Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:15

cowgirl74 schreef:
maar een bloedtest gaat toch alleen om te kijken of het paard ook medicijnen heeft gekregen voor een evt. blessure om dat te verdoven? En moet je dat ook extra betalen dan of is het gewoon standaard bij de k.k

Het zou standaard moeten zijn bij klinische keuring. Sommige klinieken (Someren o.a.) doen het standaard; bij anderen moet je erom vragen. Het enige doel is inderdaad opsporen van medicijnen en andere middelen die gebruikt zouden kunnen zijn om zaken te maskeren. Een eventueel bloedonderzoek zul je apart moeten betalen, maar die kosten zijn vrij simpel verhaalbaar op de verkoper. Het is bedrog en dat is koopvernietigend en bovendien enigsinds strafbaar (understatement)

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:18

ik heb gedaan en wat volgens mijvaak gebeurt

als het goedgekeurd word betalen hun
en als het afgekeurd word betaal ik.

gr

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:31

ps spreek wel af wat er jullie onder afkeuren verstaan he! Is namelijk een breed begrip! Sommige mensen willen bv alleen een paard met 1 tjes op de foto's.

Een kleine bemerking hoeft voor de sport geen afkeuring te zijn het kan hoogstens de prijs wat omlaag halen. Dus zet het iig op papier hoe en wat ze onder afkeuren verstaan.

Er zijn zat sportpaarden die bv op 1 onderdeel van de foto een 3tje hebben maar de rest allemaal 1tjes, nou dat wordt het paard er van uitgaande dat ie klinisch ook helemaal goed is echt niet afgekeurd. (hoogstens een iets lagere prijs).

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:58

het ligt er ook aan waar hij een 1tje of 3 tje op heeft lijkt mij en ja dan moet er wel over de prijs gesproken worden en goed nagedacht worden van mijn kant. Het paard moet sowieso klinisch goed gekeurd zijn wil ik door gaan voor rontgen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:28

dat van die foto's snap ik als geen ander hoor. Knipoog

Maar stel je paard heeft 1 3tje op een plaats waarvan de veearts zegt kan weinig kwaad voor de toekomst, kortom beestje wordt in zijn ogen "goed" gekeurd.

Wat dan als de kopers zo eigenwijs zijn om te zeggen nou wij vinden dat niet goedgekeurd (is hun goed recht overigens maar het kost JOU dan wel het geld van de foto's..en das toch jammer, veearts vind paard goed genoeg kopers niet..)

Daarom zeg ik zet op papier hoe en wat, bv dat het paard wel goed genoeg voor de sport moet zijn oid.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:34

Vaak is het idd zo, word het paard goedgekeurd = kosten voor de koper.
word het afgekeurd = kosten voor de verkoper.

maar dat ligt er maar net aan hoe je het afspreekt, maar vaak gaat het op deze manier.
maak er wel goede afspraken om dan weet je iig zeker dat je daar geen gedoe mee krijgt! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:30

studiemiep schreef:
dat van die foto's snap ik als geen ander hoor. Knipoog

Maar stel je paard heeft 1 3tje op een plaats waarvan de veearts zegt kan weinig kwaad voor de toekomst, kortom beestje wordt in zijn ogen "goed" gekeurd.

Wat dan als de kopers zo eigenwijs zijn om te zeggen nou wij vinden dat niet goedgekeurd (is hun goed recht overigens maar het kost JOU dan wel het geld van de foto's..en das toch jammer, veearts vind paard goed genoeg kopers niet..)

Daarom zeg ik zet op papier hoe en wat, bv dat het paard wel goed genoeg voor de sport moet zijn oid.

Je geeft bij de keurende DA aan wat je plannen met het paard zijn. De DA bepaalt via de keuring of het paard daaraan kan voldoen of niet. Als het paard fysiek niet kan doen wat de koper er mee van plan is, dan wordt het paard afgekeurd.
Als de DA het paard goedkeurt (voor het gewenste niveau) en de koper ziet af van de koop, dan is dat de beslissing van de koper zelf en mag die dus de keuring betalen, want het paard is goedgekeurd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:33

Er zijn geen geschreven regels hierover.
Je spreekt zelf van te voren af hoe of wat.

Als ik als verkoper een paard al jaren heb, dan ga ik niet voor de keuring betalen als deze negatief uitvalt. Ik heb zo'n paard dan al jaren en weet dat ie nooit wat gemankeerd heeft.

Mijn ervaring is dan ook dat bij goedkeuring de koper en bij afkeuring de verkoper vaak betaald.

Als je het echt goed wilt doen, laat je ook voor de verkoop je paarden keuren,zodat je weet wat te verwachten. Of je laat in elk geval foto's maken zonder keurrapport. Een verstandige koper wil namelijk zowiezo altijd een herkeuring en zal niet vertrouwen op de keuring van de verkoper.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:48

Bij afkeuring betaalt de eigenaar, anders de koper. Zo doe ik het, en als de verkoper het daar niet mee eens is dan ga ik naar het volgende paard. Ik wil straks niet bijv. 1000 Euro armer zijn en nog steeds geen paard hebben.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:00

Ik wil het ook zo
afkeuren kosten verkoper
goedkeuren kosten koper

Heb zelf 1x geld uitgegeven aan een paard dat niet door de klinische keuring kwam, was echt niet van plan dat nog voor 5 andere te doen. Willen mensen dan niet dat ik contact opneem met een DA of hun DA/hoefsmid (bij twijfel aan iets), inderdaad direct volgende.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:20

Scum schreef:
Bij afkeuring betaalt de eigenaar, anders de koper. Zo doe ik het, en als de verkoper het daar niet mee eens is dan ga ik naar het volgende paard. Ik wil straks niet bijv. 1000 Euro armer zijn en nog steeds geen paard hebben.

precies!n en vaak is het ook zo dat het dier niet goed is als een eigenaar zo doet!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:23

Wat ze op mijn stage deden was kosten koper bij goed gekeurd, afgekeurd is kosten verkoper.

Zelf hebben we mijn paard ook zowel klinisch als rontg. laten keuren, en dat bedrag kwam boven op haar verkoopprijs welke wij moesten betalen. Zelf keuring betaald dus.