Pech met de trailer, wie bel je? Idee!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Pech met de trailer, wie bel je? Idee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:12

Mistic schreef:
Wat ik me nu afvraag. Weten de mensen bij de ANWB hoe ze met paarden om moeten gaan, krijgen ze daar trainingen voor?

Overigens vind ik het wel erg link om een trailer met paard op een bergingswagen te zetten.
Niet in de eerste plaats omdat een paard in paniek kan raken als de trailer opgetakeld wordt als wel dat een bergingswagen daar totaal niet op gemaakt is.

Dit vraag ik mij dus ook af.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:21

Een leuk initiatief, maar voor zover ik hier hoor wordt deze dienst dus gewoon al geleverd. Dus leuk idee, maar onnodig denk ik Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:22

Duke schreef:
Mistic schreef:
Wat ik me nu afvraag. Weten de mensen bij de ANWB hoe ze met paarden om moeten gaan, krijgen ze daar trainingen voor?

Overigens vind ik het wel erg link om een trailer met paard op een bergingswagen te zetten.
Niet in de eerste plaats omdat een paard in paniek kan raken als de trailer opgetakeld wordt als wel dat een bergingswagen daar totaal niet op gemaakt is.

Dit vraag ik mij dus ook af.

Ze zorgen dat je trailer thuis komt. Je kan geen trailer fakoppelen als t paard er nog in staat. Hogst waarschijnlijk komt er dus politie om je paard over te laden en dan neem t de anwb je trailer mee.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:35

poes schreef:
Een leuk initiatief, maar voor zover ik hier hoor wordt deze dienst dus gewoon al geleverd. Dus leuk idee, maar onnodig denk ik Lachen

Lijkt er idd wel op. Het initiatief, was ook meer een 'wat als'-idee. Dus 'wat als' de ANWB dit niet regelt, wat dan? Het gaat mij erom dat ik dus in geval van pech snel kan rekenen op vervangend vervoer. In mijn geval kan mijn paard niet lang op een stilstaande trailer staan zonder zeer ongeduldig te worden. Nu kan je zeggen: 'Dan moet je niet de weg op gaan met zo'n paard'. Deze discussie wil ik nu niet op gang brengen, want ook de meest kuikenmakke paarden, kunnen in een vervelende situatie (na een ongeluk bijvoorbeeld) in een (gehavende) trailer, niet rustig een uur blijven staan. Dus ik bedoel meer in het algemeen dus.

Dus ook al wordt het initatief afgeschoten, dan nog lijkt mij dit een zeer nuttig topic en discussie zodat duidelijk wordt, wat in zo'n situatie de te volgen procedure is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:18

Daarnaast, niet iedereen is lid van de ANWB, waaronder ik dus. Ik heb een abbo bij Renault Routeservice.

Ik ga niet alleen voor die paar keer per jaar dat ik met de trailer op stap ga lid worden van de ANWB.

Of een vangnet haalbaar is, is natuurlijk een tweede, maar brainstormen over zulke "problemen" kan natuurlijk nooit kwaad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:20

Ja das zeker waar, er een keer over nadenken kan geen kwaad. Lachen

cissyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:25

hier nog een ervaring:
vriendin van mij wilde op wedstrijd, leuk, ik mee, savonds op de weg terug langs Amsterdam een vastgelopen versnellingsbak, paard in trailer, hele drukke weg met smalle vluchtstrook. En wij moesten naar Vianen, stukkie tuffen dus.
Ik ben wel ANWB lid en zij niet, ik had mn pasje niet bij me want die lag in mn eigen auto.
Toch ANWB gebeld, moest ze terplekke lid worden anders konden ze niet komen helpen, want mijn pasje geldde niet omdat ik niet de bestuurder was. Wij verteld dat we paard in de trailer hadden en of ze toch wilden komen, tja je moet wat....

ANWB met twee auto's gekomen, 1 vw passat voor onze auto geknoopt en auto mét trailer er nog aan van de weg gesleept naar de eerstvolgende afrit. Andere ANWB auto erachter met knippertjes aan.
(Snap tot op vandaag nog niet hoe die passat onze rocky met ons erin en de 1,5 paards trailer én inhoud van de weg af heeft kunnen slepen maar goed, t was denk ik bijna 3 ton in totaal maar het ging....)

Ze hebben ons naar een veilige plek gesleept en toen zijn ze weer vertrokken, ze hoefde dus geen lid te worden maar moest wel zelf voor vervangend vervoer zorgen. SUPER van die kerels, dank je wel ANWB! Kennelijk was de situatie toch te gevaarlijk om ons niet te helpen ondanks dat ze geen lid was.

