Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:05

Ik vind het persoonlijk een beetje raar om haar dan 2x het zadel in te laten vetten. Waarom wil je haar 'straffen'?
Ze heeft het toch niet expres gedaan? Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je een betrouwbare bijrijdster hebt, die het netjes meteen meldt als er iets gebeurd is. Het komt op mij over alsof je er toch wat voor terug wil zeg maar. Is het niet een vergoeding, dan is het een extra werkje. Ik zou dat niet zo brengen. Als je besluit om haar niet mee te laten betalen (wat mijn keuze zou zijn), is het toch afgesloten lijkt mij...

Natuurlijk kan ze het zadel een keer invetten, maar ik zou het kapotte hoofdstel daar niet als reden voor gebruiken. Als het zadel ingevet moet worden kun je haar ook gewoon vragen of zij dat wil doen...

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:11

Ik ben het helemaal eens met Pollewoppy

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:22

crossmonster schreef:
Ze is daarvoor gewoon WA verzekerd hoor Knipoog

Dat is waarschijnlijk niet waar. In dit geval is er sprake van opzicht en is het risico voor de eigenaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:23

Ze is eerlijk naar jou toe geweest en dat moet je denk ik alleen maar waarderen.
Zijn de onderdelen niet te repareren? Is alleen een nieuwe losse neusriem geen idee?
(had pas van mijn hoofdstel de siersteentjes van de neusriem af en heb alleen een nieuwe neusriem gehaald en was voor nog geen € 30 klaar......)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:27

Dit zijn dingen waar je van tevoren over moet nadenken. Jij hebt het risico genomen. Pech gehad, volgende keer beter.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:40

Dat is het risico van een bijrijdster..
Ik zou de kosten niet op haar verhalen, ze is nog jong en er kan wat mis gaan. Dit zou mischien ook wel bij jou zelf kunnen gebeuren. Wat ik me wel afvraag is hoe dat het mogelijk is dat hij aan een haak blijft hangen? Er horen geen haken enz.. te zijn bij paarden in de buurt!!
ik zou zeggen haal eerst de haak weg!!
zij is bijrijdster, jij bent de eigenaar en dus eindverantwoording, zou het erg laf vinden als jij de kosten op dat meisje/ouders gaat verhalen terwijl jij ervoor hoort te zorgen dat een paard nergens aan kan blijven haken!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:55

Een stalgenoot had mijn hele deken gemolt die aan een haak buiten de box hing en dat is gewoon vergoedt.

Verder zie ik hier vergelijkingen voorbij komen die nergens opslaan zoals een slotje vervangen ed.
Hoofdstel is best veel geld.

Vervolgens lees ik "jij wilt toch een bijrijder" Nors opkijken ja en zij wilt toch ook lekker paardrijden (bijrijder dus)

Je zou van te voren goed kunnen afspreken wat er vergoedt moet worden.
Ik zou het nu niet goed vinden als de bijrijder schadeloos wordt gesteld onder het mom van het is jouw paard en jouw spullen ik ben maar een bijrijder zonder geld.

Gewoon meebetalen dat is mijn principe wat gaan we doen als ze een zadel stuk maken van 2000 euro....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:59

Pollewoppy schreef:
Ik vind het persoonlijk een beetje raar om haar dan 2x het zadel in te laten vetten. Waarom wil je haar 'straffen'?
Ze heeft het toch niet expres gedaan? Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je een betrouwbare bijrijdster hebt, die het netjes meteen meldt als er iets gebeurd is. Het komt op mij over alsof je er toch wat voor terug wil zeg maar. Is het niet een vergoeding, dan is het een extra werkje. Ik zou dat niet zo brengen. Als je besluit om haar niet mee te laten betalen (wat mijn keuze zou zijn), is het toch afgesloten lijkt mij...

Natuurlijk kan ze het zadel een keer invetten, maar ik zou het kapotte hoofdstel daar niet als reden voor gebruiken. Als het zadel ingevet moet worden kun je haar ook gewoon vragen of zij dat wil doen...

Ik vind het wel netjes opgelost zo, denk iig niet dat het meisje er veel moeite mee zal hebben. Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:01

tita schreef:
Gewoon meebetalen dat is mijn principe wat gaan we doen als ze een zadel stuk maken van 2000 euro....

Het is nog maar een meisje!
Hoe kun je... zou ik bijna zeggen. Bovendien vind ik je veel te ongenuanceerd in deze. Ik denk dat iedere situatie er een apart is, dat je niet bij voorbaat kan zeggen: ze moeten overal maar aan meebetalen.

OT: ik vind dat je bijrijder geen schuld heeft in deze. Dus ik zou t lekker laten zitten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:11

Bonechi_ schreef:
Ik vind niet dat je die kosten bij je bijrijder in rekening kan brengen. Dit klinkt als iets dat iedereen wel eens kan gebeuren. Heel vervelend, maar dat is het risico als je ervoor kiest iemand anders met je spullen te laten omgaan.

