Er wordt niet betaald!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:16

Adil, de wet in duitsland is echt heel kort door de bocht heb ik gemerkt, misschien is dat in Nl ook zo maar daar heb ik er nooit mee te maken gehad en misschien weet je dat al. Het verschil kan idd zijn dat het paard doorverkocht is, dat mag natuurlijk ook niet als het paard jou eigendom nog niet is. Officeel blijft het paard eigendom van de verkoper tot de hele koopprijs voldaan is. Maar je geeft het paard onder schriftelijke voorwaarden zelf mee, dan kun je wettelijk diefstal niet hard maken maar wel het niet nakomen van het contract. Als je het paard dan ook nog eens doorverkoopt heb je "het goed" of " de zaak" verduisterd. Ik zeg met opzet "goed" of "zaak" want de duitse wet beschouwt helaas een levend dier als goederen of een zaak zonder emotionele waarde......walgelijk vind ik dat.
Maar verduisteren is min of meer diefstal lijkt mij. Als ze haar niet meer hebben komt er dus nog eens verduistering bovenop. Dat het niet nakomen van een betalingsregeling volgens het burgelijk wetboek oplichting word genoemd wist ik ook niet. Ik wist ook niet dat het daar letterlijk omschreven is als oplichting. Ik wist alleen door ervaring wel dat het niet onder diefstal valt. Ik denk dat oplichting Lautjuh meer troeven in handen geeft maar dat zou ik moeten opzoeken of navragen daar ik geen advocaat ben.
Maar ik ken wel een paar hele goede }:)

Misschien is het een goed idee om met de duitse aangifte ook naar de NL politie te gaan.......

josie

Re: Er wordt niet betaald!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:12

Nou de NL wet beschouwd een paard (of ieder ander leven dierlijkwezen) ook als goed of goederen, daarin dus geen verschil.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:22

Perrokai schreef:
Adil, de wet in duitsland is echt heel kort door de bocht heb ik gemerkt, misschien is dat in Nl ook zo maar daar heb ik er nooit mee te maken gehad en misschien weet je dat al. Het verschil kan idd zijn dat het paard doorverkocht is, dat mag natuurlijk ook niet als het paard jou eigendom nog niet is. Officeel blijft het paard eigendom van de verkoper tot de hele koopprijs voldaan is. Maar je geeft het paard onder schriftelijke voorwaarden zelf mee, dan kun je wettelijk diefstal niet hard maken maar wel het niet nakomen van het contract. Als je het paard dan ook nog eens doorverkoopt heb je "het goed" of " de zaak" verduisterd. Ik zeg met opzet "goed" of "zaak" want de duitse wet beschouwt helaas een levend dier als goederen of een zaak zonder emotionele waarde......walgelijk vind ik dat.
Maar verduisteren is min of meer diefstal lijkt mij. Als ze haar niet meer hebben komt er dus nog eens verduistering bovenop. Dat het niet nakomen van een betalingsregeling volgens het burgelijk wetboek oplichting word genoemd wist ik ook niet. Ik wist ook niet dat het daar letterlijk omschreven is als oplichting. Ik wist alleen door ervaring wel dat het niet onder diefstal valt. Ik denk dat oplichting Lautjuh meer troeven in handen geeft maar dat zou ik moeten opzoeken of navragen daar ik geen advocaat ben.
Maar ik ken wel een paar hele goede }:)

Misschien is het een goed idee om met de duitse aangifte ook naar de NL politie te gaan.......

Weer wat geleerd...! Het lijkt me ook wel een goed idee die politie in NL op de hoogte te houden van de activiteiten van de Duitse politie....Is er trouwens geen Euregio-samenwerking? (wat je bijv. ook tussen Aachen en Maastricht hebt en tussen Enschede en Gronau etc.). Dat zou nog veel makkelijker zijn...!

Het zou inderdaad kunnen zijn dat het bij mijn vriendin verduistering was. Maar er werd ook van diefstal gesproken (misschien ligt het dicht bij elkaar...). Ik weet in ieder geval dat mijn vriendin haarpaard terug heft gekregen en de aanbetaling niet terug hoefde te geven (er was al een aanbetaling van 2000 euro gedaan...Maar het paard kostte 8000 euro ;) ) .

Vind het super dat jij je er mee bezig houdt!

TS: Ik heb inmiddels mijn vriendin in Kleve bereikt en die houden de buurt in de gaten. Zij gaven inderdaad ook aan dat je gewoon naar de politie moest stappen. En dat je een advocaat in de arm moet nemen, omdat een hoop zaken verplicht via advocaat e.d. moet lopen. Je mag dus niet zomaar met je aanhanger komen en het paard ophalen, daar moet een bevel voor uitgeschreven worden (o.i.d.).

