Lastige situatie, opzegtermijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Lastige situatie, opzegtermijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:09

WWisecracker schreef:
Het is idd normaal dat je een opzegtermijn hebt. Alleen in dit geval is het zoals ik van TS begrijp zo dat het paard te weinig eten en verzorging krijgt (wondjes van prikkeldraad, kale weide, andere mensen die zomaar in de wei met het paard bezig gaan e.d.). Mijn mening is dus: Ga per 31 juli naar je nieuwe stal en betaal die extra maand niet. Hun plegen een soort van contractbreuk omdat ze jou paard niet naar behoren verzorgen, of jou de kans niet geven om jou paard zelf naar behoren te verzorgen.

Ja zo zie ik het dus ook!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:38

Ik vind de vreemden die bij de paarden kunnen komen eigenlijk het enige argument waar je wat mee kan, wat zegt je staleigenaar daar precies over? Dat hij 24/7 buiten moet blijven en achter prikkeldraad staat zijn dingen die je van tevoren hebt geweten als het goed is, wat dat betreft heb je geen reden om je nu niet meer aan je contract te houden.

@biancavos: leuk jou weer eens tegen te komen Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:43

Ik heb toen ook problemen gehad op de vorige stal. Daar moest ik binnen een maand weg zijn. Ik heb er toen zelf voor gekozen zo snel mogelijk weg te gaan (dat was dus op de helft van de maand) en dat heeft mij dus ook inderdaad die maand het dubbele aan stalgeld gekost helaas, maar het was absoluut de moeite want qua stal ging ik enorm vooruit aan mogelijkheden en dat voor dezelfde prijs. Ik vind een maand opzegtermijn is een maand. En niet vanaf de eerste van de maand. Dus als je nu op zegt dat je daar per de 15e weg kan.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:22

ik vind dat zij als stal nalatig zijn. bovendien vind ik 175 euro absurd veel geld om alleen maar op een weilandje te staan zonder eten of schuilmogelijkheden. ik snap niet dat ej je paard niet gewoon op stal zet elke avond, als die stal er is. daar betaal je toch voor? als er meerdere paarden buiten staan zal het welmeevallen met die onrust in de kudde. hoe kan je anders ooit gaan rijden als er geen paard uit de wei mag? lijkt me een mooi excuus om te besparen op stro als ik het zo hoor.

In ieder geval, ik zou mn paard weghalen eind vd maand en echt geen 175 euro betalen hoor!
evt foto's maken van hoe je paard erbij staat is misschien handig

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:30

Ik ben ook iemand die zich aan de afspraak houdt, maar dan moeten zij zich ook aan de afspraak houden en dat is dus ook mijn vraag? Wist je van te voren dat je paard er zo in de wei en zonder stalling zomers erbij kwam te staan? En het voer, zit dat normaal 9dus 's winters) wel bij de prijs in? Zo niet, dan is het contractbreuk en hoef je niet te betalen, aangezien je niet ktijgt wat is afgesproken. Wist je dit wel, dan ben ik dus van mening, dat je gewoon die extra maand moet betalen...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:41

Die prijs is hier in de regio echt niet abnormaal voor 24/7 weidegang, zonder dat er bijgevoerd wordt en zonder schuilstal... Zeker als je in de winter hetzelfde bedrag betaald, dat is vrij goedkoop voor het westen en moet je dus zien als gemiddeld bedrag over het hele jaar.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:46

nou ja, ik vind het iig belachelijk dat, als er dan toch een stal beschikbaar is waar je voor betaat, en het is pokkeweer, je je paard niet op stal mag zetten onder het mom van 'de kudde wordt onrustig' je betaalt dan toch het hele jaar door zowel voor de weidegang als voor de stal? het is toch jouw stal in de zomer, staat geen ander paard in. dan vind ik dat je toch zelf wel mag bepalen wanneer het paard op stal moet, bv bij slecht weer zoals de afgelopen week.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:36

Dat zijn dus regels die een stal heeft en die je van tevoren weet. Ik ken meerdere stallen hier waar je paard alleen in geval van nood op stal kan. En zo slecht is het weer niet geweest de laatste weken hoor Knipoog .

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:18

Tja, je hebt je handtekening gezet onder die regel en dus ben je (vind ik) moreel verplicht hem na te leven. Je wist het van tevoren. Allerlei excuses zoeken om eronder uit te komen is niet correct. Ik vind het ook geen eerlijke regel, dat wel.

