Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Re: Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:14

nou sorry als ik het zo lees dan vraagt de eigenaar van de hengst er ook wel om ook.
En het is ook wel lekker makkelijk dat jij tegen de verzorgster mag zeggen dat hij niet op het land mag
dat heeft ze dan goed geregeld als je op vakantie gaat.
Maar ik vindt zeker dat je de kosten op de eigenaar van de hengst kan verhalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:21

Overigens kun je de eigenaar van die stal ook verantwoordelijk stellen als die er niet voor zorgt dat die hengst óf binnen óf achter een fatsoenlijk omheining komt te staan.
Ik heb iig begrepen dat ie niet bij de eigenaar aan huis staat.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:14

Daar word je toch niet goed van! Lekker zo op vakantie gaan en de anderen zitten met de gebakken peren, vertel maar aan de bijrijdsters dat hij binnen moet blijven en de eigenaar denkt er weer anders over, ondertussen ben jij maar mooi de klos. Het drachtig zijn baart je al zorgen (what's in a name Bloos ) maar straks zit je met nog meer schade als die hengst maar blijft klieren, evengoed heb je straks lijfelijke schade, ik hoop dat er gauw een oplossing komt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:23

familie van mij heeft precies tzelfde probleem gehad.
hij had een stel 2 jarige kwpn merries in een weiland staan, iemand zette daar een paar friese hengsten naast (zat een sloot tussen), hengsten over de sloot en een paar (te jonge!) merries drachtig....
ze hebben t voor laten komen en de eigenaar vd hengsten is volledig aansprakelijk gesteld. hij moest alle kosten betalen en een onkostenvergoeding omdat de merries geremd waren in hun groei door de vroege drachtigheid!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:55

Ik word het inmiddels ook wel een beetje goed zat ja, heb ik de bijrijdsters en de eigenaren ook even duidelijk verteld.

Overgens ben ik nog niet naar het land geweest dus ik weet niet of hij in ons weiland loopt. Ik heb de bijrijdsters gezegt de eerst volgende keer dat hij er loopt, laat hem lopen ik ben er in de avond pas en ik breng hem wel thuis.

Toen ik gister gebeld werd reden toevallig 2 stalgenootjes langs,waar ik me stal huur, en hebben mij gebeld omdat ze een wild vreemde in het land aantroffen. Voor hun inderdaad vreemd voor mij inmiddels (bijna) bekende.

kaatjemuts, in welk geval was dat ? Met het verwijderen van de vruchtjes of gewoon geboren laten worden ?

Ik heb er zelf aan zitten denken om met prikpaaltjes een stroomdraadje in de sloot te plaatsen, zodat hij niet verder kan ? of niet goed genoeg kan afzetten om bij ons in het land te kunnen komen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:17

moyra schreef:
Ik word het inmiddels ook wel een beetje goed zat ja, heb ik de bijrijdsters en de eigenaren ook even duidelijk verteld.

Overgens ben ik nog niet naar het land geweest dus ik weet niet of hij in ons weiland loopt. Ik heb de bijrijdsters gezegt de eerst volgende keer dat hij er loopt, laat hem lopen ik ben er in de avond pas en ik breng hem wel thuis.

Toen ik gister gebeld werd reden toevallig 2 stalgenootjes langs,waar ik me stal huur, en hebben mij gebeld omdat ze een wild vreemde in het land aantroffen. Voor hun inderdaad vreemd voor mij inmiddels (bijna) bekende.

kaatjemuts, in welk geval was dat ? Met het verwijderen van de vruchtjes of gewoon geboren laten worden ?

Ik heb er zelf aan zitten denken om met prikpaaltjes een stroomdraadje in de sloot te plaatsen, zodat hij niet verder kan ? of niet goed genoeg kan afzetten om bij ons in het land te kunnen komen.

ze hebben de veulens geboren laten worden, maar t waren dure merrie's. ze hebben keuringen gemist waardoor ze minder waard werden en werden geremd in hun groei, daar hebben ze dan ook een vergoeding voor gekregen, dus naast alle vergoedde onkosten..

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

Hoe gaat het nu met je merrie, komt de hengst nog steeds op visite?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:13

Met mijn merrie gaat het goed. Volgende week gaat ze waarschijnlijk naar de da om haar te laten scannen. De hengst heeft geen mogelijkheid meer om op visite te komen gezien hij nu in zijn stal bivakeerd.

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:16

Vervelend dat niet iemand zo netjes is om dan te zeggen van mijn hengst heeft dit aangericht dat betaal ik wel. zo gul zijn de mensen tegenwoordig niet.

Mijn mening is dat deze vrouw/ man gewoon voor de kosten op moet draaien. en anders tot een compromis moet kunnen komen als deze persoon niet zoveel geld heeft om ervoor op te kunnen draaien. Zijn/ haar hengst is uitgebroken dus zal diegene ook voor de onkosten op moeten draaien.Het is dan heel vervelend voor de baas. maar ze kunnen om van het prutsmuts af te zijn het dier ook gewoon laten castreren. ben je er in 1 klap vanaf. geen brutale hengst meer die je merrie dekt. want soiets is ongewild nooit leuk. Vooral niet als het dier erna ook nog drachtig blijkt te zijn.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 02:20

xJindra; wat versta je onder de onkosten? De 1 zegt nml het veulen, een ander zegt scannen + evt. weg laten spuiten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:30

echt een rottige situatie zeg. dus zelfs met enkele draden stroom en een sloot gaat meneer continue op stap? zelfs als je paard niet drachtig blijkt te zijn, zal hier iets op gevonden moeten worden, want dit is gewoon afwachten tot het wel raak is.

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:34

moeilijke situatie!

hoe is het ondertussen uitgedraaid?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:28

ik heb zijn eigenaar niet meer gesproken. Het paardje staat ook niet meer op stal (er gaat ten ronde dat hij verkocht is ??) Verder dacht ik vandaag even te zien dat mijn merrie hengstig leek maar dit was een vergissing van mij. Ze moest gewoon even plassen presies op het moment dat de ruin voorbij liep.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:09

Heb je haar nog niet laten scannen dan??
Als je na denkt over het eventueel laten weghalen van de foetus, dan zou ik daar toch niet te lang mee wachten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:34

dat had je een week geleden al moeten doen, op dag 16/17 laten scannen.. Dan had ze bij dracht meteen hengstig gespoten kunnen worden nu weer gewoon hengstig geweest.. Ze zit nu al op dag 23 als ze drachtig is.. Nog eventjes (2 dagen) en je kan al een hartje zien op de scan..

Ik vind dat je toch wel erg laconiek bent voor iemand waarvan de merrie ongewenst drachtig is...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:22

teuntje111

Ik kan geen vrij krijgen op werk Knipoog Ik heb woensdag tot 5 uur vrij gekregen om met haar naar de da te gaan en heb een afspraak staan om kwart voor negen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:20

aankomende woensdag pas?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:22

Dan had er toch iemand anders bij haar kunnen zijn tijdens de scan? Als je uberhaupt maar weet dat ze drachtig is lijkt mij. Je hebt toch ook een bijrijdster? Desnoods een andere vriendin of iemand van stal.
Maar om het nou af te laten hangen van vrij te krijgen of niet

Je werkt toch geen 7 dagen in de week? en anders ben je toch ook wel eens s'avonds of in het weekend vrij?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:28

Ach waar een wil is, is een weg toch? TS heeft ook nog ouders, vriendinnen en stalgenoten. Beetje onverantwoord imo.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:12

Cayenne @ moyra werkt fulltime, en denk jij dat de VA s'avonds of in het weekeinde kan scannen?
daarbij hebben haar ouders ook werk, en staat het dier momenteel in de weide. Wil je haar op de trailer krijgen zul je haar dus moeten kunnen laden en de weide uit krijgen, en mensen die haar niet kennen is dat imo pas onverantwoord!

slimmerik@ waarom is het onverantwoord?
Waarneer moyra besluit het weg te laten halen zorgen we er wel voor dat we nog ruim voor de tijd zitten dat dit niet meer kan Knipoog
Daarbij komt, hoeveel mensen wachten niet tot het dier opgevoelt kan worden? en in de natuur worden de dieren geheel niet geholpen.. dus onverantwoord? nee zeker niet. Zou jij jou mening kunnen onderbouwen waarom je het precies onverantwoord vind?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:15

Ik kan me er wel volledig in vinden dat er wel heel makkelijk gedaan word door de TS.

De hengsten eigenaar moet voor de kosten opdraaien maar anderzijds lijkt de TS het helemaal niet erg te vinden dat de merrie misschien drachtig is omdat ze verder geen actie odnerneemt om daar achter te komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:17

Ach....en een VA werkt echt wel 's avonds en in het weekend. En een fulltime job kan nooit meer zijn dan 36 uur.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:22

Waarneer wij geen actie zouden ondernemen zou het dier toch geheel niet gescant worden? en een ongewenste dekking is het vrij logisch dat de hengsteneigenaar voor de kosten opdraaid Knipoog zeker als het dier meerdere malen over de sloot gekomen is Ja

daarbij komt dat de merrie dus meerdere malen gedekt kan zijn, waarneer het de laatste keer raak was moet je vanaf daar die aantal dagen rekenen.. dus kon het niet eerder. En zoals ik net al zei: eigenaar zal mee moeten, gezien we haar niet zomaar aan een vreemde meegeven, en ik (als 15 jarige) niet alleen haar meeneem voor een rit van 1 uur ..

Va werkt alleen in de ochtend in de kliniek Knipoog dus scannen kan enkel in de ochtend, en morya werkt van maandag tot vrijdag gewoon s'ochtens dus is ze inderdaad afhankelijk van vrijvragen. Een VA werkt niet in de avond en in het weekeinde op afspraak, enkel spoed. En dit word niet onder spoed gerekend bij een VA zoals je zult begrijpen Ja!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:25

Hihi onze va heeft scan spreekuur van 19.00 tot 20.00

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:26

Is toch niet zo moeilijk om dan even een andere DA te bellen, die wel de hele dag werkt.

Is de merrie alle keren met uitbreken van de hengst hengstig geweest dan?

Tuurlijk is de hengsteneigenaar aansprakelijk maar als er zo laconiek over gedaan word had ik gezegd dikke vinger. Bedoel hoe lang geleden is de merrie nou al gedekt.