Veulen vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

regina

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:02

ik zet mijn shetland merrie met veulen ook altijd los in een tweepaardstrailer zonder tussenschot! moeder doe ik ook los, want die hangt zichzelf op als ze vast staat in de trailer. dit gaat altijd goed, ze kunnen zich goed in evenwicht houden!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:10

Een shetlander lijkt me toch wat anders als een enorm fries paard Haha!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:21

Hmm, ik krijg net van een vriendin te horen dat ze bij een stal geinformeerd heeft en die adviseerde juist absoluut niet de merrie en het veulen bij elkaar te zetten omdat er gevaar bestaan dat de merrie het veulen dooddrukt als ze omstapt of evenwicht verliest. Precies dus waar ik me dus zorgen over maak...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:18

Tip: informeer bij je dierenarts wat hij je aanraadt, doe het zo en blijf niet bij iedereen informeren, zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen en hier wordt je echt niet veel wijzer van, want er is altijd wel iemand die zegt dat je het fout doet.
Vervoer in de trailer is altijd een risico, het is aan jou de risico's zoveel mogelijk te beperken als mogelijk in jouw situatie.
Mocht je echt geen risico willen nemen, kun je ze misschien beter thuis laten...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:26

Manda schreef:
Hmm, ik krijg net van een vriendin te horen dat ze bij een stal geinformeerd heeft en die adviseerde juist absoluut niet de merrie en het veulen bij elkaar te zetten omdat er gevaar bestaan dat de merrie het veulen dooddrukt als ze omstapt of evenwicht verliest. Precies dus waar ik me dus zorgen over maak...

Heeft jouw vriendin of die stal dat zelf meegemaakt?
Een veulen is echt niet zo 1 2 3 doodgedrukt hoor.
Ik zie niet in waarom je merrie haar evenwicht zou moeten verliezen; als jij gewoon voorzichtig rijdt, bochten heel rustig neemt is er echt niets aan de hand.
Zorg voor een dikke laag zaagsel in de trailer, zodat de boel niet glad kan worden (liever geen stro) en het veulentje kan liggen als hij of zij dat wil.
Dus merrie vastzetten, veulentje los.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:29

Manda schreef:
Tsjongejonge alsof we als gekken rijden.
Ga zelf maar eens achterin los staan. Ookal rij je rechtuit en maak je de bochten langszaam, het kost gewoon wat moeite om stabiel te blijven staan in een rijdend voertuig, ook voor paarden. En wat dacht je van de geluiden van langsracende auto´s, jonge paarden kunnen daarvan schrikken en ik maak me gewoon zorgen dat ze dan naar een kant springt en dat de hele trailer dan gaat bewegen met alle gevolgen vandien. (ze hebben nogal wat ruimte om te verspringen als het schot eruit is)
Ik heb er gewoon niet zo´n fijn gevoel over om een paard met veulen op zo´n manier te vervoeren. Maar zoals ik al zei, als er gezegd word dat het echt kan dan moet ik daar maar vanuit gaan.
We zitten alleen met het probleem dat we geen stangen hebben om het tussenschot eruit te halen. Dus of het word een 1,5 paards trailer huren, of gewoon met tussenschot proberen.
Ho maar je hoeft niet gelijk op de kast te gaan zitten. Probeer ook alleen maar te helpen.
Ik heb regelmatig achterin een trailer gestaan en op de rechte stukken hoef ik echt geen moeite te doen om rechtop te blijven en met een nette chauffeur in de bochten ook niet.

Hebben ze bij je trailerleverancier de stangen niet op voorraad?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:09

hoe is het gegaan? je zou vandaag toch het veulen vervoeren?
Alles goed gegaan?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:02

Katja je vroeg je af hoe wij rijden als ik me daarover zorgen maak, dat geeft geen goede indruk over ons rijgedrag. Zodoende.

Ze zijn gister beide heelhuids geariveerd op de plek van bestemming, gelukkig!!

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:26

Het midden eruit halen als er geen 2 paarden mee moeten, wel de moeder vast zetten, het veulen er los bij. Rustig rijden. Laatst moest ik ook met mijn veulen en merrie gaan rijden, die ook een maand oud is. Als je rustig rijd heb je weinig kans dat ze valt.