Bereden politie, hoe wordt je paard behandeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: Bereden politie, hoe wordt je paard behandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:27

verania schreef:
ik dacht altijd dat ze paarden aankopen in de leeftijd 4>6 jaar. en eventueel iets ouder bij uitzonderlijke geschiktheid.
kan het mis hebben hoor.

dacht ook dat de meeste er rond de 12 jaar mee stoppen, maar dat weet ikook niet zeker meer,is al poosje geleden dat ik dit aan de hand had

Leeftijd wanneer een paard ermee stopt hangt echt van het paard af. Ze gaan als ze ´op´ zijn en dat kan met 12, maar ook met 20 zijn.
Meestal gaan ze wel voor wat jongere dieren om op te leiden inderdaad, maar soms zijn oudere paarden gewoon super geschikt en dan zijn ze zeker welkom.

Ik lees net maar 2x per week ingezet? Dat is toch niet zo hoor, eerder 4 of soms 5 keer.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:48

Ik heb even op de site gekeken van de politie.

Daar staan 2 punten op wat niet klopt met jou paard.
Nu vind ik dat geen probleem, maar snap dan niet zo goed dat ze daar richtlijnen plaatsen als nu toch blijkt dat je altijd uitzonderingen hebt.

1 jou paard is 184 op de sit staat 165 tot 170.
2 de leeftijd 4 tot 6 en jou paard is 10.

Nu nog maals mijn maakt het natuurlijk niet uit, maar waarom word jou paard dan gevraagt terwijl hij toch aan 2 eisen al niet voldoet?
Weet niet of je hier zelf een antwoord op hebt Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:00

Ja goeie vraag maar dat weet ik dus ook niet. Zo iemand zegt niet voor niets dat ie interesse heeft en daarvoor had ie al gevraagd naar leeftijd, stokmaat, afstamming en niveau. Dus wellicht dat dat meetelt?

Ik weet wel dat als je een paard zo groot als de mijne probeert op vierjarige leeftijd vol in te zetten, dat ie dan kapot is tegen de tijd dat ie 8 is, dus dat lijkt me niet wenselijk.

Overigens weet ik zo een aantal paarden die niet in de 165-170 klasse vallen maar wellicht houden ze dat aan als minimale stokmaat?

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:09

Ik heb een paard van iemand anders verkocht aan de bereden politie in Amsterdam(Verola heet het paard, staat ook in me profiel). Het was een groot paard van 1.76 cm, heel koel in dr hoofd en schrok niet snel ergens van. Als ze komen kijken doen ze verschillende proefjes om te kijken of je paard geschikt is. Het paard mag het in het begin even eng vinden, maar moet er later zo langs/overheen/onderdoor lopen. Verder moeten de paarden ook wat manieren hebben en geduldig zijn, ze moeten ook een tijd aan bv. een trailer kunnen staan.
Als ze het paard geschikt vinden nemen ze hem mee, en gaat het paard 2 weken op proef.

De eerste keer dat Verola naar de bereden politie ging op proef(in Nunspeet) kwam ze weer terug. Ze was te ongeduldig, kon niet eens aan een stal staan omdat ze dan ging hangen haar halster kapot trok. Toen heb ik haar een halfjaar gereden samen met iemand anders, en na een halfjaar is ze toch weer de verkoop ingegaan. Toen was de bereden politie in Amsterdam wel erg geinteresseerd en hebben haar toch meegenomen op proef(3 weken om haar wat meer de tijd te geven om te wennen). Daar gedroeg ze zich keurig en ze staat er dus nog steeds. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:02

Ik heb gehoord dat er 2 trainers altijd op zoek zijn naar nieuwe paarden. Deze mensen hebben veel verstand van bloedlijnen en hebben snel door of het paard eventueel geschikt is. Vergeet niet dat er grote kerels bij zitten bij de politie en dat grote paarden meer indruk geven dan kleine paarden. Sommige paarden worden pas met 10 jaar echt volwassen, rustig, moedig en kwa gezondheid worden ze goed doorgelicht.

