bij koop altijd keuren?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: bij koop altijd keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:08

Barco schreef:
Nou, als je een paard koopt die gekeurd wordt door Utrecht, Bodegraven of Haaksbergen (ik noem een paar klinieken), mag je toch verwachten dat ze kennis van zaken hebben. Dus als jij daar als verkopende partij een probleem mee hebt zou ik er twee keer over na denken en denken dat je misschien wat te verbergen hebt. Dit hoeft natuurlijk niet, maar een onbekende hoef je niet op zijn blauwe ogen te vertrouwen.

Nee, evenmin als dat je de verkoper niet op z'n blauwe ogen gelooft, geloof ik een koper ook niet op z'n blauwe ogen. Het komt iets te vaak voor dat ook kopers hun afspraken niet nakomen en bijvoorbeeld wel toezeggen iets te kopen, maar vervolgens nooit op komen dagen; om maar wat te noemen.

Opdrachtgever betaald en wil je dat niet, dan verkoop ik niet aan je, next.............

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:39

Ik zou wel altijd even laten keuren... Ik ken iemand die dat niet heeft gedaan en toen bleek het paard iets gebroken te hebben... Altijd even voor de zekerheid laten nakijken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:55

ikke schreef:
sigrid1182 schreef:
klinisch rapport altijd...

en rongten hangt ook af van de prijsklasse...

ik sta er als verkoper iig niet op te wachten dat een paard van 2000 euro compleet rongtenologisch gekeurd word.

boven de 4500 is het geen probleem...

dan worden keuring bij goed door koper betaald en bij fout door mij...

dit is overgens ook zij bij klinisch.....als t fout is dan neem ik de kosten op me en goed de koper.

over het algemeen laat ik paarden bij aankoop ook door DA keuren...en bij verkoop mogen de kopers zelf kiezen of ze opnieuw keuren ja of nee...

Ik zie het probleem niet. Als de koper wil keuren is dat zijn probleem, zijn opdracht en dus ook zijn kosten.
Iedereen gaat er hier altijd maar vanuit dat bij afkeur de verkoper betaald, maar als verkoper ga ik niet de dierenarts betalen waarvan ik maar af moet wachten hoe betrouwbaar die is. Je zult de eerste niet zijn met een dierenarts die alles afkeurd tenzij een blinde nog kan zien dat er niks aan de hand is.

meestal verkoop ik paard met klinisch rapport er bij....onder de 4500

ik vind dat de verkopende partij minstens mag verwachten dat hij een paard koopt wat klinisch ok is...

dus klinisch rapport er bij is dan wel mooi..als je iig bij een goede da bent......... ik ken ook da die bij bekende "handelaren" alles goedkeuren.....daar heb je ook weer niets aan...

als ik een paard verkoop met rongtenrapport , mag dat op gelijk/onglijk..

waarom...als ik paard van 4500 en meer verkoop vind ik ook dat koper mag verwachten dat paard goed is op foto......en meestal heb ik de paarden bij aankoop al compleet laten keuren dus ik weet wat ik verkoop....

Ik heb denk ik nu tussen de 50-60 paarden verkocht....nog nooit 1 terug gehad of problemen...geen rechtzaken e.d....

@ikke.....ik snap niet dat jij al over "probleem" praat als mensen een paard willen kopen en dat wil laten keuren....

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:06

ik heb toen voor een merrie gekeken.
en heb die laten keuren.
dat mocht .
was afgekeurd dus de kosten was voor hun

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:43

sigrid1182 schreef:
meestal verkoop ik paard met klinisch rapport er bij....onder de 4500

ik vind dat de verkopende partij minstens mag verwachten dat hij een paard koopt wat klinisch ok is...

dus klinisch rapport er bij is dan wel mooi..als je iig bij een goede da bent......... ik ken ook da die bij bekende "handelaren" alles goedkeuren.....daar heb je ook weer niets aan...

als ik een paard verkoop met rongtenrapport , mag dat op gelijk/onglijk..

waarom...als ik paard van 4500 en meer verkoop vind ik ook dat koper mag verwachten dat paard goed is op foto......en meestal heb ik de paarden bij aankoop al compleet laten keuren dus ik weet wat ik verkoop....

