De werkelijke kosten van een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: De werkelijke kosten van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:19

xx_Naomi_xx schreef:
hallo zeg... dan heb je echt mazzel!! Ik weet ook nog niet of ik er ijzers onder zet.. ligt er een beetje aan wat voor ruiterpaden
er zijn en of het paard harde/stevige hoeven heeft.

Ja echt he! Ik voelde me wel redelijk gena**d toen ik eerst met een verzorgpony bij de boer next door zat zogezegd.. die vraagt voor pensionpaarden 220 euro per maand, met dezelfde faciliteiten. Dus ik even die andere boer opgebeld.. 100 euro per maand goedkoper.. en die eerste boer zei nog wel dat ie er geen cent aan overhoudt. Aan m'n fluut Vork ! Maar volgens mij vind je ze zelden ergens anders ook zo goedkoop Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:24

Ti_Amo schreef:
ik heb sinds kort mijn eigen paard

de aanschaf van het paard is niet het lastige maar daarna

entingen kosten rond de 50 euro, ( licht eraan welke, dit is alleen de basisenting)
hoefsmid kost rondom rond de 60 euro ongeveer
voorrijkosten dierenarts rond de 25/30 euro

zadel rond de 1000
shabrakjes rond de 30/40
beenbeschermers rond de 40
hoofdstel rond de 100
poetsspullen rond de 4 euro per stuk
poetskoffer rond de 20 euro
zomerdeken rond de 50 euro
uitrijdeken rond de 50 euro
winterdeken rond de 80 euro
vliegenspray rond de 20 euro

en noem maar op, best wel een hoop geld wat je zomaar ineens kwijt bent!

God, mijn uitgaven zijn toch pakken minder !!

zadel 200 euro
hoofdstel 25 euro
geen dekens (niet geschoren, dus geen nut)
dierenarts ong 30 euro/maand. laatst nog 70 euro door een ontsteking
poetsspullen 30 euro voor alles (2dehands gekocht)
beenbeschermers 18 euro
zadeldeken, halster, touw ed : 35 euro ongeveer
smid: 30 euro (geen hoefijzers, pakken goedkoper. toen hij er nog had was het 80 !)
hooi : 2,5 a 3 euro per bot
gras: gratis
stalling: gratis

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:25

Myour schreef:
xx_Naomi_xx schreef:
hallo zeg... dan heb je echt mazzel!! Ik weet ook nog niet of ik er ijzers onder zet.. ligt er een beetje aan wat voor ruiterpaden
er zijn en of het paard harde/stevige hoeven heeft.

Ja echt he! Ik voelde me wel redelijk gena**d toen ik eerst met een verzorgpony bij de boer next door zat zogezegd.. die vraagt voor pensionpaarden 220 euro per maand, met dezelfde faciliteiten. Dus ik even die andere boer opgebeld.. 100 euro per maand goedkoper.. en die eerste boer zei nog wel dat ie er geen cent aan overhoudt. Aan m'n fluut Vork ! Maar volgens mij vind je ze zelden ergens anders ook zo goedkoop Lachen

Denk het ook...Ja al die mensen zeggen dat ze er niets aan verdienen. Hier in Den Haag is het wel zo, want het voer, etc is heel duur. Als je in Den Haag je paard wilt stallen ben je zo'n €350, €375,- kwijt en dan heb je niet eens weidegang!
En als je mazzel hebt betaal je €250 per maand aan stalling.. maar dan moet je ook best een stukje fietsen. Gelukkig ga ik naar
dronten en is het een stuk goedkoper en ga ik in januari mijn rijbewijs halen en kan ik mijn paardje in de zomer (volgend jaar) in wassenaar zetten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:32

dekens zijn niet nodig (meestal niet) poetskoffer is niet nodig, misschien heb je een kast nodig om je spullen in te doen. gemiddelde da kosten zijn er niet. hoefsmid ligt er maar net aan. les heeft iedereen nodig (ook anky krijgt dagelijks les) . mijn zadel was 125 euro (dus 1000 lijkt mij iets overdreven). poetsspullen en halsters ed. ligt er maar net aan wat jij wil. ik heb 1 setje peesjes omdat mijnpaard dat nodig heeft. ben geen setjes mens.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:34

suuzepuus schreef:
dekens zijn niet nodig (meestal niet) poetskoffer is niet nodig, misschien heb je een kast nodig om je spullen in te doen. gemiddelde da kosten zijn er niet. hoefsmid ligt er maar net aan. les heeft iedereen nodig (ook anky krijgt dagelijks les) . mijn zadel was 125 euro (dus 1000 lijkt mij iets overdreven). poetsspullen en halsters ed. ligt er maar net aan wat jij wil. ik heb 1 setje peesjes omdat mijnpaard dat nodig heeft. ben geen setjes mens.

