Je inkomen en onderhouden van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

Re: Je inkomen en onderhouden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:06

van E 1700 moet het wel te doen zijn hoor, een eigen paard.
Ik verdien zelf E 1200 en red het daar ook wel mee.
ik woon dan wel samen, maar alle kosten worden wel erlijk verdeeld.
Aan vaste lasten betaal ik ong. E 900 p. (huur, essent, eten, verz., tel., auto en stalling)
in de zomer staat hij lekker 24/7 in het land en dat kost me maar E 40 pm.
in de winter staat hij op stal, en moeten we eigenlijk alles zelf regelen behalve het voeren, dan is het E 120 pm.
tja veel hou ik dus ook niet over, want van die E 300 ga ik ook nu ook nog rijlessen nemen en moet ik leuke dingen doen en kleding kopen enz.
Je moet idd gewoon prioriteiten stellen, want ik heb dat er graag voor over!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:10

Zo iets geef ik ook uit Luna1, maar ik betaal 70 euro per paard p.m.
Voor 1 ponie betaal ik stalling, de andere staat momenteel bij de buren, waar ze in de wei staat totdat mijn Konikpony verkocht is. En verder de standaard dingetjes ben ik niet meer als 100 tot 150,- pm kwijt, gemiddeld. Van de winter krijgt ze bijgevoerd weer 50,- extra ongeveer. Moet ook zeggen dat ik best zuinig doe hoor Bloos. Kijken wat je koopt en de rest in een spaarpotje als die ziek wordt ofzo

Ik verdien laaaang niet zoveel als jullie, rond de 500,- maar ik ben pas 17.
ouders financieren helemaal niets Sigaar.

Met 1700 moet het wel te doen zijn hoor. Ik weet niet wat je vaste lasten zijn en wat je over houdt.
Voor een pensionstaslling betaal je gemiddeld 2tot 300 euro Scheve mond

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 22:14

Dank voor jullie reacties; zijn er veel! Fijn. Zet me nog meer aan het denken en rekenen Lachen

Heb nog even een kostenplaatje voor mezelf gemaakt en zoals het nu is houd ik buiten alle vaste lasten zo'n 600 euro over. Lijkt veel als ik het zo zie, maar waar het nu allemaal blijft? :s

Ben al wel flink aan het sparen, want wil wel een goed paard kopen op den duur . Verheug me nu alweer op de eindejaarsuitkering en mijn vakantietoeslag van volgend jaar; vult het potje ook weer aardig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:33

Julliette schreef:
Heb nog even een kostenplaatje voor mezelf gemaakt en zoals het nu is houd ik buiten alle vaste lasten zo'n 600 euro over. Lijkt veel als ik het zo zie, maar waar het nu allemaal blijft? :s

Geef daar eerst antwoord op, voordat je verder gaat (hoeft niet hier, maar wel voor jezelf)
Als je daar een duidelijk beeld van hebt, dan kun je bepalen of er feitelijk voldoende overblijft om veilig een paard te onderhouden, ook als de TV, CV, wasmachine en auto het begeven.

Tip: houdt een poos een kasboek bij, dan krijg je na verloop van tijd een beeld waar het allemaal blijft.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 08:57

Hoi ikke,
Is ook zo; zal eerst zekf meer inzicht in mijn financieen moeten krijgen voordat ik er uberhaupt aan kan beginnen.
(alleen soms neig ik wat sneller te willen gaan dan handig is Knipoog)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:40

Ik verdien maandelijks zo'n 1200 euro. Ik woon ook alleen. Ik huur een appartementje en heb net zoals de TS vaste kosten zoals gas & elektriciteit, water, internet, telefoon en naft voor m'n auto. Ik heb namelijk een auto nodig voor mijn job, en ik moet nog een hond onderhouden ook. Ik spaar dan nog eens maandelijk wat geld. Ik heb speciaal voor mijn paard een tweede zichtrekening geopend met bankkaart voor als ik héél vlug geld nodig heb (onverwacht veeartsbezoek of iets dergelijke). Wanneer ik dat geld niet nodig heb kom ik daar ook niet aan en zo groeit dat potje elke maand een beetje... Op die manier kunnen grote kosten wel voorzien worden. Verder heb ik er ook voor gekozen om mijn paard te laten verzekeren voor koliek, ongeval, brand&blikseminslag en dood. Zo kunnen grote onverwachte kosten gedekt worden door de verzekering. Voor mezelf heb ik ook een verzekering want eerlijk gezegd kan ik het me niet permitteren om werkonbekwaam te raken... Heb het geld meer dan nodig! Wat de ziekteverzekering niet dekt wordt door m'n sportverzekering gedekt... Dus ik val nooit terug op minder loon (zoals nu in deze situatie... Ik ben vorig jaar gevallen van m'n paard en sukkel nu al een jaar met m'n enkel... ben 3 keer geopereerd en ben 1 keer 6 maanden werkonbekwaam geweest en nu weer 3 maanden.)