Ik heb denk ik nu tussen de 50-60 paarden verkocht....nog nooit 1 terug gehad of problemen...geen rechtzaken e.d....

@ikke.....ik snap niet dat jij al over "probleem" praat als mensen een paard willen kopen en dat wil laten keuren....

Zoals gezegd, een verkoper liegt, tenzij het tegendeel is bewezen. Dat geldt ook voor het keuringsrapport van de verkoper. Dat deugd niet, tenzij anders bewezen.
Dat jij dit doet is prima, maar ik zou daar dus als koper geen waarde aan hechten; sterker nog, dit wekt standaard mijn achterdocht. Waarom gaat een verkoper zo ver om aan te tonen dat het goed is? Wat valt er hier te verbergen? Spoort ie niet tussen de oren?
Ik zeg niet dat jij rommel zou verkopen; er loopt alleen meer kaf dan koren rond in paardenverkoopland en daarmee is alles verdacht, tenzij anders bewezen.

Ik heb er verder geen problemen mee als mensen hun paard laten keuren; in tegendeel, het zou een standaard reactie moeten zijn van iedereen die een paard koopt.
Ik zie alleen geen probleem bij de betaling ervan. opdrachtgever betaald, zo simpel zie ik dat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:20

vorige week een klinische keuring laten uitvoeren. Dit paard heb ik op afstamming gefokt en wil haar voor de fokkerij gaan gebruiken. Echter een paard wat ik beter ken zou ik denk ik niet laten keuren.
kosten 125,00 euro

Tevens is het wel afhankelijk van hoe oud een paard is of ik het paard zou laten keuren. Verder koop je bij een handelaar of bij de fokker en hoe zien de andere paarden eruit en het terrein.

En natuurlijk wat is de vraagprijs. Bij de lagere prijs klasse paarden is het risico op ongezondere paarden natuurlijk veel groter. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat een duur paard altijd volledig gezond is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:22

martine2610 schreef:
Vraagje: als een paard klinisch niet goed gekeurd wordt, omdat het paard op dat moment kreupel loopt en er wordt door de verkoper voorgesteld om kreupelheidsonderzoek met foto's te doen om de oorzaak op te sporen, voor wie zijn dan doorgaans die kosten?

Voor de verkoper natuurlijk. Die heeft er belang bij te weten wat het paard mankeert. Jij als koper kunt gewoon afzien van de koop.

Als het paard wel klinisch goedgekeurd wordt en dan wil je toch foto's voor de zekerheid, dan is het vaak de koper die moet betalen, tenzij anders overeen gekomen met de verkoper. Het is niet standaard bij goedkeuren kosten koper, bij afkeuren kosten verkoper bij foto's, dat zou ik in elk geval niet doen. Bij klinische keuring vind ik dat niet zo'n probleem.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:47

Citaat:
Zoals gezegd, een verkoper liegt, tenzij het tegendeel is bewezen. Dat geldt ook voor het keuringsrapport van de verkoper. Dat deugd niet, tenzij anders bewezen.
Dat jij dit doet is prima, maar ik zou daar dus als koper geen waarde aan hechten; sterker nog, dit wekt standaard mijn achterdocht. Waarom gaat een verkoper zo ver om aan te tonen dat het goed is? Wat valt er hier te verbergen? Spoort ie niet tussen de oren?
Ik zeg niet dat jij rommel zou verkopen; er loopt alleen meer kaf dan koren rond in paardenverkoopland en daarmee is alles verdacht, tenzij anders bewezen.

ijn idee is dat je je verstand moet gebruiken als je paard koopt , maar de achterdocht die jij hebt met kopen van een paard, lijkt mij wat ziekelijk,....

en je uitspraak....tenzij anders bewezen....hoe bedoel je dat?......hoe moet verkoper anders bewijzen aan koper dat paard klinisch in orde met rapport, en de mogelijkheid om opnieuw te keuren.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:12

sigrid1182 schreef:
Citaat:

ijn idee is dat je je verstand moet gebruiken als je paard koopt , maar de achterdocht die jij hebt met kopen van een paard, lijkt mij wat ziekelijk,....