Als de stal 'zwart' is, dwz niet ingeschreven staat bij de kvk, ga dan gewoon weg per 1 augustus en betaal niets. Je zal nooit meer een goeiedag van die mensen krijgen, maar ze kunnen je dan op geen enkele manier verplichten te betalen. Als ze ermee naar de politie stappen geven ze nl zichzelf aan bij de belastingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:48

Als ze genoeg koeien hebben, kun je er vanuit gaan dat het een bedrijf is.....

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:58

Even voor degenen die over BTW beginnen: op verhuur van land zit geen BTW. Op voer en arbeid (toezicht, verzorging) wel.

TS, sterkte met je beslissing!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:01

lonnie schreef:
ik vind dat zij als stal nalatig zijn. bovendien vind ik 175 euro absurd veel geld om alleen maar op een weilandje te staan zonder eten of schuilmogelijkheden. ik snap niet dat ej je paard niet gewoon op stal zet elke avond, als die stal er is. daar betaal je toch voor? als er meerdere paarden buiten staan zal het welmeevallen met die onrust in de kudde. hoe kan je anders ooit gaan rijden als er geen paard uit de wei mag? lijkt me een mooi excuus om te besparen op stro als ik het zo hoor.

In ieder geval, ik zou mn paard weghalen eind vd maand en echt geen 175 euro betalen hoor!

eehhmm ik betaal 190 p/mnd en ook nu ze vanaf mei 24 uur op de wei staan
en daarbij heb ik zelf meusli wat ik voer na het rijden en moet ik meehelpen om de wei schoon te houden , nu doe ik dat graag Haha! maar er is geen zomer of winter tarief
trouwens op geen een van de stallen hier waar ik gestaan heb.

op deze stal gaan ze met echt veel en langdurig regen wel naar binnen ,en dat is 2x gebeurt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:20

lonnie schreef:

Klopt dat ze besparen op stro, want dat mag ik nu ook absoluut niet meer pakken. Net als kuil of hooi. Moet ik echt niet proberen hoor! Biks zit zowieso niet bij de prijs inbegrepen.

Zelf binnen en buiten zetten is onbegonnen werk, bovendien mag dat echt niet. Alleen overdag om te rijden, poetsen etc.

En ja, natuurlijk heb ik zelf getekend en natuurlijk wist ik de regels vantevoren. Maar ik kon natuurlijk nooit vantevoren weten dat mijn paard er zo op achteruit zou gaan. En dat er zo met mensen omgesprongen wordt. Bocendien is dit mijn eerste paard, eerste stal, met nul ervaring heb je vertrouwen in wat mensen je vertellen.

Meteen mijn lesje geleerd!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:51

hmm.. als jou paard er zo op achter uit gaat, houden zij zich niet aan het contract lijkt mij. Dat is contractbreuk! Als je foto's heb hoe je paard er eerder uitzag en hoe hij er nu uit ziet, heb je bewijs als iemand verhaal komt halen. Verder zou ik gewoon per 1 aug naar die nieuwe stal gaan en niet betalen. Zij houden zich niet aan de afspraak, dan kunnen ze jou er ook niet over aanspreken.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 08:47

Pff...Nou vandaag gaat het al gebeuren. Om 11.00 uur gaan we mijn paard ophalen en verhuist hij naar zijn nieuwe stal. Gisteren de mededeling gedaan op stal. Of ik dan meteen vandaag alvast heel augustus wilde betalen omdat ze anders moeite moesten gaan doen. Ik netjes aangegeven dat als zij zich zo graag aan dat contract wilden houden ik dat ook wil en 1 augustus wilde betalen, zoals overeengekomen. Vervolgens liep meneer driftig met een slot richting wei. Op dat moment was ik natuurlijk in alle staten. Hoewel ik eigenlijk al niet anders had verwacht. Nu hadden we twee keuzes:

- Politie bellen en aangifte doen van diefstal met alle bijkomende ellende, waarschijnlijk ook niet fijn voor mijn paard.
- Gaan pinnen.

Het tweede hebben we gedaan. Alsjeblieft doe wat leuks met dat geld en klaar met dit hele gedoe. Jammer dat het zo moest, maar mijn paard staat straks wel goed en dat scheelt mij een hoop gestress...En geen vreemden meer aan mijn paard. End of story. Nieuw begin Haha!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:03

Heel vervelend, zo'n stalbaas! Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om het zo op te lossen, ookal kost het je een maand dubbel..Jij hebt voor je paard gekozen en die vent kan verder in de stinkmodder zakken, daar ben je nu verder vanaf...
Heel veel plezier op je nieuwe stal!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:08

Schandalig dat hij zo gereageerd heeft en ook totaal tegen de wet! Hij mag je paard alleen maar achter slot en grendel zetten na een aantal voorwaarden (betalingsachterstand, aangemaand, aankondigen dat hij het retentierecht gaat gebruiken enz...)