Dus wij de hulptroepen thuis ingeschakeld, trailer achter andere auto gehangen, kapotte auto laten staan en die later die week met autoambulance opgehaald.

Op zich is zo'n plan van vangnet een goed idee, alleen of het praktisch uitvoerbaar is....

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:27

Hééé,hier hebben we het dit weekend over gehad!!
En wat sommigen ook beweren,er is niets mis met een "extra" vangnet onder de paardenbezitters die hier zelf voor kiezen.
Ik ga hier zeker in mee,dus als het zover komt kun je ons erbij zetten,we zouden het anderom ook heel fijn vinden hulp te krijgen van iemand met paardenwijsheid als je met pech op de snelweg staat!
Wij wonen vlak aan de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn,dus een snelweg met behoorlijk veel paardenverkeer.
Als wij hiermee iemand kunnen helpen doen we dat graag!!
Succes met je initatief!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:46

Mag ik iedereen die dit een goed initiatief vindt, even erop wijzen dat het domweg VERBODEN is om hulp te verlenen aan gestrande medeweggebruikers op de autosnelwegen!! Hiervoor zijn de politie, Rijkswaterstaat en de ANWB (of de mietjes van route mobiel) de aangewezen diensten!
Op het moment dat er ongelukken gebeuren terwijl je iemand helpt, kun je daarvoor in principe aansprakelijk worden gesteld en ik zou er niet blind op vertrouwen dat je WA-verzekering die aansprakelijkheid zomaar overneemt. Ik heb enkele malen met pech langs de weg gestaan en zowel ANWB als politie als Rijkswaterstaat nemen onmiddellijk passende actie om de veiligheid voor alles en iedereen te waarborgen en te helpen bij het veilig afvoeren van voertuigen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:52

Is dat zo, Ikke?
Dat wist ik niet, heb ik ook nooit eerder gehoord trouwens.

Dus da tbetekent dat als ik hier in de buurt met pech sta (op de snelweg), ik niet mijn man mag bellen die binnen 10 minuten ter plaatse kan zijn, maar ik weet niet hoe lang op de ANWB moet wachten?

Das ook niet handig, als je op een beetje linke plek staat lijkt mij dat je juist alles moet proberen om daar zsm weg te komen?

Aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk ivm veiligheid van anderen, maar toch...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:21

sans6 schreef:
Is dat zo, Ikke?

Dus da tbetekent dat als ik hier in de buurt met pech sta (op de snelweg), ik niet mijn man mag bellen die binnen 10 minuten ter plaatse kan zijn, maar ik weet niet hoe lang op de ANWB moet wachten?

Das ook niet handig, als je op een beetje linke plek staat lijkt mij dat je juist alles moet proberen om daar zsm weg te komen?

Aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk ivm veiligheid van anderen, maar toch...

Als jij inderdaad op een linke plek staat, krijg je echt niet de kans om 10 min ongezien te blijven staan. Dan heb je al lang een oom agent of rijkswaterstaatmeneer bij je staan om te vragen wat er loos is. Als je met serieuze pech staat (zonder benzine komen staan kan je een boete opleveren!!) zullen zij alles in het werk stellen dat je ergens komt te staan waar je kerel je veilig weg kan halen; of de ANWB....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:05

Even een hele domme vraag van mij.
Ik las net ergens in het topic dat je geen trailer met paard erin kunt afkoppelen en achter een ander auto kan hangen. Ik vind dit dus eigenlijk niet zo handig. Lijkt me behoorlijk handig als je een trailer met paard over kan koppelen.
Zou de trailer frabrikant geen uitdraaibare pootjes onder een trailer kunnen monteren zodat je wel veilig een trailer kan over koppelen met paard erin (caravan idee).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:21

@ felicity: Vaak kun je dat als extra optie nemen, van die pootjes. Vroeger huurde ik een trailer die dat ook had. Dus het kan wel maar dan komen er wel extra kosten bij je trailer.
Vindt het trouwens een erg leuk initiatief, en ben benieuwd naar de reactie van de ANWB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:23

Bij de meeste trailers kun je die pootjes gewoon tegen meerprijs laten monteren maar je kunt ook gewoon even de krik van je auto onder de achterkant zetten....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:25

felicity schreef:
Even een hele domme vraag van mij.
Ik las net ergens in het topic dat je geen trailer met paard erin kunt afkoppelen en achter een ander auto kan hangen. Ik vind dit dus eigenlijk niet zo handig. Lijkt me behoorlijk handig als je een trailer met paard over kan koppelen.
Zou de trailer frabrikant geen uitdraaibare pootjes onder een trailer kunnen monteren zodat je wel veilig een trailer kan over koppelen met paard erin (caravan idee).