Als jij dat ziekelijk wilt vinden, best. Ik noem het gezond op je hoede zijn.
Je moet geen emoties hebben bij het kopen van een paard. De "klik" en het aanspreken is prima, maar verlies de realiteit niet uit het oog. Daar moet je als koper altijd aan denken.
Lees Bokt maar na; hele volksstammen die zich rommel hebben laten verkopen omdat ze om welke reden dan ook geen oog (meer) hadden voor de realiteit.
sigrid1182 schreef:
en je uitspraak....tenzij anders bewezen....hoe bedoel je dat?......hoe moet verkoper anders bewijzen aan koper dat paard klinisch in orde met rapport, en de mogelijkheid om opnieuw te keuren.....

Het paard is het bewijs. Een verkoper hoeft niks te bewijzen. Als koper stel je kritische vragen en je kijkt of het antwoord van de verkoper klopt met wat het paard vertelt. Het je de kennis en kunde niet in huis om het "verhaal" van het paard te lezen, zorg dan voor iemand die dat wel kan.
Klinisch en eventuele foto's komen hierna pas...........

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:22

Ik heb alleen mijn laatste paard laten keuren. Bij de twee daarvoor heb ik het niet gedaan, is niet fout gegaan eigenlijk. Als ik nu weer een paard zou kopen zou ik hem in elk geval wél laten keuren, omdat ik het nu wel iets redelijk belangrijks vind.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:36

Uit eigen ervaring zou ik aanraden om zeker te laten keuren..ook de lagere prijsklasse..
Voor je het weet zit je met een miskoop..de paardenwereld is heel hard en verrot.
groetjes

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:39

Ik heb beide paarden die ik heb (gehad), laten keuren. Maar bij de eerste was het duidelijk dat ook een keuringsrapport niet betekent dat er niks mis kan gaan.
Bij mijn huidige paard wel weer laten keuren, maar inderdaad geprobeerd om niet de realiteit uit het oog te verliezen en meteen verliefd te worden. En ja, er waren wat mankementjes, maar na dat kritisch bekeken te hebben, en ook door andere (buitenstaanders) naar laten kijken, besloten om het toch te doen.
Hier heb ik het dus inderdaad niet over een paard waarmee ik de topsport in wil, want dan was ze niet gekocht.
In mijn ogen zegt een keuringsrapport echt niet alles, maar het is wel een stukje zekerheid en als je er goede afspraken over kan maken zou ik zeker altijd overwegen 't paard te laten keuren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 06:11

Ik ben stellig van mening dat je altijd moet keuren.

Helaas is de paardenwereld een smerig wereldje. Veel verkopers verkopen eerlijk hun paard, maar een zeer groot deel verkoopt een paard waarvanz e weten dat ie iets mankeerd.

Rontchenen is niet heilig, maar ik ken heel wat verdrietige verhalen die heel anders hadden kunnen lopen als de koper zo slim was geweest om volledig te laten keuren.

Zo ontzettend veel paarden mankeren wat op de benen ...
sommigen in lichte mate, som migen in erge mate.
Je wilt in beide gevallen weten waar de risico's liggen.

Keuring van een koper, dat zegt mij niks, wekt inderdaad eerder argwaan dan dat ik dat zou geloven.

Keuren door een onafhankelijke dierenarts, liever dus een stukje van de verkoper vandaan.

Mooiste is als verkoper ook op de keuring aanwezig is .
Zelf ga ik ook altijd mee als er een paard gekeurd moet worden.
Zo zit je er direct op en kun je eventuele afspraken maken als er iets op de foto's blijkt te mankeren.

Voor jezelf ergens de grens trekken. Een ocd... afhankelijk van de plek ... zou het nog net kunnen. 2 ocd's dan zou het voormij einde verhaal zijn.
Wil je er in de toekomst mee fokken? zeg dit dan ook tegen de dierenarts. Niet meteen zeggen dat je er recreatie mee gaat rijden, gewoon voor de sport laten keuren, de gemiddelde recreatieruiter van tegenwoordig is niet die van vroeger Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:40

Nja ik ga zelf ook klinisch laten keuren dus eh.. idd wel doen Lachen

Klein vraagje tussendoor, zelfde onderwerp.
Ik wil m'n paard die ik ga kopen ook klinisch laten keuren. Maar is het dan niet betrouwbaar om het bij de verkoper te laten doen met diens dierenarts, zonder erbij te zijn? Want ik woon nogal ver weg en kan dus niet zomaar daarheen...
Ik dacht dat een dierenarts soortemette van verplicht is het goed uit te voeren? ...... of zit ik er dan naast?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:41

