Is jouw paard al gechipt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Re: Is jouw paard al gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:01

Even voor de duidelijkheid: ik hou helemaal geen pleidooi voor de chip! Ik ben er alleen zeker niet tegen. Ik spreek mij ook niet uit over andere landen, omdat ik weet dat er daar soms vreemde dingen gebeuren. Maar ik wil duidelijk maken dat er in België echt wel over nagedacht is en dat het systeem hier zelfs goed in elkaar zit. Dus voor alle Belgen hier, ik zie geen enkel bezwaar.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:08

Haha...ik bedoelde niemand in het bijzonder, hoor. Ik zou op zich helemaal niets tegen de chip hebben, al m'n honden zijn gechipt, geen enkel probleem. Maar Victor heeft zoveel ellende meegemaakt en ik ben zo bang dat het met chippen ook misgaat, dat ik het gewoon niet aandurf. Hij trekt het ongeluk lijkt wel aan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:14

Coliena schreef:
Dus voor alle Belgen hier, ik zie geen enkel bezwaar.

Behalve - zoals ik eerder al vermelde - de kostprijs. In ons geval ± 6600 euro.
Maar daar heeft niemand het over...dat moet je maar gewoon op (kunnen) hoesten. Verdrietig Verdrietig

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:36

De mijne is vorige week gechipt. (Dik, tegen mijn zin. Maar tja Scheve mond )
Ik heb zelf op voorhand niets opgestuurd ofzo. Dat regelt mijn DA allemaal. Gewoon afspraak gemaakt met haar. Ze is die chip komen zetten, ik heb wat papiertjes ingevuld, die zij dan doorstuurt. Zij krijgt dan normaal ook die documenten toe, die ze weer aan mij bezorgt.

Overgings, mijn paard werd plaatselijk verdoofd voor het plaatsen van die chip. (En maar goed ook, want zelfs met verdoving reageerde ze er nog op. Als't ff langer had geduurd, was ze in de DA haar nek gesprongen. Maar ja, dat paard is sowieso een drama-queen. Clown )
En dat je er helemaal niets van merkt wil ik toch ook een beetje tegenspreken. Paard heeft de vloer staan onderbloeden. Nagelbijten / Gniffelen
Die dag zijn er, naast de mijne, nog 6 paarden gechipt. Bij 5 daarvan was er helemaal niets te zien.
Nog een andere paard die ook heeft staan bloeden. Toevallig waren de 2 bloedende paarden, de enige merries van het clubje, beiden heethoofden met nogal veel volbloed erin. Ook de enige die reactie gaven op het plaatsen.
Volgens de DA was dat gewoon pech. De naald moet eerst natuurlijk de huid en dun laagje spier passeren voor je in het vet zit. Als je dan net een bloedvat aanprikt.
Plaats was overgings correct.
Echt last heeft ze daar voor de rest inderdaad niet van gehad. Ik heb dezelfde dag nog gereden.
Wel lichte zwelling voor een dag of 3. Maar ik denk dat dat meer met dat bloeden te maken had dan met die chip, aangezien dat het andere paard wat gebloed had, ook een zwelling had. De 5 andere paarden niet.

De prijs ben ik overgings ook niet over te spreken. (En ik heb er maar 2 ipv 50 Ach gut )

En nog zo'n geintje. Mijn andere paard is als veulen gechipt. Blijkt nu dat hij is ingeschreven in de verkeerde databank. Joepie, mag ik weer betalen! No Cheer

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:14

Tja, de databank voor paarden bestond vroeger niet, die is nu opgericht, dus dat is logisch. Voorts vind ik het lokaal verdoven voor het plaatsen van de chip nogal onzin. Ze krijgen dan lokaal nog een prik, worden daar weer geërriteerd van EN ik heb al heel veel zwellingen gezien achteraf na het gebruik van lokale anesthesie. Ik vind persoonlijk, de naald ziet er voor ons zeer indrukwekkend uit. Maar stel daar dan eens tegenover dat een paard 700kg weegt, en wij maar 70. Dus in verhouding is dat voor een paard zeker niet vreselijk groot. Bovendien duurt de plaatsing nog geen halve seconde! Dus vind je het dan de moeite om eerst een lokale verdoving te gaan prikken? Dat voelen ze als kleine nijdige prikjes, het brandt en het kriebelt ook.

Voor de rest ben ik volledig akkoord dat het te duur is. Het is dan ook de databank die zo veel geld vraagt. De reden van de databank is dat er reeds drie mutaties (dus veranderingen van eigenaars) inbegrepen zijn in die prijs. Persoonlijk vind ik dat absurd, want waarom zouden wij willen betalen voor de volgende eigenaar? Voor de rest is het niet een kost die jaarlijks moet gemaakt worden. Het is veel geld, maar wel éénmalig.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:42

Coliena schreef:
Tja, de databank voor paarden bestond vroeger niet, die is nu opgericht, dus dat is logisch. Voorts vind ik het lokaal verdoven voor het plaatsen van de chip nogal onzin. Ze krijgen dan lokaal nog een prik, worden daar weer geërriteerd van EN ik heb al heel veel zwellingen gezien achteraf na het gebruik van lokale anesthesie. Ik vind persoonlijk, de naald ziet er voor ons zeer indrukwekkend uit. Maar stel daar dan eens tegenover dat een paard 700kg weegt, en wij maar 70. Dus in verhouding is dat voor een paard zeker niet vreselijk groot. Bovendien duurt de plaatsing nog geen halve seconde! Dus vind je het dan de moeite om eerst een lokale verdoving te gaan prikken? Dat voelen ze als kleine nijdige prikjes, het brandt en het kriebelt ook.

Ik was toch blij dat het verdoofd was. Al was het maar voor de veiligheid van de DA. (Mogelijke reacties op verdoving, was me trouwens verteld.)
Ze reageerde nu eerst ook (redelijk fel) op de druk van die naald. Maar stopte dan, waarschijnlijk omdat ze niets meer voelde.
Anders had ze die chip daar echt niet zomaar in gekregen. Dat paard is bijvoorbeeld ook een ramp bij dingen als een simpele inenting en haalt heel gevaarlijke dingen uit als ze weet wat de bedoeling is. Met een vorige DA wel eens voorgevallen dat na een half uur proberen, ik de naald in m'n handen gestopt kreeg met de mededeling dat ik die gekke knol dan zelf maar moest inenten. Clown