Als ze er nou echt slordig mee was omgegaan en het daardoor stuk ging vind ik het wat anders. dit klinkt als een ongelukje...

Helemaal mee eens. Mijn bijrijdster heeft ook zoiets gehad, mijn fjord trok de bakstukken van zijn biothane hoofdstel stuk ( de musketonnen dan bedoel ik )

Ze was zwaar van slag ervan, het was een ongelukje. Ik heb haar de kosten niet laten vergoeden. Dat is het risico als je een ander je paard laat doen vind ik..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:19

jwoltmanelp schreef:
Toen mijn bijrijdster vandaag mijn paard zadelde, is mijn paard met zijn hoofd aan een haak blijven hangen, waardoor de neusriem en bakstuk van mijn Stübben hoofdstel kapot getrokken zijn en dus zijn gescheurd. gelukkig is mijn paard niets overkomen. Mijn 15-jarige bijrijdster heeft meteen gebeld om dit te vertellen. Het hoofdstel is een jaar oud en heeft 150 euro gekost. Ze heeft duidelijk aangegeven dat het haar schuld was en was heel eerlijk. Probleem: ik zit zonder hoofdstel en moet waarschijnlijk een nieuwe kopen. Eigenlijk zou zij of haar ouders dat moeten vergoeden. Of hoe zien jullie dit? IK heb haar gezegd het hoofdstel mee naar huis te nemen en haar ouders te laten zien en en het met haar ouders te bespreken.

Is het dan niet de schuld van je paard? Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:20

Inhouden van het zakgeld van je paard zeg ik!!! Haha!

Nee, zonder dollen, ik maak wel eens de grap tegen mijn paard, maar als het door je paard word veroorzaakt kan je moeilijk bij je bijrijdster gaan verhalen. Sloopt ze zelf iets door het bijvoorbeeld buiten te laten hangen en het gaat stuk, dan vind ik het wat anders Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:20

upendo schreef:
jwoltmanelp schreef:
Toen mijn bijrijdster vandaag mijn paard zadelde, is mijn paard met zijn hoofd aan een haak blijven hangen, waardoor de neusriem en bakstuk van mijn Stübben hoofdstel kapot getrokken zijn en dus zijn gescheurd. gelukkig is mijn paard niets overkomen. Mijn 15-jarige bijrijdster heeft meteen gebeld om dit te vertellen. Het hoofdstel is een jaar oud en heeft 150 euro gekost. Ze heeft duidelijk aangegeven dat het haar schuld was en was heel eerlijk. Probleem: ik zit zonder hoofdstel en moet waarschijnlijk een nieuwe kopen. Eigenlijk zou zij of haar ouders dat moeten vergoeden. Of hoe zien jullie dit? IK heb haar gezegd het hoofdstel mee naar huis te nemen en haar ouders te laten zien en en het met haar ouders te bespreken.

Is het dan niet de schuld van je paard? Haha!

Kun je het ver gaan opzoeken...wie zet dat paard dan vlak bij zo'n haak neer dan Rolleyes

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:25

Ja, okee, maar zo'n meisje kan er dan denk ik ook niet veel aan doen.
Als ze het niet expres heeft gedaan..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:26

Je bijrijder heeft je paard niet met opzet achter die haak laten hangen, dat heeft je paard nog altijd uit eigen beweging gedaan. Maar zoals ik begrijp wil je het proboren via de Wa van haar ouders terug te krijgen? Vind ik als nog een beetje vreemd, aangezien jou paard achter de haak is blijven haken en zij er toen bij was, is het in mijn ogen jou verantwoordelijkheid.

Ik zou haar als ik jou was ( zoals je ook al aangaf) niet mee laten betalen of op een andere manier "straffen". Ze is nu nog eerlijk ( ze belt je meteen op.) Ik denk dat als je haar hier op een of andere manier voor oplaat draaien dat dat in het vervolg wel eens anders uit kan pakken!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:28

Ik vind niet dat je de kosten van dat meisje hoort te halen, ze heeft gelijk gebeld en eerlijk alles verteld. Het is ook niet haar schuld, die haak had daar in eerste in stantie niet moeten hangen ! Dat zadel invetten vind ik wel een goed idee, maar niet als straf maar gewoon als extra klusje. Je mag blij zijn met zo'n eerlijke bijrijder.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:29

upendo schreef:

Tuurlijk doet ze het niet express en een meisje van 15 die de verantwoording wil hebben van een verzorgpaard, moet die verantwoording ook nemen..

Het is geen klein kind meer, en logisch nadeken lijkt me gepast

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:30

tita schreef:
upendo schreef:

Tuurlijk doet ze het niet express en een meisje van 15 die de verantwoording wil hebben van een verzorgpaard, moet die verantwoording ook nemen..