precies je kan het zo duur maken als het is (is al gezegd , maar zeg het nog een keer Bloos Knipoog )

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:37

ik heb als poetskoffer een wasmand Nagelbijten / Gniffelen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:52

ik heb een soort van winkel mandje en een box voor gemisch afval! en als voer bakken (opslag) heb ik 2 prullenbakken met deksel, 1 voor bix en 1 voor muesli

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:12

Dorienn schreef:
ik heb als poetskoffer een wasmand Nagelbijten / Gniffelen

als je daar al op moet bezuinigen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:14

waarom zou je een échte' poetskoffer moeten hebbn dan??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:13

suuzepuus schreef:

OOk een goed zadel is erg belangrijk. Met een beetje mazzel heeft deze niet te duur te zijn. Toch als je paard een iets moeilijkere rug heeft, gaat de prijs vaak omhoog.
Een lastige rug hoef je niet altijd te zien. Ook door de schouder kan het zijn dat vel zadels niet goed liggen...

imo kún je en hoop bezuinigen, maar móeten bezuinigen vind ik niet correct en zielig voor het paard.
Lessen móet je imo gewoon bij vaste lasten rekenen en als je ze niet of minder nodig heb, dan is dat mazzel. Een eigen paard is anders dan en verzorgpaard al is dat moeilijk voor te stellen Ach gut

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:10

Nee als je al meteen moet bezuinigen is idd. niet goed, maar een echte poetskoffer is niet nodig. Het kan
natuurlijk allemaal, maar je paard maakt dat echt niks uit Haha!.

Heb je nu een echte beslissing genomen of je het wel of niet doet??

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:26

wow waar geven jullie toch zo veel geld aan uit Tong uitsteken ?
bij mij:
stalling 100 euro p.m. (incl. stro, voer (alles eigenlijk, alleen zelf uitmesten.)
En daar komt dan nog ontwormen, hoefsmid (25 euro per keer) en enten bij.

Ik heb een tweedehands zadel (stubben, voor 110 euro gekocht) en heel veel tweedehands spullen of dingen die ik als aanbieding heb gekocht..

Zoveel geld p.m. ben ik dus niet kwijt..
Alleen dierenarts kosten blijven inderdaad onvoorspelbaar, en die kunnen flink oplopen..!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:51

nou superwoman bij mijn paard is op 200 m afstand te zien dat hij een moeilijke rug heeft, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je niet persee 1000 euro aan een zadel uit hoeft te geven. ik heb een 2e misschien wel 4 e hands kieffer zadel. er zijn erg veel goede 2e hands zadels te koop die niet duur hoeven te zijn. je kunt het allemaal zo duur maken als je zelf wilt. dekjes heb je ookal voor 10 euro en aan 2 heb je genoeg maar er zijn veel mensen die 20 dekjes hebben met overal bijpassende bandages bij. dat vind ik niet nodig. ik koop liever goed voor voor ze en hou wat apart voor evt. de da.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:19

suuzepuus schreef:
nou superwoman bij mijn paard is op 200 m afstand te zien dat hij een moeilijke rug heeft, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je niet persee 1000 euro aan een zadel uit hoeft te geven. ik heb een 2e misschien wel 4 e hands kieffer zadel. er zijn erg veel goede 2e hands zadels te koop die niet duur hoeven te zijn. je kunt het allemaal zo duur maken als je zelf wilt. dekjes heb je ookal voor 10 euro en aan 2 heb je genoeg maar er zijn veel mensen die 20 dekjes hebben met overal bijpassende bandages bij. dat vind ik niet nodig. ik koop liever goed voor voor ze en hou wat apart voor evt. de da.

Wat snap je niet aan het woord "vaak"? (laat ik het maar uitleggen dat "vaak" niet "altijd" betekend)
Dat jij mazzel heb met een goedkoop zadel, wil niet zeggen dat dat voor elk persoon is weggelegd.