Te laat, dat idee bestaat al jaaaaaren, alleen kost dat extra en Hollanders geven geen geld uit aan extra's. Je kunt bij veel trailers ook achteraf nog deze steunpootjes monteren.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:25

ikke schreef:
sans6 schreef:
Is dat zo, Ikke?

Als jij inderdaad op een linke plek staat, krijg je echt niet de kans om 10 min ongezien te blijven staan. Dan heb je al lang een oom agent of rijkswaterstaatmeneer bij je staan om te vragen wat er loos is. Als je met serieuze pech staat (zonder benzine komen staan kan je een boete opleveren!!) zullen zij alles in het werk stellen dat je ergens komt te staan waar je kerel je veilig weg kan halen; of de ANWB....

en daar is dus het punt waar ik slechte ervaringen (weliswaar zonder trailer dus)met de ANWB heb. Ik heb o.a. eens op de A2 gestaan (bij de volvo), net na die brug. Op die brug geen vluchtstrook, er nét na wel, een paar meter, want dan komt er een oprit. En op die paar meter heb ik anderhalf uur, op een banketstaaf driehoekje gras gestaan, tussen A2 en oprit in.

Maar goed, dat is weer offtopic.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:32

Zo, ben een heel stuk wijzer geworden de afgelopen uren.

Via pb heeft iemand van Rijkswaterstaat (RWS) en paardenliefhebber mij haarfijn uitgelegd hoe e.e.a. werkt. En ik heb via mijn broer, die zelf regelmatig vrachtwagens met pech onderweg moet helpen, het nodige bijgeleerd!

In principe is RWS de enige die de matrixborden boven de snelweg bediend. Dus zij beslissen hoe en wanneer een stuk van de snelweg wordt afgezet. Ik maak een samenvatting van mijn pb, die ik met toestemming van de betreffende RWS-er mag plaatsen.

RWS schreef:
Rijkswaterstaat gaat dan altijd ter plaatse de situatie bekijken na een melding via de ANWB of 112 (in geval van levensbedreigende situatie, dus paard dat de snelweg dreigt op te rennen, bel je 112) omdat zij maatregelen kunnen en mogen nemen die nodig zijn.
Zij hebben de mogelijkheid om een rijstrook af te sluiten middels bv. kruizen boven de weg te plaatsen, als dit nodig zou zijn.
Het is een misvatting dat de ANWB dat zou kunnen, het loopt altijd via de RWS, daar zit de bediening zit nl. Als je 112 belt worden KLPD en/of RWS aangestuurd (RWS gaat steeds meer taken van KLPD overnemen). En in de praktijk ligt het dan aan het improvisatie vermogen van de hulpdiensten hoe het opgelost moet worden.

Daar elk geval anders is, is dat best lastig. De ANWB/berger kan daar een rol in spelen, maar van paarden hebben ze (meestal) geen verstand. Dit geld overigens voor helaas de meeste betrokkenen. Dus word in de praktijk toch vaak een beroep gedaan op kennissen van het 'slachtoffer' (!!!). De reden dat de RWS ter plaatse komen is om de veiligheid te garanderen, en om te helpen.
Dus bij twijfel gewoon bellen. Ook geld dat voor de eerste berging bij een ongeval. Maar het probleem van het vervangend vervoer blijft voor ons ook lastig (!!!). Vandaar dat ik (de RWS-er) dus reageer, zodat we misschien tot betere maatregelen kunnen komen.

De rang van de betrokken RWS-er niet hoog genoeg om dit in Den Haag op de agenda te krijgen, maar hij is wel dusdanig betrokken in deze dat hij "van binnen uit" probeert wat voor elkaar te krijgen, als wij dan van "buiten" druk opleggen, komen we ergens. Een uitbreiding van de lijst met tel.nummers van artsen en vervoerders op de centrale is zeker welkom.

Hij hoopt dat hij hiemee een bijdrage heeft kunnen leveren aan het oplossen van problemen.

@Ikke: navraag leert dat je niet eens langs de snelweg je band aan de linkerkant mag verwisselen, ook al kun je dat zelf. Eerst moet de RWS beslissen of daarvoor een rijstrook moet worden afgesloten. Plus, wat doe je als een vrachtwagen door een stuurfout o.i.d. de hele linkerkant van de trailer eraf scheurt? Lijkt me toch dat je dan per direct hulp nodig hebt omdat je paard de weg op dreigt te rennen.

