[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:03

@ Almee: Idd, een Discovery voor de trailer merk je wel. Een terreinauto is veel meer geschikt voor dat soort werk, m'n vroegere Ssangyong Korando lag er ook heerlijk voor, en een long wheel base Patrol stuurt helemaal fijn :D

Wat betreft die dieselmotor/koppel: Dat is niet zozeer een eigenschap van dieselmotoren, al hebben dieselmotoren in de regel hun koppel wel bij lagere toerentallen en hebben ze in verhouding tot een benzinemotor met evenveel inhoud minder vermogen.

Gevolg is dat er vaak grotere dieselmotoren in hetzelfde type auto zitten (de VW Passat die je had is bijvoorbeeld geleverd met o.a. 1.6, 1.8 en 2.0-liter benzinemotoren, maar de diesels begonnen indertijd bij 1.9 liter en hadden dan minder vermogen dan de lichtste 1.6 benzine: 90 tov 101 pk, ondanks de turbocompressor), en ze in verhouding dus weer meer koppel hebben dan de benzinemotor die qua vermogen leverbaar is.

Een ander groot voordeel is dat de turbodiesel sinds mid jaren '90 echt gemeengoed is geworden, bij benzinemotoren begint de turbocompressor ivm de downsizingmode die nu gaande is nu pas echt gemeengoed te worden. Gevolg is dat je tegenwoordig benzinemotoren hebt die meer koppel leveren bij een lager toerental dan een vergelijkbare dieselmotor. Zo'n turbocompressor is echter de grootste koppelmaker, in mindere mate de brandstof waar het blok op loopt.

Lopen de toerentallen dan hoog genoeg op, dan krijg je ook veel vermogen. In de VW Scirocco:
1.4 TSI: 160 pk bij 5800 tpm, 240 Nm bij 1500 tpm (benzine)
2.0 TDI: 170 pk bij 4200 tpm, 350 Nm bij 1750 tpm (topuitvoering op diesel)
2.0 TSI R: 265 pk bij 6000 tpm, 350 Nm bij 2500 tpm (topuitvoering op benzine)

In de praktijk loopt zelfs een VW met een 1.4 TSI heerlijk voor de trailer, ik spreek uit ervaring :)

Aimee

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:23

Ja, maar da's een nieuwe auto en wij hebben geen nieuwe-auto-centjes :D

M'n schoonvader heeft wel naar die 1.4 TSI gekeken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:00

Aimee schreef:
Om die reden hem we de Passat ingeruild voor onze huidige trekauto.
We wilden een oplossing voor die enorme slijtageslag op de auto. Ik heb toen weer veel berichten van Ikke gelezen en mijn vriend zag het helemaal zitten met een Land Rover.
Dus nu hebben we een klein autootje voor de kilometers en een Land Rover Discovery voor het trekwerk.
Het is een oudje, hij is niet meer moedersmooiste.... Maar hij trekt als een beest!
Toen we de eerste keer op pad gingen, keken we elkaar na een tijdje aan: ligt het nou aan de auto, of staat dat paard gewoon veel rustiger op de trailer?
Normaal gesproken voelden we elke ministap die het paard zette, wat de hele combinatie onrustiger maakte.
We zijn in de maandlasten goedkoper uit (ja, echt waar) en we doen het onderhoud nu zelf. Ik heb vorige week bijvoorbeeld zelf een riem vervangen, had ineens geen stuurbekrachtiging meer :D

M'n schoonvader is overigens na onze ervaringen ook overgestapt op diesel in verband met het gunstigere koppel.

Die Disco, is dat een 200/300tdi of een V8?

Voorwaarde om een Disco goedkoop te houden is zelf doen. Kun je dat niet (of wil je dat niet) dan zijn het geen fijne auto's, aangezien de meeste garages er of geen verstand van hebben (en het tijd kost) of de uurtarieven zo hoog zijn dat het nog steeds geld kost!

