Zo, ben een heel stuk wijzer geworden de afgelopen uren.
Via pb heeft iemand van Rijkswaterstaat (RWS) en paardenliefhebber mij haarfijn uitgelegd hoe e.e.a. werkt. En ik heb via mijn broer, die zelf regelmatig vrachtwagens met pech onderweg moet helpen, het nodige bijgeleerd!
In principe is RWS de enige die de matrixborden boven de snelweg bediend. Dus zij beslissen hoe en wanneer een stuk van de snelweg wordt afgezet. Ik maak een samenvatting van mijn pb, die ik met toestemming van de betreffende RWS-er mag plaatsen.
RWS schreef:Rijkswaterstaat gaat dan altijd ter plaatse de situatie bekijken na een melding via de ANWB of 112 (in geval van levensbedreigende situatie, dus paard dat de snelweg dreigt op te rennen, bel je 112) omdat zij maatregelen kunnen en mogen nemen die nodig zijn.
Zij hebben de mogelijkheid om een rijstrook af te sluiten middels bv. kruizen boven de weg te plaatsen, als dit nodig zou zijn.
Het is een misvatting dat de ANWB dat zou kunnen, het loopt altijd via de RWS, daar zit de bediening zit nl. Als je 112 belt worden KLPD en/of RWS aangestuurd (RWS gaat steeds meer taken van KLPD overnemen). En in de praktijk ligt het dan aan het improvisatie vermogen van de hulpdiensten hoe het opgelost moet worden.
Daar elk geval anders is, is dat best lastig. De ANWB/berger kan daar een rol in spelen, maar van paarden hebben ze (meestal) geen verstand. Dit geld overigens voor helaas de meeste betrokkenen. Dus word in de praktijk toch vaak een beroep gedaan op kennissen van het 'slachtoffer' (!!!). De reden dat de RWS ter plaatse komen is om de veiligheid te garanderen, en om te helpen.
Dus bij twijfel gewoon bellen. Ook geld dat voor de eerste berging bij een ongeval. Maar het probleem van het vervangend vervoer blijft voor ons ook lastig (!!!). Vandaar dat ik (de RWS-er) dus reageer, zodat we misschien tot betere maatregelen kunnen komen.
De rang van de betrokken RWS-er niet hoog genoeg om dit in Den Haag op de agenda te krijgen, maar hij is wel dusdanig betrokken in deze dat hij "van binnen uit" probeert wat voor elkaar te krijgen, als wij dan van "buiten" druk opleggen, komen we ergens. Een uitbreiding van de lijst met tel.nummers van artsen en vervoerders op de centrale is zeker welkom.
Hij hoopt dat hij hiemee een bijdrage heeft kunnen leveren aan het oplossen van problemen.
@Ikke: navraag leert dat je niet eens langs de snelweg je band aan de linkerkant mag verwisselen, ook al kun je dat zelf. Eerst moet de RWS beslissen of daarvoor een rijstrook moet worden afgesloten. Plus, wat doe je als een vrachtwagen door een stuurfout o.i.d. de hele linkerkant van de trailer eraf scheurt? Lijkt me toch dat je dan per direct hulp nodig hebt omdat je paard de weg op dreigt te rennen.
En je hebt gelijk: een particulier mag je niet eens zomaar komen helpen, dus als er wat wordt ondernomen, moet dat in samenwerking met de RWS. Maar de RWS kan wel anderen toestemming geven te helpen, want dit gebeurt nu ook al met bergingswerkzaamheden. Mijn volgende puntje dus:
Mijn broer opperde ook al (voor ik erover begon) om een netwerk op te zetten, maar dan via de RWS. Routemobiel werkt blijkbaar ook zo met autopech. Die schakelt een bij hun aangesloten garage in de buurt in. Dus dat zou in samenwerking met de RWS mogelijk moeten zijn, mits ze daar bereidt toe zijn. Het is te duur om zelf mensen van de RWS op te leiden. Bovendien, hoe doe je dat? Want omgaan met paarden en paarden laden leer je toch in de praktijk. Daarom kun je beter vakmensen hiervoor inschakelen. Dus wellicht een samenwerking met de RWS. Maneges en/of stallen kunnen een soort certificaat krijgen dat zij bevoegd zijn hiervoor. En dit kan d.m.v. een vergoeding gaan. Ik denk maar weer even hard op.
Ik zie hier genoeg mogelijkheden! Ik ga zeker contact opnemen met de RWS om te kijken of zij hieraan mee willen werken of in ieder geval mee willen denken! Want uit het verhaal hierboven blijkt dat er dus blijkbaar ook binnen de RWS behoefte aan is.
Laatst bijgewerkt door Duke op 23-06-08 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt