nane schreef:Laat ik even vooropstellen dat ik zelf 8 jaar rijervaring heb, waarvan ik een groot deel behoorlijk lastige partikuliere paarden heb bereden. Ik mag dus wel zeggen dat ik inderdaad ervaring heb. Les nemen voor mezelf lijkt me wat overbodig, ik heb geen ambities om hogerop te komen in de dressuur/springen. Mijn man heeft een goede zit, en ik verwacht dat hij het snel op zal pakken.
Ik denk als ik jullie zo hoor, en daarbij reken op:
250 euro pensionstalling
40 euro (omgerekend per maand) hoefsmid
25 euro per maand sparen voor onvoorziene uitgaven
15 euro overige kosten per maand (entingen teruggerekend per maand, snoepjes, dat soort dingetjes)
Kom ik zo ongeveer op 330 euro per maand. Is dat realistisch denken jullie?
Wat betreft de eenmalige uitgaven; dat vind ik inderdaad nogal varieren. Ik zou zelf bitloos en boomloos willen rijden, en ik weet wat de kosten daarvan zullen zijn. Natuurlijk moet ik opletten dat ik een paard koop wat daar mogelijk al aan gewend is. Dekens kun je, mits goed gereinigd, ook 2ehands kopen en poetsspullen en alles heb ik al.
Ik denk aan een paard van rond de 2000 euro, een recreatiepaard van rond de 5 jaar oud. Ik heb geen bepaald ras in gedachten, ik wil een paard tussen de 1.50/1.60 schofthoogte, met een rustig karakter. Geen arabiertje dus:-)) Ik heb niet echt voorkeur voor een ras, misschien kies ik zelfs wel voor een paard zonder stamboom, ik hecht niet zoveel waarde aan de afkomst, maar wel aan het karakter van het paard op zich, dus ik moet goed opletten, dat realiseer ik me.
Ik ben niet erg naief, en redelijk realistisch aangelegd denk ik, daarom kom ik hier ook voor advies!
Ik vindt het redelijk realistisch, ik heb mijn paard nu 1 1/2 jaar en ik heb ongeveer dezelfde kosten als wat jij denkt te gaan krijgen.
voor stalling betaal ik 240 euro ( incl dagelijkse wijdegang de paarden worden op de wei gezet, zelf er afhalen), stro( elke dag flink op gestrooid 1 keer per week uitmesten door de stal eigenaar) en 2 maals daags basis brok ( wordt door de stal eigenaar gevoerd) . incl 2 groeplessen per week
Zelf voer ik bij:
Muslei 12,45 per zak van 15 kg ( 1 zak per 3 weken) = € 15 per maand
20 kg wortels per week € 2.50 = € 10 euro per maand
2 balen hooi € 2.50 per week = € 10 euro per maand
Snoepjes etc geef / koop ik niet
Verzekering € 180 per 6 maanden = € 30 per maand
Wormkeuren 5 x per jaar ( € 74) = € 6,20 per maand
inentingen 2 maal per jaar € 40 = 3,35 per maand
Hoefsmid: Komt 7 keer per jaar
Kosten per keer € 85 voor rondom beslaan
Kosten per maand hoefsmid € 50 euro ongeveer
Kosten wat er dus elke maand zijn ongeveer € 364, 55
Jij komt uit op 330, maar ik weet niet of jij zelf voor de bijvoeding moet betalen en / of je je paardje wilt gaan verzekeren. Zo niet dan komt jouw berekening overheen met de vaste lasten die ik elke maand heb.
verdere niet maandelijkse terugkomende kosten / eenmalig:
Ik heb 3 dekens
1 regen ( € 85)
1 zweet ( € 40)
1 winter (€ 60)
De dekens gebruik ik zelden.
Dekjes etc maakt me niet zoveel uit, het liefst rij ik met de "ouderwetse" zadelvormige dekjes deze zijn niet al te duur.
Ik heb een kleine apotheek aangelegd met O. A tekentang, betanine zalf / shampoo / cooling gel / vaseline en nog wat smeersels kosten ongeveer € 40
Borstels en andere verzorgins spullen gaan lang mee, ik koop niet zoveel kosten per maand misschiens € 2 ?
Vliegenspray en andere spulletjes € 5 euro per maand.
Kosten hoofstel / zadel: € 1700
wel heb ik elke week privéles kosten € 12.00 per week.
DA in 1 1/2 totaal 40 euro, ( klop nu heel hart op hout,mijn paard heeft gelukkig nooit iets ernstig gehad)
Ik heb wel een potje voor de DA als er wel iets zou zijn ( verzekering dekt niet alles)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.