koop terugdraaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: koop terugdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:52

Ja maar als er toen nog geen ontsteking zat had de arts niet beter KUNNEN weten.

Het is een hele vervelende situatie maar ik vrees dat je er weinig mee kan. Toch veel succes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:59

Nu is er al meerdere keren dezelfde vraag aan je gesteld door verschillende mensen. Geef daar nu eens antwoord op in plaats van hem compleet te negeren?

Wat als het bij de keur inderdaad een onschuldig wondje was, wat is gaan ontsteken in de tijd dat het paard bij jou stond?
Laatst bijgewerkt door Silence op 29-06-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:03

Hmm, het idee dat je een paard wil terug brengen, omdat er een hoge dierenarts rekening kan komen.../komt, pff.
Volgens mij ben ik niet de enige, die als ze voor en dier kiest -> gewoon de zorg op zich neemt Tuurlijk is het veel geld, maar dat is imo het risico van een eigen paard.Je houdt toch van zo'n beesje Verward Verward Verward

En dan nog een klagen over een D.A.
Als jij de besluitvorming alleen bij de D.A legt, moet je niet klagen, wantdan zou je ook klagen als hij teveel onderzoeken zou doen en het achteraf niet nodig was.
Een d.A is ook een mens en ik zorg altijd dat ik de keuze's samen maak.
Hij verteld mij wat het waarschijnlijk is of wat het ook kan zijn (al zou het altijd nóg anders kunnen zijn) Dan besluiten we samen wat te gaan doen.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:06

Of je de koop terug kan draaien? Ik denk het niet meer.
Overigens heb ik zelf een new forest pony gehad die dat ook had alleen dan zat de wond bij het oor, door het altijd goed schoon te houden had ze er geen last van en ze heeft het denk ik nu al meer dan 10 jaar, ze is nu overigens van mijn vriendin.. en heeft het nog steeds en lijkt er verder nooit last van te hebben.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:18

Koop terug draaien, waarom?
Je hebt het dier geaccepteerd met het wondje, en bent dus ook verantwoordelijk voor de behandeling daarvan.
Dat de behandeling nu te kostbaar wordt in jouw ogen, mag nooit een reden zijn om het dier terug te willen doen naar de vorige eigenaar. Heb je dan geen band met het paardje opgebouwd?
Mijn ervaring met zulke wondjes en ontstekingen is dat een langdurige behandeling met antibiotica poeder heel goed werkt, en anders desnoods een operatie.
Wat als je dier morgen met zijn been vast komt te zitten en daaraan geopereerd moet worden. Kun je dat geld dan wel ophoesten?

Edit: Ik zie dat je om een slotje vraagt. Had je verwacht dat je veel reacties zou krijgen die het met je eens waren dan?
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 29-06-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:21

Als de wond (wondje) vorige jaar september is ontstaan, en ze had deze nog in januari, dat had dan toch wel over moeten zijn rond die tijd. Zo lang duurt het niet voor zoiets geneest. Toen ze hem kocht, liep dat paardje er dus al 3 maanden mee rond. Voor een wondje lijkt mij dat al belachelijk lang, en toont eigenlijk al aan dat er meer aan de hand was. In die zin ben ik het met haar eens dat de dierenarts daar wel wat meer van had mogen maken. Maar zijzelf ook. Want als je logisch nadenkt, dan weet je dat een wondgenezing niet zo lang duurt. Dan zit daar iets achter.. Maar dan nog, heeft ze hem ondanks die wond gekocht, de vorige eigenaar kan daar verder niks aan doen. En is de eigenaar nu gewoon niet meer.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:24

En een beetje flauw dat iedereen haar steeds maar aanvalt over dat geld, ik heb toch nergens gelezen dat ze die operatie niet wil betalen, het gaat haar om de gevolgen daarvan, dat het paardje daar eigenlijk blijvend problemen aan over gaat houden. En een operatie word haar momenteel nog afgeraden, hadden ze het haar dringend aangeraden dan was het beestje misschien wel al onder het mes geweest.
En al zou het haar zelfs wel om het geld gaan, het is ook een hoop geld en niet iedereen hoeft dat er over voor te hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:27

nou,ik begrijp het wel Ja

je laat niet voor niets een keuring doen,dan hoop je toch zeker te zijn dat je paard niet iets heeft wat je op zulke hoge kosten kan jagen.
krijgt je paard iets bij jou ,is dat anders Knipoog
maar nu zat er al iets wat is uitgedraaid op dit probleem!