Dat met mijn vriendin was toen een heel gedoe.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:27

Het is ook een heel gedoe idd. vooral via de wettelijke wegen, je gevoel van rechtvaardigheid word dan behoorlijk onderuit gehaald. Bij mij wel iig. ik zou nml tegen alle wetten in zelf ook de neiging hebben de trailer te pakken, twee sterke mannen mee, even een flinke indruk achterlatend (geweldloos), paard op te laden en mee terug te nemen....... Maar dat moet iedereen persoonlijk zelf overwegen. Het kan bepaalde risico's met zich meebrengen. Maar ik ga er van uit dat dit soort mensen uberhaupt niet in staat is dit soort dingen via de officiele weg aan te vechten en ik geloof ook niet dat ze het lef hebben haar dan weer terug te stelen.

Maar het belangrijkste deel gaat per PB omdat, mochten ze meelezen ze niet wijzer hoeven te worden gemaakt dan ze al zijn. Ze kunnen in ieder geval het 1 en ander verwachten.......
Lautjuh staat volledig in haar recht en dat is erg belangrijk.
Maar er gaat wat tijd overheen dat is onvermijdelijk.

Ik ben de pony nog niet tegengekomen op de verkoopsites tot nu toe. Misschien is het een idee haar met foto als vermist op te geven op de sites in duitsland ? Heeft ze een pas en of chip misschien ?

En misschien, vergezeld van de aangifte de DB poolshoogte laten nemen over de gezondheidstoestand van de pony ?
De DB is hier echt niet misselijk, daar kom je niet zomaar vanaf.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:37

Perrokai ze heeft chip en stamboeknummer.
Die geef ik wel even via pb. Dan geef ik ook de link met de meest recente foto's van haar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:42

Ik vrees eigenlijk eerder dat deze pony al lang verkocht is, en daarom nu ook niet te koop staat?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:27

Hmm. als dat zo is dan hebben die mensen straks nog een veel groter probleem dan ze al hebben. Helemaal als ze dan in duitsland verkocht is en de ZE hebben vergeten te melden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:19

Waarom dan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:19

Gelukkig zijn er wat mer vorderingen, en neemt de politie het serieus (zoals het nu lijkt).
Ts heeft toch nog een gedeelte van het papier van het paard thuis liggen. Dus mocht ze (door)verkocht zijn dan kan ze iig niet worden overgeschreven omdat er een gedeelte van het stamboekpapier mist.
Hopelijk wordt het allemaal snel opgelost, en deze mensen eens stevig aangepakt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:20

Dan hebben ze zich schuldig gemaakt aan oplichting en verduistering. En daarna ook nog eens aan oplichting aan de nieuwe kopers.

En mochten die dan ook weer aangifte gaan doen......
En zo blijft het balletje rollen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:22

Precies, als binnen 2 jaar na aankoop blijkt dat de pony verborgen gebreken heeft of niet aan de omschrijving voldoet, dan kun je ze hier voor de rechter halen. Ze moeten dan het paard terug nemen, geld terug betalen, en twee jaar stalling en voer en eventuele DA kosten. M.a.w. je word hier wel gestimuleerd eerlijk te zijn bij verkoop, handelaren dus ook. Alleen boeven blijven er altijd wel bestaan natuurlijk. Sommige dingen kun je duidelijk zien natuurlijk en je hebt een zekere onderzoeksplicht. Maar geen verplichting tot klinische keuring of DA meenemen of bloedtest.

Kijk als je een merrie als fokmerrie verkoopt, het dier niets mankeert en alsnog blijkt dat ze op 1 of ander manier onvruchtbaar is of iets. Dat kon de verkoper ook niet weten. Als je een fokmerrie koopt van een fokker die haar nooit drachtig gekregen heeft dat verzwijgt maar haar als fokmerrie aanbiedt, ben je de pineut. Dus als jij een paard met ZE koopt waar het bij verteld word, misschien wel in het contract stond, dan weet je dat, is nu ook aantoonbaar, verzwijg je dat om meer geld te krijgen en de mensen kunnen aantonen dat het verzwegen is.....dan ben je ook flink de pineut.
Maar doorverkopen terwijl het paard jouw eigendom nog niet is, is verduistering. Het paard blijft eigendom van de verkoopster tot het volledige aankoopbedrag voldaan is. Je verkoopt dus iets wat niet van jou is.