Waarom zouden er geen uitzonderingen zijn? Zoals mijn paard nu is, zal hij heel goed geschikt zijn, maar kwa bloedlijnen veel te heet en met zijn 6 jaar absoluut ongeschikt. Maar nu met zijn 15 veel te oud, hoewel hij kwa energie dat niet aangeeft. Het ideale is natuurlijk 6, volwassen en nog veel kunnen leren, een paard van 10 leert al minder, maar als hij ervaren is in het verkeer en mensen en werkwillig zal hij meer te bieden kunnen hebben dan een 6 jarige die nog niet bij al het werk inzetbaar is vanwege zijn onervarenheid.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:07

Juist, een 4 jarige die net zadelmak is, kost veel meer tijd qua opleiding dan een 8 jarige die gewoon al veel gezien heeft. (uitgaande van zelfde karakter)
politieruiters zijn over het algemeen dressuurmatig enz geen super toppers, dus paarden moeten echt goed te sturen enz zijn, goed bevestigd.
De hoogte is vooral minimum maat. Natuurlijk moeten ze niet allemaal 1.80 zijn, maar een paar kan prima. Zoals Russel ook al zegt, er zijn zat grote kerels die best een beetje maat kunnen hebben (graag zelfs).
Dus uitzonderingen zijn er altijd

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:13

idd de maat klopt niet helemaal hihi

de mijne was toen (4 jaar) 1.74

gr

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:35

Nou ik kwam op die vraag.
Ik heb nl zelf ook een braaf en koel paard, die ik misschien over een tijd wel wil aanbieden voor de verkoop.
Maar toen ik deze 2 punten op de site las dacht al laat maar.

Punt 1 mijn paard is 181
punt 2 hij heeft de 6 al gehad (nu 7)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:56

Susan, als dat de enige punten zijn waarom je hem niet aan zou willen bieden zou ik zeggen: waag de gok
afgelopen jaar zijn er ook meerdere paarden ouder dan 6 aangekocht. En die 1.81, sja, ze zullen net een vent van ruim 1.90 kwijt moeten, dan is die maat alleen maar handig.

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:32

Het scheelt wel een heleboel welke plaats je paard terecht zou komen.
Niet alle beredenen hebben een weiland bij de stal en ook de manier waarop de paarden met pensioen gaan is niet overal gelijk.

Ik werk in Nunspeet en weet dat ieder paard in principe met zijn eigen ruiter dienst doet.
Natuurlijk rijden er ook wel eens anderen op want als je paard kreupel staat moet je toch dienst doen.
Bij ons staan ze vrijwel iedere dag zomer en winter in de wei.
Ze gaan niet met een bepaalde leeftijd met pensioen. Zo lang ze hun werk goed kunnen doen mogen ze blijven.
Mocht dat niet meer gaan dan zoeken ze een goede oplossing. Ik ken veel oude paarden die nu van hun oude dag genieten bij hun laatste ruiter.
Natuurlijk maken de paarden wel eens nare dingen mee, maar zo vaak is dat niet en ik denk dat ze bij ons een prima leven hebben.
Veel beweging en weidegang, als het nodig is komt de dierenarts en de tandarts en ze worden allemaal regelmatig nagekeken door een fysiotherapeut.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:46

mucho schreef:
Het scheelt wel een heleboel welke plaats je paard terecht zou komen.
Niet alle beredenen hebben een weiland bij de stal en ook de manier waarop de paarden met pensioen gaan is niet overal gelijk.

Ik werk in Nunspeet en weet dat ieder paard in principe met zijn eigen ruiter dienst doet.
Natuurlijk rijden er ook wel eens anderen op want als je paard kreupel staat moet je toch dienst doen.
Bij ons staan ze vrijwel iedere dag zomer en winter in de wei.
Ze gaan niet met een bepaalde leeftijd met pensioen. Zo lang ze hun werk goed kunnen doen mogen ze blijven.
Mocht dat niet meer gaan dan zoeken ze een goede oplossing. Ik ken veel oude paarden die nu van hun oude dag genieten bij hun laatste ruiter.
Natuurlijk maken de paarden wel eens nare dingen mee, maar zo vaak is dat niet en ik denk dat ze bij ons een prima leven hebben.
Veel beweging en weidegang, als het nodig is komt de dierenarts en de tandarts en ze worden allemaal regelmatig nagekeken door een fysiotherapeut.

nou helemaal geweldig toch.

en ehm nog bedankt voor je pb'tje

zal eens een foto zoeken van noran toen hij nog eenkleur had whaha

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:56

Zo was hij toen hij ongeveer 1,5 jaar was, ik had hem op het moment van de foto net een dag in bezit

Afbeelding

Hier een foto van een jaar of 7 geleden denk ik hij zou toen ongeveer 8 jaar zijn geweest

Afbeelding

hij is in 1995 geboren dus nu 13 jaar zijn.
als ik hem zo zie mis ik hem nog steeds ontzettend was echt een scheetje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:37

Ben er nu een aantal keren geweest in Nunspeet, een keer op een open dag, een keer op een show avond en een dag met school.

