Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
noa2013 schreef:Je wordt wel in een hoek gedwongen, en zolang het onduidelijk is, hoe de controles gaan, de boetes, en de eigenlijke verantwoording wil ik me niet binden aan een contract. Voor het eerst in me leven dat ik zoveel ophef erover lees.
ruitje schreef:noa2013 schreef:Je wordt wel in een hoek gedwongen, en zolang het onduidelijk is, hoe de controles gaan, de boetes, en de eigenlijke verantwoording wil ik me niet binden aan een contract. Voor het eerst in me leven dat ik zoveel ophef erover lees.
Nee de stalhouder, die wordt in een hoek gedwongen, die moet de boete betalen...
Marije_jiplover schreef:Houderschap en eigenaarschap moet je echt los van elkaar zien.
De houder is degene die het dier onder zich heeft.
Is dat op stal bij een staleigenaar, is die staleigenaar de houder op dat moment.
Zodra je paard in een kliniek staat voor medische verzorging, is de dienstdoende dierenarts op dat moment de houder.
Staat hij bij je vader in de trailer en rijd jij erachter aan, is je vader op dat moment de houder.
Dus staat je paard bij anderen mensen op het erf, trrwijl jij zelf thuis op de bank zit? Is de staleigenaar op dat moment de houder.
Marije_jiplover schreef:Houderschap en eigenaarschap moet je echt los van elkaar zien.
De houder is degene die het dier onder zich heeft.
Is dat op stal bij een staleigenaar, is die staleigenaar de houder op dat moment.
Zodra je paard in een kliniek staat voor medische verzorging, is de dienstdoende dierenarts op dat moment de houder.
Staat hij bij je vader in de trailer en rijd jij erachter aan, is je vader op dat moment de houder.
Dus staat je paard bij anderen mensen op het erf, trrwijl jij zelf thuis op de bank zit? Is de staleigenaar op dat moment de houder.
Marije_jiplover schreef:Zolang je kleur van de oormerken maar aan kunt passen bij je setjes vind ik het bestRegistratie in een centrale database zoals bij koeien is een oplossing
Marije_jiplover schreef:Dat schrijf ik hierboven al, dat men dat vervolgens gaat roepen.
Maar paardenbelasting is voor de overheid echt geen prioriteit.
Voedselveiligheid en volksgezondheid en beperken van verspreiding van besmettelijke dierziekten wel.
Marije_jiplover schreef:Die registratie is er wel degelijk!
Alle Nederlandse paarden zijn terug te vinden via nl-paardenpaspoort.nl
Als je daar in de zoekmachine het chipnummer van je paard invult, krijg je het levensnummer (UELN) van je paard plus de instantie door wie het paspoort is uitgegeven.
Via de paspoortuitgevende instantie is op te vragen wie er als eigenaar in bet paspoort staat.
Alleen is er tot op heden geen overschrijfplicht bij verkoop en wanneer er geopperd wordt dat die er moet komen, staat heel paardenhoudend Nederland op zijn achterste benenm omdat men die informatie vást voor de paardenbelasting gaat gebruiken.
Honden en katten worden niet zo vaak verhandeld in hun leven als bij paarden gebruikelijk is, bovendien geldt daar voor zover ik weet ook geen overschrijfplicht.
Bovendien is het paspoort meer dan een vaccinatiebewijs, het is de koppeling tussen chipnummer en paard.
De geboortedatum, kleur en aftekeningen wordenook vergeleken bij twijfel of een paspoort wel bij een bepaald paard hoort.
En of het paspoort bij net paard hoort, is weer van belang bij beoordeling of het dier al dan niet geschikt is voor humane consumptie, als het ter slachting wordt aangeboden.
Dat is ook juist de reden dat er slechts eenmalig een paspoort per paard mag worden afgegeven. Mocht het toch kwijt zijn, is een duplicaat paspoort mogelijk, maar uitsluitend wanneer het dier vanaf dat moment wordt uitgesloten van slacht voor humane consumptie.