Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:40

Ik persoonlijk kan me best voorstellen dat ik bij het schieten op zich wel aanwezig zou kunnen zijn, maar het lijkt me erg moeilijk om het dier daarna zo 'ontzield' en onwaardig op de grond te zien liggen.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is je paard weg te laten brengen door een bekende, iemand die je vertrouwd. Die kan het wellicht wel aanzien en je hebt dan zekerheid dat het paard echt weg is.

De optie hierboven kan natuurlijk ook, wel meegaan, maar het schieten zelf niet meemaken. Maar om het dier dan ondersteboven te zien hangen leegbloeden…. lijkt me ook moeilijk.

In ieder geval heel veel sterkte met je beslissing en met de gebeurtenis als het zover is.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:49

Onze paarden gaan niet naar de slager.

Heb daarover al heel wat akelige verhalen gehoord.

Vorig jaar is ons oudste paard vanwege een zeer zware koliekaanval
op stal door de dierenarts ingeslapen. Ging heel rustig en prettig.
Zou het beslist niet anders willen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:53

sterre2007 schreef:
Onze paarden gaan niet naar de slager.

Heb daarover al heel wat akelige verhalen gehoord.

Vorig jaar is ons oudste paard vanwege een zeer zware koliekaanval
op stal door de dierenarts ingeslapen. Ging heel rustig en prettig.
Zou het beslist niet anders willen.

Ook hier weer, met alle respect, een nutteloze opmerking Sterre2007. Ik denk niet dat de TS hier wat aan heeft. We willen hier niet weer in de discussie vervallen van Slacht vs Spuit....

Edit: lees goed wat de TS heeft geschreven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:59

Ik denk dat je er goed over na moet denken ik heb nog nooit voor deze keuze gestaan gelukkig, maar aan beide zitten voor en nadelen je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:02

TS: als je zo flink bent te besluiten om je dier te laten slachten,
dan zou ik ook het lef hebben er zelf tot het allerlaatste moment bij te zijn.
Lijkt me eerlijker tegenover je paard.

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:05

Ik heb al wel meerdere paarden ingeslapen zien worden, maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt.
Het lijkt me niet al te leuk om mee te maken, maar denk wel dat het voor je paard zo prettig is dat je erbij blijft of iig iemand anders die die vertrouwd Lachen
Het blijft je eigen keuze, maar zorg dat je er iig geen spijt van krijgt, zoiets kun je niet meer over doen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:10

sterre2007 schreef:

Deze uitspraak vind ik wel erg hard en belastend voor iemand die het niet duft en op punt staat om de beslissing tot afmaken te nemen.

Je moet er alles aan doen om je verantwoordelijkheid ten opzichte van je huisdier tot het einde te dragen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat net dat laatste stukje heel lastig is om mee te maken, zeker als je nog niet zoveel dode dieren meegemaakt hebt.
Als je dit stukje dan laat waarnemen door een vertrouwd, vind ik dit een aanvaardbare oplossing.

Of ben je tegen slachten? en zo ja dan ben ik wel benieuwd waarom.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:12

Maar, zoals meerdere malen aangegeven, dit topic is niet de plaats om die discussie aan te gaan.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:19

ik zou niet met eigen ogen willen zien hoe mijn paard geslacht zou worden. ik neem er liever op een andere manier afscheid van! maar zowieso ben ik niet voor slachten..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:42

sterre2007 schreef:

Vind dit een beetje een harde uitspraak (tenminste,zo komt je bericht op mij over)en eerlijk gezegt niet echt eerlijk to de TS.Ze moet al een moeilijke beslissing nemen en "lef" heeft hier niets mee te maken.

Eerlijk tegen over je paard is een weloverwogen beslissing nemen en ervoor te zorgen dat er geen uitzichtloos lijden is.Een paard verdiend een snelle en pijnloze dood als de tijd daar is en hoe dat gaat gebeuren hangt ten 1e af van de omstandigheden.
Als er ruim van te voren overna gedacht kan worden is het een persoonlijke beslissing,ook of je daarbij blijft of niet...het paard afgeeft aan een chauffeur of niet en ook zeker op welke manier je afscheid gaat nemen.

Hoe je een einde laat maken aan het leven van je paard blijft een groot drama,ongeacht de manier waarop.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:54

Al een half uur zit ik te denken...wat zou ik doen? Meegaan, want het is mijn maatje voor het leven en dat blijft hij tot het eind. Er echt bij zijn, want dat ben ik aan hem verplicht.
Of niet.... want hij voelt moeiteloos aan hoe ik me voel. Ik ben zijn alfa-vrouwtje en als ik onrustig ben, dan pikt hij dat vliegensvlug op.