(extra advies: Een 2e hands zadel van een particulier zou ik wel langs een zadelmaker brengen om te kijken of deze niet schuin is etc etc. Kan toch een hoop problemen geven als er het zadel niet correct is en correct past)

Daarbij is mijn boodschap in mijn reactie dat bezuinigen kán, maar imo niet NODIG MOET ZIJN.
Te veel geld uitgeven is zonde, maar als je paard iets nodig heb, moet je dat kúnnen kopen.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:58

superwoman schreef:
suuzepuus schreef:

Wat snap je niet aan het woord "vaak"? (laat ik het maar uitleggen dat "vaak" niet "altijd" betekend)
Dat jij mazzel heb met een goedkoop zadel, wil niet zeggen dat dat voor elk persoon is weggelegd.

(extra advies: Een 2e hands zadel van een particulier zou ik wel langs een zadelmaker brengen om te kijken of deze niet schuin is etc etc. Kan toch een hoop problemen geven als er het zadel niet correct is en correct past)

Daarbij is mijn boodschap in mijn reactie dat bezuinigen kán, maar imo niet NODIG MOET ZIJN.
Te veel geld uitgeven is zonde, maar als je paard iets nodig heb, moet je dat kúnnen kopen.

Het hoeft toch ook niet meteen bezuinigen zijn... er zijn genoeg mensen die een 2e hans zadel hebben en die nog heel lang mee gaan en nog goed zijn ook. Ik zelf vind een zadel van 1000 euro een beetje overdreven, dan heb ik liever een 2e hans zadel dat goed is en niet meer zo stug is als een nieuw zadel. Maar dat is natuurlijk geheel je eigen keus.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:03

tja ligt aan de stalling:

ik ben bijv rond de 300 euro aan me stalling kwijt.
plus vaak 50 euro aan medicijnen.
en 50 euro aan zadelpads,halsters etc.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:26

wat een verschillen zeg

ik betaal voor de stalling 130 euro
inclusief voer, vlas, hooi.
dagelijks weidegang
2 buitenbakken

verzekering plus minus 43 euro

overig

hoefsmid 27 euro bekappen
wormenkuren verschillend rond 15 euro
enting was 20 euro
tandarts plus minus 101 euro

-------------------------------------------------

wedstrijden rond de 60 euro per maand
bijna nieuw 2e hands zadel van Rossner 350 euro
zadelmaker rond de 40 euro
via marktplaats een veelzijgheidszadel van Daaleman 100 euro

overig zoals halsters, elastiekjes en dekjes reken ik 20 euro
maar dat soort dingen koop je vaak voor de mooi het is immers niet noodzakelijk als je het al in de kast heb hangen.

les rond de 15 euro tot 50 euro

totaal per maand: ongeveer toch wel 200 euro

en als je wedstrijden rijd schiet je al gauw naar de 300 euro
inschrijfgeld, benzine, trailerhuur, extra lessen, wat drinken enz..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:44

Stalling verschilt zo erg. Hier in de regio is het heel suur, maar ik heb er toch een gevonden van maar 150 euro. De manege bij mij in de buurt is nu zo'n 300 euro geloof ik, exclusief lidmaatschap vereninging, stapmolen, en nog vele meer dingen. En dan kan je paard bijna niet los, en heb je nauwelijks iets te zeggen over uitmesten en voeren. Dan liever doe-het-zelf!
Ik wil er binnenkort een tweede bij kopen, dus ik zit ook alweer midden in alle berekeningen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:17

ik heb ze aan huis staan dus dat kost me niks, voer ben ik zo'n 25 euro pm kwijt (shetlander krijgt alleen voor het idee wat brokjes) hooi ben ik zo'n 4 balen per week in de zomermaanden a 2,50 per stuk.de hoefsmid kost mij 20 euro in de 10 weken (voor beide) wormen kuren heb ik nu voor 1,5 jaar op voorraad!
voor de rest heb je het op de dierenarts na zelf in de hand en kun je het zo duur maken als je zelf wil

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:52

Je kán het zo duur maken als je zelf wilt, maar onder bepaalde kosten kom je niet uit.
Reserveer maar een flinke spaarpot voor onvoorziene uitgaven, een bezoekje dierenarts kan behoorlijk oplopen.

En verder: een paard kijkt er niet naar of hij de ene dag een groen halster aan heeft en de andere dag een rode. Zelfde met de dekjes/bandages en de bling-bling hoofdstellen. Ik investeer liever in een goede hoefsmid en dierenarts.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:12

superwoman schreef:
Daarbij is mijn boodschap in mijn reactie dat bezuinigen kán, maar imo niet NODIG MOET ZIJN. Te veel geld uitgeven is zonde, maar als je paard iets nodig heb, moet je dat kúnnen kopen.

