Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:30

@LDRD: bedankt dat je ons hier een keer op wijst. Go jij! Go jij!

Ik heb al 15 jaar paarden maar hier had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht... Bloos

Ik ga morgen meteen eens bekijken voor hoeveel ik nou eigenlijk verzekerd ben. Dat is best een paar tientjes extra premie waard.

Wat ik nog niet helemaal begrepen heb:
Kunnen de eigenaars van die paarden nu strafrechterlijk vervolgd worden voor de dood van dat meisje of niet? Want daar is geen verzekering voor neem ik aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:05

LDRD schreef:
russel schreef:
Ben zeker wel van plan om een goede WA af te gaan sluiten.

Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, want de voorwaarden zijn toch voor alle bij het Verbond aangesloten verzekeraars hetzelfde.
Let wel op het verzekerd bedrag dat je neemt en realiseer je dat wanneer jouw paard op een kwade dag besluit dat het mooi geweest is op de wei, de snelweg op rent en daar een zware kettingbotsing veroorzaakt met een aantal zwaar gewonden dit zeer maar dan ook zeer grote schadebedragen oplevert.

Ja dat is zeker de moeite waard om over na te denken!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:12

Hoewel niet wettelijk verplicht ( op 3 uitzonderingen na) is het inderdaad wel zo verstandig om een AVP af te sluiten. Zo'n verzekering is er niet alleen voor schade veroorzaakt door je huisdieren maar ook bijvoorbeeld als je bij een ander per ongeluk een ruit breekt. Geef wel aan bij je verzekering dat je honden of paarden hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:34

Klara16 schreef:
Wat ik nog niet helemaal begrepen heb:
Kunnen de eigenaars van die paarden nu strafrechterlijk vervolgd worden voor de dood van dat meisje of niet? Want daar is geen verzekering voor neem ik aan

Strafrecht is niet mijn ding, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Voor strafrechterlijke zaken kan je je in ieder geval niet verzekeren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:37

Ik weet niet de aanklacht. Het hangt van de rechter af hoe dit gezien gaat worden. Als het een vals paard is en dat is bekend dan hebben de eigenaren al een minpuntje, dan moet er op zijn minst wel een waarschuwing hebben gehangen of de omheining dubbel zodat je niet de paarden aan kan raken.

Dat een kind onder de draad door klimt, kan ook nalatigheid van de verzorger verweten worden.

Ben idd wel benieuwd hoe die zaak gaat lopen als er strafrechtelijke vervolging in gaat zitten.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:01

Liezel1 schreef:
hmmzz, het zwiepende tak arrest, kelderluik arrest ...

Wat heeft een paard in een weiland te maken met gevaarzetting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:34

Als je de arresten kent, dan snap je haar opmerking.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:50

Kan iemand dat eens uitleggen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:59

dat was wat mij te binnen schoot toen ik de uitleg van LDRD las...
Citaat:
Hoe meer een slachtoffer kon weten dat hij willens en wetens een risico heeft genomen (denk aan waarschuwingsborden e.d) hoe eerder hij 'eigen schuld' zal krijgen en hoe groter ook mogelijk dat percentage zal zijn.

Jumbojet / jetblast arrest: ook al staan er nóg zoveel bordjes "hier mag je niet staan ivm gevaar van luchtzuiging van de vliegtuigen" dan nög ontslaat je dat níet van de aansprakeiljkheid.

het zwiepende tak en kelderluik schoot me te binnen omdat het op een gegeven moment ging over "roekeloosheid" en over het kunnen aanrekenen van bepaalde dingen.
Overschrijding van de normen... en moet je van de maatschappelijke onzorgvuldigheid uitgaan?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:02

Dus een bordje met 'niet binnenkomen, gevaarlijke hond' onslaat je niet van verantwoordelijkheid als er toch iemand ongevraagd je tuin in komt? mooi is dat...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:10

Citaat:
Met de komst van het Jetblast-arrest wordt de waarschuwingsplicht nader ingevuld. In deze
zaak is een luchthaven aansprakelijk gesteld voor het nalaten veiligheidsmaatregelen te
nemen die voldoende bescherming bieden tegen de door opstijgende vliegtuigen veroorzaakte
jetblasts (straalstromen). Het slachtoffer heeft ernstig letselschade opgelopen nadat zij als
gevolg van een opstijgende Boeing 747 de lucht in is geblazen en met haar hoofd terecht is
gekomen op een rotsblok. De toeriste stond, achter een hek in het verlengde van de startbaan,
op ongeveer vijftig meter afstand van het vliegtuig. Aan het hek hing een waarschuwingsbord
met daarop de tekst: ‘WARNING!’ en daaronder ‘Low flying and departing air craft blast can
cause physical injury’.