Oh, enne als je een 300tdi hebt en je vindt dat al heel wat, neem eens een goede 3,9 V8.............. }:)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:23

Ik gooi em hier d'r ook maar even in:

Ik ben op zoek naar een goede en niet al te oude 1 1/2 paards Ifor Williams trailer. Mocht iemand iets weten of zo'n trailer zelf te koop hebben, laat het me maar even weten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:26

Nee, geen V8 :D Zeg uit m'n hoofd dat het een 3.5 TDI is, of 3.0?
Nah ja, doet er voor mij niet zo heel veel toe. Ik vind het een fijne auto en het belangrijkste is voor mij dat hij de trailer goed trekt.

Het onderhoud zelf doen, is ook nog wel een soort van geinig :D
Maar we moeten wel al doende leren :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:29

@ Aimee wat betreft die 1.4 TSI: Dat trekt best lekker, heerlijke auto's voor iedere dag (vooral met een DSG Auotmaat), maar voor een trailer heb ik liever een Disco of vergelijkbaar hoor :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:48

M'n schoonvader hoeft er ook geen trailer mee te trekken ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:55

dat scheelt :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:25

Grrr.... mijn nieuwe auto zou deze week geleverd worden, krijg ik net te horen dat het pas September/Oktober gaat worden :(
Ze hebben sinds de rampen nog steeds problemen bepaalde onderdelen te krijgen, en daardoor kan mijn auto niet in productie vóór de 3 weken vakantie in Augustus. Met een béétje geluk (als de onderdelen er zijn) gaat ie begin September in productie, maar het kan ook makkelijk later worden... en ik kijk zo uit naar eindelijk een auto-met-trekhaak dat een 1,5 paards trailer kan en mag trekken!!! Ik heb geen zin meer om steeds de auto van een vriendin te lenen als ik een aanhanger nodig heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:32

Aimee schreef:
Nah ja, doet er voor mij niet zo heel veel toe. Ik vind het een fijne auto en het belangrijkste is voor mij dat hij de trailer goed trekt.

Oudere Disco's hebben een 2,5 tdi (in vaktermen: een 200tdi of een 300tdi). Prima motoren, als de retrofit in de 300tdi er maar in zit.
Leren onderhouden? www.lrch.nl :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:50

ikke schreef:
Oudere Disco's hebben een 2,5 tdi (in vaktermen: een 200tdi of een 300tdi). Prima motoren, als de retrofit in de 300tdi er maar in zit.
Leren onderhouden? http://www.lrch.nl :D

Zeg... Ik ben en blijf natuurlijk wel een vrouw hè :D
Wat is de retrofit? :o

M'n vriend is inderdaad lid geworden :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:13

ikke schreef:
Aimee schreef:

Leren onderhouden? http://www.lrch.nl :D

Clubs en fora zijn ALTIJD een aanrader!

Ik ben in 8 jaar tijd omgevormd van totale autoleek (vond ze alleen mooi en kon erin rijden) tot injectiesysteemnerd die z'n hand ook niet omdraait voor een motorrevisie, voornamelijk door kennis die ik via 4 (online) clubs heb vergaard en door driftig gebruik te maken van google :)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:19

Wij hebben een Toyota Rav4 zwart
Erg fijne auto trekt met gemakt

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:45

Afbeelding

:P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:46

_O- Waarschijnlijk kiept die Robin wel minder snel om als er een trailer aan hangt. En je hebt ze nog met trekhaak ook :')

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:53

HLPhoto schreef:
_O- Waarschijnlijk kiept die Robin wel minder snel om als er een trailer aan hangt. En je hebt ze nog met trekhaak ook :')

Nou zeg, ze vallen pas om als je tegen de zijkant aan gaat staan hoor :P
hardstikke reliable!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:04

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:07

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:35

Pff jongens wat is dit lastig!
Ik ben erg in dubio wat nou verstandig voor mij is. Gezien ik niet meer tot mijn ouders zware auto beschik ben ik aan het afwegen of ik een vrachtwagentje moet kopen of zelf beter voor een zwaardere auto kan kijken.
Mijn ouders zeggen dat ik richting een diesel moet kijken maar gezien ik naast 2 x in de maand met de trailer op pad ga niet grote afstanden rijd, kies ik zelf denk ik toch liever voor een benzine.
Ook vanwege de wegenbelasting.
Welk benzine autotje mag 1500 kg trekken? En is ook nog een beetje leuk in de wegenbelasting en in aankoopsprijs?