Maar waterdicht is het ook niet hoor, je moet het wel kunnen bewijzen allemaal en foute handelaren zijn natuurlijk slim. Die maken een contractje,
Paard, ruin, kleur zwart, leeftijd ca. 6 jaar, koopprijs 2000,00 euro. Dan heb je niks dus. Als je de advertentie gekopieerd hebt: waarin stond...paard is 100% gezond en zeer geschikt voor kinderen en gehandicapten door zijn rustige karakter. En hij klimt met ruiter en al over de bakwanden heen, dan heb je wel genoeg bewijs. Het is wat tegenwoordig he om niet opgelicht te worden als koper en als verkoper......laten ze dat toch lekker met mobiele telefoontjes doen i.p.v. levende wezens.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 00:23

Annastasia schreef:
Ts heeft toch nog een gedeelte van het papier van het paard thuis liggen. Dus mocht ze (door)verkocht zijn dan kan ze iig niet worden overgeschreven omdat er een gedeelte van het stamboekpapier mist.

Dat papier hebben ze inmiddels zelf aangevraagd. En ik denk dat ze deze zo graag wouden hebben om inderdaad Romy door te verkopen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:27

lautjuh85 schreef:
Annastasia schreef:

Dat papier hebben ze inmiddels zelf aangevraagd. En ik denk dat ze deze zo graag wouden hebben om inderdaad Romy door te verkopen.

Die informatie heb je van het stamboek gekregen, neem ik aan.
Het stamboek heeft hier toch geen akkoord voor gegeven, en je hebt ze ook verteld hoe de vork in de steel zit.

Maar toch wel merkwaardig, dat ze het toch even proberen.
Lekker achterbakse mensen.

Ik hoop dat het kind van hun niet zo wordt.
Ps. Kunen ze die wel onderhouden, of wordt deze ook maar doorverkocht :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:31

Jeetje Perrokai wat een strenge wet zeg!
Dat vind ik nogal wat hoor, 2 jaar lang de tijd hebben, en dan ook nog de stalling moeten betalen???

Enerzijds wel goed natuurlijk, maar ik vind 2 jaar dan wel errrg lang.

TS, maar jij had toch al aangegeven bij het stamboek hoe het zat en die zouden niets opsturen naar hen?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:33

Nee dat had Jesse gedaan. Maar zij hebben toestemming van de fokker gekregen zeiden ze. En dat is Jesse helaas niet.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:34

annastasia schreef:
Ik hoop dat het kind van hun niet zo wordt.
Ps. Kunen ze die wel onderhouden, of wordt deze ook maar doorverkocht

Ze hebben er 8 hahah

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:34

lautjuh85 schreef:
Nee dat had Jesse gedaan. Maar zij hebben toestemming van de fokker gekregen zeiden ze. En dat is Jesse helaas niet.

Werkt dat tegenwoordig zo??
Dat betekent dat iedere gek dus een nieuw paspoort kan aanvragen bij een paard wat gestolen is, omdat de fokker meestal niet weet van wie het paard is en wat het verhaal er achter is.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:44

Ja blijkbaar. Maar woorden doen me niet zoveel. Laat ze maar met bewijzen komen. Ze kunnen me niks laten zien. Ze zeggen dat ze hoge dierenartskosten hebben gehad. MAar een rekening kunnen ze nog niet eens laten zien.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:50

Poeh wat een verhaal. Eigenlijk hoop ik dat je Romy gewoon terug vindt en een beter huis voor har kan vinden. Maar dat wil je zelf ook.
Ik ben benieuwd!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:59

Je weet dus ook nog steeds niet welke da erbij is geweest?(als er al 1 geweest is)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:17

Ik hoop écht voor je dat ze niet al is verkocht.. Weet niet hoe dat in Dl zit, maar in Nl wordt een volgende koper beschermd, te goeder trouw noemen ze dat. Als de volgende koper niet beter weet en kan weten dan dat alles eerlijk verloopt, kan jij fluiten naar je pony...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:01

Perrokai schreef:
Precies, als binnen 2 jaar na aankoop blijkt dat de pony verborgen gebreken heeft of niet aan de omschrijving voldoet, dan kun je ze hier voor de rechter halen. Ze moeten dan het paard terug nemen, geld terug betalen, en twee jaar stalling en voer en eventuele DA kosten. M.a.w. je word hier wel gestimuleerd eerlijk te zijn bij verkoop, handelaren dus ook. Alleen boeven blijven er altijd wel bestaan natuurlijk. Sommige dingen kun je duidelijk zien natuurlijk en je hebt een zekere onderzoeksplicht. Maar geen verplichting tot klinische keuring of DA meenemen of bloedtest.

Poeh, da's wel heel streng...als je paard nou een verborgen gebrek heeft, dat je zelf ook niet wist? Dat betekent dus eigenlijk dat je als je je paard verkoopt, je hem nog 2 jaar in de verzekering moet houden?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:54

Perrokai

Super dat je aangifte voor ons gedaan hebt!
en ik had nooit verwacht dat de Politie het erg sirieus nam zo zie je maar weer toppie meid!