ik snap helemaal wat je bedoelt Ja

hij had imo moeten zeggen dat het op zoiets zou kunnen uitdraaien en dan had je zelf een keuze kunnen maken of je het paard gekocht zou hebben.

hij had er ook een foto van kunnen maken ,dan had je ook zekerheid gehad.
het is een beetje zuur ,als je een goedgekeurd paard koopt met een wondje ,wat volgens de DA niets voorstelt,dat na een tijd precies op dat wondje een grote ontsteking zit wat echt bergen geld gaat kosten
daar laat je niet voor keuren!

sterkte Ach gut

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:27

ik geef je een raad ivm de antibiotica of heb je erover gelezen,bij mijn paard is de fistel volledig vanzelf dichtgeroeit.
Nooit geen gaatkje of diks of wat dan ook gehad,en de da raade toen ook een operatie aan,en de tandarts zij me eens te proberen met antibiotica,omdat het soms het probleem oplost tenzij de wortel is aangetast,nij mij was het ween klein steentje dat zover in het tanvlees was gedrongen dat he tde fistel veroorzaakte,en nu is he tingekapselt en heeft ze nergens last van.

ik win wel dat je met veel grote letters reageerd,je bent dus duidelijk kwaad,je kan je gelijk niet halen,dus moet er maar een slotje.
Je bent net op bokt en roept al gelijk om een slotje wanneer de reacties niet stroken met wat jij verwacht had.
wat wil je nu dat we allen zeggen.

Arm meisje ,doe je paardje maar terug, erg dat je afscheid moet nemen,maar de fout is bij de vorige eigenaar!!.

Komaan hé: wees wat volwassen !!
als jij de verkper moest zijn die een gezonde fjord verkoopt met een klein wondeje ,en je van geen kwaad bewust bent!! en dan komt er iemand na al die tijd zeueren over dat wondje,dan had jij ook gezegt ,te laat en had dat toen maar beter laten onderzoeken,dan had je nu de ksoten niet gehad.
Als jou da toen dacht dat het een prulletje was,dan heeft hun da dat waarschijnklijk ook gedacht.
Bij ons is het standaard dat als een wonde op 2 weken niet geneest zoals het zou moeten dan komt de da erbij en worden ze op antibiotica gezet om onsteking te voorkomen,dat het nu ontstoken is is je eigen schuld.

Er zijn paarden zat die een tand missen,en ze doen het meestal heel erg goed,gewoon tandarts wat mee tlaten kome nen dan is er helemaal niets aan de hand,ik zou zelfs een paard niet laten staan dat bv verder gezond is en braaf is ,en goed loopt omdat het een tand mist,voor een mens is een tand kwijt ook een reden dat het gebit hervomd,ben je dan ook inneens graag van hem af!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:30

Citaat:
het is ook een hoop geld en niet iedereen hoeft dat er over voor te hebben.

Sorry, maar dit vind ik een trieste opmerking.
Als je begint aan een paard...ja, dan moet je dat er wel voor over hebben.
Dan weet je als je er eentje koopt.
Vind je het teveel moeite om dat geld wel voor je paard over te hebben, dan moet je er niet aan beginnen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:31

silence : volledig mee eens.
Voor velen is het een status symbool,meer van ik heb een paard
Maar o wee als er iets mis mee is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:32

Inderdaad en het mag het liefste nog geen cent extra kosten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:40

savath schreef:
silence : volledig mee eens.
Voor velen is het een status symbool,meer van ik heb een paard
Maar o wee als er iets mis mee is.

is dat echt zo denk jij?

een paard als status?

misschien bij de rijkeluiskinderen met dure sportpaarden ,maar voor mensen met pony`s lijkt mij dit nu niet echt een status symbool Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:41

Pff... wat heb ik toch een hekel aan mensen die zo met dieren om gaan.. alsof het een ding is wat je zo even weggooid..

Ben dan eerlijk naar de verkoper toe en zoek zamen een oplossing mbt de kosten om het in orde te krijgen.. maar niet zo van HUPA.. weg ermee..

GRRRR..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:43

Ik heb er ook een staan die een kies mist en die is ook niet getrokken maar eruit gesneden, hij heeft hier totaal geen last van. Dus als ik jou was zou ik met de huidige foto's een second opinion aanvragen bij een andere da. Da's zijn ook mensen en in sommige gevallen verschillen de inzichten over de behandeling. Meerdere opties zijn dan geen luxe meer maar noodzaak voor het maken van een goede keuze.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:47

voor velen zelfs met pony of fjord is dat een status symbool,ken er zo wel enkele ,stoefen dat ze paarden en of pony's hebben ,maar als ze een frank moeten kosten dan moeten ze weg.
dan ligt het aan iedereen ,zolang ze maar in de belangstelling staan,ik zeg niet dat topic starter het doet om in de belangstelling te staan,ik zeg ik ken mensen die zo reageren.