Mee eens! Ik begrijp niet waarom veel mensen alles op een minimum inschatten... Wat mij betreft heb je alleen jezelf (en je paard!) daarmee. Mijn ervaring is dat het houden van paarden iig altijd duurder uitvalt als dat je in eerste instantie berekend. Er komt altijd zoveel meer bij kijken. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, vaste kosten heb je zowiezo altijd. Vooral op va kosten kun je gemakkelijk de mist ingaan. Ik had het eerste jaar al dik 1000 euro aan va kosten.

Ik ben maandelijks iig zo rond de 500 a 600 euro kwijt aan mijn paard. Ik stal haar voor 360 euro, daar komen nog eens lessen, verzekering, supplementen, hoefsmid, wedstrijden etc bij. Al zou je een stuk goedkoper staan, ik zou er iig al minstens 100 tot 150 euro bij optellen aan andere kosten. Voor de va is het verstandig om een potje apart te hebben.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:55

nane schreef:
Laat ik even vooropstellen dat ik zelf 8 jaar rijervaring heb, waarvan ik een groot deel behoorlijk lastige partikuliere paarden heb bereden. Ik mag dus wel zeggen dat ik inderdaad ervaring heb. Les nemen voor mezelf lijkt me wat overbodig, ik heb geen ambities om hogerop te komen in de dressuur/springen. Mijn man heeft een goede zit, en ik verwacht dat hij het snel op zal pakken.

Ik denk als ik jullie zo hoor, en daarbij reken op:

250 euro pensionstalling
40 euro (omgerekend per maand) hoefsmid
25 euro per maand sparen voor onvoorziene uitgaven
15 euro overige kosten per maand (entingen teruggerekend per maand, snoepjes, dat soort dingetjes)

Kom ik zo ongeveer op 330 euro per maand. Is dat realistisch denken jullie?

Wat betreft de eenmalige uitgaven; dat vind ik inderdaad nogal varieren. Ik zou zelf bitloos en boomloos willen rijden, en ik weet wat de kosten daarvan zullen zijn. Natuurlijk moet ik opletten dat ik een paard koop wat daar mogelijk al aan gewend is. Dekens kun je, mits goed gereinigd, ook 2ehands kopen en poetsspullen en alles heb ik al.

Ik denk aan een paard van rond de 2000 euro, een recreatiepaard van rond de 5 jaar oud. Ik heb geen bepaald ras in gedachten, ik wil een paard tussen de 1.50/1.60 schofthoogte, met een rustig karakter. Geen arabiertje dus:-)) Ik heb niet echt voorkeur voor een ras, misschien kies ik zelfs wel voor een paard zonder stamboom, ik hecht niet zoveel waarde aan de afkomst, maar wel aan het karakter van het paard op zich, dus ik moet goed opletten, dat realiseer ik me.

Ik ben niet erg naief, en redelijk realistisch aangelegd denk ik, daarom kom ik hier ook voor advies!

Ik vindt het redelijk realistisch, ik heb mijn paard nu 1 1/2 jaar en ik heb ongeveer dezelfde kosten als wat jij denkt te gaan krijgen.

voor stalling betaal ik 240 euro ( incl dagelijkse wijdegang de paarden worden op de wei gezet, zelf er afhalen), stro( elke dag flink op gestrooid 1 keer per week uitmesten door de stal eigenaar) en 2 maals daags basis brok ( wordt door de stal eigenaar gevoerd) . incl 2 groeplessen per week

Zelf voer ik bij:
Muslei 12,45 per zak van 15 kg ( 1 zak per 3 weken) = € 15 per maand
20 kg wortels per week € 2.50 = € 10 euro per maand
2 balen hooi € 2.50 per week = € 10 euro per maand
Snoepjes etc geef / koop ik niet

Verzekering € 180 per 6 maanden = € 30 per maand
Wormkeuren 5 x per jaar ( € 74) = € 6,20 per maand
inentingen 2 maal per jaar € 40 = 3,35 per maand

Hoefsmid: Komt 7 keer per jaar
Kosten per keer € 85 voor rondom beslaan
Kosten per maand hoefsmid € 50 euro ongeveer

Kosten wat er dus elke maand zijn ongeveer € 364, 55

Jij komt uit op 330, maar ik weet niet of jij zelf voor de bijvoeding moet betalen en / of je je paardje wilt gaan verzekeren. Zo niet dan komt jouw berekening overheen met de vaste lasten die ik elke maand heb.

verdere niet maandelijkse terugkomende kosten / eenmalig:

Ik heb 3 dekens
1 regen ( € 85)
1 zweet ( € 40)
1 winter (€ 60)

De dekens gebruik ik zelden.
Dekjes etc maakt me niet zoveel uit, het liefst rij ik met de "ouderwetse" zadelvormige dekjes deze zijn niet al te duur.

