HELP? mijn nieuwe paard zuigtlucht wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: HELP? mijn nieuwe paard zuigtlucht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:41

als ze van niets naar heel veel luchtzuigen gaan geloof ik er ook niet snel in dat het voor het eerst is

wat betreft van elkaar leren, dat is een zeldzaamheid
ik ken 1 voorbeeld van een veulen wat het van de moeder heeft overgenomen die tijdens het eten wat luchtzoog,
veulen deed het haar verdere leven ook tijdens het eten

het voorbeeld dat er meerdere paarden op 1 stal zuigen is dat meer bewijs dat het stalbeleid/klimaat slecht is dat dat paarden van elkaar leren zuigen

wat betreft dit geval
er is een overeenkomst ondertekent dat als het dier binnen een week zou luchtzuigen, de verkopende partij het dier zou terugnemen
ze zouden dit dus ook moeten doen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:32

PP > TAO

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:43

het nadoen is achterhaald. meerdere paarden op dezelfde stalling die luchtzuigen heeft idd te maken met de huisvesting.
bij mij op stal staat er ook één luchtzuiger. die is gaan zuigen toen haar veulen werd afgespeend. heel triest. maar geen van de andere paarden doen het.
ik zou ook voor de rechtszaak gaan, volgens mij heeft de oude eigenaar geen poot om op te staan.
ben wel benieuwd wat de DA zei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:49

Dus je paard staat er nog en je gaat een rechtzaak voeren? Succes.

Blijf op het paard letten, als ze veel lucht binnen krijgen, kunnen ze een flinke koliek oplopen.

Misschien gaat hij het wel minder doen bij jouw als je goede maatregelen neemt. Ik zou gaan voor dag en nacht op de wei, het is toch zomer en in de winter wellicht gewoon hele dagen en een stal gaan proberen te krijgen, wellicht een buitenstal die groot is, bv de grote van een merrie stal, zodat je bv een mini er bij kan zetten. Je weet maar nooit, bij een boeren stal of zo, die hebben vaak zat wel ergens nog een plaats waar het gemaakt kan worden. Ook bij zo een stal kan je blijven trainen. Ik heb altijd op boeren stallen gestaan, nooit een binnenbak gehad en het regent maar heel erg weinig op dagen dat je echt heel de dag en avond er last van hebt. Tussen de buien door kan je veel, gewoon een bak met goede bodem, eventueel een geul naast het zand zodat het water weg kan.

De rechtzaak kan ook in je voordeel werken dat je geld terug krijgt van de koopprijs en toch een fijn paard hebt.

Een vriendin van mij heeft een luchtzuiger, ze kan er goed mee overweg en hij doet het nog maar weinig, maar stress vermeiden, dus nooit alleen binnen zetten. Na de brok de voerbak er uit halen. Op regelmatige tijden voeren en een regelmaat in de verzorging, veel goed hooi, dus de hele dag en nacht kunnen eten. Zij heeft er een ontzettend fijn paard aan, presteert heel goed, is heel lief en doet alles voor haar, makkelijk te rijden. Ze heeft regelmatig een bod gehad, maar als ze horen dat hij luchtzuigt willen ze hem niet meer. Best jammer, maar hij heeft het nu goed.

Succes met je beslissing.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:39

russel schreef:
Blijf op het paard letten, als ze veel lucht binnen krijgen, kunnen ze een flinke koliek oplopen.

maagproblemen...

Citaat:
Uit onderzoek is inmiddels bekend dat luchtzuigers de lucht niet inslikken: er vormt zich een ophoping van lucht in de slokdarm en die wordt gewoon weer uitgeademd

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:58

Needje schreef:
Ik denk dat bijna 100% van de luchtzuigers dat om medische redenen gaan doen. Allen treed er gewenning op.