Lena als we romy vinden dan krijgt ze zeker een goed tehuis ze komt terug naar mij en gaat ook nooit meer weg....

De merrie heeft zoveel meegemaakt bij de fokker
en dit verdient ze echt niet mocht ik haar ooit niet meer kunnen onderhouden dan gaat ze naar vrienden van mij of iets dergenlijk waar ik gewoon zelf een oogje in het zeil kan houden want dit verdient ze echt niet! ;)

Amy dat is in NL ook zo dacht ik
Want ik kan ok een paard van piet kopen bewijze van
en piet heeft jou opgelicht je vind je paard via bokt om het zomaar te zeggen in mijn profiel

ik heb het paard gekocht voor het aankoop bedrag van 3000 euro ik heb het netjes betaalt dan heb ik het toch eerlijk gedaan dan ben ik toch een eerlijke rechtmatige eigenaar?

maar we gaan ervoor hoor!

We weten niet welke DA erbij is geweest er is er waarschijnlijk helemaal geen bij geweest ;)

over het papier ik heb daar 3 ofzo geleden de KVTH voor gebelt en er werd GEEN duplicaat uitgegeven zonder mij te contacteren....

en de fokker zou er nooit toestemming voor geven hem kennende hijvond ook dat we haar moesten laten slachten omdat ze ZE heeft dit is natuurlijk de grootste onzin ;)

liefs

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:15

beantsje schreef:
Poeh, da's wel heel streng...als je paard nou een verborgen gebrek heeft, dat je zelf ook niet wist? Dat betekent dus eigenlijk dat je als je je paard verkoopt, je hem nog 2 jaar in de verzekering moet houden?

Nee haha dat zou wat zijn, verborgen betekent feitelijk, met opzet verborgen gehouden, en dan moet je die opzet aantonen. Niet in de zin van verborgen zodat niemand het had kunnen weten. Neem mijn Romeo, ik heb duidelijk in het contract erbij gezet, hij heeft langere tijd kreupel gelopen, heeft in de kliniek gestaan, zijn 8 foto's gemaakt en een scan en uitverdoven, en niets gevonden op een kleine bij de leeftijd horende atrose in de achterbenen, niet het kreupele voorbeen. Hij loopt hier al een jaar goed en ze hebben hem zelf zien lopen bij proefrijden. Daar kunnen ze dan dus nooit op terug komen, maar heb er wel bij gezegd dat als het gebeurt ze wel contact op moeten nemen. Ik heb veel geduld en moet niets, maar als een nader dat niet heeft eindigt hij dan bij de slacht om niets. Dat wil ik niet.

Dus levensgevaarlijk paard, kalmerende middelen geven zodat er bij proefrijden een kind op gezet kan worden. Dat is met opzet verbergen. Een paard met ZE aan het eind van de winter verkopen met manen en staart, voor de volle prijs en er dan achter komen, dat het paard zwaar ZE heeft, dat is ook verborgen. Alleen erg lastig te bewijzen. Maar laten we die kant niet op gaan..... Lautjuh heeft een vriendenprijsje gevraagd voor Romy en de mensen wisten het. Maar als zij haar doorverkopen voor de volle prijs en iets verzwijgen en die kopers er achter komen dat Lautjuh haar verkocht had met ZE dan zijn ze de pineut. Klinkt makkelijk, maar in de praktijk wel lastig om rond te krijgen allemaal natuurlijk. Alleen duitsers stappen bij het minste geringste naar de rechter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:29

Ok, in Nederland betekent een verborgen gebrek dus wat anders; een gebrek wat je redelijkerwijs niet had kunnen zien bij de aankoop. Bijv. een paard met beginnende hoefkatrol die nog nooit kreupel is geweest.
Ook daarvoor kan de verkoper opdraaien, als de koper weet aan te tonen dat het dier het gebrek al had op het moment van verkoop.
Daarbij zijn de kosten voor diagnostiek enz. wel voor de koper.
(heb ik zelf eens meegemaakt; paard verkocht dat echt nooit 1 x kreupel is geweest; klinisch bij verkoop goedgekeurd; mensen zijn ermee gaan springen en toen werd hij kreupel en 5 wk later is hij geslacht wegens hoefkatrol. Gelukkig heeft verzekering gewoon uitgekeerd)

Als de verkoper wel op de hoogte was, dan heet het non-conformiteit of dwaling (verschil hiertussen is voor mij wat vaag). Dan kan de verkoper wél voor alle bijkomende kosten opdraaien. Maar ook dan moet je als verkoper van goeden huize komen om dat aan te tonen.