Vind het alleen spijtig dat vele mensen in het budget paard geen geld over laten om dingen tegen de wil om,om het zo te noemen.

en dan eenexuus verzinnen om van het dier af te kome nzoals het had nadelen,vb beenwond,paardje functioneerd nog goed maar is ontsierd.Je moest eens weten hoeveel dieren zo in de handel terecht komen.
Ze kopen gewoon een ander paard,of soms nog erger ,paardheeft een beenwond,gelijk een handelaar bellen om van het dier af te zijn aan lage prijs,kopen ze wel een nieuwe,daar hebbe nze geen tijd in te steken in het verzorgen van een wonde die toch verdikkingen geeft.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:48

Silence schreef:
Citaat:
het is ook een hoop geld en niet iedereen hoeft dat er over voor te hebben.

Sorry, maar dit vind ik een trieste opmerking.
Als je begint aan een paard...ja, dan moet je dat er wel voor over hebben.
Dan weet je als je er eentje koopt.
Vind je het teveel moeite om dat geld wel voor je paard over te hebben, dan moet je er niet aan beginnen.

Iedereen roept maar dat als je dieren hebt geld geen enkel beletsel mag zijn en dat je zomaar duizenden euro's moet uitgeven aan operaties...

Mag er ook nog een beetje op een rationele manier mee omgegaan worden zonder dat je meteen voor dierenbeul en statusmens wordt uitgescheten?

Soms zijn de kosten van de operatie gewoon vééls te hoog tov de waarde van het paard, en dan is het uit. Ik zeg niet dat dieren moeten lijden zonderdat er een DA bijgeroepen wordt, maar ik vind zeker niet dat mensen alles maar moeten dien tegen om het even welke prijs omdat ze dat paard nou eenmaal hebben gekocht. De symptomen behandelen zolang het kan en laten inslapen als het te erg wordt is ook een optie. Zolang je het diet niet laat lijden heb je dan als eigenaar ook je plicht gedaan imo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:51

savath schreef:
voor velen zelfs met pony of fjord is dat een status symbool,ken er zo wel enkele ,stoefen dat ze paarden en of pony's hebben ,maar als ze een frank moeten kosten dan moeten ze weg.
dan ligt het aan iedereen ,zolang ze maar in de belangstelling staan,ik zeg niet dat topic starter het doet om in de belangstelling te staan,ik zeg ik ken mensen die zo reageren.

Vind het alleen spijtig dat vele mensen in het budget paard geen geld over laten om dingen tegen de wil om,om het zo te noemen.

en dan eenexuus verzinnen om van het dier af te kome nzoals het had nadelen,vb beenwond,paardje functioneerd nog goed maar is ontsierd.Je moest eens weten hoeveel dieren zo in de handel terecht komen.
Ze kopen gewoon een ander paard,of soms nog erger ,paardheeft een beenwond,gelijk een handelaar bellen om van het dier af te zijn aan lage prijs,kopen ze wel een nieuwe,daar hebbe nze geen tijd in te steken in het verzorgen van een wonde die toch verdikkingen geeft.

heb jij zelf voorbeelden van mensen die dit gedaan hebben of
denk jij dat er misschien mensen zijn die zo kunnen doen?

ik ken in mijn omgeving nl echt niemand die z`n paard of pony als statussymbool ziet en hem weg zou doen als er kosten aan kwamen.
ik vind het eerlijk gezegd een rare stelling Nors opkijken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:00

Wat vervelend dat je paard een ontsteking heeft in zijn kaak. Laat hier zsm wat aan doen als je wilt dat je paard er geen last meer van heeft. Ik begrijp dat je denkt dat je paard nergens last van heeft, maar...

Een ontsteking doet je paard erg veel pijn. Helemaal in de kaak: hij gebruikt zijn gebit uren per dag. Als de ontsteking onder de kies zit, zal je paard dat echt wel merken.

Dat jij niet merkt dat hij pijn heeft en braaf is onder het zadel wil niet zeggen dat hij pijnvrij is.

Een van de tekenen van een ontsteking is juist pijn.
Wiki schreef:
Al in de eerste eeuw voor Christus was er een aantal kenmerken bekend die hoorden bij een ontsteking. Deze kenmerken zijn door de Romein Celsus beschreven als

* dolor (lokale pijn),
* calor (lokale warmte),
* tumor (lokale zwelling) en
* rubor (lokale roodheid) genoemd.