Vind dat de paarden er suepr bij staan, worden erg goed verzorgd nergens iets op aan te merken. De ruiters en verzorgers gaan heel netjes met de paarden om. De trainingen zijn veelzijdig en de paarden worden heel netjes behandeld. Paarden met schrik voor dingen worden rustig getraind samen met ervaren paarden.

Ik zou een van mijn paarden er zo heen brengen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:09

_Susan_ schreef:
Ik heb even op de site gekeken van de politie.

Daar staan 2 punten op wat niet klopt met jou paard.
Nu vind ik dat geen probleem, maar snap dan niet zo goed dat ze daar richtlijnen plaatsen als nu toch blijkt dat je altijd uitzonderingen hebt.

1 jou paard is 184 op de sit staat 165 tot 170.
2 de leeftijd 4 tot 6 en jou paard is 10.

Nu nog maals mijn maakt het natuurlijk niet uit, maar waarom word jou paard dan gevraagt terwijl hij toch aan 2 eisen al niet voldoet?
Weet niet of je hier zelf een antwoord op hebt Haha!

Het is veel belangrijker wat voor kwaliteiten het paard heeft, dan hoe groot hij is of hoe oud. Tuurlijk speelt dat mee, maar als het een supergoed dienstpaard is, maar wel 5 cm groter, is dat echt geen reden om hem niet te kopen. Er staat er bij ons ook 1 van 1.85, en 1 van rond de 1.60.
Ik werk zelf als dierverzorger bij de bereden politie, en er wordt echt heel netjes met de paarden omgegaan. Bij ons hebben de ruiters ook een vast paard (volgens mij overal, maar dat weet ik niet zeker).
Hoefsmid komt altijd netjes op tijd, dierenarts is ook altijd snel terplekke als het nodig is.
Stallen zijn netjes, boxen zijn ruim.

Gitta1977 schreef:
Of ze testen hem 3 weken en komen erachter dat hij het werk toch niet aankan, heb jij een verkloot paard terug... Die verhalen zijn er (helaas) ook... Ik zou hem dus niet op proef meegeven.

Vind ik onzin.. De eerste keer dat ze het paard testen zijn de eigenaren er sowieso bij, dus als het paard het ECHT niet aan zou kunnen zou dat al vrij snel te zien zijn.. Daarbij raggen ze het paard echt niet af hoor, dus een verkloot paard zal je niet terug krijgen. Dan moet je toch wel iets heel erg fout doen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:27

Ik heb sinds 1,5 jaar een ex-politie paard.U Two moest er weg omdat hij bij de rellen tussen ajax en feyenoord er van tussen is gegaan omdat er 300 hooligans op hem af kwamen.Hij maakt zich snel druk en was dus niet geschikt.Hij heeft daar een klein jaar gestaan.Ik ben daar op stal geweest en alle paarden staan er super bij.Ze zien er goed uit , hebben mooie stallen en er wordt goed voor gezorgd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:50

eigenlijk heb je dus een heel slim paard, ik zou ook hard wegrenen ale er zo'n meute op me af zou komen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:29

jury schreef:
eigenlijk heb je dus een heel slim paard, ik zou ook hard wegrenen ale er zo'n meute op me af zou komen.

Ja eigenlijk wel he. Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:31

Ik ben wel eens een dagje meegelopen op een politiestal in zuid holland (weet plaatsnaam echt niet meer) Het zag er super verzorgd uit ! Elk paard heeft z'n eigen ruiter en ze worden goed verzorgd. Goed gevoerd, goede beweging, het land op etc.
Ik zou er geen problemen mee hebben, een goed adres voor je paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:33

hoofddorp denk ik Ingrid Lachen Lachen

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:45

of woubrugge.
daar hebben ze ook een stal. Die paarden staan er echt super bij

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:09

ja woubrugge was het tussen de landerijen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:54

je kan tinkermuts misschien vragen om info. zij heeft haar paard daar als paukenpaard in training gehad.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:09

Mijn man is politie ruiter, ik vond dit plaatje hier wel gepast Haha!

Afbeelding

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:59

Hahaha die benen!!! !! Hoe is het afgelopen????

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:08

Aangezien ik dit topic gestart had, zal ik de afloop ook even laten weten. Ik heb besloten het niet te doen. Had twee paarden die beiden geschikt zouden kunnen zijn, maar het paard wat uiteindelijk een ander thuis gekregen heeft, is geen springer en in samenspraak met degene die voor Rotterdam paarden scout, hebben we besloten het niet te doen.

Het andere paard, de hele grote die volgens sommigen te groot zou zijn, zouden ze graag op proef willen hebben ondanks zijn grootte, maar daar was ik zelf niet aan toe, dus heb besloten dat niet te doen!