Ik bespaar héél erg op eten, kleding en uitgaan. Ik leg mezelf de eis op van mijn eten enkel en alleen te betalen van m'n maaltijdcheques die ik bovenop mijn loon krijg en dat lukt me vrij goed. Ik kan me 1 keer per maand zelfs nog permitteren om uit eten te gaan met die maaltijdcheques. Dus af en toe kan er wanneer ik zuinig geweest ben wel een extra'tje vanaf.
Wil ik nog extra'tjes dan werk ik daarvoor. Bij ons is het mogenlijk om overuren te doen en die uitbetaald te krijgen.

Ik heb nu ook het geluk dat ik kan besparen op mijn paard... Ik hoef geen stallingskosten te betalen. In ruil daarvoor verzorg ik de paarden van ons allemaal (we delen met 3 mensen 1 weiland met 5 paarden) 's morgens. Ieder heeft een beurtrol, daarbij komt dat ik help met het hooien en het proper houden van de (loop)stallen, help met het vervangen van draden of dergelijke en regelmatig betaal ik ook wel eens iets.. als ik bijvoorbeeld zie dat er een heleboel isolatoren afgeknapt zijn ga'k gewoon een nieuwe zak halen van mijn geld. Natuurlijk kruipt daar bovenop mijn werk wel nog veel tijd in... maar dat is iets waar ik zelf voor gekozen heb.

Ik ga ook zelden op reis. Ik laat meestal mijn vakantiedagen uitbetalen, het eindejaarsgeld en het vakantiegeld komt voor de helft op mijn spaarboek en voor de helft op de rekening voor mijn paard....

Het is dus maar waar je prioriteiten liggen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:42

Het is een kwestie van prioriteiten maken, ik ga niet op vakantie en heb geen auto. Daar heb ik prima mijn paard van kunnen betalen. Moet eerlijk zeggen toen hij ziek werd was ik op jaarbasis gemiddeld 3.000 euro kwijt (extra!) Normaal 300,- per maand incl. Voor een gezond paard met geen gekke hoef problemen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:52

Mijn man en ik hebben allebei een leuk salaris, maar toch vind ik het iedere maand een behoorlijke last die je wel degelijk voelt in je portemonee. Het is nooit alleen het pensiongeld. Er komt altijd een hoop bij. Ook veel kleine dingen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:48

Ben het helemaal met Lynske78 eens!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:01

Ik zelf heb ook (nog) geen eigen paard, maar zit er wel over te denken. Met de bijbehorende berekeningetjes. Ik verdien ong 1400 euro. Ik woon samen: ik stort 600 euro op een rekening voor hypotheek, gas, electriciteit, boodschappen etc, voor mezelf gebruik ik ong 300-400 pm voor kleren, uitjes, mn autootje, paardrijlessen. Ik zou dus ong 400 euro overhouden. Maar ik wil wel nog kunnen sparen... Ik twijfel dus nog! En ik houd (samen met mn vriend) wel van vakanties. Moeilijke keuzes altijd! Ik wil zelfs eens rondvragen wat de kosten voor stalling in de omgeving is.

Verder houdt ik momenteel nauwkeurig bij wat ik per maand van mijn salaris overhoudt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:26

ik denk dat het er ook aan ligt,hoeveel stalgeld je moet gaan betalen,
ik heb echt het geluk gehad,dat ik heel weinig per maand aan stal geld betaal.
sta bij goede kennisen van mij en betaal 55 euro per maand!
als ik daar niet kon staan,had ik het nooit op kunnen brengen om een eigen paard te houden.
ik sta daar nu 7 jaar helemaal in mijn uppie,en het bevalt zeer zeer goed.
hij heeft zelf een haflinger merrie,en sinds vorig jaar ook een veulen(van deze merrie)
ik verzorg hun ook mee,dat was de afspraak,want hun doen er helemaal niks mee,
ik span de merrie regelmatig in en de jaarling staat daar op de wei,met een maatje,ook die heb ik er nu bij.
voor dat bedrag doe ik wel alles zelf,smorgens voeren en buiten zetten,en stallen mesten,savonds weer binnen zetten en voeren.
stal,brok,krullen,en hooi zitten bij het bedrag inbegrepen,mag zo veel krullen verbruiken als ik wil,die worden door hun gehaald omdat die niet in mijn auto passen,hooi van eigen land elk jaar,ik heb daar werkelijk alles zelf in de hand.
heb daar geen bak en warm stromend water,dat haal ik als het nodig is binnen in huis.
ik ben lid van de rijvereniging bij ons in het dorp,heb de sleutel van de binnen bak(30 bij 90) en er zit daar ook een buiten bak bij(normale afmeting)
ik heb daar de sleutel van en kan rijden wanneer ik maar wil.
ik heb 1 keer in de maand les,kost me 50 euro is zeker veel geld maar zeker waard.
ik heb een man met redelijk goed inkomen,
ik zelf werk nu maar 10 uur per week op een manege,
heb 2 kleine kinderen oudste word 5 en de jongste is anderhalf.
als de jongste naar school gaat kan ik meer uren gaan werken.
op deze manier is het goed te doen,
heb natuurlijk ook de kosten van de hoefsmid,en veearts.
maar omdat ik zo weinig stalgeld betaal is het te doen.
ik ben heel blij met de mensen waar ik sta,en hun zijn blij met mij,
ze hebben geen omkijken naar hun eigen paarden.
ze zitten nu al 9 weken in frankrijk haha
ik hoop er nog heel lang te mogen staan.
ik hoop voor jou dat het allemaal gaat lukken zoals je het wil,
en wens je alvast veel plezier met je toekomstig paardje.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:18