Volgens mijn VA is het tegenovergestelde waar, hij zegt dat de meerderheid van de luchtzuigers geen maagproblemen / medische reden heeft, maar dat het in de meeste gevallen puur wordt veroorzaakt door stress en / of verveling.

kawa; ik geloof het helaas dus wel... Eclipse is nl. ook van de ene op de andere dag gaan luchtzuigen zonder er een voorbeeld van in zijn omgeving te hebben gehad Hamer . Ik baal er ontzettend van, maar ach... hij is toch niet voor de verkoop en hij blijft even leuk Haha! . Maar feit is helaas wel dat hij de ene dag nog geen lucht zoog en de volgende dag wel. Ik heb het met mijn VA besproken en volgens hem is verveling / stress dus veroorzaker nummer 1 van luchtzuigen...
Laatst bijgewerkt door vikki op 02-05-08 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:00

zoals ik het heb begrepen hebben ze het paard wel teruggebracht hoor, het staat dus weer bij de vorige eigenaar.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:13

mijn paardje heb ik als luchtzuiger gekocht.. Bloos
Ik heb een luchtzuigband om, en ik zorg ervoor dat hij tralies in zijn stal heeft zodat hij persoonlijk contact heeft met zijn buurvrouw. Ook rij ik veel, en doe gewoon veel met hem. Maar zodra ik die band afdoe.. Begint hij gelijk..
Het is eigenlijk wel logisch.. naar mijn weten heeft hij de eerste 6 jaar van zijn leven op het land gestaan.. en toen is hij ineens in een stalletje gepropt.. tja, dan zou ik me ook vervelen of stress hebben.
Bun heeft er 1 keer lichte koliek van gehad, maar het was niet zo erg Knipoog

on topic: ik zou het paard ook terug brengen.. (ook al wist ik het ook al van mijn paardje)
Het ligt eraan hoeveel je ervoor hebt betaald natuurlijk. Die van ons was daardoor niet zo duur.
Maar wel superlief.. Lovers

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:15

Overal kun je idd vinden dat het voortkomt uit stress en/ of verveling. Men noemt het niet voor niets een 'stalondeugd'.
En dan nog beweren mensen dat een paard best 23 uur per dag op stal kan staan, of genoeg heeft aan 2 uurtjes naar buiten.
Maar goed, er zijn nog steeds mensen die ze liever een band om doen, om ze dan nog steeds 23 uur per dag binnen te kunnen laten staan.... Waarom willen mensen altijd tegen bewezen feiten en wetenschap in gaan, en denken ze het zelf beter te weten? Arme paarden. Sorry, beetje off the record... maar moest ik toch even kwijt.
Huilen Huilen Huilen

@Tiarabungy: ik zie nu jouw bijdrage pas.... dit is natuurlijk niet rechtstreeks tegen jou gericht, ik weet immers niets van jouw situatie.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 02-05-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:17

@vikki..verveelt/stresst een paard zich in 1 dag op een nieuwe stal zodanig dat hij gaat zuigen?

En misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe staat het paard van ts dan gehuisvest?

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:42

Mijn paardje is ook gevoelig en heeft in een stressperiode zich het luchtzuigen aangeleerd.. Zij is er nooit ziek van geweest, en doet het eigenlijk alleen na het eten. Ze is altijd dagen buiten geweest in kuddes, maar stress bij haar heeft het gestart.
Ik wil haar nu zelf verkopen, maar meld dit inderdaad bij voorbaat al in de advertentie, zou me rot schamen om mensen voor te liegen. Veel mensen laten haar hierdoor links liggen, erg jammer, want het is een goed sportpaard. Heb haar zelf gekocht toen ze al lucht zoog, voor mij maakte het niet uit. Maar merk het wel nu ik haar wil verkopen, moet haar voor 2 keer minder geld te koop zetten en nog komen mensen niet snel..
Ik zou de rechtzaak doorzetten, het is moeilijk omdat het om een dier gaat, maar daar moet je dan wel even hard in zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:43

Ninx schreef:
Overal kun je idd vinden dat het voortkomt uit stress en/ of verveling. Men noemt het niet voor niets een 'stalondeugd'.

