Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:25

Wat vervelend Zooist!

Mijn paard loopt ook heen en weer op de trailer, maar niet zo extreem als jij beschrijft. Je voelt in de auto dat hij stapjes zet, maar bijsturen is niet echt nodig.

De laatste keer dat hij op de trailer stond, stonden we in de file. Ik ben uitgestapt en heb een stukje achter de auto gelopen om te kijken wat hij doet. Lekker onveilig voor mezelf Bloos Clown
Het bleek dat hij gewoon door de raampjes links en rechts staat te kijken wat er langs komt en om kijkt wat er achter zich gebeurd. Daarbij verzet hij dus zijn benen als hij van de ene kant naar de andere kant gaat om te kijken en als hij omkijkt, gaan z'n schouders en dus z'n voorbenen lekker de andere kant op.
We hebben daarop het zeil helemaal dichtgedaan (normaal laat ik een hoekje open ivm ventilatie) en één raampje dichtgeplakt zodat hij nog maar aan één kant naar buiten kon kijken. Probleem verholpen.

Voor de volgende keer zijn we nog bezig om wat te bedenken hoe we dat ene raampje op wat betere wijze kunnen verblinden Lachen

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:01

Djilan schreef:
Kluisteren zou ik in een trailer dan dus echt nooit doen. Als er zich dan een keer een situatie voordoet op de weg waarbij het paard moeite moet doen zijn balans te houden gaat dat met kluisters dus niet lukken.

*knip*
In het 2e geval zou ik het trappen op de rem eens toepassen. Bij een paard dat ik ken hielp het in ieder geval goed. Die stond altijd te stampen en sindsdien niet meer.

Als ik mijn paard niet zou kluisteren had ik nu denk ik geen paard meer. Hij slaat de stukken uit mijn trailer en hij stopt nooit. Hij zette de trailer in beweging door zijn gedrag en ik heb echt meerdere keren af moeten remmen op de vluchtstrook voor ik verder kon rijden omdat hij zo verschrikkelijk achter mijn auto aan slingerde. En nee, ik heb geen lichte auto.
Bij tuigpaarden is het heel normaal om te kluisteren. Je moet natuurlijk je rijstijl aanpassen en heel voorzichtig door bochten gaan. Maar dat moet sowieso altijd vind ik. Sinds mijn paard gekluisterd staat is het probleem opgelost. Als de kluister een keer af gaat valt hij direct terug in zijn oude gedrag. Ik kluister mijn paard liever dan dat ik een ongeluk krijg of veroorzaak!

Het 2e wat je noemt, het op de rem trappen had bij mijn paard geen enkel effect.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:04

Mijn merrie wil ook niet stil staan. Ze ging eerder altijd met de voorbenen over de stang heen hangen. We hebben nu aan de linkerkant, waar zij altijd staat, aan allebei de kanten een korte ijzeren ketting zitten. Dan zet ik haar aan allebei kanten van het halster vast en zonodig nog een touw onderaan het halster aan de stang. Ze staat nu in ieder geval wel stil Knipoog

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:32

Het paard van een vriendin van mij stapte nooit mee in de bochten en dat werd dus gevaarlijk.Haar paard is 1 keer bijna omgevallen.Dit deed hij alleen in een anderhalf paards trailer.Ze heeft aan 1 zijkant een buis gemaakt zodat de trailer aan de binnenkant iets smaller wordt.Ze heeft het precies hetzelfde gemaakt als de stang.Deze kan er dus uitgehaald worden.Misschien is dat een idee?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:18

Dank weer voor alle tips!

HEb me zojuist aangemeld voor een nieuwe wedstrijd in spetember pas, maar ik ga echt een berg uitproberen dan....

Maar nieuwe tips blijven nog steeds welkom...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:45

Zooist schreef:
Hoe heb je dat kussen dan gemaakt Neonlight?

