wordt.

Maar wat ik me afvraag: is dit daadwerkelijk mogelijk?

Ik heb namelijk de paspoorten van mijn eigen paarden óók niet op de locatie liggen waar ze staan. Dit is namelijk niet van mij zelf, maar gehuurd. En ook ík leg dat daar niet zomaar neer, maar ligt veilig bij mij thuis. Dus ook ík, als pensionhouder, moet de paspoorten even ophalen (5 minuten van de paardenlocatie). MAG dit nu daadwerkelijk?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:56

dit wou ik even met jullie delen.

Uit de Q&A database van de NVWA is het volgende antwoord voor u gevonden.

Ben ik verplicht, en/of zijn er uitzonderingen, het paardenpaspoort af te geven aan de pensionstalhouder? Kan een kopie van het paspoort ook voldoen zoals dat in België het geval is? ^

In artikel 13 van de Verordening (EG) nr. 504/2008 is opgenomen dat het paspoort te allen tijden het paard moet vergezellen.

Er zijn een paar uitzonderingen op die regel:

1. paard bevindt zich in een stal of wei en houder kan paspoort direct tonen

2. paard wordt lopend verplaatst naar plek in nabijheid van het bedrijf in de lidstaat en document kan binnen 3 uur worden getoond

3. tijdens verweiden van paarden; document kan op bedrijf van vertrek worden getoond.

4. zogende veulens aan de voet van de moeder

5. tijdens een training of test die onderdeel uitmaakt van een wedstrijd

6. ingeval van een noodsituatie t.a.v. het paard of het bedrijf waar het paard gehouden wordt

Ingeval een paard in een pensionstal verblijft, dient het paspoort dus inderdaad op stal aanwezig te zijn.

De NVWA beschikt niet over formulieren waarin afspraken tussen de houder van een paard en de eigenaar van een stal worden vastgelegd. Dit zijn private afspraken waar de NVWA geen rol noch verantwoordelijkheid in heeft.

In België is het inderdaad toegestaan om het paard vergezeld te doen gaan van een kopie indien de houder vervolgens binnen 3 uur het paspoort kan tonen. Deze interpretatie van artikel 13 lid 2 van genoemde verordening is naar onze mening te ruim en onjuist; dit artikel ziet toe op situatie waarin het paard niet vergezeld gaat van het paspoort tijdens bijvoorbeeld een buitenrit. Dit artikel geldt niet wanneer het paard permanent geplaatst is op een pensionstal.

Nederland volgt de interpretatie die België aan genoemd artikel geeft dus niet.

De NVWA voert op dit moment controles uit om de bepalingen in genoemde verordening én die opgenomen in de verordening 'identificatie en registratie van paardachtige (PVV) 2009' te controleren. De bepalingen gaan over een juiste identificatie van het paard maar zeker ook over een juiste en tijdige registratie van het diergeneesmiddelengebruik (indien van toepassing uiteraard). Ingeval het paspoort niet direct bij het paard getoond kan worden tijdens een controle, gaat de mogelijkheid van een adequate controle op de juistheid van registratie van diergeneesmiddelen verloren. Een kopie van (een eerste pagina van) een paspoort, volstaat, mede om die reden, niet.

Hoogachtend,
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

........................................................................
Divisie Klantcontact & Dienstverlening
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Catharijnesingel 59 | 3511 GG | Utrecht
Postbus 43006 | 3540 AA | Utrecht
........................................................................
T 0900-0388 (lokaal tarief)

De onderstaande antwoorden komen uit onze Q&A database:

Voor het niet kunnen tonen van het paspoort, is de houder verantwoordelijk. Wie de houder is, is afhankelijk van de feitelijke situatie. De houder van het paard krijgt de waarschuwing of proces-verbaal op naam.

Het houderschap wordt bepaald aan de hand van de feitelijke situatie. Dat kan de eigenaar maar ook het pension of de manege zijn.

Het houderschap wordt bepaald door wie de verzorging van het paard uitvoert. U moet dan denken aan wie de dieren voert, wie de rekening voor voer en dierenarts betaalt etcetera.

De NVWA kan bij vaststelling van een strafbaar feit een proces-verbaal opstellen. Dit proces-verbaal wordt verzonden naar het parket van het Openbaar Ministerie. Het OM bepaalt vervolgens de hoogte van de boete. Daar heeft de NVWA geen invloed op.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
info@nvwa.nl
http://www.nvwa.nl
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 17-11-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:09

Oke.. dus ik sta nu gestald op een manege, dus is de eigenaar van de manege verplicht om mijn paspoort te vragen en deze op de manege zelf achter slot en grendel te bewaren?