Het enige wat ik weet, is dat ik het niet weet. Het enige wat ik wil zeggen.... heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:55

IlsjePilsje schreef:
Al een half uur zit ik te denken...wat zou ik doen? Meegaan, want het is mijn maatje voor het leven en dat blijft hij tot het eind. Er echt bij zijn, want dat ben ik aan hem verplicht.
Of niet.... want hij voelt moeiteloos aan hoe ik me voel. Ik ben zijn alfa-vrouwtje en als ik onrustig ben, dan pikt hij dat vliegensvlug op.

Het enige wat ik weet, is dat ik het niet weet. Het enige wat ik wil zeggen.... heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Dit is de reden dat ik niet mee naar binnen ben gegaan...netjes overgegeven.Voor mij was het zo goed...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:00

Nooit van mijn leven zou ik het kunnen ... een paard laten slachten ...
Maar ik weet best dat dat is sommige gevallen gewoon de beste optie is.

Is ook absoluut niet verkeerd bedoeld voor anderen
maar de gedachte alleen al, neen ik zou het nooit of te never kunnen...

Sterkte

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:04

IlsjePilsje schreef:

Ik vind dat ik het aan mijn paard verplicht ben, om hem een snelle dood te geven
Of ik er zelf bij ben, of iemand anders die respectvol met het paard omgaat, leek het me niet van belang
voor mensen die het op kunnen brengen om er tot de laatse moment bij te blijven heb ik veel respect
Zelf kon ik het niet opbrengen om het te doen
wat heeft een paard aan een huilende baas die stijf staat van de stress
Vandaar mij keuze om het mijn man te laten doen
Dan is het toch vertrouwd
Mijn man vond het geen prettige klus, maar hij bleef er wel rustig onder
Op zo´n moment kwam dat mijn paard wel ten goede.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:07

ik ben er zelf niet bij geweest.
in verband met dat het bij ons om een bloedmooi sportpaard ging van 9 jaar oud, wilden we wel zeker weten dat hij echt dood was, en niet stiekem doorverkocht zou worden. ( had zware hoefkatrol in beide voorbenen, maar met pijnstillers kun je veel verbergen)
Mijn vader heeft Joey toen naar de plaats gebracht, is tijdens het schieten even naar buiten gegaan, en direct erna is hij weer naar binnen gegaan om te kijken of hij inderdaad dood was.
Volgens mijn vader, die toch wel een redelijkharde zakenman is, was dit een van de meest aangrijpende beelden die hij ooit had gezien.
Zo'n groot dood paard wat wordt opgetakeld om gevild te worden, en wat 5 minuten ervoor nog je trouwe huisdier was.
na het zien dat ze bezig waren met dat optakelen is mijn vader meteen weggegaan.

Hoewel ik het idee van villen en opeten ook niet prettig vind, denk ik toch dat als de mogelijkheid zich voordoet, ik voor al mijn dieren voor het slachthuis kies.
het gaat er daar zeer humaan aan toe, ( Joey heeft werkelijk niets gemerkt en scheen gewoon dom wat in het rond te hebben gekeken) en op zich heeft je paard nog een "nuttige" functie na zijn dood.
het laten weghalen door de kadaverdienst vind ik juist weer wat naarder.
als je pech hebt ligt je paard een hele dag langs de weg, word hij met een grijper een vrachtwagen ingegooid tussen het andere dode vee, en vervolgens richting de lijmfabriek of de brand ovens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:11

Lisaaaaaaa schreef:
ik zou niet met eigen ogen willen zien hoe mijn paard geslacht zou worden. ik neem er liever op een andere manier afscheid van! maar zowieso ben ik niet voor slachten..

ik geloof dat er al gezegd is dat dit nutteloze en onnozele reacties zijn waar de TS niets aan heeft,nu ze het al zo moeilijk heeft!

heel veel sterkte gewenst!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:19

TS allereerst heel veel sterkte, wat een moeilijke beslissing...
Ik zou het zelf niet goed weten, ben bij het slachten geweest van 'vreemde' paarden en dat vond ik toch wel erg heftig. Het is wel een hele eerlijke manier om je paardje van het leven te verlossen maar ook een die erg ingrijpend is voor jezelf. Knap dat je je paard voorop stelt! Ik denk dat je deze keuze met je hart moet maken, en dat kan een ander niet voor je doen. Als je niet zelf meegaat zorg dan dat er iemand bij is die je 100% vertrouwd. Heel veel succes Ach gut

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:33

Ik weet zeker , dat als ik ooit voor de keuze kom te staan dat ik mijn paard indien mogelijk ook laat slachten . Dit is voor mij een goede manier . Ik zou er wel graag bij willen zijn , gewoon om mijn paardje te begleiden ook bij de laatste stap . Maar ik snap wel dat niet iedereen dit ken .
Ik dit geval zou ik er toch voor kiezen iemand die ik en mijn paardje beide vertrouwen mee te laten gaan . Gewoon voor alle zekerheid .