Myour schreef:

Ik wil m'n paard die ik ga kopen ook klinisch laten keuren. Maar is het dan niet betrouwbaar om het bij de verkoper te laten doen met diens dierenarts, zonder erbij te zijn? Want ik woon nogal ver weg en kan dus niet zomaar daarheen...
Ik dacht dat een dierenarts soortemette van verplicht is het goed uit te voeren? ...... of zit ik er dan naast?

Helaas is een dierenarts ook maar een mens, en elk mens kan corrupt zijn..

Dus nee, ik zou het zeker niet aan de verkoper overlaten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:45

Myour schreef:

ik zou ook bij de keuring aanwezig zijn als ik jou was.....en DA van jou keuze....

of een DA in buurt van koper bellen en deze laten keuren in opdracht van jou.... , en dat Da jou belt over zijn bevindingen....tijdens of na keuring...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:46

Nadya schreef:
Ik zou het eigenlijk ook altijd laten doen, al heb ik het bij die van mij niet laten doen, eerlijk gezegd. Bloos
Voelde gewoon zo ontzettend goed aan en ik vond mezelf wel 'kundig' genoeg Tong uitsteken . Heb er na 2 jaar nog steeds geen spijt van. Haha!

Overigens ken ik toch best veel paarden die (klinisch) gekeurd zijn en die toch gebreken blijken te hebben (soms zelfs na hele korte tijd al). Je hebt nooit garanties, dus het is blijkbaar toch een momentopname ook.

Ja, maar je houdt heel veel van Sammy en zal hem altijd houden, no matter what... en dat is te gek.
Dus nu je weet dat je bepaalde dingen niet met hem zult kunnen doen door zijn bouw, zet jij je daar overheen, en kijkt naar de dingen die je wel kunt. Je had hem waarschijnlijk ook genomen wanneer het bij de keuringen al eerder naar voren was gekomen.

Toch denk ik dat dat niet voor iedereen geldt. En mijn advies zou dus JUIST zijn om WEL te keuren.... Het is misschien niet waterdicht, maar veiliger dan je eigen 'kennersblik', want tegen artsen en foto's kun je zelf met het blote oog toch niet snel op nietwaar?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:49

Het is echt hééél belangrijk dat je hem laat keuren door je eigen arts! Wij hebben eens gekeken bij een paard waarvan de arts zei dat hij helemaal gekeurd was, en het was zo'n typische man dat we hem alsnog op onze eigen kosten hebben laten keuren, paard kwam de buigproef niet eens door en bleek op de foto behoorlijk versleten te zijn.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:56

sigrid1182 schreef:
een DA in buurt van koper bellen en deze laten keuren in opdracht van jou.... , en dat Da jou belt over zijn bevindingen....tijdens of na keuring...

Dat is wel een idee. Heb echt 0,0 verstand van klinische keuringen zie je.. ik zal eens gaan rondkijken Lachen bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:23

mirjam4 schreef:
Ik ben op zoek naar een recreatiepaard en ga binnenkort bij enkele paarden kijken. Mocht er een tussen zitten die ik zou willen kopen is het dan altijd aan te raden hem klinisch en/of rontgologisch te laten keuren? Ik heb namelijk zelf de neiging om het op intuitie te doen en mensen gewoon te vertrouwen. Vraag me af of dit erg onverstandig is.

Eerst en vooral: ga niet kijken bij paarden die als "recreatiepaard" worden aangeboden. Dit zijn vaak paarden die zijn afgekeurd voor de sport en dus het één en ander mankeren.
Verder is het verstandig om het paard te laten keuren als je niet zelf al dierenarts bent Knipoog (of je moet het paard al jaren kennen en precies weten wat de achtergronden zijn)
Verder ben je zelf aanwezig bij de keuring die gedaan wordt door een dierenarts van jouw keuze, waarbij je oplet dat het niet de vaste dierenarts is van de verkoper.