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de meeste paarden luchtzuigen omdat ze op stal staan. Er zijn hartstikke veel paarden die op de wei luchtzuigen, soms zelfs op bijv de staart van hun kuddemaatjes. Ik heb er ook zo een, binnen op de voerbak, op de wei op de paaltjes en bij het poetsen op elk balkje of stangetje wat binnen mondbereik is Knipoog
Stress is zeker een factor, maar die hoeft echt niet van de stal af te komen. In mijn geval ben ik zelfs zeker van 'de aard van het beessie' die genetisch doorgegeven is. Peerd is druk en heet en kan niet met die stress om. Super voor hem dat hij zich wat prettiger voelt door het luchtzuigen toch? Heb ik liever dan dat hij niet zuigt en zich ellendig voelt.
Er is al dik 20,000 Euro op geboden ook dus zo'n probleem vind ik het niet

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:47

runningkawa schreef:
aangetekende brief er heen deze week en daarop zeggen dat je vandaag hebt gebeld en daarin ook zeggen dat ze hem terug moet nemen, ook gezien jullie contact.
Dat als ze dit niet doet jullie gerechtelijke stappen gaan ondernemen.

bel je rechtsbijstand ook zo snel als het kan (morgen wellicht dicht?)

Helaam mee eens. Hoe vervelend het ook is dat je hem terug moet doen, maar dit was gewoon niet de afspraak.

Je staat volledig in je recht. Moet je ook complimenteren met je contract. Heel erg verstandig dat je dat gedaan hebt! De meeste doen dit niet. Of rook je al onraad??

Hij kende dit kunstje al, zoiets ontwikkeld zich echt niet in twee dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:00

Urielle schreef:
russel schreef:

maagproblemen...

Citaat:
Uit onderzoek is inmiddels bekend dat luchtzuigers de lucht niet inslikken: er vormt zich een ophoping van lucht in de slokdarm en die wordt gewoon weer uitgeademd

Urielle, zou er verschil bestaan? Een kennis van mij heeft een luchtzuiger, hij heeft ook een korf om. Hij had zo veel lucht gezogen dat hij helemaal bol stond in het verleden, de DA heeft het opengeprikt, dier was bijna gebarsten..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:02

Zou dat niet kunnen van bijv. voer dat is gaan gisten en gassen afgeeft oid? Dat het verteringsstelsel niet helemaal fijn zit? Ik weet nog van mezelf dat ik ooit bij de dok zat met een bolle buik (dacht dat ik misschien zwanger was, zo erg Bloos! ) en die zei met een grote grijns dat ik geen kool meer moest eten, geen uien en geen koolzuurhoudende dranken drinken Bloos Zou zoiets bij paarden ook kunnen?

Mijne zuigt lucht en zijn verteringsstelsel is niet optimaal op zijn zachtst gezegd (jij kent het probleem met hem wel) maar koliekerig is hij totaal niet. En zo'n onderzoeksresultaat publiceren ze neem ik aan ook niet zomaar, daar zullen toch ook aantallen voor onderzocht moeten zijn, lijkt me.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:16

Er is een boek dat heet "Gerechtelijke Diergeneeskunde" , hier staat alles in omtrent aan/verkoop problemen van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:25

Nee dat paard gaat hangen aan alles waar hij zijn tanden aan kan zetten. Wees maar blij dat jouw paardje het niet heeft.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:23

Je hebt een paard gekocht wat lucht zuigd, wel ondertekend, betekend dat ze het trug moeten nemen als ze je het niet hebben verteld Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:33

russel schreef:
Nee dat paard gaat hangen aan alles waar hij zijn tanden aan kan zetten. Wees maar blij dat jouw paardje het niet heeft.

Ik begreep al dat hij luchtzoog Haha!
Maar ik dacht aan de mogelijkheid: paard heeft gevoelig verteringsstelsel. Voelt zich niet lekker. Staat regelmatig opgeblazen van het slecht verterende voer op stal (en dus gaskoliek). En zuigt lucht om de maagpijn een beetje te verdoven.