Olita schreef:
en aangezien ze onder zadel erg braaf is en met eten geen problemen heeft laat ik het (als ik haar moet houden) toch eerst zitten tenzij ik zie dat ze echt pijn eraan heeft.

Olita schreef:
Nogmaals.... een paardentandarts kan er nu niks aan doen. een operatie moet vanaf het hoofd gebeuren. niet vanuit haar mond. Het is een behoorlijke ingreep. en het lijkt me wel dat een arts in een kliniek die de fotos gemaakt heeft mij het beste advies heeft kunnen geven. dus ik laat het nog zitten... merk ik dat ze pijn krijgt.. tja dan zal ik wel moeten.

Ik begrijp dat het een behoorlijke ingreep is, maar je wilt je paard ook niet dag en nacht pijn laten lijden, denk ik.

Succes. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:02

Klara16 schreef:
Iedereen roept maar dat als je dieren hebt geld geen enkel beletsel mag zijn en dat je zomaar duizenden euro's moet uitgeven aan operaties...

Het gaat hier niet om duizenden euro's, maar om 1500,- wat imo een bedrag is wat redelijk snel voorkomt áls het paard wat heeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:05

Citaat:
Soms zijn de kosten van de operatie gewoon vééls te hoog tov de waarde van het paard, en dan is het uit

En hoe ga je dat dan oplossen?
Paard verkopen en hier zelf ook helemaal niks over zeggen? Of het paard houden en maar zien hoe het loopt.

Je weet dat de DA kosten hoger kunnen uitvallen dan de waarde van het paard.
Waarom begin je er dan aan?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:07

Ik ken echt zo mensen met paarden die geen paardenmensen zijn.
heb zelf zo een 8 jaar geleden een arabje gekocht,met grote vleeswonden,heb het voor de prijs van toen in bf 26 000 euro gekocht,merrie van 6 jaar zonder manken of andere gebreken.
Heb meer dan twee maanden zoet geweest om de wonden te verzorgen (in begin zaten de maden er in)
handelaar is een vriend van me die me tipte over haar ,hij had ze gekocht,en toen ze van de cammion gehaald werd is ze gelijk door mij gekocht.
heb haar nog,buiten enkele wit grijze vlekken vanwaar de wonden zaten op haar billen,is ze nog steeds goed.
Koste me buiten veel tijd en mischien 10 euro aan medicaties .

dus die rare stelling bestaan hoor,en meer dan eens .
Spijtig genoeg.

Ben er mee eens dat je als je het geld er voor over hebt het paard verkoopt!!!
100% mee eens ,als je de waarheid erbij verteld en de prijs navenant is ,heb ik er geen probleem mee,soms zijn de kosten duurder dan het paard zelf,dan heb ik alle begrip.
maar om hem terug te willen doen,en de fout op een ander te steken!!

Er zijn mensen zat die dan voor een prikje het paard willen kopen (slachtwaarde) en die dan de kosten wel willen doen,en dan is het paardje tenslotte goed terecht gekomen.

Dus ik heb begrip voor situaties die uit de hand lopen door hoge dierenarts kosten,geef dan eutanasie,slacht of verkoop .
Maar ga niet lopen zoeken naar uitvluchten om niet voor de kosten te moeten opdraaien en voor aandacht.
Als topic starter het geld niet aan de operatie wil besteden goed: maar dat ze he tdier dan niet laat aanslepen,maar verkoopt of desnoods weggeeft!
aan iemand die er wel voor wil gaan,dan heeft het beest een eerlijke kans.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:08

heb je hem niet in een verzekering zitten?

na een paar paarden met veel DA kosten ben ik gaan verzekeren en haal de premie er nog steeds elk jaar uit. Haha!
ik heb ook zo`n ongeluks dier Ach gut

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:09

Silence schreef:
Je weet dat de DA kosten hoger kunnen uitvallen dan de waarde van het paard.
Waarom begin je er dan aan?

Dan geef je de D.A de schuld en probeer je onder de koop uit te komen.
Helaas zal dat niet meer lukken nu Tong uitsteken

Als eigenaar zie je het wondje toch elke dag en de D.A, ziet dat 1 x en moet daarop z'n bevinding geven. Vind het gek dat de ts niet eerder aan de bel heeft getrokken..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:14

De TS geeft de DA ook de schuld in dit geval en wil nu blijkbaar die kosten liever niet maken.