Of het verstandig is om op je intuitie af te gaan hangt af van de kwaliteit van jouw intuitie Clown Over het algemeen ga ik er vanuit dat je op z'n minst onvolledige informatie krijgt van verkopers, op zijn slechts wordt er glashard gelogen. Stel je vragen, beoordeel de antwoorden naar aanleiding van de reacties van het paard.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:25

Zeker klinisch laten keuren ja, door een onafhankelijke DA.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:30

Ja het moet eigenlijk wel. Wij zouden een fjord kopen een aantal jaren geleden en uit de test kwam toch dat er iets mis was met dat paard en er was geen zekerheid dat dit zou genezen. Vond ik persoonlijk heel jammer, het was een heel leuk paard, maar toch, je koopt geen gebrekkig paard.
Hoewel wij afentoe ons ook niet houden aan "het zou eigenlijk wel moeten".. Volgens mij zijn onze paarden niet gekeurd. In twee gevallen gaat het om paarden die we ons hele leven al kennen ( geeft geen garantie natuurlijk dat het paard in orde is, ik weet dat we enorme risico's nemen zo ). Onze Tinker is geloof ik wel gekeurd.. van die 2 van hierboven weet ik zeker van niet en van de andere twee weet ik het eigenlijk ook niet, maar ik denk van niet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:39

Ja ik kan het niet vaak genoeg zeggen, altijd je paard laten keuren, altijd.

Zo weet je waar je aan toe bent en het is dan nog steeds aan jou of je koopt of niet mar je heebt als koper er recht op om te weten of je paard gezond is of niet.

Het zal nooit een garantie voor de toekomst zijn maar toch kun je jezelf al een hoop narigheid besparen als je eerst keurt, kost zo rond de 100,- ligt er een beetje aan bij welke dierenarts.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:56

Had hetzelfde probleem Clown
Maar als je het via internet doet, áltijd kritisch blijven!
Hoe moeilijk het ook is!:s
ik geloof nogal heel snel mensen, dus een makkelijk doelwit om kat in een zak aan te verkopen...

Maar zelfs mensen die mij echt betrouwbaar leken, zelfs mijn ouders dachten er hetzelfde over, loog over het paard..:s

Ik heb nu een paard gekocht van vrienden, zonder dierenartscontrole...
Dat is redelijk riskant, I know, maar ik mijn paard stalt nu bij hen Clown
En als er iets zou zijn met het paard, zouden we het samen bespreken en desnoods zouden ze het terugnemen.

Gouden advies:
Dierenartscontrole, keuring, contract, ...
en geen controle laten doen door een dierenarts van die verkoper:s Ze zoude kunnen sjoefelen met de resultaten Clown

En nog een tip: laat nooit zien dat je heel geïntresseerd bent in het paard Knipoog
Als je dat wel doet, zou de verkoper de prijs wat kunnen laten stijgen. Clown

Veel suc6

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:38

Inujojo schreef:
Ja het moet eigenlijk wel. Wij zouden een fjord kopen een aantal jaren geleden en uit de test kwam toch dat er iets mis was met dat paard en er was geen zekerheid dat dit zou genezen. Vond ik persoonlijk heel jammer, het was een heel leuk paard, maar toch, je koopt geen gebrekkig paard.
Hoewel wij afentoe ons ook niet houden aan "het zou eigenlijk wel moeten".. Volgens mij zijn onze paarden niet gekeurd. In twee gevallen gaat het om paarden die we ons hele leven al kennen ( geeft geen garantie natuurlijk dat het paard in orde is, ik weet dat we enorme risico's nemen zo ). Onze Tinker is geloof ik wel gekeurd.. van die 2 van hierboven weet ik zeker van niet en van de andere twee weet ik het eigenlijk ook niet, maar ik denk van niet.

Dat je wel of niet keurt, moet je helemaal zelf weten. Wat ik veel storender vind is dat iedereen hier altijd en overal (terecht) roept dat je moet laten keuren en toch verschijnen er elke keer weer berichten over aankoopproblemen die uiteindelijk terug te voeren blijken op niet keuren bij aankoop. Wie is er hier dom? Ik? Wel alle waarschuwingen in de wind slaan over keuren, maar vervolgens hier wel komen klagen dat ze de gelegenheid hebben geboden zich te laten oplichten. Begrijp jij dat, dan begrijp ik het ook.