In het bijzonder gaat het in dit arrest om de vraag of het door de luchthaven geplaatste
waarschuwingsbord een adequate voorzorgsmaatregel is om het publiek te waarschuwen voor
het gevaar van jetblasts. Het Hof acht het waarschuwingsbord voldoende; het slachtoffer kon
immers met de aanwezigheid van het bord op de hoogte zijn van het gevaar.
De Hoge Raad
denkt hier anders over. Alvorens over te gaan tot formulering van de maatstaf, herhaalt de
Hoge Raad de belangrijke overweging uit het Kelderluik-arrest alsmede de specifieke
zorgplicht van een terreinbeheerder zoals deze geldt op grond van het Veenbroei-arrest.

De Hoge Raad meent dat het Hof deze maatstaf miskent, althans zijn oordeel met betrekking
tot de toereikendheid van het waarschuwingsbord onvoldoende motiveert. Het Hof heeft
onvoldoende rekening gehouden met het vastgestelde feit dat de luchthaven kon verwachten
dat het publiek zich zou opstellen bij het hek alsmede het feit dat toeristen ondanks het
waarschuwingsbord toch daar naar de opstijgende vliegtuigen kijken. Voorts heeft het Hof
volgens de Hoge Raad ten onrechte de stelling van het slachtoffer, dat uit de tekst van de
waarschuwing niet blijkt om welk concreet gevaar het gaat, niet meegewogen in zijn oordeel.
De Hoge Raad heeft de zaak terugverwezen naar het Gemeenschappelijk Hof van de
Nederlandse Antillen en Aruba, welk Hof met inachtneming van het arrest van de Hoge Raad
concludeert dat de luchthaven onrechtmatig heeft gehandeld. Gezien de ernst van de
gevolgen van een jetblast en de hoge mate van waarschijnlijkheid dat mensen de borden negeren, was de luchthaven gehouden veiligheidsmaatregelen te treffen. De getroffen
veiligheidsmaatregel, namelijk het waarschuwingsbord, was daartoe onvoldoende, nu het
jetblastgevaar weinig indringend werd weergegeven alsmede dat onvoldoende bleek wat de
ernst van de gevolgen van een jetblast zijn. Vervolgens oordeelt het Hof dat het treffen van
verdergaande maatregelen, zoals het verduidelijken van de waarschuwing met behulp van een
pictogram of het opstellen van een supervisor, van de luchthaven gevergd kon worden, nu het
nemen van deze maatregelen als niet bezwaarlijk moet worden beschouwd.

Ik vind het persoonlijk krom, maarja..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:08

LDRD schreef:
Melissa schreef:
Een hond is voor de politie een geweldsmiddel. Of bedoelde je dit niet?

Nee, ik heb het hier niet over politiehonden. Ik heb het hier over de hond die de inbreker bijt. Civiel rechterlijk heb ik uitgelegd. Maar ík weet niet wat de politie in zo'n geval strafrechterlijk met de hond zou mogen doen. In beslagname, afmaken? Ik heb geen idee.

Ik heb het even voorgelegd aan een ervaren collega.
In beslag nemen heeft in principe geen zin, daar heeft de politie niks aan, dus dat wordt niet gedaan (in principe is de hond niet vatbaar, dus valt ibn af) De zaak wordt dan aan justitie gegeven, dus politie houd er de handen verder van af. Waarschijnlijk wordt het inderdaad afmaken, maar dat bepaald justitie uit eindelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:11

afmaken zou ook raar zijn..
Wij hebben ons erf helemaal afgezet met hekwerk.
Als er dan een inbreker overheen klimt en onze herders hond grijpt hem, zou hij afgemaakt worden?
waar heb je dan een waakhond voor?

soms snap ik nl niet...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:15

Nee, de nederlandse wet is erg krom. Ik weet niet of het daadwerkelijk gebeurd, dat afmaken.. Als de inbreker een klacht indient, gebeurt het waarschijnlijk wel (als blijkt dat er dus geen commando is gegeven aan de hond ter zelfverdediging van oid, of als het niet proportioneel is geweest)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:26

Er wordt hier veel gepraat over het in eerste instantie niet toelaten op je erf, maar ik heb thuis het volgende:

Mijn ouders runnen een recreatiebedrijf, dit betekend dat er ieder weekend tientallen (30 tot 70-80 mensen) verblijven op ons erf. Daarnaast zwemmen er 80 kinderen per week in ons zwembad tijdens de zwemlessen.

Bij de stallen hebben wij borden: voeren en aaien van de paarden op eigen risico, bij de weides hangen geen borden.
We hebben 2 eigen paarden, 2 op pension.