Het is geen klein kind meer, en logisch nadeken lijkt me gepast

Ik heb ook een bijrijdpaard, maar onder verantwoordelijkheid nemen versta ik toch iets heel anders dan:
Opdraaien voor de kosten van een nieuw hoofdstel omdat het paard achter een haak bleef hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:32

Aan de ene kant heb ik zoiets van: heeft je bijrijdster het gedaan of je paard?
Ik heb het ook meegemaakt met mijn pony. Bijrijdster was aan het opzadelen, pony raakt op de een of andere manier in paniek. Rent weg hoofdstel stuk. Heb haar niets kwalijk genomen risico van het vak. Bij mij had het ook kunnen gebeuren..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:36

Citaat:
Ik heb ook een bijrijdpaard, maar onder verantwoordelijkheid nemen versta ik toch iets heel anders dan:
Opdraaien voor de kosten van een nieuw hoofdstel omdat het paard achter een haak bleef hangen..

Je kunt je afvragen.
Wat doet die haak daar en waarom zet de bijrijder het paard zo dicht bij een haak, of wat deed het paard dat ie met zijn hoofdstel achter een haak aan kwam te zitten.

Was het paard toevallig niet aan het schuren?
Iets wat ik absoluut niet wil hebben en dat wisten mijn bijrijders.

Ik vind niet dat de Ts alleen voor de kosten moet opdraaien en ik vind het zeker niet verkeerd om de WA in te schakelen van haar ouders.
UIteindelijk valt dat meisje onder de verantwoording van haar ouders

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:36

Mijn bijrijster heeft ook wel eens mijn hoofdstel gemold Tong uitsteken Vind ik gewoon het risico van een bijruiter nemen. Vandaar dat ik betaald heb, kreeg daarna wel een taart van dr Haha! wat ik natuurlijk niet afsla! Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:38

upendo schreef:

Had ze het wel expres gedaan, dan vergoed een verzekering zo wie zo niet. Nagelbijten / Gniffelen

Ik had trouwens door het snel lezen niet gedaan dat het paard het zelf gedaan had. Maar... Staat hij altijd op de plek? Zo ja, dan zou ik het laten zitten, want dan had het idd jou ook kunnen gebeuren. Staat hij normaal ergens anders, dan vind ik haar wel verantwoordelijk. Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:40

kijk het is een ander verhaal als het expres gedaan is..
maar niemand doet dit met opzet!!
je kan niet verwachten (vind ik) dat een meisje van 15 even €150 ophoest..
jij kiest er zelf voor om een bijrijdster te nemen..
en dan heb je het niet helemaal zelf in de hand..
het kan iedereen overkomen het is en blijft een dier!!
kijk zeggen die ouders van joh is haar fout en laten we het samen betalen..
dan moet je echt in je handen klappen want denk niet dat veel ouders met zo'n voorstel komen.. Bloos
maar het is wel zwaar kl*te dat hij nu stuk is!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:41

tita schreef:
Citaat:

Je kunt je afvragen.
Wat doet die haak daar en waarom zet de bijrijder het paard zo dicht bij een haak, of wat deed het paard dat ie met zijn hoofdstel achter een haak aan kwam te zitten.

Was het paard toevallig niet aan het schuren?
Iets wat ik absoluut niet wil hebben en dat wisten mijn bijrijders.

Ik vind niet dat de Ts alleen voor de kosten moet opdraaien en ik vind het zeker niet verkeerd om de WA in te schakelen van haar ouders.
UIteindelijk valt dat meisje onder de verantwoording van haar ouders

Ik denk dat te TS eerst even de situatie duidelijker moet maken.
Als haar bijrijder zelf het paard bij zo'n haak heeft gezet, dan is ze voor een deel wel verantwoordelijk.

Maar zoals Elpatcho en Blingh ook zeggen: Er zit altijd een risico aan verbonden.
Ik denk dat je daar vantevoren rekening mee moet houden. En een ongeluk zit in een klein hoekje en om nou iemand van 15 verantwoordelijk te gaan houden... Scheve mond

Ik denk dat ze even moeten overleggen. Misschien kan je met de bijrijder overleggen dat zij iets anders koopt, bijvoorbeeld een dekje o.i.d. Dat vind ik zelf erg leuk om te kopen.. Vork en je hebt er allebei plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:41

ELpatcho schreef:
Mijn bijrijster heeft ook wel eens mijn hoofdstel gemold Tong uitsteken Vind ik gewoon het risico van een bijruiter nemen. Vandaar dat ik betaald heb, kreeg daarna wel een taart van dr Haha! wat ik natuurlijk niet afsla! Knipoog

Zoiets heb ik dus ook.. Ik was alleen blij dat ik iemand had gevonden die wilde bijrijden. Knipoog