Ik heb een kleine apotheek aangelegd met O. A tekentang, betanine zalf / shampoo / cooling gel / vaseline en nog wat smeersels kosten ongeveer € 40
Borstels en andere verzorgins spullen gaan lang mee, ik koop niet zoveel kosten per maand misschiens € 2 ?
Vliegenspray en andere spulletjes € 5 euro per maand.

Kosten hoofstel / zadel: € 1700

wel heb ik elke week privéles kosten € 12.00 per week.

DA in 1 1/2 totaal 40 euro, ( klop nu heel hart op hout,mijn paard heeft gelukkig nooit iets ernstig gehad)
Ik heb wel een potje voor de DA als er wel iets zou zijn ( verzekering dekt niet alles)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:16

Jeetje als ik zo naar de kosten kijk die iedereen per maand maakt voor zijn paard, denk ik maar dat ik naar jullie regio verhuis..

Heb zelf nog geen paard, maar heb al even in mijn hoofd uitgerekend hoeveel ik kwijt zal zijn per maand. ik heb gerekend op 600 á 700 euro per maand Bloos!
Stalling is in deze regio al gauw 400 euro (beetje goede stal).

Voor de aanschaf van mijn paard ben ik van plan minstens 15.000 euro gespaard te hebben. Zodat ik een volledige aanschaf kan doen van het paard (klinisch + röntgelogische keuring), met een perfect passend zadel e.d. Hierbij ook rekening houdende met kleine aanschaf dingen. Zoals een kleine apotheek maken (traumeel, betadine, enz op voorraad hebben).
Ook wil ik mijn paard verzekerd hebben. En desnoods als ik het nodig vind er zomaar een osteopaat erbij kunnen halen.
Ook elk jaar een tandarts vind ik geen overbodige luxe. Heb een hele goede in gedachte, maar deze is alwel gauw 100 euro, als het niet meer is (wil hier ook niet op besparen).

Dus voorlopig voor mij nog geen knol Haha!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:53

Olle schreef:
Jeetje als ik zo naar de kosten kijk die iedereen per maand maakt voor zijn paard, denk ik maar dat ik naar jullie regio verhuis..

Heb zelf nog geen paard, maar heb al even in mijn hoofd uitgerekend hoeveel ik kwijt zal zijn per maand. ik heb gerekend op 600 á 700 euro per maand Bloos!
Stalling is in deze regio al gauw 400 euro (beetje goede stal).

Voor de aanschaf van mijn paard ben ik van plan minstens 15.000 euro gespaard te hebben. Zodat ik een volledige aanschaf kan doen van het paard (klinisch + röntgelogische keuring), met een perfect passend zadel e.d. Hierbij ook rekening houdende met kleine aanschaf dingen. Zoals een kleine apotheek maken (traumeel, betadine, enz op voorraad hebben).
Ook wil ik mijn paard verzekerd hebben. En desnoods als ik het nodig vind er zomaar een osteopaat erbij kunnen halen.
Ook elk jaar een tandarts vind ik geen overbodige luxe. Heb een hele goede in gedachte, maar deze is alwel gauw 100 euro, als het niet meer is (wil hier ook niet op besparen).

Dus voorlopig voor mij nog geen knol Haha!

€400 euro per maand is idd veel! Hier in Den haag betaal je voor een goede stal ook zo'n €350-€375 en dan zit er niet eens
weiland bij! als je een beetje geluk hebt vindt je in wassenaar een stal met weidegang maar dat zal ook rond deze prijs zijn.
Maar gelukkig ga ik naar Dronten en is het daar een stuk goedkoper.

In zoetermeer zijn ook stallen voor ongeveer €180 per maand hoor.. maar het ligt er natuurlijk aan waar je woont en wat je eisen zijn Knipoog.

voor €15.000 kan je echt makkelijk een paard kopen en nog behoorlijk wat overlaten.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:55

haha idd. Wat mijn eisen zijn. Haha! Haha!
Ik wil graag volpension staan, Paard er het liefst 's ochtends uit en als er land bij is is het helemaal ideaal Lachen
En uiteraard goede bodem in de bak e.d.