Tja, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in Nl nog altijd twee verschillende dingen...

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt en ik kan me voorstellen dat je gekozen hebt om je verlies te nemen en in 's hemelsnaam dat geld dan maar te pinnen. Wees maar blij dat je daar weg bent en veel succes op je nieuwe stal!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:14

Ondanks dat ik zei dat ik het wel netjes vond als je je aan je contract zou houden, vind ik het een enorme e*kel met deze actie! Succes met verhuizen, hopelijk voelen jullie je op het nieuwe plekje snel al thuis.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:15

PRIKKELDRAAD????? Sorry hoor maar ik had m´n paard daar in de eerste instantie al never nooit neergezet!!! Heb je wel eens gezien wat prikkeldraad voor een schade kan aanrichten, nou ik wel en daar word je niet vrolijk van (in dit geval ritje slachthuis).

Anyway, ik denk dat je het goed hebt opgelost op deze manier en wees blij dat er nooit iets ergs gebeurd is met je paard.
Succes op je nieuwe stal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:17

Mummie schreef:
PRIKKELDRAAD????? Sorry hoor maar ik had m´n paard daar in de eerste instantie al never nooit neergezet!!! Heb je wel eens gezien wat prikkeldraad voor een schade kan aanrichten, nou ik wel en daar word je niet vrolijk van (in dit geval ritje slachthuis).

Inderdaad! Wist je dat het in Duitsland zelfs verboden is om een paardenwei met prikkeldraad te houden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:19

Wat een *** Maar snap hem ook wel, want hij was natuurlijk bang dat hij dan kon fluiten naar zijn geld omdat hij dan je paard niet meer in zijn macht heeft Tong uitsteken Wat dat betreft had je hem beter gewoon weg kunnen halen zonder te melden, maar ja, dat is ook weer niet netjes.

Je had inderdaad de politie erbij kunnen halen, maar dan had je er meer gedonder van gehad dan nu...
Jammer van het geld en ik hoop dat je het op je nieuwe plek wel goed naar je zin zult hebben...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:00

ik had een betonschaar gehaald en de politie gebeld ipv te pinnen is hij nou helemaal besode***

je hebt je lesje geleerd en ik hoop dat je op je nieuwe stal meer lol hebt en je paardje daar goed staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:13

Sorry, maar zoals ik het begrijp denk ik dat hij erg slim is geweest met dat slot. Volgens mij heb je moeilijk gedaan over dat termijn en kan ik me goed voorstellen dat hij bang was om z'n geld niet te vangen.... Aangezien je toch van plan was te betalen, zie ik het probleem van het slot niet voor jou.... komt l*llig over zo'n slot, maar jij en je paard hebben er geen last van.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:50

Ik heb helemaal niet moeilijk gedaan over de termijn naar hun toe. Alleen geprobeerd te overleggen. Er was geen enkele aanwijzing dat ik niet zou betalen en hier was ik zelf ook nog niet uit. Ik heb elke maand op tijd betaald, niks geen problemen of wat dan ook. En zoals je leest wilde hij NU het geld voor de volgende maand en anders ging mijn paard achter slot en grendel. Ik vind dat geen manier van doen hoor.

Maargoed, hij staat nu op zijn nieuwe stal en het ging meteen goed. Ik heb weer rust, en mijn paardje de goede zorg die hij verdient. En mocht het nou toch echt rampzalig tegenvallen, ik heb NIET getekend voor een opzegtermijn Tong uitsteken Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat!

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips en reacties.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:02

goed zo dat je betaald hebt. vind ik ook niet meer dan vanzelfsprekend. de meeste dingen waar je klachten over hebt, had je van tevoren kunnen zien of weten. verder heb je voor deze afspraken getekend, dus achteraf het daar niet mee eens zijn, is wat hypocriet.

ik lees trouwens in de reacties hier nog wel wat klinkklare onzin:

inschrijving KvK: een agrarisch bedrijf is NIET inschrijfplichting.

BTW: als een agrarisch bedrijf gebruikt maakt van de landbouwregeling is deze niet BTW plichtig.

en geloof mij maar dat gemeente voorburg-leidschendam geen "illegale" stallen gedoogd.

Daarbij vind ik voor die omgeving 175 eur een nette prijs. Groningen en Randstad zijn mi niet echt vergelijkbaar.