Ik kom zelf steeds op de citroen c5 uit.. HELP! ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:39

Ik denk dat er geen enkel autootje waar je lekker mee op pad gaat met je trailer er achter ;)

De C5 is wat mij betreft een echte afrader. Zie mijn eerdere bericht.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:41

Nee mag ook gewoon een grote auto zijn hoor.
Maar wil gewoon geen extreem hoge kosten gaan hebben.
C5 hebben mijn ouders zelf gehad, waren er toen altijd wel positief over ( was wel een diesel)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:43

Op de vorige bladzijde staat mijn ervaring met de C5 benzine als trekauto met paardentrailer.
Mijn schoonvader durfde er met caravan ook niet de bergen mee in :n

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:48

Bedenk me nu dat we ook een aantal keer op pad zijn geweest met een Peugeot 406 benzine.
Weet er verder geen specificaties van, maar dat ging best aardig.
Maar de Van Brienenoordbrug met dat soort auto's vind ik altijd weer spannend :o

Dat viel me trouwens ook vies tegen met een Rav4 benzine.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:52

Maar een trailer trekken met benzine moet dus gewoon wel kunnen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:57

doom schreef:
Pff jongens wat is dit lastig!
Ik ben erg in dubio wat nou verstandig voor mij is. Gezien ik niet meer tot mijn ouders zware auto beschik ben ik aan het afwegen of ik een vrachtwagentje moet kopen of zelf beter voor een zwaardere auto kan kijken.
Mijn ouders zeggen dat ik richting een diesel moet kijken maar gezien ik naast 2 x in de maand met de trailer op pad ga niet grote afstanden rijd, kies ik zelf denk ik toch liever voor een benzine.
Ook vanwege de wegenbelasting.
Welk benzine autotje mag 1500 kg trekken? En is ook nog een beetje leuk in de wegenbelasting en in aankoopsprijs?

Ik kom zelf steeds op de citroen c5 uit.. HELP! ;)

Ik noem 'm nog maar een keer: Mitsubishi Pajero Pinin.

Geen SUV, maar een miniatuur terreinauto. Valt voor de meeste Nederlanders flink tussen wal en schip, maar als je een paardenliefhebber on a budget bent... ideaal!
Ze zijn met zowel een koppelrijke benzine- als dieselmotor te vinden, een 1,5-paards trekken is geen enkel probleem. Liggen ze heerlijk stabiel voor en het verbruik is best wel redelijk (wel sterk afhankelijk van hoe zwaar je rechtervoet is). Ook zijn ze veel beter op die taak berekend dan een personenauto is, de vering is fors zwaarder en gaat dus minder snel stuk.

Als je een sleepje hebt voor op de trekhaak kan je er nog je rijbak mee slepen ook, en als je helemaal ver wil gaan zou je 'm dankzij het sterke chassis met zo'n hydraulieksetje kunnen gebruiken om je kuil te verplaatsen.

Wat betreft betrouwbaarheid: De cilinderkop is bij de 1.8 GDI-motor een teer onderdeel, goede olie gebruiken is een must en de enige dure reparaties die je met de Pinin tegen gaat komen zullen dan ook daarmee te maken hebben. Ander minpuntje is (zoals bij vrijwel iedere terreinauto): roestgevoeligheid. Ik weet 't, ze zijn het mooist als ze onder de modder zitten, maar de ergste troep er even af halen met de tuinslang en 'm boven droge ondergrond parkeren verlengt echt de levensduur ;)