Wij hebben een stuk schuimrubber gekocht dat zo lang was als het schot, wel lekker dik (zeker 10 cm). Wij hebben een schot waarvan de bovenste rand een 30 cm metaal is, daaronder een rubber flap. Het kussen hoefde alleen op die bovenste 30 cm, dus de hoogte van het kussen hoefde ook maar zoiets te zijn. We hebben dat bekleed met een oud stuk skai wat we nog hadden liggen. Met riempjes konden we het aan het schot vastmaken. Ik kan zo even geen foto's ervan vinden, weet ook niet of ik die nog wel heb, maar zal eens zoeken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 22:50

JA graag, want ik snap um niet helemaal....
Of heb je een 2-paards trailer?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:17

Nee, wij hebben geen trailer, maar een vrachtwagen, DAF 1300 met een bak van ik meen 8,65 meter. Ze staan met 3en naast elkaar, met kont naar de cabine en hoofd naar de achterkant van de vrachtwagen. Ik zal eens kijken voor foto's, maar beloof niets. Misschien dat ik op het werk nog een foto heb waar misschien iets op staat. Heb maar een paar foto's van de binnenkant van de vrachtwagen, maar het kan zijn dat er toen al geen kussen meer in zat. Was namelijk het laatste jaar van die pony, is daarna met pensioen gegaan, en het kussen is er weer uitgehaald.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 03:58

Aimee schreef:
Wat vervelend Zooist!

Mijn paard loopt ook heen en weer op de trailer, maar niet zo extreem als jij beschrijft. Je voelt in de auto dat hij stapjes zet, maar bijsturen is niet echt nodig.

De laatste keer dat hij op de trailer stond, stonden we in de file. Ik ben uitgestapt en heb een stukje achter de auto gelopen om te kijken wat hij doet. Lekker onveilig voor mezelf Bloos Clown
Het bleek dat hij gewoon door de raampjes links en rechts staat te kijken wat er langs komt en om kijkt wat er achter zich gebeurd. Daarbij verzet hij dus zijn benen als hij van de ene kant naar de andere kant gaat om te kijken en als hij omkijkt, gaan z'n schouders en dus z'n voorbenen lekker de andere kant op.
We hebben daarop het zeil helemaal dichtgedaan (normaal laat ik een hoekje open ivm ventilatie) en één raampje dichtgeplakt zodat hij nog maar aan één kant naar buiten kon kijken. Probleem verholpen.

Voor de volgende keer zijn we nog bezig om wat te bedenken hoe we dat ene raampje op wat betere wijze kunnen verblinden Lachen

Daar kun je gewoon plakplastic voor gebruiken. Datgene wat je ook gebruikt voor je ramen om inkijk te voorkomen Knipoog Geeft wel licht, maar geen zicht Vork

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:35

Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb je de actherkant soms altijd open ? ik ken een paard wat dit ook altijd deed onderweg. Toen ik erachter ging rijden om te kijken wat er gebeurde bleek dat het dier in een 1,5 paards trailer steeds achterom probeerde te kijken, dat resulteerd dus in steeds linksom en rechtsom draaien in de trailer.Toen hebben we er een achterzeil op gemaakt ( dit zat er niet op) En sinds het zeil achter dicht zit is het probleem opgelost. Wieweet iets voor jou?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:37

Thanks, zal ik ook eens proberen.
Zit een zeil op, dus dat is makkelijk te regelen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:38

Suelza schreef:
Daar kun je gewoon plakplastic voor gebruiken. Datgene wat je ook gebruikt voor je ramen om inkijk te voorkomen Knipoog Geeft wel licht, maar geen zicht Vork

Dat is een goed idee, zodra we een eigen trailer hebben Ja

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:20

Hoe ventileren jullie dan, met het zeiltje dicht? Uitzetraampjes open?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:28

mijn 3 jarige staat ook met het zijltje dicht omdat ze anders zo verschrikkelijk trappelt in de trailer! en met zeiltje dicht is ze hartstikke rustig Pling
ventileren gebeurt met de uitzetraampjes...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:40

Mijn paard zweet nogal snel op de trailer, daarom lijkt me zeiltje dicht nog warmer. Maar met zeiltje dicht staat ze wel veel rustiger, misschien moet ik het maar proberen en dan de uitzetraampjes open.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:52

Als ze rustiger staat, zweet ze wellicht ook minder Lachen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:26

Die ga ik ook proberen.....
zeil dicht, raampjes open....