Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KiWiKo schreef:ik ben nog steeds altijd blij als alles heel op bestemming is aangekomen........... en dan rij ik toch echt al een jaar of 6/7 zo een 20.000 km gemiddeld per jaar met een paard achter de wagen.........
KiWiKo schreef:hahahaha inderdaad![]()
![]()
wat voor een auto ga je ervoor zetten? niet iedere auto waar je de doorsnee caravan mee kan trekken kan je ook een trailer geladen mee trekken 
Ik heb me overal aan de snelheid gehouden om mensen niet te irriteren en zo ingehaald te worden.Citaat:Ik heb ook geen E achter B, en ga deze ook niet halen, kost hier ruim 700 pleuri, tja, die heb ik niet zo ff in mijn zak zitten, máár met onze auto, een mpv, mag je een 1 1/2 paards trailer met paard trekken, zonder E.
Nu ga ik niet zo onvoorbereid de weg op, en ga ik voor ik met een trailer ga rijden, eerst een les of 4 nemen ,
beantsje schreef:Tallie_Ho schreef:Ik hoop dat je weet wat je doet. Eerder al met een aanhanger gereden? Caravan bijvoorbeeld?
Kijk, mijn ouders hadden er ook geen ervaring mee, maar hadden duizenden kilometers gereden met een caravan. En nou is een paardentrailer daar niet mee te vergelijken, maar er was in ieder geval wel ervaring met een aanhanger rijden.
Als je nog nooit met iets achter de auto hebt gereden is het echt gekkenwerk inderdaad..
TS heeft al wel geoefend. Verder zijn er heel goed combi's mogelijk waar je geen E voor nodig hebt, en zijn er bokkers die hun E nog cadeau hebben gekregen. tot 25 jaar geleden was dat nl. zo.
Ik had ook nog nooit met trailer gereden en heb het ook gewoon maar gedaan na een paar keer een paar stukjes leeg oefenen. Je moet toch wat...ging vlekkeloos. Mijn paard stapt nog steeds braaf de trailer op en af.
Van veel km's maken krijg je niet automatisch meer ervaring, als je al die km aflegt over de snelweg, overigens.
Ik vind overigens belangrijker dat je úberhaupt veel rij-ervaring (ook zonder trailer) hebt, zodat je goed kan anticiperen. Eén van de belangrijkste zaken bij het trailerrijden, zodat je wilde manoevres en noodstoppen kunt voorkomen.
Wat dat betreft, laat ik een trailer met mijn paard liever trekken door iemand met 25 jaar rij-ervaring die weinig met aanhangers heeft gereden, dan iemand die net zijn B en meteen zijn E heeft gehaald.
Overigens is het logisch, dat je als nieuwe trailerrijder niet alles meteen weet. Ik heb ook nog wel vragen; m.n. over het vastzetten. Er zijn blijkbaar toch verschillen in hoe mensen het doen en een paard vastzetten leer je niet op autorijles.
Als je een trailerlijn gebruikt, doe je die dan boven of onder de voorstang door, bijvoorbeeld? Zet je je paard vast aan het oog middenvoor of het oog dat wat meer opzij zit? 1 of 2 lijnen?
ik vind dat hele logische vragen en dat zijn typisch dingen die je gewoon even moet weten. Natuurlijk weet TS wel wat een paardenknoop is, maar ik neem aan dat ze dat niet bedoelde!
niks aan toe te voegen.