Nens77

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:50

Het houderschap is wel een aparte, mijn paard wordt weliswaar gevoerd, maar het mesten, de kosten voor het voer, dierenarts, hoefsmid, etc worden allemaal door mij geregeld en betaald.
De verzorging en het rijden doen wij ook 100% zelf, dus hoe bepalen ze dan het houderschap ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:55

dát is nou precies wat ik ook wil weten....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:58

Houderschap en eigenaarschap moet je echt los van elkaar zien.
De houder is degene die het dier onder zich heeft.
Is dat op stal bij een staleigenaar, is die staleigenaar de houder op dat moment.
Zodra je paard in een kliniek staat voor medische verzorging, is de dienstdoende dierenarts op dat moment de houder.
Staat hij bij je vader in de trailer en rijd jij erachter aan, is je vader op dat moment de houder.

Dus staat je paard bij anderen mensen op het erf, trrwijl jij zelf thuis op de bank zit? Is de staleigenaar op dat moment de houder.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:12

Marije_jiplover schreef:
Is dat op stal bij een staleigenaar, is die staleigenaar de houder op dat moment.
Zodra je paard in een kliniek staat voor medische verzorging, is de dienstdoende dierenarts op dat moment de houder.
Staat hij bij je vader in de trailer en rijd jij erachter aan, is je vader op dat moment de houder.

Dus staat je paard bij anderen mensen op het erf, trrwijl jij zelf thuis op de bank zit? Is de staleigenaar op dat moment de houder.

Ok, dat is duidelijk !
Echter het stukje wat zij zelf gebruiken geeft wel reden voor twijfel.
Zij noemen namelijk een aantal zaken die bepalen waar het houderschap ligt en die zaken liggen meer bij mij dan bij de pensionstal eigenaar....
Vandaar dat ik me afvroeg hoe het nu precies werd bepaald.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:28

Marije_jiplover schreef:

Dan loop je nog tegen problemen aan bij veel dhz stallen en boeren die enkel weides verhuren. Volgens mij is de houder de hoofdverzorger en dat is niet altijd de eigenaar van de plek waar het paard staat.

Als een paard met spoed naar de kliniek moet (zeg koliek operatie) dan is een paspoort trouwens niet verplicht. Bij gewoon transport natuurlijk wel, dat is van te voren gepland en dan is er geen goede reden om het paspoort niet bij je te hebben.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:31

ben benieuwd hoe hoog de boete is

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:46

Wie controleert er op het aanwezig zijn van de paspoorten? Politie?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:20

NVWA controleerd

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:32

Ik vind dat er toch een hoop haken en ogen aan die regels zitten.
Paspoort moet bij het paard zijn...
Stalhouder kan dat kwijtraken of zou kwaad kunnen willen...
Paard zou met paspoort en al kunnen worden gestolen...
Vind toch dat daar betere regels voor zouden moeten komen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:02

Maarja, iedereen wordt in de hoek gedreven. Paardeneigenaren moeten het enige document dat ook maar enige officiële waarde heeft afgeven en pensionhouders krijgen de enorme verantwoordelijkheid van altijd aanwezig te zijn (ook 's nachts) om de paspoorten uit te delen wanneer mensen met hun paard op pad willen, als die al alle paspoorten vast krijgt uiteraard.
Bah, echt zo een regel uitgevonden door iemand achter een bureautje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:20

Registratie in een centrale database zoals bij koeien is een oplossing.
Maar ook dan staat eenieder op zijn achterste benen, want dat gaat vast gebruikt worden voor paardenbelasting!

Het is toch nooit goed, per definitie niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:07

Marije_jiplover schreef:
Registratie in een centrale database zoals bij koeien is een oplossing
Zolang je kleur van de oormerken maar aan kunt passen bij je setjes vind ik het best :+

Het probleem zit denk ik in het verschil in opvatting over het begrip 'paard' :P

Paardenhouder: Paard = huisdier/ maatje/ sportartikel :+:
Overheid: Paard = vee/ vlees, bedoeld voor menselijke consumptie :Y)

De overheid is verplicht om toezicht te houden op de voedselketen en daar hoort controle op de correcte registratie van vee nou eenmaal bij.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:57

Dat klopt.
Maar gezien de grote hoeveelheid 'einde carriere' paarden, die ik wekelijks op de paardenmarkt in Barneveld tegrmkom, is voor veel mensen hun 'gezelschapspaard' aan het eind van de carriere toch uneens weer gewoon iets wat je via de handel weer kwijt raakt en niet zelf laat inslapen.
En eenmaal in de handel eindigen die 'einde carriere' paarden toch vaak op een slachthuis.
Logisch dus dat de overheid graag in de hele keten toezicht wil houden en niet slechts aan het eindpunt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:13

Marije_jiplover schreef:
Logisch dus dat de overheid graag in de hele keten toezicht wil houden en niet slechts aan het eindpunt.