Ik verdien ook heel wat minder dan de bedragen die hier genoemd worden, mijn man en ik werken allebei 68% en we hebben 3 kinderen en 3 pony's. Gelukkig hebben we een lage hypotheek(goede tijd gekocht) we wonen goedkoper dan de meeste paarden gestald worden..Knipoog
Maar ik heb ook goedkope stalling gevonden en dan is het best te doen, zodra het dat niet meer is dan ga ik desnoods een paar uurtjes erbij schoonmaken.
We roken niet, dat scheelt hier in Friesland algauw 1 pony per persoon!
Voor een pakje per dag heb je ook pensionstalling en blijf je vast gezonder(tenzij je er af valt en alles breekt)

Wat ook scheelt: geen hoefijzers, geen les, geen verzekering (wel een potje) geen dure merkspullen kopen maar bijv. 2dehands spul..enz
Ik heb wel een 2e zadel nodig binnenkort, maar ik ben ook jarig. Kan ik geld vragen bijv.

Amazone77, jij hebt het mooi voor elkaar, zoiets zou ik ook wel willen! (of de pony's aan huis)

Ik ben blij dat ik al die jaren pony('s) heb gehad en niet heb gewacht tot het moment ervoor was.
Ik heb dus ook al 20 jaar plezier van ze! Zelfs toen ik student was. Heerlijk om juist naar die dieren te kunnen gaan ter afwisseling.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:23

Lynske78 schreef:
Mijn man en ik hebben allebei een leuk salaris, maar toch vind ik het iedere maand een behoorlijke last die je wel degelijk voelt in je portemonee. Het is nooit alleen het pensiongeld. Er komt altijd een hoop bij. Ook veel kleine dingen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wij hebben het echt heel goed, allebei een fijne baan en dito salaris, leaseauto etc. Maar toch doet het elke maand weer een beetje pijn. Stalgeld daar houd je rekening mee, maar er is elke keer wel iets wat erbij komt. Een bezoekje van de dierenarts, iets wat kapot gaat, wat drinken op wedstrijd ( ok kies je natuurlijk zelf voor ), rekening van de startkaart, en lessen, lessen en nog eens lessen. Het is prioriteiten stellen, dat zeker, je moet het gewoon erg graag willen en bereidt zijn er soms andere dingen voor op te geven.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:35

Julliette schreef:

Waar het blijft? Eten, drinken, kleding, toiletspullen, dingetjes die je koopt, uitgaan, cadeautjes voor anderen...

Een kasboek bijhouden is zo gek nog niet. Wij maken elk jaar een begroting (ben getrouwd, 2 kids, 1 hond, 2 poezen) en hou daarin de uitgaven ook bij per jaar. Dan zie je waar het blijft. Ik rekende mijzelf ook rijk. Moet kunnen een eigen paard. Man heeft een goede baan en ikzelf werk zelfstandig met een aardige omzet. Maar ja we willen ook op vakantie en de kinderen hebben ook hun dingen wat geld kost. Niet te vergeten een eigen huis met alle vaste lasten daarbij.

Op zich hebben we besloten dat er een paard kan komen. Over ongeveer 5 jaar. We gaan nu eerst sparen en gedeeltelijk de hypotheek aflossen. Dan worden de maandelijkse lasten lager en heb je dus over 5 jaar meer ruimte voor andere vaste lasten zoals de stalling. Om een ongeveer plaatje te krijgen hebben wij ook alle vaste lasten van een paard op een rij gezet. Stalling hier op dit moment kost voor een paard tussen de 200 (vol pension zonder binnenbak) tot 300 (vol pension met binnenbak) Want wij gaan dus wel voor een pensionstalling of misschien zelfs een manege (ivm lessen van de kinderen tegen die tijd). Dan heb je vaccinaties, tandarts, hoefsmit. En daarnaast willen we per maand zo'n 200 tot 300 apart zetten voor calamiteiten (de DA kosten bij kreupel, koliek etc of het vervangen van een zadel etc). Bij elkaar kom je dus op zo'n 500 tot 600 per maand wat er dan nodig is.