Dit weekend heeft één van de paarden een meisje gebeten, niet doorgebeten, maar een lichte hap, laat maar zeggen. Dit heeft mij wel aan het denken gezet....

De mensen zijn allemaal helemaal gek van de paarden, en staan ook vaak bij de stallen/weides (ze gaan er niet in) sommige zien het 'gevaar' anderen totaal niet (baby met blote voetjes voor de neuzen laten bungelen, paard zou maar denken dat het een wit bolletje is ofzo... *hap*)

Welke maatregelen moeten wij treffen om onszelf zo goed mogenlijk in te dekken, naast en goede WA-verzekering?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:30

tjonge LDRD, dat verhaal van dat uitbreken van je paard naar de snelweg en dan die kettingbotsing.... oeps...!
slik, voor hoeveel moet je je dan in hemelsnaam gaan verzekeren wil je dat kunnen afdekken? dat zijn wel hele grote bedragen maar kleine risico's dat het gebeurt, hoe moet je dat nou beoordelen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:47

Bedoel je hoe je de grootte van zo'n schade vast stelt Cissy?

Uh, ja, dat is hier zo niet te zeggen, dat is van zoveel factoren afhankelijk dat is een hele wetenschap Knipoog .

Maar dat het op kan lopen als er een aantal jonge mensen zwaar invalide eruit komen daar kan je je wel wat bij voorstellen neem ik aan? Dat overstijgt een verzekerd bedrag zomaar als je pech hebt. Ja
En dan moet je maar hopen dat er niet nog toevallig iemand tussen zit die bijvoorbeeld aantoonbaar een internationale voetbalcarriere tegemoet gegaan zou zijn als het ongeval er niet was geweest, om maar eens wat geks te noemen Haha! .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:57

over ongevraagde mensen op je erf gesproken....
Is het zo dat een persoon zomaar op/in ( Misselijk ) je paard mag zitten en jij die persoon enkel kan aangeven op het ongevraagd betreden van je erf?

Sorry RK dat ik in je topic val, vind je het erg???? Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:59

Nee is niet erg.

Ik geloof dat ik hem dan steek met de riek als hij in mijn paarden zit... en beroep me dan op noodweer exces...mijn emoties waren mij totaal de baas en ik kreeg door het zien daarvan een waas voor de ogen en besefte veel later pas wat ik had gedaan Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:00

RK als je waakhonden hebt en ze worden kenbaar gemaakt met een bordje dat het waakhonden zijn, heb je gewaarschuwd, maar ze moeten wel achter traliewerk zitten. Kunnen ze uitbreken ben je idd aansprakelijk, evenzo als je onraad hoort, je pakt je waakhond en laat hem los zodat hij kan pakken en bijten, je kunt hem wel aanlijnen en je hond meenemen, dat schrikt al genoeg af, maar als je tegen die hond zegt, "pak 'm" ben je weer fout.

Valt de inbreker jouw aan heeft hij een wapen, dan mag je je hond loslaten en die doet het werk dan wel...., maar dan is het noodweer, verdediging van je lijf.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:01

Let daar toch maar mee op, voor hetzelfde geld krijg je dan TBS of zoiets.

Je steekt hem beter aan de riek met het argument dat hij op je afkwam en je jezelf verdedigd hebt Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:02

runningkawa schreef:
Nee is niet erg.

Ik geloof dat ik hem dan steek met de riek als hij in mijn paarden zit... en beroep me dan op noodweer exces...mijn emoties waren mij totaal de baas en ik kreeg door het zien daarvan een waas voor de ogen en besefte veel later pas wat ik had gedaan Duivel

Dan kan je maar beter tijdelijk ontoerekeningsvatbaar verklaart worden, volgens mij in dit land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:03

Bordje zit er geen...bordjes betreden op eigen risico op een manege hebben toch ook geen nut? Is dat wel zo dan met een bordje waakhond?
En die moet ik dan op elke hoek neer hangen?

Ze zitten hier allemaal achter hekwerk, kunnen er niet zo maar uit.
Dus bij inklimming van een inbreker pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:04

Maar je mag jezelf niet meer verdedigen dan nodig...als hij met zijn enkels op de broek niet hard kon lopen mag ik niet veel doen Haha! Tong uitsteken
En moet ik toch kunnen verklaren waarom hij gaatjes in zijn lijf heeft.... (en accuzuur op zijn pik ) En oh wat heb ik een grote mond en zou ik dan niet veel durven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:05

runningkawa schreef:
Maar je mag jezelf niet meer verdedigen dan nodig...als hij met zijn enkels op de broek niet hard kon lopen mag ik niet veel doen Haha! Tong uitsteken

Is wel een schitterend mentaal beeld moet ik zeggen ROFL