Ik wil je heel veel sterkte toewensen met deze moeilijke beslissing .
Geniet van je laatste momenten met je paardje . Ik weet zeker dat je de goede keus , voor jou en je paardje weet te maken !

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:40

Ik vind inslapen ook veel en veel humaner dus zal nooit voor deze vraag komen te staan. Ik heb al enkele paarden moeten laten inslapen en ben er altijd bij geweest. Alleen het ophalen door de Rendac ben ik niet bijgeweest (en dat een paard dan een nachtje op het erf moet liggen heeft het paard geen last van)

Als ik het echt móest doen... zou ik ook vragen aan iemand anders of die erbij wil zijn denk ik. Vrees dat ik anders spontaan een dikke vette paniekaanval krijg of NEE begin te roepen en ervoor spring ofzo hahaha

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:49

Ik denk dat het afhankelijk is van jezelf, van je paard en van de manier waarop jullie op elkaar reageren. Is je paard gevoelig voor jouw reactie en ben jij bang dat je het niet aankan, geef hem dan over, dan is niemand erbij gebaat dat je er tot het eind bijblijft.

Is je paard eenkennig en heb jij een behoorlijke zelfcontrole, dan kun je er het beste bijblijven.

Het zal per situatie verschillen wat de beste oplossing is, mocht het zover komen. Sterkte met je beslissing Ach gut

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:58

ik zou er wel graag bij blijven, mijn vriendje is er dan altijd voor mij geweest, nou ben ik er voor hem om hem te helpen met zijn laatste stap.
ik heb er altijd veel vrede van op het moment zelf...
het besef komt daarna pas bij mij.
het idee van thuis slachten lijkt mij heel erg fijn.
kiezen voor de slacht vind ik heel knap, vooral omdat je weet hoe vreselijk je paard dierenartsen vind, dan maar niets besefend om zich heen kijken en over zonder angst en ellende gaan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:01

Ik zit te denken Gambler, is het een idee om je paard tzt te laten schieten en dan te eutanaseren, dus dat hij na het hersendood zijn gewoon inslaapt? Zonder te verbloeden?

Ik lees het alsof je iig wilt voorkomen dat je moet vechten om die naald erin te krijgen, en een schietmasker gaat heel snel. Maar het verbloeden is niet niks, dus vandaar dat ik dacht:dan laat je je paard misschien daarna dat laatste spul inspuiten? Geen idee of het mag, probeer mee te denken Lachen

Heel veels terkte iig, een heel moeilijke keus meid...

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:10

Ik heb dit met mijn paard ook mee gemaakt.
Ik heb haar ook laten slachten en ik ben er bij gebleven ik kon niet in me hoofd krijgen of ze wel echt geslacht zou worden als ik er niet bij ben ik moest bewijs hebben.
En dat is maar 1 manier en dat is om erbij te blijven.
Ik vond het gek genoeg niet echt moeilijk om het te zien ik had verdriet dat is zeker.
Maar het ging snel en voor dat je met je ogen kon knipperen was het al gebeurd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:49

IlsjePilsje schreef:

Mooi gesproken Ilsjepilsje.

Ik zou het ook echt niet weten. Wat ik wel zou doen is hem laten schieten, leegbloeden en niet voor consumptie beschikbaar te stellen. Waarom, omdat dat mijn persoonlijke mening is. In mijn gedachtengang kan ik dan nog afscheid nemen van zn lichaam, ook al is hij er niet meer. Of ik bij het schieten aanwezig zou willen zijn, weet ik niet. Misschien wel, misschien niet. Maar ik zou heel graag zn lichaam willen zien en nog een keer aanraken.

TS veel sterkte met je besluit en bedenk dat je met dit topic op mij overkomt als een eigenaar die er het beste met haar paard voor heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:55

@Ts veel sterkte.
Ik heb zelf tweemaal meegemaakt, alleen mijn pony's zijn ingeslapen omdat ze te ziek waren om te vervoeren.

Ik ben er bij het inslapen bij gebleven dus waarom dan ook niet bij het slachten. Het is het allerlaatste wat je kunt doen, er bij blijven tot het eind en je paard laten weten dat het 'goed 'is zo en hij kan gaan.

Heel veel sterkte met welke keuze je ook maakt, het blijft moeilijk.