En je hebt gelijk: een particulier mag je niet eens zomaar komen helpen, dus als er wat wordt ondernomen, moet dat in samenwerking met de RWS. Maar de RWS kan wel anderen toestemming geven te helpen, want dit gebeurt nu ook al met bergingswerkzaamheden. Mijn volgende puntje dus:
Mijn broer opperde ook al (voor ik erover begon) om een netwerk op te zetten, maar dan via de RWS. Routemobiel werkt blijkbaar ook zo met autopech. Die schakelt een bij hun aangesloten garage in de buurt in. Dus dat zou in samenwerking met de RWS mogelijk moeten zijn, mits ze daar bereidt toe zijn. Het is te duur om zelf mensen van de RWS op te leiden. Bovendien, hoe doe je dat? Want omgaan met paarden en paarden laden leer je toch in de praktijk. Daarom kun je beter vakmensen hiervoor inschakelen. Dus wellicht een samenwerking met de RWS. Maneges en/of stallen kunnen een soort certificaat krijgen dat zij bevoegd zijn hiervoor. En dit kan d.m.v. een vergoeding gaan. Ik denk maar weer even hard op.

Ik zie hier genoeg mogelijkheden! Ik ga zeker contact opnemen met de RWS om te kijken of zij hieraan mee willen werken of in ieder geval mee willen denken! Want uit het verhaal hierboven blijkt dat er dus blijkbaar ook binnen de RWS behoefte aan is.
Laatst bijgewerkt door Duke op 23-06-08 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:36

B10 schreef:
Hééé,hier hebben we het dit weekend over gehad!!
En wat sommigen ook beweren,er is niets mis met een "extra" vangnet onder de paardenbezitters die hier zelf voor kiezen.
Ik ga hier zeker in mee,dus als het zover komt kun je ons erbij zetten,we zouden het anderom ook heel fijn vinden hulp te krijgen van iemand met paardenwijsheid als je met pech op de snelweg staat!
Wij wonen vlak aan de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn,dus een snelweg met behoorlijk veel paardenverkeer.
Als wij hiermee iemand kunnen helpen doen we dat graag!!
Succes met je initatief!!!

Ik voeg graag daad bij woord. Knipoog

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:28

Duke schreef:
Ik voeg graag daad bij woord. Knipoog

OK dan!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:44

super idee!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:50

Duke, fijn die informatie.
Ik zie zo'n vangnet in samenwerking met RWS wel zitten.

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:58

Ik vind het een super idee en ik hoop dat er echt een soort van vangnet/hulpdienst kan gaan komen. Ik moet er niet aan denken dat ik langs de weg met pech kom te staan met 2 stuiterende paarden achterin. En dat van die pootjes voor de trailer wist ik niet ga ik deze week gelijk maar eens achteraan, is zeker een inverstering waard je zult 2 stuiterende paarden op bv een parkeerplaats langs een drukke snelweg moeten overladen oei daar moet je toch even niet aan denken maar dit even oftropic.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:28

Whahahahaha
ik kon me eigenlijk ook niet voostellen dat het niet bestond.
Ik ga ook even achter de pootjes aan. Vind dat toch al eeniets veiliger idee. Paard overladen naast de snelweg vind ik echt levensgevaarlijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:09

Die pootjes bestaan inderdaad al een hele tijd.
Oude trailer op stal had die. en bij de duurdere trailers zitten ze vaak ook wel erbij (mustang met zadelkamer en kleedruimte).

Vaak als er een ongeval is gebeurd zie je politie + rijkswaterstaat + berger.
Mocht ik hier in de buurt panne krijgen dan heb ik een aantal nummers van mensen die een vervangende trailer hebben. Dit betreft wel de zgn landweggetjes.
Mocht ik pech hebben op een N-weg of op de snelweg dan bel ik 112. Mijn inziens betreft dit een noodsituatie, daar een paard altijd een vluchtdier blijft.
Zij kunnen je, als het haalbaar is, naar een rustiger plek slepen en anders inderdaad ism rijkswaterstaat de weg afzetten..

Verder, mocht er helemaal niets in de buurt wezen, dan hoop ik dat de politie zelf ook wel ze slim is aan hun eigen bereden politie te denken. Deze hebben eventueel ook de beschikking over een trailer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:48

annastasia schreef:
Verder, mocht er helemaal niets in de buurt wezen, dan hoop ik dat de politie zelf ook wel ze slim is aan hun eigen bereden politie te denken. Deze hebben eventueel ook de beschikking over een trailer

Alleen heeft lang niet elke regio zijn eigen bereden politie.
Sta je bijv. in Leeuwarden zit de dichtstbijzijnde in Nuspeet..... Knipoog