Eens :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:57

Er zijn er ook bij die het idee hebben dat de overheid er nog een alternatieve agenda op na houdt. Mogelijk de administratie op orde te krijgen om paardenbelasting in te kunnen gaan voeren.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:10

Dat schrijf ik hierboven al, dat men dat vervolgens gaat roepen.

Maar paardenbelasting is voor de overheid echt geen prioriteit.
Voedselveiligheid en volksgezondheid en beperken van verspreiding van besmettelijke dierziekten wel.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:04

Marije_jiplover schreef:
Dat schrijf ik hierboven al, dat men dat vervolgens gaat roepen.

Maar paardenbelasting is voor de overheid echt geen prioriteit.
Voedselveiligheid en volksgezondheid en beperken van verspreiding van besmettelijke dierziekten wel.

Het zou weleens fijn zijn dat ze bepaalde zaken ook aan de praktijk toetsen.
Het is bij honden en katten al jaren zo dat de chipnummers geregistreerd worden (centraal) om de eigenaar te kunnen achterhalen bij vermissing, waarom kan dit niet met de chipnummers van paarden ? Dan is het paspoort ook niets anders meer dan een vaccinatiebewijs en hoef je als eigenaar ook niet bang te zijn voor kwade opzet als je het paspoort in moet leveren....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:17

Die registratie is er wel degelijk!

Alle Nederlandse paarden zijn terug te vinden via nl-paardenpaspoort.nl
Als je daar in de zoekmachine het chipnummer van je paard invult, krijg je het levensnummer (UELN) van je paard plus de instantie door wie het paspoort is uitgegeven.
Via de paspoortuitgevende instantie is op te vragen wie er als eigenaar in bet paspoort staat.
Alleen is er tot op heden geen overschrijfplicht bij verkoop en wanneer er geopperd wordt dat die er moet komen, staat heel paardenhoudend Nederland op zijn achterste benenm omdat men die informatie vást voor de paardenbelasting gaat gebruiken.

Honden en katten worden niet zo vaak verhandeld in hun leven als bij paarden gebruikelijk is, bovendien geldt daar voor zover ik weet ook geen overschrijfplicht.

Bovendien is het paspoort meer dan een vaccinatiebewijs, het is de koppeling tussen chipnummer en paard.
De geboortedatum, kleur en aftekeningen wordenook vergeleken bij twijfel of een paspoort wel bij een bepaald paard hoort.
En of het paspoort bij net paard hoort, is weer van belang bij beoordeling of het dier al dan niet geschikt is voor humane consumptie, als het ter slachting wordt aangeboden.
Dat is ook juist de reden dat er slechts eenmalig een paspoort per paard mag worden afgegeven. Mocht het toch kwijt zijn, is een duplicaat paspoort mogelijk, maar uitsluitend wanneer het dier vanaf dat moment wordt uitgesloten van slacht voor humane consumptie.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:42

Marije_jiplover schreef:
Die registratie is er wel degelijk!

Alle Nederlandse paarden zijn terug te vinden via nl-paardenpaspoort.nl
Als je daar in de zoekmachine het chipnummer van je paard invult, krijg je het levensnummer (UELN) van je paard plus de instantie door wie het paspoort is uitgegeven.
Via de paspoortuitgevende instantie is op te vragen wie er als eigenaar in bet paspoort staat.
Alleen is er tot op heden geen overschrijfplicht bij verkoop en wanneer er geopperd wordt dat die er moet komen, staat heel paardenhoudend Nederland op zijn achterste benenm omdat men die informatie vást voor de paardenbelasting gaat gebruiken.

Honden en katten worden niet zo vaak verhandeld in hun leven als bij paarden gebruikelijk is, bovendien geldt daar voor zover ik weet ook geen overschrijfplicht.

Bovendien is het paspoort meer dan een vaccinatiebewijs, het is de koppeling tussen chipnummer en paard.
De geboortedatum, kleur en aftekeningen wordenook vergeleken bij twijfel of een paspoort wel bij een bepaald paard hoort.
En of het paspoort bij net paard hoort, is weer van belang bij beoordeling of het dier al dan niet geschikt is voor humane consumptie, als het ter slachting wordt aangeboden.
Dat is ook juist de reden dat er slechts eenmalig een paspoort per paard mag worden afgegeven. Mocht het toch kwijt zijn, is een duplicaat paspoort mogelijk, maar uitsluitend wanneer het dier vanaf dat moment wordt uitgesloten van slacht voor humane consumptie.

Duidelijk verhaal !
Kan ik me dan ook als eigenaar laten registreren op dat chipnummer ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:21

Door het paspoort bij de instantie die het heeft uitgegeven te laten overschrijven op jouw eigen naam.