
Wat betreft die dieselmotor/koppel: Dat is niet zozeer een eigenschap van dieselmotoren, al hebben dieselmotoren in de regel hun koppel wel bij lagere toerentallen en hebben ze in verhouding tot een benzinemotor met evenveel inhoud minder vermogen.
Gevolg is dat er vaak grotere dieselmotoren in hetzelfde type auto zitten (de VW Passat die je had is bijvoorbeeld geleverd met o.a. 1.6, 1.8 en 2.0-liter benzinemotoren, maar de diesels begonnen indertijd bij 1.9 liter en hadden dan minder vermogen dan de lichtste 1.6 benzine: 90 tov 101 pk, ondanks de turbocompressor), en ze in verhouding dus weer meer koppel hebben dan de benzinemotor die qua vermogen leverbaar is.
Een ander groot voordeel is dat de turbodiesel sinds mid jaren '90 echt gemeengoed is geworden, bij benzinemotoren begint de turbocompressor ivm de downsizingmode die nu gaande is nu pas echt gemeengoed te worden. Gevolg is dat je tegenwoordig benzinemotoren hebt die meer koppel leveren bij een lager toerental dan een vergelijkbare dieselmotor. Zo'n turbocompressor is echter de grootste koppelmaker, in mindere mate de brandstof waar het blok op loopt.
Lopen de toerentallen dan hoog genoeg op, dan krijg je ook veel vermogen. In de VW Scirocco:
1.4 TSI: 160 pk bij 5800 tpm, 240 Nm bij 1500 tpm (benzine)
2.0 TDI: 170 pk bij 4200 tpm, 350 Nm bij 1750 tpm (topuitvoering op diesel)
2.0 TSI R: 265 pk bij 6000 tpm, 350 Nm bij 2500 tpm (topuitvoering op benzine)
In de praktijk loopt zelfs een VW met een 1.4 TSI heerlijk voor de trailer, ik spreek uit ervaring
